Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Kipsel
#1136178
Mijn poesje van 8.5 jaar heeft de laatste tijd vaak moeite met haar ontlasting.
Ze eet u al ruim 2 jaar carnibest, en wil eigenlijk weinig anders.
Alleen had ze ongeveer het laatste half jaar, zo eens in de maand wat moeite met haar ontlasting. We konden het dan merken doordat ze dan plotseling voor onze voeten, bij voorkeur in de gang, neerhurkte en een heel hard drolletje uitpoepte. Ze was op zo'n dag vaak wat uit haar hummetje, en soms braakte ze een keer daarbij.

Op de avond van vrijdag 20 december deed ons poesje niets anders dan braken. Alles wat ik haar ingaf kwam er weer uit, dus zaterdagmorgen gelijk naar de dierenarts gegaan. Die constateerde dat haar darmen vol zaten met harde ontlasting en dat ze uitgedroogd was.
Ze heeft onderhuids vocht gekregen, en medicatie tegen het braken.
Daardoor is ze zondagavond eindelijk van de drol verlost, en knapte ze weer wat op.

Maandag op controle geweest bij mijn eigen dierenarts, en leken haar darmen inderdaad leeg. We hebben haar laten eten, en zijn haar laxatract gaan geven 1 x per dag.
Echter had ze de woensdag nog niet weer gepoept, en zijn we terug geweest naar onze eigen dierenarts. Omdat we zo niet de kerstdagen + weekend in konden, heeft de dierenarts haar een klysma gegeven.
Alle ontlasting was niet ontzettend hard, maar wel heel erg veel. Ze had het allemaal uitgepoept bij de dierenarts.

Daarna zijn we haar iedere dag blikvoer gaan geven met Isogel, en dat ging eigenlijk behoorlijk goed qua ontlasting dan. Alleen at madam het blikvoer steeds slechter, dus kreeg ze eergisteren en gisteren weer minder isogel binnen en meer carnibest.

Vannacht heeft ze weer 4 keer gespuugd, en ik voel weer veel ontlasting in haar darmen. Ze wil vanmorgen niet eten, wel drinken. Ik heb haar gisteravond alweer laxatract gegeven, maar dat heeft ze vermoedelijk uitgespuugd. Ik heb haar vanmorgen direct weer gegeven, maar ze toont misselijk, en ik vrees dat dit niet de hele hoeveelheid ontlasting in haar darmen kan losmaken.

Ik heb nog een klysma thuis liggen wat ik bij haar zou kunnen toedienen, maar vind dit een beetje bruut, aangezien het de hele streng ontlasting (die vrij hard aanvoelt) met grof geweld naar buiten zal werken. De weekendarts wilde toen ook eerst op een vriendelijke manier de afvoer proberen te stimuleren...

Maar dan nog een punt, als dit er eenaal uit is gekomen, hoe moeten we dan verder?
madammetje eet het liefst alleen carnibest, maar dat is juist hetgeen wat nu met name haar darmen lijkt te verstoppen...

Wie heeft tips?

Groetjes,
Nienke
Door Kipsel
#1136374
ik heb al maanden lang (sinds de ontlasting zo eens in de maand vast liep) visolie over haar carnibest gedaan,
maar ondanks dat is het toch ook zo af en toe weer vast gelopen.

Echt grote stukken vlees kan ze niet wegkauwen, omdat ze geen kiesjes meer heeft. Deze zijn eruit getrokken vanwege chronische tandvleesontsteking.Ze eet nu met name carnibest kitten, omdat dit fijn gemalen is. Van de gewone natuurvoer variant tuft ze altijd stukjes uit.

Maar zou spiervlees ook een bijdrage leveren aan de substantie in dr darmen dan? Dan zou ik evt wat spiervlees kunnen malen voor haar...
Door brie
#1136384
ik weet niet wat het percentage bot in carnibest is, maar het zou kunnen dat dit percentage voor haar te hoog ligt...
hoe doet ze het op zachtere botjes van kwartels enzo? of heb je dat nog nooit geprobeerd?
je zou wellicht zelf kunnen gaan samenstellen/ malen. zo heb je zelf in de hand wat er aan bot in gaat..
er zijn meerdere katten-mensen die dat hier doen, met goed resultaat
Door flin
#1136420
arm poesie!

is't wel 'n actieve poes?
spelen helpt natuurlijk om de boel 'in beweging' te houden...

