Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#113872
Weet iemand misschien zo wat de eiwitfractie van eukanuba brokken large breed is?

Ik probeer iemand ervan te overtuigen dat vers niet slecht is (ja het is wat ::)). Daarom wil ik graag de eiwitfracties van vers en brok naast elkaar leggen om te vergelijken.

alvast bedankt!!

groetjes,
Evelyn
#113874
Analyse
Ruw eiwit 26,0%
Ruw vet  10,0%
Ruwe as  7,0%
Ruwe celstof 3,0%
Vocht  8,0%
koolhydraten 46% (!!!)

op 100 gram voer:
eiwit: 26 gram x 4 = 104 kcal
vet: 10 gram x 9 = 90 kcal
khdr: 46 gram x 4 = 184

samen: 378 kcal per 100 gram voer (dus 3780 per kg)
1% = 3,78
eiwit levert dan 27,5 % van de kcal
vet levert dan 23,8 % van de kcal
khdr. levert dan 48,7 % van de kcal

eiwitfractie 27,5
#113877
Ik denk trouwens niet dat de eiwitfractie het beste argument is wat je iemand kunt geven om te bewijzen dat vers beter is dan brok.
Kijk eerder naar koolhydraten (waarom zoveel voor een prooidiereter???) en naar het feit dat het allemaal doodgekookt is (ten eerste waarom verhitten? ooit een wolf of wilde hond met een aaansteker gezien? ten tweede vernietigt het verhitten een aantal belaangrijke voedingsstoffen, enzymen, veel vitaminen zodat vaak een kunstmatig preparaa moet worden toegevoegd, en de structuur van eiwitten om maar wat te noemen)
#113880
Je moet niet kijken naar de hoeveelheid eiwitten in een bepald voer he, maar naar de eiwitfractie dit is het percentage van de energie wat door eiwitten geleverd wordt.
(een voer levert een bepaalde hoeveelheid energie, die weer geleverd wordt door vet, eiwit of koolhydraten, de hoeveelheid energie die geleverd wordt door de eiwitten geeft de eiwitfractie aan)

hier een voorbeeld van het uitrekenen van de eiwitfractie van een versvleesvoer. Als je naar de bovenste analyse kijkt zitten er inderdaad twee keer zoveel eiwitten per 100 gram in de brokken, maar als je uiteindelijk naar de eiwitfractie kijkt verschilt het niet zo heel veel.

Eiwit    13%      
Vet   15%   
As   3%   
Celstof   1%
Vocht   61%
khdr. 6%

eiwit: 13 gram x 4 = 52 kcal
vet: 15 gram x 9 = 135 kcal
khdr.: 6 gram x 4 = 24 kcal

samen 211 kcal: 1% = 2,11

fracties:
eiwit: 24,6% van kcal
vet: 64% van kcal
khdr: 11,4% van kcal
#113903
Nee ik kijk ook niet alleen naar de eiwitfractie. Je hebt helemaal gelijk, er zijn veel meer (andere) argumenten. Maar zij denkt dat mijn hond aan de lijn trekt omdat hij te veel eiwitten krijgt doordat ik vers voer >:( ::).

Daarom wilde ik even met een vergelijking laten zien dat dit niet het geval is!

Ik heb de hele opsomming naar haar toegemaild, die van brokken en van vers.. Kan ze zelf eens vergelijken.

Ik hoef haar ook niet te overtuigen dat vers beter is, daar staat ze niet open voor, maar ik wil ook niet dat ze doet alsof brokken beter zijn!!

Harstikke bedankt voor je reacties!
#113907
Dat komt oa doordat er in brok veel minder vocht zit. Als je het vocht wat eruit onttrokken is er weer bij zou doen, zou je ook op een lager percentage eiwit uitkomen, daardoor is het hoeveelheidspercentage relatief, je kunt er heel makkelijk mee goochelen.
De fractie is veel meer zeggend. je kijkt dan naar de voedingsstoffen die gebruikt worden om energie te leveren (eiwit, vet en koolhydraten), en laat dus die andere stoffen die het hoeveelheidspercentage kunnen beïnvloeden weg, je rekent dan uit hoeveel energie het voer totaal levert en wat het aandeel daarin van die drie voedingsstoffen afzonderlijk is.
#113908
Hoi Evelyn,

Wanneer je voor brokken de eiwitfractie uitrekend en je wilt het eiwitgehalte met versvlees vergelijken, dan moet je ook voor versvlees de eiwitfractie uitrekenen.

Maar, ik wil er toch wel bij zeggen dat de eiwitfractie eigenlijk ook niet zo interessant is.... (ja, om uit te rekenen of het eiwitgehalte niet fout is). Maar goed, het gaat niet om de eiwitfractie, maar om de kwaliteit van het eiwit.

Ik kan een brok maken met een perfecte eiwitfractie van 24%. Maar, ik kan dit voor elkaar krijgen met de volgende eiwitbronnen: soja, rijst leer en autobanden. Kan de eiwitfractie goed zijn, het blijft natuurlijk een hele slechte eiwitbron!
#113909
ohww op die manier.

Dus uiteindelijk verschillen de eiwitfracties van brok en vers niet zo veel met elkaar, alhoewel de eiwitfractie van vers (24,7) iets minder is dan die van brokken (27,5).

In ieder geval bedankt voor je uitleg!
#113914
Nee inderdaad, over het verhaal over de autobanden en alle andere troep in brokken hoef ik niet eens te beginnen, ik kan haar toch niet overtuigen. Dat wordt alleen maar een eindeloze discussie (en ik ben niet zo goed in discussieren :-[). Maar wat ik heel belangrijk vind is dat ze niet doet alsof brokken beter zijn, want dat is toch echt niet zo, en zij gebruikte als argument dus de eiwitten die volgens haar veel te veel in vers aanwezig zijn.

Nu moet ik haar (helaas) nog even een mailtje sturen dat er toch niet twee keer zoveel eiwitten in brokken zitten, maar dat het in ieder geval wel meer is.
#113915
Er zijn natuurlijk ook weer brokken die niet meer eiwit bevatten. Nu hoef je niet over autobanden te beginnen maar je kunt haar misschien uitleggen dat het om de kwaliteit van het eiwit gaat. Misschien moet je haar eens vragen wat zij denkt wat voor eiwitbronnen er in brokken zit.
#113931
Als iemand niet wil, dan wil ie niet en dan zal geen enkel argument valide genoeg zijn. Volgens mij verpest je je energie wanneer je zo-iemand probeert te overtuigen! Ik zou daar absoluut geen energie meer insteken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door