Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door hetty2
#1133702
Ik ben vanmorgen nogal gedesillusioneerd teruggekomen van mjn bezoek aan de DA.
Ik ben naar een andere DA toegegaan omdat hier ook getiterd kan worden. Maar nu heeft mijn hond alsnog de volle mep gekregen en zou ze over 2-3 weken terug moeten komen...
Mijn hond is anderhalf en heeft als pup alle inentingen gehad, met 6 weken, met 10 weken en met 4 maanden.
Nu heeft ze vandaag dus de inentingen gehad voor Parvo, hondenziekte, HCC, Weil en kennelhoest. Nu zou ik over 2-3 weken terug moeten komen voor Parvo en Weil. Omdat ik te lang gewacht heb met deze inenting zou het nodig zijn zo snel weer te enten. Wat vinden jullie ervan?? Oh ja, 1 week ervoor moet ik dan ontwormen!
Ik heb wel gezocht hier op barfplaats maar ik kan het niet zo goed vinden... Wel dat ik het nu ook al had kunnen laten titeren (wat volgens de DA niet zo was, kon pas als ze ouder was). Ik baal als een stekker van mezelf, dat ik nu toch heb laten enten en dan ook nog de volle mep  >:( Maar ja, ik deed ook zoveel tegen het advies van de DA in (gebruik geen vlooienmiddel, geen ontwormmiddel, laat niet steriliseren etc), dat ik me steeds minder stevig in mijn schoenen voelde staan  :-\
Oh ja, mijn hond is gek op in de plassen spelen en zwemt s zomers nog wel eens met ons mee in een meertje, vandaar dat die Weil enting 'noodzakelijk' is.
Door K&D
#1133728
Hè, wat jammer nou, dat je overrompelt bent.  :-\ Eerst titeren zou inderdaad handig zijn geweest, dat heb je toch ook gevraagd?  Titeren kan op alle leeftijden; zelfs als pup....
De enting had zonder de Weil gekund. Want met deze temperaturen is Lepto absoluut geen gevaar. Lepto enten is pas nodig eind voorjaar, ergens.....dan werkt ie de zomer als het nodig is, en niet als er geen besmettingsgevaar is.
Verder is (in mijn ogen) die 1 jaars booster wel nuttig. Dan kunnen ze er weer jaaaaaren tegen - en dan gewoon af en toe titeren.
En dat ontwormen een week voor de enting....wat een onzin. Ontwormen heeft alleen zin als ze wormen hebben. Anders niet!
Door kojak
#1133745
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1133824
Zucht. Ik kan me helemaal voorstellen dat je het niet meer weet.
Dit was waarschijnlijk niet nodig geweest. Titeren had heel goed gekund en waarschijnlijk was een enting dan ook niet nodig geweest.
Ik zou dus zeker niet herhalen!
Weill heeft rond deze tijd van het jaar geen zin. Als je dat al wilt doen dan in het voorjaar. En als de hond alleen zwemt waar jij ook zwemt dan lijkt het me ook niet echt nodig. Jij kan ook weill krijgen en je wordt toch ook niet geent?
En nu heeft hij natuurlijk ook niet in je boekje gezet dat het drie jaar werkzaam is?

Een week van te voren ontwormen kan voor puppies belangrijk zijn omdat die soms veel wormen hebben en als ze veel wormen hebben dan slaat de enting niet goed aan. Maar volwassen honden hebben zelden zo veel wormen dat dat een probleem is.
Door dogsunlimited
#1133932
Tussen de Weil enting kan volgens de DA van Intervet zonder problemen 1,5 jaar tussen zitten, dus ik zou me wat dat betreft geen zorgen maken en zeker niet herhalen. Parvo extra laten zetten is ook onzin. Waarschijnlijk gebruikt ook hij nog zo'n combivaccin Parvo/Lepto, lekker handig.....
Door hetty2
#1134524
Arrgggh... hoe meer ik lees hoe meer ik er van baal  >:(
Voordat ik ging zag ik door de bomen het bos niet, zoveel informatie.... Nu het eenmaal gebeurd is en ik wat gerichter aan het kijken ben snap ik er wat meer van.