'k zit te denken aan Psyllium Husk van de Groene Os :

een vezelproduct, maar in tegenstelling tot alle andere vezelproducten die irritatie van de darm opwekken, totaal zonder enige prikkeling.
Zelfs al wordt psyllium soms als laxatief gezien, werkt hij niet als andere laxativa die spiercontracties (spasmen) van de darm opwekken. Terwijl de meeste laxativa constipatie in de hand werken, werkt psillium als een technische transportverbeteraar op voedingsniveau en houdt niet de risico’s in zich die de laxativa kenmerkt.


en anders miss wat licht gekookte groente door 't voer mengen; onverteerbare vezels om 't wat smeuïg te houden
Door flin
#1136526
Nayomi schreef: ik zou door de Carnibest een scheutje olie doen, zalmolie of zonnebloemolie, dat houdt de ontlasting wat soepeler.
er zit al zonnebloemolie in CB; dus dat zou 'k zeker niet extra geven...
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1136537
Een theelepeltje rauwe gemalen groente, wat meer orgaanvlees of inderdaad de psyllium husks (vlozaad). Er moeten wat meer vezels in, die vocht vasthouden. Daardoor wordt het wat zachter.
Door Kipsel
#1136571
Ik heb het idee dat Isogel vergelijkbaar is met psyllium husks.
Ligt het aan mij of doet het hetzelfde?

Aangezien ze geen blikvoer wil blijven eten, heb ik nu vandaag isogel over haar carnibest gedaan, maar hier eet ze ook nauwelijks van.
Ik heb haar zojuist carnibest met laxatract er doorheen gegeven, maar dit spuugde ze binnen 5 minuten weer uit.

Op dit moment vrees ik dat ze weinig tot niets binnen houdt, tot de ontlasting eruit is...
Door flin
#1136663
Kipsel schreef: Ik heb het idee dat Isogel vergelijkbaar is met psyllium husks.
Ligt het aan mij of doet het hetzelfde?
volgens mij is de werking idd 'tzelfde
Op dit moment vrees ik dat ze weinig tot niets binnen houdt, tot de ontlasting eruit is...
kijk maar uit voor uitdroging...
kattemelk,  bouillon..verdunde koffiemelk, vette-vis-uit-blik, slagroom, iets?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1136722
als de kat niet poept en wel kotst, denk ik aan een verstopping. als deze op de normale weg via laxeermiddelen niet weg kan, ga dan zeker naar de dokter (bij voorkeur gelijk morgen). de verstopping moet dan operatief verwijderd worden.
Door maddoc
#1136995
koekje schreef: als de kat niet poept en wel kotst, denk ik aan een verstopping. als deze op de normale weg via laxeermiddelen niet weg kan, ga dan zeker naar de dokter (bij voorkeur gelijk morgen). de verstopping moet dan operatief verwijderd worden.
als ik goed heb gelezen,
heeft Kipsel klysma in huis en nog niet gegeven....
Door maddoc
#1137006
Ik zou dus snel zorgen dat ze die ontlasting kwijt raakt;

klysma dmv microlax oid en flink laxatract ingeven.

Afwachten lijkt me niet handig;
het zal niet beter met haar gaan totdat ze die ontlasting kwijt is en afwachten totdat ze dat uit zichzelf doet
zal niet het beste resultaat geven, want het punt is nu net dat haar dat niet lukt omdat het te hard is.

Lukt dat niet zo thuis (snel) dan dus hulp vd d'arts inroepen en niet lang afwachten.
Hard persen op ontlasting kan nl ook blijvende schade geven.

En dan kijken hoe je herhaling kunt voorkomen.

Het is niet toevallig een siamees?
Door flin
#1137049
maddoc schreef:
het zal niet beter met haar gaan totdat ze die ontlasting kwijt is en afwachten totdat ze dat uit zichzelf doet
want het punt is nu net dat haar dat niet lukt omdat het te hard is.

en hoe meer de kat uitgedroogd is, hoe meer water er uit de darmen gehaald wordt en hoe harder de stoelgang wordt
  deze harde stoelgang kan maar moeilijk doorheen de dikke darm passeren  :(
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door