Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1138979
Sorry voor het feit dat het een knijnenvraag betreft, maar wilde toch graag jullie mening/ervaringen.
Wij hebben 2 konijnen buiten lopen (Bikkel...een wilde met de fles grootgebrachte) en Bo (erbij genomen voor gezelschap van Bikkel)...ze hebben een groot binnenverblijf met een verdieping erin en kunnen verder in de tuin lopen. Tot nu toe zijn ze goed vorstbestendig (al had Bo laatst s avonds ijsaanslag op zijn oortjes staan..dat zag er wel zielig uit, maar hij was fris  (:D), fruitig en vrolijk.), maar -15.....??????
Dat vind ik wel heel heftig hoor.

Wat zouden jullie doen?? (ze hebben dekens etc in het hok, waar ze in kunnen kruipen)
#1138984
lekker laten zitten, zolang ze maar tochtvrij en droog kunnen zitten. Nooit naar binnen halen, dat is funest. Eventueel in een onverwarmde schuur, maar niet in een verwarmde ruimte, de kans dat je konijn dan overlijdt aan longontsteking is levensgroot aanwezig.

en het drinkwater regelmatig vervangen en voldoende groenvoer geven.
#1138987
hoi hoi,

ik heb zelf ook twee konijnen in de ren buiten. Ze zijn nog nooit binnen geweest en hebben dus een dikke vacht ontwikkeld. Ze gaan zelfs 's nachts het hok niet in, maar eronder zitten.
Als je zorgt dat ze genoeg hooi en stro hebben en tochtvrij (en uit de wind) zitten, kunnen ze wel tegen de kou. Dit wel als ze de hele winter al buiten hebben gezeten! Als je echt bang bent dat ze bevriezen, kun je een wolle deken over het hok hangen. Zo te lezen staan ze ook ruim boven de grond. En natuurlijk zorgen voor niet bevroren water of groenvoer geven.
Konijnen kunnen beter tegen kou dan tegen vocht.

PS. eigenlijk mag je geen inheemse dieren (wild konijn) als huisdier houden :-X
#1138989
Toen wij nog konijnen hadden stonden ze buiten in het hoks met flink wa stro erin en een paardendeken over het hok. Ook hebben ze wel eens in de schuur gestaan met een deken over het hok..ging heel goed.
Om het water niet te laten bevriezen deed ik er een beetje suiker in.
#1139003
Sluit me bij mijn voorgangers aan, onze nijnen redden zich ook altijd prima buiten, mits met voldoende hooi en stro en een tochtvrij hok. Een deken eroverheen kan ook schelen als het hok op de wind staat.
Enne ... drinkflessen vervangen door waterbakjes  ;) die flessen vriezen stuk  :P
#1139007
Henkje schreef: hoi hoi,

ik heb zelf ook twee konijnen in de ren buiten. Ze zijn nog nooit binnen geweest en hebben dus een dikke vacht ontwikkeld. Ze gaan zelfs 's nachts het hok niet in, maar eronder zitten.
Als je zorgt dat ze genoeg hooi en stro hebben en tochtvrij (en uit de wind) zitten, kunnen ze wel tegen de kou. Dit wel als ze de hele winter al buiten hebben gezeten! Als je echt bang bent dat ze bevriezen, kun je een wolle deken over het hok hangen. Zo te lezen staan ze ook ruim boven de grond. En natuurlijk zorgen voor niet bevroren water of groenvoer geven.
Konijnen kunnen beter tegen kou dan tegen vocht.

PS. eigenlijk mag je geen inheemse dieren (wild konijn) als huisdier houden :-X
Dat weet ik...ik had haar dus maar dood moeten laten gaan??  >:(
(tijdens een wandeling zag ik ineens een klein bewegend dingetje liggen...het leek wel een molletje ofzo....het bleek een wild konijntje van max. 1 dag oud!! Zij lag in de zon op het zand te spartelen... Ik heb haar meegenomen, anders zou ze zeker dood zijn gegaan...ze leek zo vastbesloten te willen leven, dus wilde haar die kans geven. Met veel moeite, konijnenmelk, zorg en weinig nachtrust is ze geworden wie ze nu is....een wild konijntje, maar volgens mij niet bestand tegen het leven in het wild...vandaar de optie gekozen om haar de tuin en een vriendje te geven....)
#1139014
Too schreef: Een hele flinke berg vers stro waar ze zich lekker in kunnen nestelen, hok is tochtvrij, genoeg goed hooi, regelmatig water controleren...
dat komt wel goed
Ik hoop dat jij kunt slapen    ;)!
Jullie geven me weer moed en dus zal het slapen voorlopig wel even weer lukken. Maar hoorde dat het -15 zou gaan worden en dat klinkt toch wel heftig...
Bo heeft een heerlijke wollige vacht, maar Bikkie niet echt.....en ze hebben geen hol gegraven...
Ach, nog even en ze kunnen weer languit zonnebaden!!  :D
#1139100
ik heb ook konijnen buiten en doe 's-avonds als het vriest flink wat stro in het hok erbij en doe als het echt koud wordt een deken over het hok, zodat ze lekker tochtvrij zitten. Voordat ik ga slapen vul ik nog even de drinkfles opnieuw zodat ze zo kort mogelijk met een bevroren drinkfles zitten....gaat hier prima
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door