Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1137521
Beste barfplaatsers,

hierbij wil ik jullie advies vragen voor het volgende. Onze Toller staat wegens voedselallergie op een dieet van geitenvlees en aardappel. Op zich gaat het uitstekend; alle klachten die hij voorheen had verdwijnen geleidelijk. Thuis geen problemen dus. Omdat hij nog niet stabiel is mag ik nog geen andere vleessoorten e.d. toevoegen.
Komende zomer gaan we ergens in Nederland op een camping op vakantie. Geitenvlees is in Nederland niet zo goed verkrijgbaar; ik woon in het Gooi en moet ervoor naar Rotterdam. (Hij krijgt nu spiervlees en ribben).
Hoe pak ik dit aan in de vakantie? Is er bijvoorbeeld iemand die ervaring heeft met het drogen van geitenvlees? Het is erg vet dus het lijkt me moeilijk droogbaar. En kun je ribben ook (laten) drogen?

Alle tips en suggesties zijn welkom.
Erica
#1137528
De zomer is nog even weg, dus ik zou me nog even niet té druk maken  ;) Wie weet mag je hond tegen die tijd wel andere vleessoorten. En anders zou je bijv. hier op Barfplaats een oproepje kunnen doen of je bij iemand die in de buurt van de camping woont, (evt. tegen een kleine vergoeding) wat vlees in de vriezer mag bewaren en dan bijv. iedere 2 à 3 dagen een paar porties kunt ophalen?

Geitenvlees drogen lijkt mij erg lastig inderdaad.
#1137624
En als het tegen die tijd nog niet is veranderd, heb je de camping al gebeld met de vraag of zij vriezertjes te huur hebben? Volgens mij zijn er best wat campings die dat hebben. En zo niet kan je misschien wel iets regelen met de eigenaar, als je je probleem uitlegt is hij/zij wellicht bereid een stuk privé vriezer af te staan. (en dan kan je nog overwegen om tijdens die vakantie een dieet-kvv te voeren, dat bespaart ruimte en 'bevroren hondenvoer' klinkt misschien wat beter voor de eigenaar dan 'vers rauw'.)
Wat je ook nog zou kunnen doen is een beetje naspeuren wat voor winkels er in de dorpen/steden in de omgeving van de camping liggen. Als je tegen die tijd eens belt en/of een keertje langs rijdt, is er misschien wel wat te regelen voor gedurende jullie vakantie. Dat je daar halverwege de vakantie een paar nieuwe porties voedsel kan kopen, ofzo.
#1137629
Ik wil me er niet tegenaan bemoeien, maar kan het niet laten  ::)
Ik zou zelf geen aardappel aan een [elimentatie] dieet toevoegen. Alleen vlees, bot en organen voeren.
Meestal zijn de klachten op het juiste elimemtatiedieet  met zo'n twee maanden verdwenen en kun je langzamerhand andere vleessoorten introduceren.
#1137704
Elke grote stad heeft wel een of meer islamitische slagers, daar kan je praktisch altijd geit kopen, ik heb ooit een lijst met islamitische slagers hier gepost, mischien dat hij nog ergens sta in de bib?? In principe kan je op het net zat islamitische slagers vinden.  ;) ik wil wel nog eens zoeken hoor.
Verder wil ik me er toch met de dieet van jou hond bemoeien. Ik neem aan dat jij geen organen voer van geit,"Hij krijgt nu spiervlees en ribben"  dat zou ik maar gaan doen als ik jou was. Dus een combinatie van spiervlees en ribben en hart en lever en nier en het liefs ook de pens van de geit. En ik zou de aardapel achterwegen laten, voor de nodige energie kan jou hond een beetje vet wat op de geitenribben zit gebruiken. Verder hoop ik dat jou hond inderdaad stabiel blijf en dat je straks wat nieuwe vleessoorten kan gaan toevoegen.

copieer en paste deze zoekterm in Google.

Contactgegevens van Moslim-organisaties in Nederland gesorteerd naar postcode

Een van de eerste websites die je vindt heet Moskeeën. Open deze document (hoort een word document te zijn, daar staat een giga lijst met islamitische organisaties, waaronder een heleboel islamitische slagers in nederland.  ;)

zoek in het document naar slagerij en je vindt zo een islamitische slagerij in de stad van jou keuze ;)
#1137940
Dank voor alle reacties tot nu toe.
Eerst mocht mijn meneertje alleen maar spiervlees, te combineren met RIJST. Daar was ik fel tegen vanwege het vermoeden van een granen-allergie. (dat vermoeden bleek overigens juist). Om "all-meat" te voorkomen is me aangeraden gekookte piepers toe te voegen, inderdaad ook als energie-bron. Pas sinds een aantal weken zijn de ribben toegevoegd en dat gaat ook goed.
De bedoeling op termijn is uit te bouwen en de piepers dan achterwege te laten. Overigens word ik in het gehele proces begeleid door een holistische DA en daar ben ik heel blij mee. Tot een aantal maanden geleden had ik nog nooit van "vers" gehoord en ik was ten einde raad.
Heel blij dus dat ik o.a. dit forum heb ontdekt.
De zomer is inderdaad nog ver weg maar je kunt beter goed voorbereid zijn dan op het laatste moment in de problemen komen. Verder hoop ik tegen die tijd niet meer afhankelijk te zijn van 1 vleessoort.

Overigens ben ik nog steeds benieuwd of iemand ervaring heeft met het drogen van geit (?) Bij de training gebruik ik nu gekookt geitenvlees maar dat is het ook niet helemaal.
erica
#1137967
Mijn ervaring is dat het drogen van vlees waar nog maar een klein beetje vet aan zit al een vieze kledderboel wordt. Elk stukje vet wordt dus altijd weggesneden. Na het droogproces is een randje vet altijd nog zacht en vooral ook: vet. Het geitenvlees zou ik dus niet in mijn hoofd halen om dat te drogen. Wat je wel zou kunnen doen: geitenhart en geitenniertjes (waarvan je dus het vet hebt weggesneden, dat kan bij deze organen gemakkelijk) en geitenlong in stukjes snijden en drogen.  ;)
#1137997
ik heb ervaring met het drogen van vlees, dunne strips (ongeveer 1 - 1.5 cm dik) en op ongeveer 50 graden in de oven of in een droogmachine, harde les, eerst wat olie op de rooster, anders blijft de vlees plakken, bij allergisch hond let op dat je geen mais olie gebruikt, olijf mischien :-\ langzaam laten drogen, als je het kurk droog maakt is het goed te breken. Duurt wel heelwat uurtjes eer het echt droog is, je verlies iets van 60 % van de oorspronkelijke gewicht.  ;)
#1138069
conleeuw schreef: ik heb ervaring met het drogen van vlees, dunne strips (ongeveer 1 - 1.5 cm dik) en op ongeveer 50 graden in de oven of in een droogmachine, harde les, eerst wat olie op de rooster, anders blijft de vlees plakken, bij allergisch hond let op dat je geen mais olie gebruikt, olijf mischien :-\ langzaam laten drogen, als je het kurk droog maakt is het goed te breken. Duurt wel heelwat uurtjes eer het echt droog is, je verlies iets van 60 % van de oorspronkelijke gewicht.  ;)
En dat doe je met geitevlees?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door