Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Linda & Kay
#1137575
We hebben besloten om met onze honden (2 engelse staffords van beide 10 maanden) volledig te gaan barfen.
Kaya (teefje, gesteriliseerd, 16kg) hebben we van pup af aan en is opgegroeid met brok en kvv. Enige tijd geleden zijn we overgestapt naar brok en vers vlees. Kay (reu, 18 kg) is een herplaatser en is sinds een maand bij ons. Hij heeft tot 8 weken brok en kvv gehad en zijn vorige baasjes hebben hem daarna alleen brok gegeven. Met 9 maanden kwam hij bij ons en at hij nog puppiebrokken... We vonden dat hij erg veel dronk en zijn met hem naar de DA geweest. Hij had een te hoge eiwitgehalte en kristallen in zijn urine. We hebben een antibiotica kuur van een week meegekregen en dieetbrokken voor een week of 6. Volgens zijn vorige eigenaar at hij nogal slecht en deed hij het het beste op puppiebrokken, dus lieten ze hem dat eten (nogal vreemd...).
Aangezien Kaya het harstikke goed doet met vers vlees hebben we dus besloten om volledig over te stappen.
Maar...ik heb een aantal vragen:

- Ik heb een berekening gemaakt van wat ze per dag mogen eten. Even als voorbeeld alleen Kay.

Kay – 18 kg
360 gram per dag – 2520 gram per week
Vleesbot: 1260
Groente: 378
Orgaanvlees: 378
Spiervlees: 504

Dit is berekend over 2% lichaamsgewicht. Is dit niet erg weinig? Ze hebben aardig wat lichaamsbeweging en houden elkaar ook goed in beweging.

- Voert iedereen hier 1 keer per dag? Gevoelsmatig zou ik ze het liefst 2 keer per dag willen blijven voeren. Kan dat ook gewoon?

- Moet de groente altijd vers zijn of kan het ook uit de dieprvies of pot? Ikzelf eet weinig verse groentes, altijd diepvries of pot.

- Gister zijn we bij het IC in Rotterdam geweest en hebben we kippennekken, pens en lamshart gekocht. Ik had gelezen dat het verstandig is om te beginnen met kippennekken bij honden die geen ervaring hebben met kluiven. Maar ze begrijpen inderdaad niet dat ze er op moeten kauwen en slikken het gelijk door. Wat kan ik hier het beste mee doen?

- Ik heb een weekmenu gemaakt met de hoeveelheden die ze zouden mogen eten en wanneer ze wat eten. Kan dit er zo mee door?

Maandag:
Spiervlees 168 gram
Groente 126 gram +
294 gram

Dinsdag:
Vleesbot 315 gram
Orgaanvlees 95 gram +
410 gram


Woensdag:
Spiervlees 168 gram
Groente 126 gram +
294 gram

Donderdag:
Vleesbot 315 gram
Spiervlees 84 gram +
399 gram

Vrijdag:
Orgaanvlees 189 gram
Groente 126 gram +
315 gram

Zaterdag:
Vleesbot 315 gram
Spiervlees 84 gram +
399 gram

Zondag:
Vleesbot 315 gram
Orgaanvlees 95 gram +
410 gram


Alvast bedankt!
Ik heb er zo veel zin in om ermee te beginnen! Gisteravond hebben ze al een maaltijd op en ze werden er helemaal wild van. Prachtig om te zien!
Ik wil langzaam afbouwen en kijken hoe ze erop reageren. Ik wil een tijdje 's ochtends brok geven en 's avonds barf, om na een tijdje helemaal over te stappen.
Door ellyenrob
#1137910
Inderdaad is het verstandig om met zachte botten te beginnen zoals kippenekken/karkasjes, kwarteltje, parelhoenderkarkas.
Ze schrijft alleen spiervlees maar niet van welk dier, het is verstandi om toch wel 5 of 6 soorten te geven.
En niet elke dag hoef je de % te geven als ze maar in een week of 2 weken op de goeie % uitkomt.
Ik heb je % niet uitgerekend, dus weet niet op je goed zit, maar wat ik mis is de vette vis 1x per week.
Wij zelf hebben ook staffords en geven ongeveer 2½% van hun gewicht en de ADHDérs zitten op 3%, maar kijk goed naar je honden dat is de beste meter.
En de groente vind ik zelf van wel dat het rauw moet zijn, maar ik geef soms weken geen groente en dan weer eens 2 of 3x in de week.
Wij geven de honden ook 1x per dag en dat bevalt me prima, voor het eten kan ik met ze rennen/fietsen etc dan eten en uitbuiken en dan kan savond weer wat met ze doen
Door xolopodenco
#1137944
Hallo daar,

Goed dat je gaat barfen, ik ben ook net begonnen. Er hebben nog maar weinig mensen gereageerd, ik weet niet waarom maar mogelijk hangt het samen met het feit dat veel van je vragen her en der al beantwoord zijn. En mogelijk hangt het ook samen met het tamelijk lachwekkende lijstje met het weekmenu en de grammenanalyse.

Omdat ik vroeger ook dacht dat ik zo te werk zou moeten gaan is er van het barfen nooit iets terecht gekomen. Laat die grammen maar zitten. Je moet een beetje globaal te werk gaan en de hoofdelementen in de gaten houden. Als je vast blijft houden aan je dagmenuutjes en de godganse dag gaat lopen wegen wordt je knettergek.

