Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nouchka
#1131996
Ik zit nu al ongeveer 2 weken op jullie forum. En ik kan jullie zeggen, ik heb er al wat uren op versleten. :D
Lezen, lezen en nog eens lezen. 
Ik geef mijn honden sinds een half jaar KVV nl Smuldier en sinds kort Dogshape.  Maar ik geraak meer en meer geïnteresseerd in het barfen.  Ik heb al een kleine start gemaakt door ze botten te geven.  Zoals jullie aanraden, ben ik met kippenekken begonnen.  Geef ik nu een week en geen enkel probleem. Ik heb kippevleugels gekocht en kippekarkassen besteld. (en ook pens)

Maar ben een beetje bang voor mijn veelvraat Sam.  Zij is erg schrokkerig.  Een paar maanden geleden waren we haar bijna kwijt.  :'( Ze had immers een hoefje te groot ingeslikt en werd maar net op tijd geopereerd.

Nu ben ik bang dat ze die botten ook te groot gaat inslikken.  Heeft dit even veel gevaar om vast te komen zitten in de darm?  Of verteert dit? Moeten ik haar net grote stukken geven zodat ze leert te kauwen of net kleine stukjes?
Knip ik de kippevleugels in of hak ik ze helemaal in 3?

Daar zou ik al graag een antwoord op hebben.
Binnenkort ga ik eens een poging doen om een barf menuutje samen te stellen.  Maar eerst wat geruststelling graag. :P

Groetjes
Shirley
Door Fynn
#1131997
Die hoefjes zijn ook doodeng vind ik en die krijgen ze hier ook niet.
Als je wat grotere karkassen geeft bv parelhoen,eend en haas dan moeten ze cht wel kauwen.
Ik heb er eentje die ook echt schrokt maar is het karkas groot genoeg moet hij het echt kauwen wil hij het weg krijgen.
Ik blijf er altijd bij als ze eten.
Grote karkassen kraakt hij en dat gaat wel in vrij grote stukken naar binnen maar dan zijn de botjes wel kapot.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door Deesje
#1132010
hier gaan er ook vaker grote stukken naar binnen, ook met veel bot.. ondanks dat mijn hond rustig eet doet ie zich vaak de moeite niet'... als het past dan past het..  :D soms komt het dan weer es trug en kraakt ie 1 keer meer maar verder heb ik er nooit problemen mee gehad..

ik zou zelf proberen om ook wat grotere dingen te geven, maar uiteindelijk als dat gedeeltelijk gekraakt is blijft er ook nog een minder groot deel over.. ik zelf maak me daar niet zo druk om (pup hier inhaleert ook groooote stukken zonder problemen)
Door Lizzy
#1132163
Ik sluit me ook helemaal bij Fynn aan. Geef gewoon vleesbot die ze niet in 1 keer door KAN slikken en waar ze dus wel op moet kraken. Dus, delen (groot genoeg) van hele kip, parelhoen, konijn, kwartel, eend, etc. Ze kan dit niet in 1 keer wegwerken en daarmee krijg je vanzelf genoeg vertrouwen om daarna ook de karkassen van kip, parelhoen, haas, eend, etc. te geven. De nekken van eend en kip zijn sowieso zacht, die kun je sowieso geven, alleen loop je daarop meer het "risico" dat ze in 1 keer ingeslikt worden. Dat is alleen niet zo erg, omdat ze zo zacht zijn. Dat verteerd toch wel.
Door Buran en Co
#1132345
Ik wil je wel even geruststellen hoor!!! Buran was een enorme schrokker, probeerde alles in 1x door te slikken. Kauwen? Nooit van gehoord. Kraken? Nooit van gehoord. Maar ik wilde per se gaan Barfen en ben gewoon begonnen met beginnersbot (veel karkas, geef ik eigenlijk nog steeds) en hij heeft het vanzelf geleerd en er is ook veel meer rust in gekomen, mits ik de andere honden weg hou. Vandaag voor het eerst een lamskop uit de vriezer gehaald, ben zo benieuwd hoe dat zal gaan! Eerlijk is eerlijk, heb al weken wat ribben in de vriezer liggen, dat vind ik toch nog een beetje eng maar er is zoveel dat je kan voeren wat echt zacht bot is maar groot genoeg om niet in 1x weg te werken........ Veel plezier!!!!
Door Nouchka
#1132531
Ok, bedankt voor de goede raad.
Nu heb ik nog wel die kippevleugels.  Wat doe ik daar mee?  Best niet geven?  Of inknippen?  Of in 3 stukken kappen?
Heb hier al een topic over gelezen, maar meningen lijken wat verdeeld. :-\
Gebruikersavatar
Door cheeta
#1132671
De kippenvleugels alleen even inknippen in de bocht dan gaat het goed ook bij de schrokkers, mocht je er beter bij voelen kan je ze ook even plat slaan  met een hamer( wel met plastick zak er om heen anders zit je hele keuken eronder)
#1136716
Ik geef nu al enkele dagen kippevleugels en ze vinden het super.
Raar maar waar, maar Sam kauwt er zelfs het meest op. 
Bailey is er verzot op, ze is normaal de traagste eter en haalt nu Sam in.
En Nouchka, ja, das een echte cocker, hap, kauw, schrok... :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door