Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door vagebond
#1132806
Een westieklantje van me gebruikt het geneesmiddel atopica, huid-en oorproblemen verdwenen snel. Probleem is nu dat het tandvlees over tanden en kiezen woekert. Het is een hondje van ong. 3 jaar oud, ik maak me zorgen om dit beestje. A.s. maandag wordt het woekerende tandvlees weggebrand en dan??? Is atopica soms een onderdrukker, want al zijn allergische problemen waren in een handomdraai opgelost. Wat ik zeer verdacht vind. Wie kent dit middel en heeft ervaring ermee?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1132876
Ja, het is een onderdrukker. Het legt het immuunsysteem plat. En en van de bijwerkingen is tumorgroei, dus daar komen die tandvleeswoekeringen vandaan.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1132925
Ja, reuze. Als allerlaatste redmiddel is het wel een optie, maar alleen als euthanasie het andere alternatief is.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1132985
Hitam schreef: Ja, reuze. Als allerlaatste redmiddel is het wel een optie, maar alleen als euthanasie het andere alternatief is.
Als jij moest kiezen: cortico's of atopica?
Door vagebond
#1133005
Hier schrik ik dus echt van, dit meen je toch niet! Ik krijg spontaan tranen in mijn ogen, op internet las ik wel wat hierover, maar kon dat niet geloven. Dit mag toch niet!!!!!!! Ik heb deze klant nog aan t versvoer geprobeerd te krijgen, maar nee de da ging boven alles, k.t. Sorry hoor, deze mensen zijn gek van hun hondje en willen het allerbeste. De da had uitdrukkelijk gezegd dat deze woekeringen NIET van de atopica kwamen. Hoe kan dit gebeuren??? Ik heb haar nog gevraagd of ze dit middel op internet had gecheckt, nee, dat had ze niet.
Deze hond krijgt nog steeds deze medicatie, ondertussen worden die woekeringen weggebrand, daarna blijft ie op de atopica, want daar kwam het niet van. Ik word nu heel erg boos. Volgende stap is nierfalen of zoiets dus, ik las zoiets op internet.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1133444
*Dorothea* schreef: Als jij moest kiezen: cortico's of atopica?
Misschien wel atopica. Hangt een beetje af van hoeveel bijwerkingen ze van de prednison hebben. Als ze het redden op een hele lage dosering kan dat ook wel.
Ik heb nog niet zoveel ervaring met atopica. Ik heb er een hond op staan, die kon absoluut niet tegen prednison. Ze krijgt wel allerlei gezwellen op de atopica maar die nemen we maar voor lief.
Ik vermoed dat je de atopica ook heel laag, bijvoorbeeld om de dag kunt doseren, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Ik begin wel met prednison, pas als dat niet wil probeer ik atopica.
Door vagebond
#1133499
Wordt dit middel dan alleen voor huidproblemen voorgeschreven? Zo erg was ie er nu ook weer niet aan toe. Gewoon dat wat altijd bij westies voorkomt, oren, voeten en hotspots. Dat kan toch ook op een andere manier opgelost worden?
Wat gebeurt er met tandvlees als dat helemaal weggebrand wordt, wordt dat littekenweefsel dan? Zijn hele bekje zou dan behandeld worden.
Hoe komt het dat op de bijsluiter staat dat verdikking van het tandvlees mogelijk is en de da de klant mededeelt dat er totaal geen verband is tussen medicatie en woekering van het tandvlees? Gr. Ingrid
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1133561
Atopica bevat cyclosporine. Dat wordt ook gebruikt voor andere ziekten. Het is ook een middel dat wordt gebruikt bij orgaantransplantaties om te voorkomen dat het orgaan afgestoten wordt. Het legt een groot deel van de immuniteit (de T-cellen) helemaal plat. Maar omdat T-cellen ook nodig zijn bij de afweer tegen tumoren en bacteriën, loop je dus meer kans op tumoren en bacteriële infecties.