Waar ik van schrok was het volgende op de site van Tannetje (mag ik dat hier zomaar citeren?):
'Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat er tot 40 dagen na een enting een verhoogde hoeveelheid antilichamen tegen schildklierweefsel kunnen voorkomen in het bloed. Dat hoeft niet bij alle dieren het geval te zijn, maar als dat vaker en langer gebeurt kan het tot een verminderde schildklierwerking leiden of zelfs de hele schildklier buiten werking stellen.' 2 minuten voor de prik had ik de dierenarts de papieren gegeven van Utrecht, dat er in de nestjes waar mijn hond uit komt een erfelijke, zeer ernstige afwijking aan de schildklier voorkomt. Waarschijnlijk is mijn hond alleen drager, maar oplettendheid is geboden!

Ik heb inmiddels besloten dat ik over 2-3 weken WEL ga. Maar dan maak ik de afspraak met de homeapthische dierenarts die er op de praktijk zit. Want nu staat er in mijn boekje inderdaad dat ik over 2-3 weken terug moet komen en dat is niet handig voor op de hondenschool. Ik wil met hem wel eens bespreken of het nodig is (niet dus!) en dan mag hij dat erin zetten of anders mag hij me adviseren over titeren.

Verder zal ik voortaan braaf melden dat ik ontworm en elke maand druppeltjes tegen de vlooien geef  ;D Scheelt weer discussie.
Zo fijn dit forum, voel ik me toch weer steviger in mijn schoenen staan....
Door dogsunlimited
#1134587
Met respect, Hetty......maar de gezondheid van jouw dieren heb jij in de hand en niet je dierenarts. ;)
Het is zonde van de centjes die je over 2-3 weken bij je homeopatische dierenarts kwijt bent, enkel en alleen om je afspraak te 'moeten nakomen'. Daarnaast zou ik geen homeopatisch werkend dierenarts consulteren, die niet pro-rauw is en verbonden aan dezelfde praktijk. Dat geeft jou waarschijnlijk geen antwoord op al je vragen.
Er zijn maar een aantal holistische en homeopatisch werkende dierenartsen die gedegen ervaring hebben met auto-immune gerelateerde ziektes veroorzaakt door vaccinaties en aanverwante oorzaken. Jouw dierenarts moet gewoon de gegevens in je boekje veranderen, indien je binnen de 1,5 jaar zit als je de lepto van Nobivac hebt laten zetten. Daarnaast is het JOUW keuze om eenmalig de Lepto te willen vaccineren bij een oudere hond en JOUW keuze wanneer je ontwormt, op welke manier je ongedierte bestrijdt etc.etc.. Daar heeft mijn dierenarts zich niet mee te bemoeien. Hij mag alleen het jaarlijkse ontlastingonderzoek uitvoeren en ja....ook hij is ervan overtuigd dat het driemaandelijks ontwormen of jaarlijks ontwormen bij mijn honden niet nodig is.
Als ik de informatie van Intervet mag vertrouwen voor wat betreft de Leptovaccinatie, dan loopt mijn hond per definitie niet méér risico als ik elke twee jaar zou vaccineren zonder booster dan een hond die elk jaar wordt gevaccineerd. Het bijboosteren na die 2-3 weken om het optimale uit die enting te halen, was volgens haar dan ook niet nodig hier in Nederland. Mijn honden worden niet gevaccineerd tegen Leptospirose. In het voorjaar wil ik ze nosodes Weil gaan geven. Het schijnt dat ook de nosodes in de vaccinatieboekjes vermeld en geaccepteerd mogen worden.
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op do 01 jan 2009, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#1134672
Helemaal met Sandra eens. Ik zou echt never nooit nog een consult gaan betalen voor dit soort idioterie  >:( jouw da heeft er een gigantische pan van gemaakt en het minste is toch wel dat hij de informatie in de boekjes corrigeert. Gratis uiteraard, het zou toch helemaal van god los wezen als JIJ nog eens zou moeten betalen voor ZIJN fouten.
Door Deesje
#1134895
wat een onzin.. kan me voorstellen dat je daar een beetje moedeloos van wordt..
mijn hond van anderhalf heeft ook alleen zijn puppenenting gehad en is 2 weken geleden getiterd, hondenziekte was niet zo ruim als de rest maar wel voldoende.. volgend jaar nog es titeren om te kijken of het op peil blijft..

