Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1132089
Hoi,
Ik wil graag met Donna (gedeeltelijk) gaan Barfen. Dus ben ik al een tijdje op zoek naar kippennekken, om te beginnnen. Maar dit blijkt moelijker dan gedacht.

Bij de dierenwinkel bij ons, waar ik ook HB koop, en de eigenaar naar mijn mening aardig verstand heeft van dierenvoeding, hebben ze ook een aantal Barf-dingetjes. Waaronder dus kipkarkas, ik besprak met hem het feit dat ik eigenlijk wilde beginnen met kippennekken, maar daar kan hij niet aan komen, hij zei mij dat ik met een aan rauw gewende hond best een klein stukje kipkarkas kan geven om te wennen en te kijken hoe het gaat.

Nou ik heb iig een kipkarkas 500 gr meegenomen, er zitten losse stukken bij van 68gr en 78 gr. Wat denken jullie, kan ik dat al geven of toch beter niet? :-[

Donna is een Shih-Tzu, klein dus, 6,8 kilo, eet 150gr per dag HB sinds juli. Ze heeft een gevoelig spijsverteringssysteem, heeft heel lang moeten wennen aan kvv (lang met kokend water overgoten), en mijn echte eerste poging van 'Barf' een sardientje, waar ze maar een frummel van op had is uitgelopen op een groot kotsfestijn. En daar zit ik dus absoluut niet weer op te wachten.
#1132107
Ik heb even foto's gemaakt. Heb er een briefje van 10 euro naastgelegd zodat je een idee van de grootte hebt.

De eerste foto is de twee kleine stukjes naast elkaar. De 2e en 3e zijn een klein stukje van beide kanten. En de vierde foto wat ik er dan verder nog bij heb.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Toen ik net op de grond foto's aan het maken was, stond Donna er zo'n beetje kwijlend bij, dus ik denk dat het haar wel lekker lijkt. Maar het moet wel veilig zijn natuurlijk en niet zo kots-gevoelig.

Hoe kom je aan een vleeshamertje?
#1132158
ziet er inderdaad uit als rugstukken, dat plattere deel is vaak zo zacht dat je het zelfs op en neer kan bewegen. Wel is het vrij kaal, dus als ze echt gevoelig is zou je op te beginnen een halve kunnen doen met wat Haaks.
Je kunt dit zelfs met een keukenschaar of groot vleesmes zo doormidden hakken. De fretten hier eten zo'n stuk gewoon zonder problemen op dus dat ter indicatie hoe makkelijk het eigenlijk te eten is voor een beginner.
#1132203
ziet er inderdaad uit als stukken rug. Geef ze hier ook, de zolderkat kauwt dit zonder probleem weg, die krijgt max 100 gram per dag, dus redelijk vergelijkbaar. 't is heel zacht, kun je zelfs met een goede schaar gewoon stukknippen.
#1132365
Hé super, zoveel reacties.

Waarschijnlijk ruggen dus, hihi, ik kan dat echt niet herkennen hoor.

Morgen ga ik zo'n stukje geven, zal er een halve portie HB bijgeven voor de zekerheid. Moet nog even een hamer gaan halen morgen dan.
Ik zal laten weten hoe het ging.
#1132460
Happy Tail schreef: ziet er inderdaad uit als rugstukken, dat plattere deel is vaak zo zacht dat je het zelfs op en neer kan bewegen. Wel is het vrij kaal, dus als ze echt gevoelig is zou je op te beginnen een halve kunnen doen met wat Haaks.
Je kunt dit zelfs met een keukenschaar of groot vleesmes zo doormidden hakken. De fretten hier eten zo'n stuk gewoon zonder problemen op dus dat ter indicatie hoe makkelijk het eigenlijk te eten is voor een beginner.
Kan ik ook ipv wat HB, wat pens erbij geven, denk je? Ivm de bot-verhouding, en het fiet dat pens dan weer laxerend werkt. Ik heb nl ook verse vuile pens (van een koe) in grote hapklare brokken in de vriezer liggen. Daar heeft ze al vaker een paar stukken van gegeten en dat ging goed.
#1132877
Jaja, Donna heeft net de eerste keer van haar leven geBarft.
Ik heb dat kleinste stuk (72gr) gegeven met 3 stukken pens (60gr). Heb het eerst met een hamer bewerkt, de spetters vlogen in het rond tot ik tot het idee kwam er een zakje omheen te doen :D :D

Het ging super! :)
Ze heeft gewoon zelf gegeten, ze eet heel netjes, kauwt/knipt goed naar mijn idee, probeert geen grote stukken door te slikken en ik vond het ook zo schattig dat ze met d't pootjes helpt enzo en dat kraken..
Heel echt hoor, net een wild dier. Ze had er wel een hele kluif aan hoor, heb denk ik 15 min buiten met haar gestaan. Ik wilde nog de rest van het stuk ruilen voor de pens omdat het best veel leek, maar dat leek Donna geen goed idee, dat kippenbot was echt véééééél lekkerder!  ;) Ze zat echt te genieten en heeft daarna nog heel lang de grond staan likken en kleine stukjes zitten zoeken, terwijl ze het dus ijskoud had ze zat helemaal te bibberen.

Ik denk ook dat het goed gevallen is, want toen ze binnenkwam ging ze nadat ze haar bek had afgeveegd aan de vloer en zich had gewassen, weer spelen, dat wil ze altijd als ze heeft gegeten (en dat mag ze dus niet). :D

Oh ja, ik heb het gefilmd met mn telefoon, dat ga ik even proberen op internet te plaatsen zodat ik hier een link kan plaatsen. (helaas geen foto gemaakt)

Kunnen jullie dit bekijken?
http://www.duckyduck.nl/Shanna prive/Video005.3gp
http://www.duckyduck.nl/Shanna prive/Video007.3gp
Laatst gewijzigd door svdz op di 30 dec 2008, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
#1133248
Hoi,
Mijn eerste kippenekjes heb ik gekocht op de markt.  Ging alletwee goed. Ik heb een duitse herder maar hij was toen ik het de eerste keer gaf nog maar 12 weken oud. Met 4 maanden heeft hij ook kippevleugeltjes gegeten dat ging toen ook goed.
Succes Berit
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door