Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sher
#1137185
Hoewel ik nog kilo's CB in mijn vriezer heb, begin ik steeds serieuzer te denken over het zelf samenstellen van een menu.
Nu blijkt dat ik vrij makkelijk eendagskuikens en muizen kan krijgen. Het lijkt me gezond eten voor mijn kruimels, maar hoe vul ik die in bij de rekenhulp? Is een muis vleesbot en een eendagskuiken vlees of mag ik dat zelf een beetje indelen.
Zo veel hulp en nog zit ik hier met natte handjes achter mijn computer.  :-X
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1137209
Een prooidier is feitelijk een complete maaltijd dus zowel vlees, als vleesbot en orgaan. Dus je geeft dan één maaltijd compleet. Ofschoon een eendagskuiken natuurlijk niet geheel ontwikkeld is.
Door Nynke
#1137210
volgens mij zijn muis en eendagskuikens "compleet", d.w.z. dat er vlees, bot en orgaan in zit. Wel in minihoeveelheden, maar toch  ::)
Door pallas
#1137212
Ik trek het af van het totaal gewicht wat er gevoerd moet worden. (per week)
En dan kan je de rest gewoon weer berekenen met de % die je ervoor hebt bepaald.

(klinkt allemaal erg vaag, ik hoop dat je het begrijpt :-X )
Gebruikersavatar
Door Sher
#1137251
pallas schreef: Ik trek het af van het totaal gewicht wat er gevoerd moet worden. (per week)
En dan kan je de rest gewoon weer berekenen met de % die je ervoor hebt bepaald.

(klinkt allemaal erg vaag, ik hoop dat je het begrijpt :-X )
Niks vaag, dit klinkt juist heel makkelijk.  :D
Door pallas
#1137450
Sher schreef: Niks vaag, dit klinkt juist heel makkelijk.  :D
Oef, gelukkig :)

Zelf heb ik niet zo vaak alles berekend, want ik ben pas veel later met prooidieren begonnen.
En ik ben toen heel snel gewoon een hele maaltijd aan prooi gaan geven.
Nu na zoveel jaar doe ik alles op gevoel, want nu weet ik het wel uit mijn hoofd ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1138496
ik zie kuikens echt niet als compleet, want dit zijn babykipjes en deze zijn arm in bot. je kan ze zien als soort van spiervleesje met wat orgaan. een volwassen muis (vanaf maat regular) zie ik wel als complete prooi (istie ook, zeker voor katten).
kuikens zie ik meestal eigenlijk als veredeld ei.

een lijstje van makkelijke hele prooidieren:
- kwartel
- duif
- kip (plofkip uit de vriezer, zit een zakje met orgaantjes in)
- rat (vanaf maat regular)
- muis (vanaf maat regular)
- gerbil
- kleine hele visjes, met kop en ingewanden (sardien, horstmakreel, ansjovis)

let er op bij de kwartels en duiven dat de binnenkant er nog inzit. de veren zijn niet belangrijk, kop ook wat minder.
Gebruikersavatar
Door pike
#1138581
koekje schreef: ik zie kuikens echt niet als compleet, want dit zijn babykipjes en deze zijn arm in bot. je kan ze zien als soort van spiervleesje met wat orgaan. een volwassen muis (vanaf maat regular) zie ik wel als complete prooi (istie ook, zeker voor katten).
kuikens zie ik meestal eigenlijk als veredeld ei.

een lijstje van makkelijke hele prooidieren:
- kwartel
- duif
- kip (plofkip uit de vriezer, zit een zakje met orgaantjes in)
- rat (vanaf maat regular)
- muis (vanaf maat regular)
- gerbil
- kleine hele visjes, met kop en ingewanden (sardien, horstmakreel, ansjovis)

let er op bij de kwartels en duiven dat de binnenkant er nog inzit. de veren zijn niet belangrijk, kop ook wat minder.
Wil niet zeuren maar ben het hier niet helemaal mee eens.
Een kip uit de vriezer bijvoorbeeld is bij mij geen heel prooidier. Afgezien van het feit dat er wat lichaamsdelen ontbreken zoals kop en voeten, in dat zakje zit maar een klein deel van de organen. Laatst had ik twee van die kippen, in één zakje zat een nekje, een klein stukje van de maag en een gedeelte van de lever. In het andere zat één onderdeel extra: een tweede nekje  ::) Waar was de rest van de maag en de lever en waar het hart, de longen, de slokdarm etc? Als je ooit een kipkarkas gehad hebt waar dus echt alles nog in zit, dan is dat zakje een lachertje. Als ik deze "complete" kip geef, geef ik er altijd wat orgaanvlees bij. Duif en kwartel heb ik nooit gehad dus daar kan ik niet over oordelen, maar als ze hier bij de slachter liggen dan zijn ze wel schoon van binnen. 
Gebruikersavatar
Door koekje
#1138617
ik heb hier meestal een hele lever en een heel hartje en een hele maag bijzitten. en een op het oog heel nekje. in de kip zelf zitten vaak ook nog wat orgaanresten (iig niertjes). de voeten zouden ze hier toch niet opeten (te taai) dus dan mis je de kop. hart en lever zijn essentieel, en die zitten er bij mij altijd bij. ik heb nog nooit hele kippen van de markt gegeven, dus ik weet niet wat je daar wel of niet bijkrijgt.

zo'n kip alleen is natuurlijk ook te weinig variatie, maar zo af en toe eens eentje is volgens mij best leuk.
Gebruikersavatar
Door pike
#1138696
Dan bof jij! Ik noem dat zakje altijd het "verrassingspakketje". Zal wel van het merk afhangen dan. Volgens mij zit er in de kippen van de markt niets hooguit wat resten langs de wervelkolom.

Hier krijgen ze het inderdaad af en toe als een soort van traktatie. Zo'n heel beest ipv een karkas met los spiervlees en los orgaan van een andere soort erbij (misschien vinden ze dat wel lekkerder?) Pike eet niets liever dan kippetjes want die zijn lekker zacht. Eigenlijk zou hij die kip ook nog het liefst in hapklare stukken gesneden willen hebben ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door