Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Fleetwood
#1136975
Hoi allemaal,

Vandaag heeft Kiezebrink voor het eerst mijn vriezer besteld, hier een overzichtje van wat ik besteld heb:
Afbeelding

Nu is het dus binnen, en zo ziet het er zo ongeveer uit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En hier de enthousiaste reactie van een van mijn katten, Brownie :)
... en het filmpje met Brownie's reactie op de inhoud van de vriezer :B


Maarja, ik weet dat katten verschillende soorten vlees nodig hebben. Spiervlees, orgaanvlees en nog iets? Maar ik weet niet zo heel goed wat onder spiervlees en dat andere vlees valt. Maakt het heel erg uit wat ik wanneer geef? Ik heb sowieso wel de neiging om af te wisselen...

Alvast bedankt voor de antwoorden...

Groetjes, Trudy
Door flin
#1136993
ohw, wat 'n leuk filmpje!
  en wat 'n mooie katzels!

  de meeste mensen doen 't andersom; ;D ;D
die lezen hier n's wat, stellen vragen, en gaan dan pas een vriezer vullen.... 8)

eerst maar n's een vraag terug dan:

  wat zijn katzels gewend te eten,
en wat vinden ze van 'vers' al lekkur?
Door Fleetwood
#1137002
Haha ik heb me al wel een beetje voor laten lichten hoor! Maar ik dacht "dat komt wel als het er is".

Ik ken Koekje al van een ander forum en op dat forum ken ik ook andere barfers. Ik gaf mijn katten al regelmatig wat tussendoor: kuikens, lamshart, runderhart, kip (alles wat met kip te maken heeft, ook rauw ei), carnibest e.d.

Voorheen aten ze ook brokjes en blik, maar dat krijgen ze nu al enkele weken niet meer. Dat gaat dus allemaal goed! Ze lusten tot nu toe alles. Alleen heb ik wel eens een kwartel en duif meegekregen en die zo neer gegooid (met veren en al). Die hebben ze toen lekker laten liggen. Nu heb ik ze weer besteld en ga ik ze open knippen voordat ik ze geef, zodat ze ook aan de binnenkant kunnen snuffelen.

Ik wil alleen liever niet dat ze serieus dingen tekort gaan komen omdat ik geen verstand heb wat ze hoeveel binnen moeten krijgen enzo. Dus ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen....

Groetjes, Trudy
Gebruikersavatar
Door koekje
#1137005
ik heb een vraagje. die dingen in de blauwe zak, zijn dat kalkoennekken? hoe zwaar zijn die per stuk ongeveer? of zijn het de eendenkarkassen (ik zie iets wat op vleugels lijkt)?

een barfmenu bestaat zo ongeveer uit de volgende delen:
50% vleesbot (waar 50% en 50% vlees aanzit)
20% orgaan
30% spiervlees

met een barfmenu stel je zelf samen. je probeert zo ongeveer met de percentages tot een complete prooi te komen, verdeeld over 1 of 2 weken, van verschillende diersoorten.
dingen die compleet zijn, hoef je dus niet te berekenen. de hele kippen, duiven, kwartels en konijnen zijn compleet. de kuikens, muizen en ratjes zijn nog baby en bevatten daarom te weinig bot. reken deze als spiervlees met een beetje orgaan.

- vlees met een botje er in is vleesbot. in je bestelling is dat het volgende: kipnekken, kalkoennekken, eendenkarkas.
- orgaan is wat in het dier zit en daar een bepaalde functie levert; maag, hart, lever, nier, hersenen. lever en hart zijn essentieel (als je kipkarkassen voert, zitten daar vaak nog wat niertjes in, is weer mooi meegenomen). het hart is ook een spier, maar door de aminozurenopbouw van het hart, rekenen we het onder orgaan.
- het vlees dat mensen vaak eten, en dus geen botjes bevat en geen orgaan is, is spiervlees. lapjes enzo dus. in je bestelling is dat: rundvlees (gemalen en ongemalen) en paardenvlees.

met een barfmenu wordt aangeraden om tot minimaal 4 tot 5 verschillende diersoorten te geven. iedere diersoort bevat zn eigen vitamines en in een bepaalde hoeveelheid. om veel af te wisselen en veel soorten te geven, kom je zo aan een goed gebalanseerd menu met zoveel mogelijk vitamines en sporenelementen en mineralen.
ik geef ongeveer 10 diersoorten per kat. niet allemaal tegelijk, want ik heb niet altijd alles in voorraad.

