Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door vagebond
#1130500
Laatst belde er een klant af, haar Berner Sennen had een gescheurde pees in de achterpoot. Hij werd geopereerd. Hoe komt het dat honden geopereerd worden aan pezen en dat bij paarden het met rust bijna altijd weer goed komt? Bij paarden wordt er ook wel geopereerd, maar dan toch alleen als de pezen helemaal doorgescheurd zijn? Nu ik met Jazz hier zit, moet ik daaraan denken. Een paard van 600 kilo geneest van een peesblessure en bij  een teckel van 9 kilo zou dat met rust dan niet goed komen? Stel in het ergste geval bij Jazz, ik denk niet dat het zo is. Maar ik vroeg t me af. Onze merrie had vorig jaar een zeer zware peesblessure, ze kon haast niet meer lopen, nu loopt ze niet meer kreupel, al een aantal maanden niet meer.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1133411
Ik hoorde pas een verhaal over een paard met een peesblessure die afgemaakt moest worden, omdat er bij paarden niets aan te doen zou zijn.... ???
Door Aneska
#1133487
Is die pees alleen gescheurd of was het afgescheurd? Als het afscheurd is dan is het wel logisch , maar alleen gescheurd is ook bij honden volgens mij alleen rust houden.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1133564
Als het echt afgescheurd is moet er gehecht worden. Als er een scheur in zit maar niet helemaal door dan wordt het een zeer langdurige kwestie. Meestal is het verrekt en kan het met rust wel overgaan.
Dat is voor paarden en honden hetzelfde.
Paarden hebben vaak peesblessures omdat ze vaak veel te hard getraind worden.  Veel paarden worden geacht atleten te zijn en zijn dat echt niet en dan worden ze veel overbelast. Met peesblessures als gevolg.
Door vagebond
#1133611
Eind feb scheurde bij onze merrie de pees voor 30% aan het voorbeen, ze scheurde zelf  door een bocht in waar een hoop houtsnippers lag, zakte daar in weg, waarschijnlijk daaronder ook nog in het zachte. Gewoon domme pech dus.  Ze kwam er uit en kon niet meer lopen. Ze is nu 22 jaar, idd als het gescheurd was, had ik haar in moeten laten slapen. De eerste maand lag ze alleen bijna maar, dieptriest. Maar nu is ze weer blij en mag ze verder met haar pensioen.
Bij onze teckel Jazz, die vorig weekend d'r voorpoot ontwrichtte, is het al beter. Ze is net voor t eerst meegeweest op een korte wandeling. Vandaag voor t eerst geen Rimadyl meer gegeven. Het is wat met die beesten allemaal. Gr. Ingrid
Door loving bulls
#1136092
DuCain heeft een peesblessure gehad, en is daar bijna 7 maanden mee zoet geweest, probleem bij een zware hond is natuurlijk dat door het ander gaan lopen in een dwanghouding, dat de rest van het lijf mee gaat doen, en er steeds meer pijnpunten komen :-[
dit hebben we opgevangen met accepunctuur en hij is nu volledig hersteld ;D gelukkig
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door