mijn pup van 12 weken heeft met 10,5 weken zijn allereerste enting gehad en wordt over een tijdje getiterd om te kijken of het is aangeslagen..

kortom ik zou ook niet nog iets laten enten en je mag van je dierenarts verwachten en zelfs eisen dat ie 3 jarige duur in je paspoort zet.. de stickers zitten er toch in neem ik aan? gewoon alleen langs gaan om dat te laten 'rectificeren'..

daarnaast is het soms een idee om hetgeen je wil op papier te zetten en daarvoor een afspraak te maken.. dus een briefje maken voor jezelf dat je wil titeren (evt met je argumenten op een rijtje) daarvoor een afspraak maken (dus al aan de telefoon bespreken, dan hoor je het dan al als ze dus niet titeren) en dan kun je als ze je bij je bezoek toch iets anders willen aansmeren gewoon zeggen dat je dat niet wil en heb je geen consult aan je broek als ze niet kunnen titeren, want dat is waarvoor je je afspraak gemaakt hebt.. en als het dan toch niet kan kun je gewoon gaan om erover na te denken.. 
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1135130
Ik ben bang dat als je er weer heen gaat, je misschien toch weer iets in de maag gesplitst krijg wat je eigenlijk niet wilde.
De enige reden om terug te gaan is om de data in je boekje aangepast te krijgen.
Door Lizzy
#1135201
Ik sluit me helemaal aan bij Sandra en Kruimel. Dit is echt idioterie. Parvo en Weil hoeven helemaaaaaaal niet geboosterd te worden in jouw geval. Hier het antwoord van Intervet (uit 2005) op mijn vraag of ik Weil moest laten boosteren, als ik op latere leeftijd niet meer op tijd zou hebben gevaccineerd voor Weil:
Geachte mevrouw Plat,


Het is geen enkel bezwaar om de Nobivac puppy DP ook bij volwassen honden te gebruiken voor de jaarlijkse resp. twee jaarlijkse hervaccinatie. Waarschijnlijk zal het u verheugen te horen dat Intervet bezig is met de registratie van een immuniteitsduur van 3 jaar voor hondenziekte, parvo en adeno.

Uw tweede vraag is wat moeilijker te beantwoorden.

Vaccins tegen Leptospirosis zijn altijd dode vaccins. Dode vaccins moeten bij een primaire vaccinatie altijd geboosterd worden. Dode vaccins geven in het algemeen ook korter durende immuniteit, omdat ze wel aanzetten tot antilichaam opbouw, maar de stimulatie van celgebonden immuniteit is variabel. Indien de celgebonden immuniteit niet gestimuleerd is geweest, ontstaan er ook geen memorycells. Juist de aanwezigheid van memorycells maakt het mogelijk om bij volwassen honden, die al langere tijd niet gevaccineerd zijn, te volstaan met een enkelvoudige hervaccinatie.



Ik hoop uw vraag zo voldoende beantwoord te hebben,


Met Vriendelijke groeten,

Intervet Nederland B.V.

Dierenarts gezelschapsdieren
Hebben we het hier over Weil. Parvo ligt nog heel anders. Deze enting biedt wel 5 jaar, nog waarschijnlijker 7 jaar bescherming en mogelijk zelfs levenslang bescherming! Parvo hoeft dus absoluut niet geboosterd te worden.