voor de omegavetzuren balans kan je 1 tot 2x per 2 weken vette vis voeren. mag eventueel ook uit een blikje (rauwe vis wordt niet altijd even makkelijk geaccepteerd). het vlees dat wij voeren is veel al gekweekt en bevat hoge doseringen omega6. vis veel omega3, en dat maakt de balans wat beter. vette vissoorten; zalm, makreel, sardien, horsmarkeel, panharing, tonijn (tonijn niet vaker dan 1 tot 2x per maand geven, want er zitten veel zware metalen in). meestal geef je van vette vis het spiervlees (fileetjes enzo), maar je kan ook vleesbot ervan geven; zalmkoppen (meestal te groot en te hard voor katten) en zalmkarkassen (hele zalm, kop en filets eraf; hou je de graat met wat vlees er aan over). hele rauwe visjes (die dus niet zijn schoongemaakt) als sardienen en horsmakreeltjes zijn complete prooitjes.

zo af en toe ook een rauw geklutst eitje geven. in de dooier zit veel biotine en das gezond (goed voor de vacht o.a.). ik denk tot 2x per week per kat. of je geeft een kuiken, daar zit ook eigeel in.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1137016
je katten zijn allemaal zo goed als volwassen. ik durf sien gerust 2 weken zeer incompleet te voeren.
duiven en kwartels pluim ik ook altijd. sien eet niets met vacht/veren (knaagdieren vindt ze zelfs uitermate vies). otje houdt wel van zelf pluimen, maar dan wordt het zo'n slachtveld. de grote penveren trek ik er uit, net als grote kontveren. de kleinere veertjes kan je laten zitten, of gewoon kortknippen met een schaar ofzo.
met veel veren ben ik ook altijd bang dat ze haarballen krijgen.

de grote veren kun je laten drogen en hele leuke kattenspeeltjes van maken.
Door Too
#1137020
Hihi  ik zat nog te broeden op een antwoord maar Koekje en flin hebben je al gevonden...

Jij doet t idd helemaal andersom  ;D dusssss nu een menutje samenstellen mbv Koekjes percentages en de info op t forum
en vragen..... allemaal stellen hoor!
Succes
Door Fleetwood
#1137025
Bedankt voor je uitgebreide uitleg!  :)

Hoe zit het trouwens met die "zoveel procent van dit & zoveel procent van dat", over hoe lange tijd is dat?

In die doos met die blauwe zak zitten die eendenkarkassen... Die kalkoenennekken wegen zo'n 300 gram denk ik, ik heb zo gauw geen weegschaal bij de hand...

Groetjes, Trudy
Door brie
#1137029
hihi, wat leuk, zit net in je topic op kattenplaza jaloers te kijken naar je gevulde megavriezer (daar heet ik: kes)
kom ik je hier tegen...
veel is al gezegd denk ik...genoeg leesvoer hier in de bieb enzo!!!en veel ervaringsdeskundigen  ;)
kom nog eens vaker langs hiero!!
Door Fleetwood
#1137031
brie schreef: hihi, wat leuk, zit net in je topic op kattenplaza jaloers te kijken naar je gevulde megavriezer (daar heet ik: kes)
kom ik je hier tegen...
veel is al gezegd denk ik...genoeg leesvoer hier in de bieb enzo!!!en veel ervaringsdeskundigen ;)
kom nog eens vaker langs hiero!!
Hee! Toevallig zeg! Barf jij ook?
Door brie
#1137037
Fleetwood schreef: Hee! Toevallig zeg! Barf jij ook?
uiteraard!! mijn 2 honden en 5 poezen eten allemaal vers (geen carnibest meer) en hebben mooi witte kauwtandjes..
mijn jongste balineesje (8 maand nu) is afgespeend met carnibest en krijgt vanaf dat ze bij mij is alleen maar knaagwerk ed.
voor mij nooit meer een kitten of pup dat br*kken krijgt ;)
Als ik zie hoe verschrikkelijk mooi kleine Jane opgroeit, hoe gelijkmatig en mooie vacht.. (maar ik ben misschien ook een beetje bevooroordeeld wbt haar..hahaha)
Door Too
#1137040
Hihi ik herkende je ook al van plaza...

Menuutje met alle percentages is voor een week, prooitjes voeren is t eenvoudigst die zijn altijd compleet
Lees anders even "zelf een barf-menu maken "staat in de sticky's hierboven
Door Fleetwood
#1137042
En waarom geen carnibest trouwens? Ik wist niet beter of dat is compleet en er zit geen troep in,... toch?

