Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Femke
#1134033
Loebas begon rond te middag te hoesten. Niet een beetje hoesten, maar enorme hoestbuien en vrijwel non-stop. Als hij niet een hoestbui had dan lag hij wel te kuchen of zo raar te ademen dat het een halve kuch leek. Hij kokhalsde en begon uiteindelijk te braken (3 keer).

Ik ben naar de DA gereden omdat ik het niet vertrouwde. Het begon zo ontzettend plotseling en heftig...  Ik kon om 15:15 terecht en vanaf dat ik de deur uitstapte totdat we terugkwamen heeft hij niet 1 keer gehoest. De DA kon niks vinden, Loebas had geen koorts, geen dikke klieren en hij had niks in zijn keel voor zover de DA dat kon zien. Zijn theorie was dat hij iets in zijn keel heeft gehad wat hij door het braken kwijtgeraakt was. Hij wilde wel een pijnstiller spuiten maar dat vond ik onzin. Iets tegen de hoestprikkel was er niet voor honden zei hij.

Nu zijn we een paar uurtjes verder en het is wel minder geworden in de zin dat Loebas niet meer constant aan het hoesten is. Hij heeft echter nog wel steeds hoestbuien, soms zo erg dat hij er bijna in blijft.
Op de Tussistin staat dat een volwassen mens 3-5 keer daags 10 milliliter mag hebben. Loebas heeft vanaf vanmiddag al 4 keer gehad.

Is het nu verstandiger om de rest van de avond niks meer te geven of mag hij nog een keer wat hebben? Begin van de middag heb ik hem 2 keer een eetlepel honing gegeven maar het leek wel of het daar juist van verergerde?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1134109
Ik zou 'm gerust nog wat geven.

Ik haal meestal hoestsirooop in hius waar codeïne inzit. Dat remt de hoestprikkel goed, maar is inderdaad zo niet los verkrijgbaar voor honden. Heb je echinecea extra forte van Bloem in huis? De Plantago die daarin zit verzacht ook de hoestprikkel, dus daar kun je ook een flinke dot van geven.
Door Femke
#1134165
Angelique schreef: Ik zou 'm gerust nog wat geven.

Ik haal meestal hoestsirooop in hius waar codeïne inzit. Dat remt de hoestprikkel goed, maar is inderdaad zo niet los verkrijgbaar voor honden. Heb je echinecea extra forte van Bloem in huis? De Plantago die daarin zit verzacht ook de hoestprikkel, dus daar kun je ook een flinke dot van geven.
Ja die heb ik, en sinds vanmiddag heeft hij 3 keer 25 druppels gehad. Bedankt, geef ik hem vanavond nog wat. Tot grote vreugde van Loebas die de tussistin net zo slecht te nassen vindt als de echinacea druppels :p maar goed, deze hoest salvo's zijn ook niet bepaald lekker voor hem.
Door verwonderd
#1134310
Femke schreef: Ja die heb ik, en sinds vanmiddag heeft hij 3 keer 25 druppels gehad. Bedankt, geef ik hem vanavond nog wat. Tot grote vreugde van Loebas die de tussistin net zo slecht te nassen vindt als de echinacea druppels :p maar goed, deze hoest salvo's zijn ook niet bepaald lekker voor hem.
gaat ie al wat beter?
Door Femke
#1134532
Lo schreef: gaat ie al wat beter?
Vergeleken met gistermiddag gaat het wel stukken beter, maar hij heeft soms van die hoestbuien  :-\
Vanmorgen maar een klein stukje gewandeld, het lijkt wel of de koud het nog meer triggert ofzo, hij bleef hoesten.

Ik geef hem hoge doses echinacea extra forte en hij heeft gister al met al 6 keer tussistin siroop gehad.
Door Lizzy
#1134535
Koude lucht kan hoest inderdaad wel prikkelen. Net als honing trouwens.... Zeker honing met een vrij uitgesproken smaak, kan de luchtwegen (hoge gelegen delen) prikkelen. Raar maar waar.

Laat je hem zonder halsband uit (aan bijv. een tuigje)? Want een halsband wil de hoest ook nog wel eens prikkelen. Heel maf trouwens, maar ik vind de Tussistin siroop veel minder goed werken dan de tabletjes. Vraag me niet hoe het kan.... Misschien door de aanwezigheid van de grote hoeveelheid hulpstoffen in de siroop? Hoe dan ook, ik heb altijd de tabletjes, die plet ik fijn tussen twee lepels.
Door Femke
#1134646
Lizzy schreef: Koude lucht kan hoest inderdaad wel prikkelen. Net als honing trouwens.... Zeker honing met een vrij uitgesproken smaak, kan de luchtwegen (hoge gelegen delen) prikkelen. Raar maar waar.

Laat je hem zonder halsband uit (aan bijv. een tuigje)? Want een halsband wil de hoest ook nog wel eens prikkelen. Heel maf trouwens, maar ik vind de Tussistin siroop veel minder goed werken dan de tabletjes. Vraag me niet hoe het kan.... Misschien door de aanwezigheid van de grote hoeveelheid hulpstoffen in de siroop? Hoe dan ook, ik heb altijd de tabletjes, die plet ik fijn tussen twee lepels.
misschien heb ik ergens nog een paar losse tabletjes, dan geef ik die wel. Ik heb hem inderdaad een tuigje om naar buiten. Vanmorgen spitsuur met honden toen ik buiten was, en omdat ik nog niet weet wat het is wil ik andere honden zoveel mogelijk vermijden en dat viel niet mee vanmorgen.
Door conleeuw
#1134735
Lizzy schreef: Koude lucht kan hoest inderdaad wel prikkelen. Net als honing trouwens.... Zeker honing met een vrij uitgesproken smaak, kan de luchtwegen (hoge gelegen delen) prikkelen. Raar maar waar.

Laat je hem zonder halsband uit (aan bijv. een tuigje)? Want een halsband wil de hoest ook nog wel eens prikkelen. Heel maf trouwens, maar ik vind de Tussistin siroop veel minder goed werken dan de tabletjes. Vraag me niet hoe het kan.... Misschien door de aanwezigheid van de grote hoeveelheid hulpstoffen in de siroop? Hoe dan ook, ik heb altijd de tabletjes, die plet ik fijn tussen twee lepels.
ook goed om te weten, mischien handig dan om tabletjes in huis te halen ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door