Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Zuske
#1136530
Lees net een topic bij 'medisch' honden, dat het preventief ontwormen niet nodig zou zijn.
Mij is geadviseerd om de kitten iedere maand preventief te ontwormen tot zijn 6 maanden is, dit zou dan ook moeten voor het katertje van 11 maanden omdat er een kitten in huis is. Wat adviseren jullie bij katten?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1136731
het vervelende is dat je een wormbesmetting niet altijd hoeft op te merken. toen ot en sien nog kittens waren, heb ik ze redelijk strak van parasieten ontdaan (iedere 2 maanden een pipetje kittenstronghold). nadat ze een maand of 7 (en sien pas bij een jaar) waren, ben ik meer op gevoel gaan ontpieten.
ik doe overigens niet aan omgevingsspray en geef ook geen extra drontal bij de stronghold.
Door flin
#1136787
ontwormen werkt van moment van inname tot uitscheiding
dus direct na ontwormen kan er weer een besmetting plaatsvinden
je kunt een aantal keer per jaar  je dier vol rommel gooien
of een paar keer per jaar een mestonderzoek  laten doen

  als je een vermoeden hebt van een besmetting, kiezen voor of een kuur of een mestonderzoek...
Door verwonderd
#1136866
flin schreef: ontwormen werkt van moment van inname tot uitscheiding
dus direct na ontwormen kan er weer een besmetting plaatsvinden
je kunt een aantal keer per jaar  je dier vol rommel gooien
of een paar keer per jaar een mestonderzoek  laten doen

   als je een vermoeden hebt van een besmetting, kiezen voor of een kuur of een mestonderzoek...
nou moet ik toegeven dat Lolita sinds al de ab kuurtjes eind 2007 en begin 2008 geen wormenkuur (meer) heeft gekregen

Ik weet eerlijk gezegd niet eens waar ik op moet letten.

Ik weet alleen van Peewee dat het bij haar overduidelijk was, of ze wel of geen wormen had: bewegende witte dingetje in haar poep  :puke:
Na een wormenkuur was zij er zo vanaf.
Verder deed ik bij haar niet meer aan inentingen en dus niet aan preventief ontwormen maar aan aktief ontwormen  ;D

maar zijn het altijd zulk soort wormen?
Door flin
#1136963
Lo schreef: maar zijn het altijd zulk soort wormen?
in ons kikkerlandje zijn de meeste wurmpies lintwormen; met tussengastheer vlooi; (veul vlooi, dan ook kans op lintworm,)
die verraden zich zelf door de zgn 'rijstkorrels' aan de poepert, of stukkies uitgepoept segment

en de spoelwormen; van mams meegekregen, of gekregen van 'n overheerlijke wilde muis, een beperkte hoeveelheid spoelworm hoeft geen nadelig effect op katzel te hebben, overgrote hoeveelheden kunnen aangetoont worden door ontlastingonderzoek

en dan in Z-europa; de zgn hartworm, overgebracht door mosquito's....en 'k hoop dat 't hier nog effe koud blijft...
Door verwonderd
#1136997
flin schreef: in ons kikkerlandje zijn de meeste wurmpies lintwormen; met tussengastheer vlooi; (veul vlooi, dan ook kans op lintworm,)
die verraden zich zelf door de zgn 'rijstkorrels' aan de poepert, of stukkies uitgepoept segment

en de spoelwormen; van mams meegekregen, of gekregen van 'n overheerlijke wilde muis, een beperkte hoeveelheid spoelworm hoeft geen nadelig effect op katzel te hebben, overgrote hoeveelheden kunnen aangetoont worden door ontlastingonderzoek

en dan in Z-europa; de zgn hartworm, overgebracht door mosquito's....en 'k hoop dat 't hier nog effe koud blijft...
of stukkies uitgepoept segment Ik ben zo benieuwd hoe dat er uit ziet.
Wss weet ik dat niet omdat ik dat hier nog niet heb gezien?  ;)

Lolita had eergisterennacht weer een muis helemaal suf gespeeld, midden in de nacht. Ze was er moe van, en dochter en ik hebben midden in de nacht de versufte muis die toch nog sprintjes kon trekken, gevangen. Nee, muis leeft niet meer  :-X Afgezien van 2 muizen die aangevreten waren door Lolita, denk ik niet dat ze zich nog aan (huis)muizen waagt, dus hopelijk geen spoelworm voor haar  ::)

Harworm, ja, ik heb foto's gezien van een hondenhart met hartworm...  :'( :'(

ik hoop ook dat het hier nog even heel erg koud blijft  ;)
Door flin
#1137165
Lo schreef: of stukkies uitgepoept segment Ik ben zo benieuwd hoe dat er uit ziet.
die lintwurmsegmentjes, zijn de 'verse' (witte) nog niet ingedroogde 'rijstkorrels' , daar zitten al de feest-eitjes in verstopt.... ;)

spoelwormen zien eruit als crèmekleurige regenwormpjes,
in de ontlasting , soms als kluwen, (maar dan zijn 't er al veul hoor) bij veel spoelwormen buikpijn ...eitjes zitten vooral in ontlasting...

affijn Lo had 't druk vannacht... :D :D  ;D ;D

 
Door Borke
#1137438
flin schreef: die lintwurmsegmentjes, zijn de 'verse' (witte) nog niet ingedroogde 'rijstkorrels' , daar zitten al de feest-eitjes in verstopt.... ;)
Die heb ik vroeger bij onze huiskatten - die vrij naar buiten gingen - wel gezien en dan ontwormde ik.
Nu wij al 5.5 jaar niet meer fokken en de katten alleen in de afgezette tuin komen en nooit vlooien hebben - ontworm ik nooit meer. Ik kijk wel de kontjes na en als ik iets zou zien of als er een diaree zou krijgen, dan zou ik wel ontwormen.
Door flin
#1138052
Zuske schreef: dank jullie wel, conclusie, dus uitsluitend ontwormen als er wormpjes >:( en/of eitjes >:( waarneembaar zijn!
...of bij ongerustheid een poeponderzoek laten doen
Door Mevroi Kruim
#1138153
Zuske schreef: dank jullie wel, conclusie, dus uitsluitend ontwormen als er wormpjes >:( en/of eitjes >:( waarneembaar zijn!
... of als ze een vlooien-invasie hebben  :P dan hebben ze wsch ook lintwormen.
Gebruikersavatar
Door Sher
#1138163
flin schreef:
en dan in Z-europa; de zgn hartworm, overgebracht door mosquito's....en 'k hoop dat 't hier nog effe koud blijft...
Begrijp ik nu goed dat hier in ons land geen hartworm is? Bij de dierenarts hangen hele dreigende posters aan de wand met foto's van hartworm.
Door flin
#1138175
Sher schreef: Begrijp ik nu goed dat hier in ons land geen hartworm is? Bij de dierenarts hangen hele dreigende posters aan de wand met foto's van hartworm.
als je je beessies naar 't warme zuiden meeneemt, is er een kans, dat je met ongewenste verstekelingen terugkeert....
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door