Het lijkt mij wel gemakkelijk voor als ik niet zo goed blijk in barf-menu's opstellen, dat ze toch ook wat compleets binnen krijgen...
Door brie
#1137047
Fleetwood schreef: Bedankt voor je uitgebreide uitleg! :)

Hoe zit het trouwens met die "zoveel procent van dit & zoveel procent van dat", over hoe lange tijd is dat?

In die doos met die blauwe zak zitten die eendenkarkassen... Die kalkoenennekken wegen zo'n 300 gram denk ik, ik heb zo gauw geen weegschaal bij de hand...

Groetjes, Trudy

zelf hou ik die percentages per week aan.. Er hangt een schema'tje op mn prikbord waar ik altijd even op kan spieken mocht het nodig zijn.
dus per week reken ik uit wat ze "nodig zouden hebben" maar dat is ook omdat ik strikt in de smiezen hou wie wat eet.
Micky, de kater, is nogal een kieskeurige kat en ik wil graag dat hij alles binnen een week opkauwt, zo hou ik makkelijker overzicht.
Wat betreft de honden en de rest van de katten maak ik me niet zo druk, maar hou ik ook die ene week aan, is wel net zo makkelijk.

Oh ja, en als ik bestel (meestal bij herby) bestel ik voor een week of 8 en dan bestel ik precies datgene wat ik qua percentages nodig heb.
Op die manier zit je ook altijd veilig
Gebruikersavatar
Door koekje
#1137056
Fleetwood schreef: Bedankt voor je uitgebreide uitleg! :)

Hoe zit het trouwens met die "zoveel procent van dit & zoveel procent van dat", over hoe lange tijd is dat?

In die doos met die blauwe zak zitten die eendenkarkassen... Die kalkoenennekken wegen zo'n 300 gram denk ik, ik heb zo gauw geen weegschaal bij de hand...

Groetjes, Trudy

das voor je menu. ik maak meestal menu's voor 1 week, maar er zijn ook mensen die menu's voor 2 weken maken. voor ot meestal menu's voor een maand, maar dat gaat allemaal door de molen en wordt geroerd en dan in porties verdeeld.

ergens op barfclub staat een rekenhulp. die is heel makkelijk. je vult de percentages in die je wilt hebben (bij groente 0 en de rest zo ongeveer zoals ik boven heb getiept) en dan het gewicht in kilo's ongeveer van 1 kat (voor meerdere katten kan je het gemiddelde nemen). deze rekent dan uit hoeveel de kat per week moet hebben.
die hoeveelheden kan je dan gaan verdelen naar wens over de dagen. ik geef altijd per dag het liefst 1x vleesbot en daarbij of spiervlees of orgaan. zo blijft de poeperij het fijnst en best van consistentie. let erop dat bot stopt en orgaan laxeert. vissen laxeren ook. als ik sien op zaterdag vis geef, en op zondag lever, kan ik op maandag op plakpoep rekenen (en bruine stempelafdrukken in mn bed en bank). daarom op vrijdag vis en zondag lever. op zaterdag een wat groter stuk vleesbot met veel vlees eraan (geldt als vleesbot met spiervlees).

je kan natuurlijk ook als ontbijt iets makkelijks geven. volwassen muizen ofzo (vanaf maat regular). deze zijn compleet, en hoef je niets aan uit te rekenen. gerbils zijn ook lekker. voor de avondmaaltijd kan je dan iets grotere porties geven, das makkelijker te portioneren. 35 gram vleesbot zijn hele kleine porties; een kleine 100 gram is makkelijker voor jezelf.
je kan ook bv 's ochtends het spiervlees of orgaangedeelte geven en voor de avondmaaltijd vleesbot. blijf er met vleesbot wel bij of het goed naar binnen gaat en zonder problemen.

Liselot barft zonder menu; die geeft voornamelijk al complete dingen (cb en hele dingen als duif en kwartels en volwassen knaagdieren). dat is voor jezelf wel zo makkelijk, het is wel duurder.
Door Too
#1137057
Hmm vind mezelf ineens een beetje bot  :-\ maar wat ik bedoel: t is erg goed als je eerst zelf gaat puzzelen zodat je weet wat en waarom je iets doet
Daarmee wordt t nl. ook veeel makkelijker om te 'schakelen' wanneer de situatie verandert, poep te hard of zacht is etc
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door