Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1136913
Hallo allemaal,

Wij hebben sinds kort een witte herder, ze is nu 10 weken oud, maar maar 3,3 kilo,
toen ze twee weken geleden bij ons kwam was ze maar 2,4 kilo, dus ze is wel wat gegroeid,
maar ze eet echt heel erg slecht in haar brokken en wij willen ook graag gaan BARFEN, maar vindt het ook wel een beetje eng.
Nou wil ik mij eerst goed inlezen, want ik vind het best ingewikkeld allemaal en we moeten even uitzoeken waar we hier alles kunnen krijgen, maar ik heb nou eerst wel even wat kvv van prins gehaald in de hoop dat ze dit wel wil eten en dan willen we straks overstappen op BARF.
Nou vroeg ik mij af als ik mij precies aan de hoeveelheid moet houden wat ze mag hebben qua gewicht, want ze is dus maar 3,3 kilo, maar hoort veel zwaarder te zijn... kan ik haar dan gewoon wat meer doen als ze meer wil of is dat niet verstandig...
Ik maak me best wel een beetje zorgen, want ze is best magertjes, maar volgens de dierenarts is ze verder wel gezond...
Ze had alleen wel wormen toen ze bij ons kwam en ze had luis... dat is gelukkig allemaal verholpen...

Groetjes Jolanda
#1137250
Ik zou voeren op het oog.
Dus als ze lekker wil eten, lekker wat geven, je ziet het snel genoeg als ze wat dikker neigt te worden, dan kun je snel genoeg weer minderen.
Mijn pup heeft zelfs een tijdje 10 % van haar lichaamsgewicht gegeten!
Ik zou even starten met de kvv, en als je je in hebt gelezen en vlees hebt kunnen inslaan lekker gaan barfen!
Ondertussen kun je alvast af en toe wat losse barf hapje geven, wat kippenekjes, een visje en een eitje of zo.
#1137265
Hallo,

Bedankt voor jullie reactie,
Ik heb Zoey vanavond voor het eerst wat kvv gedaan (100 gram)
Nou, ze deed net alsof ze al weken niks heeft gehad, ze vond het heerlijk...
Het was binnen een paar seconden op en toen heeft ze de hele keuken nagezocht als er misschien nog meer te vinden was.
Ik wou haar straks nog een keer 100 gram geven, maar hoop dat dit niet teveel is zo kort achter elkaar...
Maar ben echt bang dat ze een beetje uitgehongerd is ofzo...
Terwijl ze echt altijd brokjes had staan, maar ze eet ze gewoon niet...

Groetjes Jolanda
#1137290
Volgens de verpakking mag ze 200 gram hebben op een dag...
Ze heeft dus aan het begin van de avond 100 gram gehad...
Ze had vandaag eerst nog gewoon brokjes staan, maar daar heeft ze dus niks van gegeten, ja... misschien 2 of 3...
Dus ik zat te denken om haar vanavond laat nog een keer 100 gram te doen of kan ik misschien beter wachten tot morgenvroeg??
#1137295
200gr? vindt ik erg weinig hoor, hoe vaak krijg ze nog te eten per dag?
hoelaat heb je haar eten gegeven?
ach volgens mij kan je het nog wel een keertje geven, 100gr is niet veel..
zou het iig niet te koud geven, op kamertemp of eventueel iets overgieten met warm water.
#1137296
ik denk eigenlijk dat je haar over de dag heen wel meer dan 200gr kunt geven. Hoeveel weegt een pup van die leeftijd gemiddeld? Circa 5kg? Dan zou ik van dat gewicht uitgaan en daar iets van 7% van geven, dus zo'n350 gr (dus 7% van wat ze zou moeten wegen op deze leeftijd) en kijken hoe ze het dan doet. Deze maaltijden wel verdelen over de dag in 3x. Succes met de jongedame :-*
#1137306
Nou, we hadden niet echt een regelmaat in het eten geven, omdat ze haar brokjes altijd liet staan stond er eigenlijk altijd een bakje brokjes waar ze niet naar omkeek....
Ik vind zelf 200 gram ook wel erg weinig voor haar, dus zat zelf ook al te denken om van een gewicht van 5 kilo uit te gaan en dan verdelen over 3 maaltijden....
Maar is 7% van het lichaamsgewicht dan niet teveel, want heb een paar keer gelezen dat je voor een pup 5% van het lichaamsgewicht moet hebben, of is dat per pup weer verschillend?
#1137308
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg961485
in het topic hierboven gaat het over hoeveel eten je geeft aan een pup en een volwassen hond. Voor een pup wordt uitgegaan van 5 - 10%, waarbij 5% geldt voor grote rassen en 10% voor kleinere rassen. Ik zou in dit geval dus uitgaan van 7% en kijken hoe ze het daar op doet. Als ze de pan uitgroeit, zul je moeten minderen, en als ze achterblijft misschien toch nog meer geven. Succes ;)
#1137383
Dian schreef: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg961485
in het topic hierboven gaat het over hoeveel eten je geeft aan een pup en een volwassen hond. Voor een pup wordt uitgegaan van 5 - 10%, waarbij 5% geldt voor grote rassen en 10% voor kleinere rassen. Ik zou in dit geval dus uitgaan van 7% en kijken hoe ze het daar op doet. Als ze de pan uitgroeit, zul je moeten minderen, en als ze achterblijft misschien toch nog meer geven. Succes ;)
Ben voor mijn ZWH pup ( 7 kilo 8 weken) in het begin uitgegaan van idd. 7 %, heb niet hoeven minderen in het begin en soms zelfs iets meer gegeven. Mijn leidraad was dat hij ongeveer een kilo per week aankwam en dat ging op die 7 % eigenlijk vanzelf.( in het begin alleen KVV en daarna met Barf erbij) Nu hij 7 maand is, zit ik op 3% maar soms moet ik even een weekje meer geven: ik vond het maar moeilijk in het begin, maar je leert idd. steeds meer  te voelen ( letterlijk)  hoeveel hij nodig heeft. Ik gaf tot ongeveer 4 maanden 3 x dd. eten, daarna 2 x daags en eigenlijk zou het nu wel 1 x daags kunnen maar dat vind ik niet handig in ons geval (is van persoon tot persoon verschillend)
#1138614
Ze was samen met haar zusje wel het kleinste...
Wij wouden wel graag een vrouwtje, de mannetjes waren wel duidelijk groter....
Maar ze heeft nu vandaag al 300 gram kvv gehad en ze vindt het heerlijk ;D,
heb het idee dat ze er gelijk wat beter uitziet, ze was helemaal ingevallen voor haar achterpoten en dat is nu niet meer zo...
Ze is ook gelijk een halve kilo zwaarder als gisteren (zal dat vast niet elke dag zo zijn, want dan gaat het wel erg hard ::))
Ze is nu wel een beetje aan de diarree :P, ze had afgelopen nacht haar bench eronder zitten en dat heeft ze normaal nooit...
maar goed, ik verwacht dat dat snel weer beter gaat, ben in ieder geval blij dat ze dit heel lekker vindt ;D ;D....

Groetjes Jolanda
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door