Je zegt dat je hebt besloten om volledig over te stappen. Doe dat dan ook en ga niet s'morgens daarnaast ook nog brokken geven. Geef de brokken weg of verkoop ze voor een zacht prijsje aan een kennis maar ga het niet combineren met barfen, dat is gewoon niet echt slim. Bovendien vinden ze het heerlijk, dat geef je zelf aan, dus waarom zou je nog combineren? Omdat de brokken op moeten? Dat hele afbouwen van brokken vind ik eigenlijk maar onzin. Ik moet de eerste hond nog tegenkomen die brokken prefereert boven vers of hevige lichamelijke reacties vertoont op vers ipv brokken. Niet alles wordt even goed gegeten, maar pens, ribben en karkasjes gaan er altijd in als koek.

Je wilt vers rauw vlees geven en groenten uit een pot???
Misschien moet je zelf ook eens verse groenten gaan eten (en een gedeelte daarvan uit de vriezer). Maar groente uit pot kun je net zo goed niet eten.

Ik heb geen ervaring met kippennekken, maar ik denk niet dat het erg is dat er niet op gekauwd wordt. Je zou ook ribben en karkasjes kunnen gaan geven, die zullen ze moeten kauwen.

De hoeveelheid moet je gaan aanpassen als ze ongewenst aankomen of afvallen, hou eerst maar die 2% aan.
Zo heb ik een hond die iets magerder mag en een die aan moet komen, daar pas ik de hoeveelheid voedsel en vet op aan.

Veel succes en gooi dat grammenlijstje  maar weg, het menu kun je globaal aanhouden, daar is niks mee mis.
Laatst gewijzigd door xolopodenco op zo 04 jan 2009, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door cathrien
#1137969
Ik heb je lijst niet nagerekend. Ik geef iedere dag 50% vleesbot, 20% spiervlees, 15 % orgaan, 15% groente. 1 keer per week vis. Ze krijgen per week 4 eieren en biogarde extra.
6 a 8 verschillende diersoorten.

Ze krijgen 1 keer per dag eten . Voeding krijgen ze op wisselende tijden dan  vroeg in de middag of laat in de avond.

De brok ging bij mij in de kliko of naar het asiel. Heel veel succes
Door kojak
#1137990
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door xolopodenco
#1138003
"Ik wil langzaam afbouwen en kijken hoe ze erop reageren. Ik wil een tijdje 's ochtends brok geven en 's avonds barf, om na een tijdje helemaal over te stappen."

Ik begon er over omdat het er staat, onderaan....je hebt vast het weekmenu niet gelezen ;)
En ik denk dat je gelijk hebt hoor, het menu kan een hulp zijn. Ik kreeg alleen een aanval van vreselijke vermoeidheid toen ik al die grammen en exacte vleesgroepindelingen en combinaties zag...
Laatst gewijzigd door xolopodenco op zo 04 jan 2009, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door kojak
#1138009
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pallas
#1138241
Nog even een tip:

lees je goed in!
vooral de beginnersdocumentatie over Barf is erg belangrijk!!

Je hond hoeft misschien niet veel te wennen aan vers spiervlees eten , maar wél aan het verteren van stukken bot.

Met kippenekken en karkassen kan je prima beginnen.
Met ribben zou ik echt nog even wachten en je hond er tijd voor geven om alles mooi te gaan verteren!!!

Verder kan je voor alle vragen hier wel terecht, dus gewoon blijven vragen hoor! :)
Door Linda & Kay
#1138377
Bedankt voor de antwoorden. Hierna ga ik maar eens karkassen proberen, misschien dat dat beter gaat dan de kippennekken. Overigens was de ontlasting wel goed nadat ze de kippennekken naar binnen hadden geschrokt, dus daar maak ik me geen zorgen over. Het ging me meer om het leren kluiven en dat leren ze niet als ze het naar binnen schrokken. Misschien is het ook gewoon een kwestie van wennen. Ze vinden het zo ongelooflijk lekker. De ogen puilen er bijna uit als ze het zien, haha.

Dat menu was meer een indicatie. Uiteraard ga ik niet precies tot in de grammen alles afwegen. Maar als ik 2% moet aanhouden, dan moet ik wel weten hoeveel dat ongeveer is. En dat kan toch echt alleen door het uit te rekenen.

Ik was ook van plan om vis te geven. Maar waar valt dat precies onder? Hele vis, vleesbot? Overige vis, spiervlees?
Door pallas
#1138436
Kay en Kaya schreef: Bedankt voor de antwoorden. Hierna ga ik maar eens karkassen proberen, misschien dat dat beter gaat dan de kippennekken. Overigens was de ontlasting wel goed nadat ze de kippennekken naar binnen hadden geschrokt, dus daar maak ik me geen zorgen over. Het ging me meer om het leren kluiven en dat leren ze niet als ze het naar binnen schrokken. Misschien is het ook gewoon een kwestie van wennen. Ze vinden het zo ongelooflijk lekker. De ogen puilen er bijna uit als ze het zien, haha.

Dat menu was meer een indicatie. Uiteraard ga ik niet precies tot in de grammen alles afwegen. Maar als ik 2% moet aanhouden, dan moet ik wel weten hoeveel dat ongeveer is. En dat kan toch echt alleen door het uit te rekenen.

Ik was ook van plan om vis te geven. Maar waar valt dat precies onder? Hele vis, vleesbot? Overige vis, spiervlees?
de meeste beginnen met een sardientje of anders koolvisfilet, dan kan je het onder spiervlees rekenen.
Zalmkop reken ik onder vleesbot omdat er best veel graat in zit.
Gebruikersavatar
Door kira
#1138485
Hier gingen de eerste kipnekken ook zo naar binnen, zonder te kauwen. Heeft geen probleem gegeven. 2 van de drie kauwen de kipnekken nog steeds niet. De kipkarkassen worden hier wel gekraakt.
Door kojak
#1138728
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door