Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#1138170
Ik heb hier regelmatig wat gelezen over koppen. Als ik mij goed herinner zijn er mensen die ze niet geven omdat ze zo hard zijn, maar zijn er ook mensen die ze wel geven. Ik zit in dubio. Gisteren constateerde ik dat Pike tandsteen heeft gekregen bij zijn achterste kiezen. Die was aanvankelijk, toen hij net begonnen was met barfen, allemaal verdwenen. Waarom het nu weer is teruggekomen is mij een raadsel. Maar hij is een schrokker en knauwt niet veel op zijn botwerk, misschien dat dat mede oorzaak is. Aan zijn eten is eigenlijk niets veranderd. Dus zit ik te denken wat ik hem kan geven waar hij zijn kiezen wat meer bij moet gebruiken. Alhoewel de kans dan groot is dat hij het dan niet blieft want behalve dat hij schrokt, is hij ook een beetje lui (alleen als het op eten aankomt ::) Nomaal eet hij karkassen van kip, parelhoen, konijn, eend of andere onderdelen van deze dieren.  Wat koppen betreft is hij nog niet verder gekomen dan konijnekop. Zou een lamskop (of een halve?) verantwoord wezen om te geven?
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1138191
Hier krijgt alleen Didge nog de lamskoppen. Vienna en Kay krijgen ze niet meer omdat ze hem niet meer weg krijgen en daarvoor in de plaats kan ik zat andere dingen geven. Bantu heeft wel koppen gehad, maar gevoelsmatig geef ik ze haar niet meer omdat ze af en toe al moeite heeft met sommige ribben.
Ik zou in ieder geval voor echte lamskoppen gaan als je ze al wilt geven. Ik heb er nu een paar liggen waar ik echt aan twijfel of het lam is.
Door pallas
#1138212
Ik geef wel eens lamskop of hertekop.
Ik let er dan wel op dat ie van een jong dier is, anders is het mij te hard.

Je kan ook een een flinke runderstrot proberen, daar zijn ze ook wel flink op aan het kauwen.
Gebruikersavatar
Door pike
#1138215
trimsalon schreef: Hier krijgt alleen Didge nog de lamskoppen. Vienna en Kay krijgen ze niet meer omdat ze hem niet meer weg krijgen en daarvoor in de plaats kan ik zat andere dingen geven. Bantu heeft wel koppen gehad, maar gevoelsmatig geef ik ze haar niet meer omdat ze af en toe al moeite heeft met sommige ribben.Ik zou in ieder geval voor echte lamskoppen gaan als je ze al wilt geven. Ik heb er nu een paar liggen waar ik echt aan twijfel of het lam is.
Hmmm Pike weigert dus om ribben te eten die vindt hij te hard, tenzij het boterzachte lamsribjes zijn  :P maar die krijgt hij weer niet omdat hij die dan zo naar binnen schuift, hij haalt ze van elkaar en dan heeft hij mooi enkele ribben  :-X)
Voor echte lamskoppen moet ik dan waarschijnlijk wachten tot het voorjaar? Dat schiet niet op met de tandjes  ::)
Gebruikersavatar
Door pike
#1138221
pallas schreef: Ik geef wel eens lamskop of hertekop.
Ik let er dan wel op dat ie van een jong dier is, anders is het mij te hard.

Je kan ook een een flinke runderstrot proberen, daar zijn ze ook wel flink op aan het kauwen.
Die strot die heeft hij laatst gehad en dat was ook echt de laatste keer. Hij, en ook de andere twee trouwens, komen er gigantisch van aan de dunne  >:(
Door pallas
#1138249
pike schreef: Die strot die heeft hij laatst gehad en dat was ook echt de laatste keer. Hij, en ook de andere twee trouwens, komen er gigantisch van aan de dunne  >:(
ach ja, dat heb ik nog gelezen..sorry helemaal vergeten.

Hmm...is een keer vasten per week misschien een optie en dan een grotere maaltijd geven zoals een heel prooidier?
Dan moet ie ook zijn kaken goed gebruiken.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1138253
ik geef ze niet, sterker nog, ik denk dat mijn jongens er bang van zijn :o
weet zeker dat ze dat niet eten, overal waar ze heel veel moeite voor moeten doen laten ze liggen :-\
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1138266
pike schreef: Hmmm Pike weigert dus om ribben te eten die vindt hij te hard, tenzij het boterzachte lamsribjes zijn  :P maar die krijgt hij weer niet omdat hij die dan zo naar binnen schuift, hij haalt ze van elkaar en dan heeft hij mooi enkele ribben  :-X)
Voor echte lamskoppen moet ik dan waarschijnlijk wachten tot het voorjaar? Dat schiet niet op met de tandjes  ::)
Bantu weigert ze niet hoor, maar sommige ribben die in mijn ogen goed weg zijn te krijgen en de andere ook geen moeite mee hebben, kauwt zij vaak alleen het vlees vanaf en stopt er dan ook mee.
heel toevallig heeft ze vanavond de lamsribben van Henneke gehad en die zijn helemaal op gegaan. En dit komt niet vaak voor ;)
Ik zou zo ook niet 1, 2, 3 een oplossing weten. Pens werkt dan denk ik ook  niet??
Tja poetsen of krabben?
Gebruikersavatar
Door pike
#1138283
Hihi pens wordt omgedraaid, omgedraaid, omgedraaid. Je denkt dát gaat effe lekker duren. En dan in ene, floep-slik,  weg pens. Geen lol aan met dat beest.
Ik heb wel eens een schouderblad van een kalf gehad. Dat werkte goed, maar die moet ik echt afpakken na een minuut of 20 maximaal want hij eet het op en dan kan hij niet meer poepen, da's ook niet de bedoeling.  Ik heb al een paar keer geprobeerd zo'n bot te krijgen bij de slager maar ik krijg dan telkens maar een stukje van zo'n blad. En daar heb ik natuurlijk weer niets aan. Nou ja, ga maar weer eens vragen voor zo'n blad. Misschien lukt het als ik het nog een keer heel goed uitleg  ::)

