Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door hamada
#1131876
Sinds een maand of 4 hebben we een herplaatser cavalier Sam in huis. Fantastisch hondje, wel erg onderdanig en onzeker (maar dat gaat steeds beter) en groot gebracht op brokken.
Direct bij zijn komst is hij op CB gezet en ik heb zelden een hondje gezien dat zo snel en graag zijn eten opat  :)

Maar nu: op 2e kerstdag kwam een vriendin van ons eten en Sam vond dat toch wel erg spannend. Toen ik in de keuken ons eten klaarmaakte heb ik meteen de honden eten gegeven, zoals meestal. Mijn vriendin, die slecht ter been is, ging even, terwijl ik bezig was, op een stoel in de keuken zitten. Sam vond dit wel erg spannend, liep eerst wat heen en weer voor hij naar zijn etensbak ging maar had wel honger en at goed.
De vriendin is vanwege Sam ook snel weggegaan uit de keuken. En vanaf 3e kerstdagochtend wil Sam niet meer eten  ??? Hij is vrolijk en actief tijdens het wandelen, loopt wel te schooien om koekjes en stukjes kaas e.d., heeft goede ontlasting, maar moest vanochtend wel wat gal spugen. (Logisch lijkt me met een lege maag). Gisteren hebben we hem wel wat CB gevoerd, maar we willen hem niet te veel aandacht geven voor het vasten: kwartier neerzetten en dan eten weghalen lijkt me het beste.
Zou hij zo van slag kunnen zijn door die ene minuut dat er iemand anders in de keuken bij zijn etensbak in de buurt zat?

Heeft iemand iets dergelijks ook meegemaakt? Of heeft iemand tips? Het hielp niet om een andere etensbak te geven (steen i.p.v. metaal) of de etensbak in de gang te zetten.
Door hamada
#1132027
Als hij zijn etensbak krijgt loopt hij er even heen en ruikt even wat er in zit. Dan gaat hij ergen liggen. Niet in de buurt van zijn bak. Ook als er een koekje op de CB ligt pakt hij dit niet.
En voor 3e kerstdag stond hij bij zijn CB te springen en te dansen om meteen aan te vallen als zijn bak neergezet werd. Het verschil is toch wel heel groot. Toen hij vorige maand een beetje last van zijn buik had kreeg hij gekookte kip met rijst, maar dat weigerde hij omdat hij zijn CB wilde (slimme hond  :) )
Ondertussen is hij al wat afgevallen, waardoor wij ons toch wel een beetje zorgen gaan maken. Ik zal wat Rodi-burgers lam-rijst voor hem halen, misschien lust hij dit wel. En anders morgen toch maar 1 maaltijd per dag gaan voeren, in de hoop dat meneer zich bij zinnen laat brengen. Een kippevleugel (vond hij ook heerlijk) lijkt me wat eng nu hij al een paar dagen vrijwel niets gegeten heeft.
Door Mevroi Kruim
#1132050
Probeer eens op een andere plaats te voeren. Eet hij dan wel dan is het idd de stress en associeert hij dat dus aan de keuken; eet hij echt niet dan is er iets anders aan de hand.
Door bloemetje
#1132054
Ik snap dat je je zorgen maakt. Dat zou ik ook hebben.

Ik weet niet of het barf verantwoord is  :-[. Maar wat ik weleens gebruik en gebruikt heb is Nutrigel. Dat kan je halen bij je da. Het is een soort astronautenvoeding en het geeft ze ook meer honger. Was een tip van een ex-fokster die ik ooit eens gehad heb.

Misschien toch even iets anders geven (pens? of de rodi) en helemaal alleen zetten weg van de anderen. Een beetje beschut plekje heb je dat? Bench bijv.
Guus heeft het ook gehad een tijdje terug.
Laatst gewijzigd door bloemetje op ma 29 dec 2008, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K&D
#1132057
Probeer eens een andere rol. Misschien zit er in deze rol iets meer van't één of ander waardoor hij 't verrekt om te eten.... ? ???
Door Nyncke
#1132064
Heb een tijdje terug een greyhound in huis gehad die een nieuw thuis zocht.

Dat zijn ook wel moeilijke eters. Hij heeft het dan wel niet gepresteerd om niet te eten maar had wel zo zijn voorkeurplekjes.
Stress was uit den boze.

Maar jou Sammy is toch al 4 maanden bij jou, dus ik weet niet of je het helemaal kunt vergelijken. Je zou toch denken dat ie zich niet op zo'n manier van slag laat brengen. ( heb je overigens al bach remedie rescue aan hem gegeven, kan hem wel helpen bij het stress-deel )

Kan het niet iets anders zijn dat er speelt????
Door Mevroi Kruim
#1132080
[quote="Nyncke"]
Heb een tijdje terug een greyhound in huis gehad die een nieuw thuis zocht.

Dat zijn ook wel moeilijke eters. Hij heeft het dan wel niet gepresteerd om niet te eten maar had wel zo zijn voorkeurplekjes.
Stress was uit den boze.

Maar jou Sammy is toch al 4 maanden bij jou, dus ik weet niet of je het helemaal kunt vergelijken. Je zou toch denken dat ie zich niet op zo'n manier van slag laat brengen. ( heb je overigens al bach remedie rescue aan hem gegeven, kan hem wel helpen bij het stress-deel )

Kan het niet iets anders zijn dat er speelt????


[/quote]

Nou ... ik heb een herplaatser gehad die dat z'n hele leven gehouden heeft. Als er ook maar iemand ind e buurt was dan durfde hij niet te eten. laat staan als er een vreemde was, dan at hij beslist niet.
Door hamada
#1132209
ik denk dat ik er achter ben: volgens mij is het bij Sam een teken van stress. Toen ik net met de honden ging wandelen op de zandwegen hier in de buurt kreeg hij aan het begin van de wandeling een koekje. I.t.t. normaal at hij het niet op maar bleef er mee in zijn bek lopen. Toen ik het afpakte ging hij wel lekker rennen en vliegen, en in de loop van de wandeling accepteerde hij wel een koekje om het op te eten. Thuisgekomen heb ik hem maar meteen wat bach rescue gegeven.
Het niet kunnen/willen eten van bijv. een koekje was volgens de gedragstherapeut die we een paar maanden geleden hebben geconsulteerd is een teken van stress. Mogelijk dat hij toch al wat last heeft van het geknal van vuurwerk (hier in de Achterhoek hoor je af en toe al carbidknallen, en daar kan een vuurwerkcd helaas niet tegenop).
Het valt op dat hij ook steeds bij Ramses op de hondenkussens gaat liggen. Toen we hem net hadden had hij ook stress, maar toen rende hij steeds maar door de kamer. Ramses  is zijn kleine "broertje" nu zo zat, dat hij zich in een bench heeft teruggetrokken  ;D Kan Sam er lekker niet bij.
Ik zet Sam maar weer op de herbicalm en stress en adrenalplex in de hoop dat het weer bijtrekt. En morgen maar even de dierenarts bellen wat we met dat niet eten moeten. Gelukkig drinkt hij wel.

Bedankt voor al jullie reacties en tips.
En voor jullie en alle honden natuurlijk een goede en rustige jaarwisseling.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door