Dus jouw DA zit te kloten, sorry dat ik het zo bot zeg. Weet je, als dit onkunde is van hem: dan is dat echt een slechte zaak want een DA zou niet zo onkundig mogen zijn. Als deze onkunde toevallig ook handig is voor zijn portomonee, dan is het nog erger met hem gesteld, want dat is dan over de rug van jouw hond. Vaccinaties zijn namelijk NIET onschuldig. Waarom zou jij je nu een nieuw consult in je mik laten duwen, terwijl jouw DA hier heeft zitten kloten?
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 02 jan 2009, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door conleeuw
#1135371
in mijn opinie is de enige reden waarom deze vaccinatie en een eventuele hervaccinatie nodig is bij jou dierenarts, om mee te betalen aan de auto van de dierenarts of duren apperatuur of de hypotheek van zijn/haar dure huis >:( >:( ik zou zeker niet terug gaan ook niet naar een ander in dezelfde praktijk voor een consult het is volstrekt onnodig, nu is jou hond al onnodig extra gevaccineerd, ik zou niet nog een keer in de val lopen. Hoog tijd om een andere dierenarts op te zoeken. Ga eens bij een ander langs zonder de hond, neem een papiertje mee waarop je 5 vragen zet die jij wil stellen. Vraag dan maar wat jij wil, luister goed naar de antwoorden, beargumenteer indien gewenst. En ga dan door naar de volgende, stel opnieuw jou vragen. De dierenarts die na e sollicitatie process die beste bij jou pas wordt jou nieuwe dierenarts ;) 't is toch te zot voor woorden >:(
Door hetty2
#1143483
Bedankt voor al jullie reacties!
Ik heb het even een paar dagen laten bezinken. Ik was er een beetje boos om. Bah. Hoe meer ik er over nadacht, hoe bozer ik werd. Heb dan ook geen nieuwe afspraak meer gemaakt. De data in dat boekje... ach alleen de hondenschool kan er over vallen. Maar dat is vast wel toe te lichten, want die zogenaamde booster was alleen 'nodig' voor Weil en dat is toch niet verplicht.

En tja, dan ga ik in de omgeving maar weer verder shoppen voor een goede DA...
Door Lizzy
#1144357
hetty2 schreef: Bedankt voor al jullie reacties!
Ik heb het even een paar dagen laten bezinken. Ik was er een beetje boos om. Bah. Hoe meer ik er over nadacht, hoe bozer ik werd. Heb dan ook geen nieuwe afspraak meer gemaakt. De data in dat boekje... ach alleen de hondenschool kan er over vallen. Maar dat is vast wel toe te lichten, want die zogenaamde booster was alleen 'nodig' voor Weil en dat is toch niet verplicht.

En tja, dan ga ik in de omgeving maar weer verder shoppen voor een goede DA...
Ja, ik kan me dat wel goed voorstellen, dat onze reacties je rauw op je dak zijn gevallen. En je boos was. Maar, goed dat je geen nieuwe afspraak hebt gemaakt enne, ik kan heeeeel goed begrijpen dat je voor een andere DA gaat zoeken!
Door dogsunlimited
#1144559
hetty2 schreef: Bedankt voor al jullie reacties!
Ik heb het even een paar dagen laten bezinken. Ik was er een beetje boos om. Bah. Hoe meer ik er over nadacht, hoe bozer ik werd. Heb dan ook geen nieuwe afspraak meer gemaakt. De data in dat boekje... ach alleen de hondenschool kan er over vallen. Maar dat is vast wel toe te lichten, want die zogenaamde booster was alleen 'nodig' voor Weil en dat is toch niet verplicht.

En tja, dan ga ik in de omgeving maar weer verder shoppen voor een goede DA...
Weet je waar ik boos om word? Dat na al die tijd nog steeds zoveel dierenartsen zijn, die hun eigen omzet belangrijker vinden dan de gezondheid van de huisdieren die ze onder hun hoede hebben.Terwijl ze vanaf eind 2006 allang weten hoe het allemaal zit en de mensen de keuze hebben om juist datgene te doen waarmee je je beest het minst belast. Bijbestellen van vaccins en inspelen op de wens van de klant is nog altijd een crime. Ik ben zo blij dat mijn DA ook al een tijdje van gedachten is veranderd en wel eerlijk is omtrent al die veranderingen. Dat heeft wat voeten in de aarde gekost, maar hij was wel bereid zich erin te verdiepen en aparte vaccins aan te schaffen. Misschien dat je hier nog iets aan hebt, Hetty. Lees dat eens door, hoe we het allemaal bedoelen. Misschien worden jou dan ook nog wat dingen duidelijker.
http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... ineren.htm
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door