Poetsen heb ik ook gedaan maar ik vind het gewoon niet werken. Hij zelf vindt dat wel geweldig want die tandpasta is errug lekker blijkbaar  :D
Ik ben ook begonnen met oh hoe heet het nou ook weer, die anti-plak/tandsteen algen poeder van Amiqure. Hopelijk wil dat een beetje werken.
Door stephany
#1138293
Hier wordt ook ongeveer 1x in de 3 a 4 weken lamskop gegeten. Chendo vind het heerlijk en is er zeker wel 45 min. tot een uur mee bezig! Merk tot nu toe nog niet dat hij het te hard vind, hij hoeft niet heel veel moeite te doen om hem door de midden te krijgen.
Ik bestel ze gewoon bij herby.
Pens heeft hier trouwens ook absoluut geen effect op tandsteen of iets degelijks hoor! das echt binnen 15- 30 sec. op 500 tot 800 gram!! haha hap-slik-weg.
Gebruikersavatar
Door pike
#1138299
stephany schreef: Hier wordt ook ongeveer 1x in de 3 a 4 weken lamskop gegeten. Chendo vind het heerlijk en is er zeker wel 45 min. tot een uur mee bezig! Merk tot nu toe nog niet dat hij het te hard vind, hij hoeft niet heel veel moeite te doen om hem door de midden te krijgen.
Ik bestel ze gewoon bij herby.
Pens heeft hier trouwens ook absoluut geen effect op tandsteen of iets degelijks hoor! das echt binnen 15- 30 sec. op 500 tot 800 gram!! haha hap-slik-weg.
Chendo is een Beauceron? zie ik dat goed?
En die van Herby die zijn niet zo hard (lees: oud lam)?
Gebruikersavatar
Door pike
#1138600
Naar aanleiding van het topic van Danielle: Is lamsnek misschien ook een optie? Want hert is vast veels te moeilijk/hard voor hem. Hoe ligt de vlees-bot verhouding van lamsnek??
Gebruikersavatar
Door kira
#1138621
Ik geef hier een keer per week een halve lamskop altijd van Herby. Iedereen krijgt hem weg, zonder probleem. Ik geef ook wel eens een hele (maar alleen als een hond wat mager is), dat geeft altijd even wat meer moeite omdat ze er lastig een begin aan krijgen. Ontlasting blijft ook gewoon goed. Met ribben heb ik meerdere keren gehad dat ze die niet weg kregen. Ook met stukken nek/ruggegraat heb ik dat gehad. Dus volgens mij zijn die koppen dan weer niet zo hard in verhouding tot de nek/ruggraat die ik gehad heb (waren trouwens niet van Herby).
Door stephany
#1138632
pike schreef: Chendo is een Beauceron? zie ik dat goed?
En die van Herby die zijn niet zo hard (lees: oud lam)?
ja chendo is een beauceron, dus wel een maatje meer dan jouw hondjes. Maar dan zal een halve misschien wel kunnen. En ik neem aan dat de koppen van herby niet van oud lam zijn juist omdat ze niet zo hard zijn.
Maar kop is toch ook geen dragend deel!? Dus waarom is er dan eigenlijk toch een 'discussie' van wel of niet voeren??
Gebruikersavatar
Door pike
#1138640
stephany schreef: ja chendo is een beauceron, dus wel een maatje meer dan jouw hondjes. Maar dan zal een halve misschien wel kunnen. En ik neem aan dat de koppen van herby niet van oud lam zijn juist omdat ze niet zo hard zijn.
Maar kop is toch ook geen dragend deel!? Dus waarom is er dan eigenlijk toch een 'discussie' van wel of niet voeren??
zou 't niet weten  :-\ 
Ik ga het dan maar gewoon eens proberen met een halve kop om te beginnen lijkt me. Als hij hem niet wegkrijgt is dat geen probleem, zolang hij er alleen maar op knaagt ben ik ook al tevreden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door