Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door nova
#1134780
Mijn droogmachine is gearriveerd en natuurlijk heb ik een eerste poging ondernomen om zelf snackjes te maken.
Ik heb kippehartjes, -levertje en reepjes schapenlong gedroogd. En natuurlijk hebben mn meiden  ook al geproefd van de producten  uit de prive-snackbar :)
De levertjes werden niet erg gewaardeerd, de long ging al een stuk beter.
Nu licht kalkoenvlees  op de roosters
Mijn snackjes zijn niet knapperig, eerder taai  Ik kan de reepjesvan de long  wel breken of scheuren. Mijn handen blijven wel droog, daar niet van.

*Maar met het oog op bederf vraag ik me af of het wel droog genoeg is?
*Heb ik wel de goede vleessoorten gebruikt om te drogen?, .
*Heeft het lang genoeg gelegen?
*Is dit normaal?
Door pallas
#1134791
Als ik de droger aan heb , dan maak ik het gewoon zo droog als ik het zelf wil.
Met trainen is het wel handig als het nog wat taai is, maar dan bewaar ik het snoepgoed dus in de vriezer.
Wil ik het echter meer dan een halve week in een pot bewaren , dan moet het dus super droog worden en gaat de droger wat langer aan.

In principe kan je bijna alles wel drogen.
Spiervlees in dunne repen gaat wel het snelste, lever, long en hartjes duurt wat langer  (zit ook veel meer vocht in)
Vette dingen droog ik liever niet, het duurt er lang en ik vindt het op termijn toch wat ranzig worden.
Door Happy Tail
#1134820
ik haal al het vet er zo veel mogelijk af, want dat bederft het snelste. Of ik zoek de stukjes met een beetje vet er als eerst uit om die als eerste op te delen. Ik maak alles zo droog mogelijk en bewaar het gerust een paar weken in een plastik bakje.
ik snij alles als het nog een beetje bevroren is, dan kun je echt mooie dunne plakjes maken. Lever blijft een verhaal apart om te drogen dat wil nog wel eens vast gaan plakken aan je rooster. Zaak om het af en toe om te draaien tot het niet meer plakt, sommigen doen het op een bakpapiertje
Gebruikersavatar
Door nova
#1134851
Het vet had ik al van de hartjes afgehaald, daar had ik rekening mee gehouden. En mijn droger heeft meer dan 12 uur gedraaid, 16?  uur of zo.
Er lag wel veel in.  Natuurlijk kan ik het nog wel nadrogen, denk dat ze dan nog maar een poosje terug gaan in de droger
Door kojak
#1134866
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pallas
#1134884
[quote="nova"]
Het vet had ik al van de hartjes afgehaald, daar had ik rekening mee gehouden. En mijn droger heeft meer dan 12 uur gedraaid, 16?  uur of zo.
Er lag wel veel in.  Natuurlijk kan ik het nog wel nadrogen, denk dat ze dan nog maar een poosje terug gaan in de droger
[/quote]

hoe klein heb je het gemaakt?
mijn droger heeft ook meer moeite met echt heet worden als hij in een koude ruimte staat.
Als ik het dus kurk droog wil hebben in korte tijd dan zet in hem in de keuken en niet in de bijkeuken , die is nu te koud.
Gebruikersavatar
Door nova
#1134944
[quote="pallas"]
hoe klein heb je het gemaakt?
mijn droger heeft ook meer moeite met echt heet worden als hij in een koude ruimte staat.
Als ik het dus kurk droog wil hebben in korte tijd dan zet in hem in de keuken en niet in de bijkeuken , die is nu te koud.
[/quote]

Ik had kippehartjes, best kleine en die heb ik heel gelaten
Mijn reepjes long waren dikke patat frites, en van de kip-levertjes had ik eerst  de kleine kwab
afgehaald en de rest in de lange richting gehalveerd
Min drogertje staat in de garage, dus best koud nu
Door pallas
#1134949
[quote="nova"]
Ik had kippehartjes, best kleine en die heb ik heel gelaten
Mijn reepjes long waren dikke patat frites, en van de kip-levertjes had ik eerst  de kleine kwab
afgehaald en de rest in de lange richting gehalveerd
Min drogertje staat in de garage, dus best koud nu
[/quote]

Ik denk dat het een combi van te koud en iets te dikke stukjes geweest is.
de volgende keer gewoon wat langer laten draaien of in eenadnere ruimte zetten.
Ik weet ook niet hoe heet jouw droger kan , die van mij droogt tot 80 graden geloof ik en heeft 3 warmte standen.
omdat ik nogal ongeduldg ben gebruik ik iegenlijk altijd de heetste stand.
Door tieneke
#1134950
[quote="Happy Tail"]
ik haal al het vet er zo veel mogelijk af, want dat bederft het snelste. Of ik zoek de stukjes met een beetje vet er als eerst uit om die als eerste op te delen. Ik maak alles zo droog mogelijk en bewaar het gerust een paar weken in een plastik bakje.
ik snij alles als het nog een beetje bevroren is, dan kun je echt mooie dunne plakjes maken. Lever blijft een verhaal apart om te drogen dat wil nog wel eens vast gaan plakken aan je rooster. Zaak om het af en toe om te draaien tot het niet meer plakt, sommigen doen het op een bakpapiertje

[/quote]
Zal ongetwijfeld een giga-resultaat geven met open roosters, waar de luchtcirculatie doorheen moet om het vlees te kunnen drogen  :-X
Gebruikersavatar
Door nova
#1134967
[quote="pallas"]
Ik denk dat het een combi van te koud en iets te dikke stukjes geweest is.
de volgende keer gewoon wat langer laten draaien of in eenadnere ruimte zetten.

[/quote]

Kijk, hier heb ik wat aan  ;), alleen mijn drogertje heeft geen temp. knop, alleen aan/uit.
Een volgende lading wordt wat dunner en kleiner gesneden
tnx
Door pallas
#1135007
[quote="nova"]
Kijk, hier heb ik wat aan  ;), alleen mijn drogertje heeft geen temp. knop, alleen aan/uit.
Een volgende lading wordt wat dunner en kleiner gesneden
tnx
[/quote]

Gaat helemaal lukken. :)
Ik voor mij heb trouwens geen sec spijt gehad van deze aankoop.
En er zijn heel wat honden die met de mijne mee smullen van de lekkertjes ;)
Door Chaos
#1135025
[quote="tieneke"]
Zal ongetwijfeld een giga-resultaat geven met open roosters, waar de luchtcirculatie doorheen moet om het vlees te kunnen drogen  :-X
[/quote]

Ik gebruik bij lever ook bakpapier. Je moet niet één, of meerdere, roosters volledig met bakpapier bekleden. Da's inderdaad niet goed voor de luchtcirculatie.
Als je daarentegen de lever verdeelt over meerdere roosters, en steeds kleine stukjes bakpapier gebruikt, als eilandjes op het rooster zeg maar, gaat het prima.
Lever heeft even tijd nodig om droog te worden aan de buitenkant. Als het eenmaal droog is, kun je de stukjes bakpapier verwijderen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door