Er staat duidelijk in de bijsluiter dat er (goedaardige) tumorgroei op kan treden.

Atopica zelf is wel bedoeld voor huidproblemen. Zoals de naam al zegt, bij atopie, dus een allergie.
Reguliere dierenartsen hebben niet zo heel veel middelen die ze in kunnen zetten bij atopie. Eigenljk alleen prednison of hyposensibilisatie, dus dan is atopica een andere mogelijkheid.

Zeker als het niet zo erg is, is naar mijn idee het middel erger dan de kwaal.
Door vagebond
#1133614
Als deze mensen zouden stoppen met geven van atopica, trekken de woekeringen dan vanzelf weg op den duur? Als het verdikkingen zijn zoals op de bijsluiter staat, zou je dat wel denken. Kun je eigenlijk wel zomaar stoppen, of moet je net als met prednison afbouwen? Gr. Ingrid
Door Greece
#1133639
Hitam schreef: Ik vermoed dat je de atopica ook heel laag, bijvoorbeeld om de dag kunt doseren, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Een kennis van mij met een beagle heeft deze hond op een dosering van 1x per week een capsule.
Is begonnen met een hoge (dagelijkse) dosering totdat de klachten weg waren. Daarna gaan minderen totdat er een maximaal resultaat met zo laag mogelijke dosering wordt bereikt.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1133872
Hitam schreef: Misschien wel atopica. Hangt een beetje af van hoeveel bijwerkingen ze van de prednison hebben. Als ze het redden op een hele lage dosering kan dat ook wel.
Ik heb nog niet zoveel ervaring met atopica. Ik heb er een hond op staan, die kon absoluut niet tegen prednison. Ze krijgt wel allerlei gezwellen op de atopica maar die nemen we maar voor lief.
Ik vermoed dat je de atopica ook heel laag, bijvoorbeeld om de dag kunt doseren, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Ik begin wel met prednison, pas als dat niet wil probeer ik atopica.
In Utrecht waren ze daar nl heel stellig in: als desensibilisatie niet werkt, dan op de atopica.
Tsja als ik dan lees wat zoal de bijwerkingen zijn van atopica en dan nog eens het feit dat het echt reteduur is, begin ik hier wel wat van terug te komen.
Gebruikersavatar
Door Loti
#1133922
Onze poes kreeg het jaren geleden van een dierenarts ( niet mijn eigen ) en is bijna gestorven aan de bijwerkingen. Kreeg binnen een paar dagen ernstige problemen aan de slijmvliezen en kon daardoor niet eten. Het middel moest ik toen vloeibaar direct in de bek toedienen. Jaren later wilde mijn eigen dierenarts het mijn hond voorschrijven, maar hier komt geen cyclosporine meer in huis. Mijn eigen dierenarts zei dat het nooit aan katten gegeven mag worden.
Mijn kat bleek toen gewoon een proefkonijn te zijn zonder dat ik daarvan wist, want anders had ik nooit toestemming gegeven.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1135128
Rosalie schreef: Een kennis van mij met een beagle heeft deze hond op een dosering van 1x per week een capsule.
Is begonnen met een hoge (dagelijkse) dosering totdat de klachten weg waren. Daarna gaan minderen totdat er een maximaal resultaat met zo laag mogelijke dosering wordt bereikt.
Als het zo laag gedoseerd kan dan zal het niet zo schadelijk zijn.
*Dorothea* schreef: In Utrecht waren ze daar nl heel stellig in: als desensibilisatie niet werkt, dan op de atopica.
Tsja als ik dan lees wat zoal de bijwerkingen zijn van atopica en dan nog eens het feit dat het echt reteduur is, begin ik hier wel wat van terug te komen.
Ja, het werd zo ongeveer gepresenteerd als veilige vervanging van prednison, maar dat is het allesbehalve.
Het werkt overigens ook niet altijd. Ik ken ook honden bij wie het niets gedaan heeft.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door