Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Zuske
#1131909
Sinds de komst van ons poesje (12 weken)heeft ze gezondheidsprobleempjes(nu 5 weken hier). Eerst dunne diarree, da dacht aan dikke darm ontsteking (zat naderhand ook vers bloed bij). Zij kreeg metrazol, na een kuurtje was het probleem nog niet verholpen en kreeg de andere kat ook last van diarree. Hij ook aan de metrazol (da dacht aan Giardia).
Na het kuurtje, was de ontlasting nog steeds niet stevig en zat er slijm omheen. Beiden 7 dagen op Panacur. De ontlasting is nu wel stevig, maar nog steeds wat slijm en
en soms ook een klein beetje bloed. De da schreef salazosulfa voor, hij denkt dat de darmen nog steeds wat geirriteerd zijn van de giardi.
Sinds ruim een week geven we onze diertjes Carnibest.
Heeft iemand van de leden ooit met dit probleem te maken gehad, we zijn al zo lang bezig om de ontlasting goed en de diertjes gezond te krijgen, wil ook niet al te lang met allerlei medicatie aan de slag...lijkt me ook niet 'gezond'
Door Zuske
#1131968
soms ook nog wat brokken(hills 'sensitivity' omdat ik - maar denk niet verstandig - bang ben, dat ze anders tijdens onze vakanties in het buitenland (ze gaan altijd mee) niet meer aan de brokjes krijg. Het poesje is pas 17 weken en de kater bijna 11 maanden en hij heeft voorheen nooit last gehad.
Door YaYa
#1131978
Het zou ook nog kunnen zijn dat door de ab die ze al gehad hebben, de darmen toch wat gevoelig/beschadigd zijn. Kan me voorstellen dat je niet nog meer medicatie wilt geven. Is misschien een probiotica iets?
Ik zou zelf de ontlasting laten controleren om te kijken of er een parasiet inzit. Giardia is moeilijk te zien en kan alleen als de ontlasting supervers is maar de da kan ook met een wattenstaafje in de anus wat ontlasting afnemen en direct onder de microscoop leggen. Als er dan nog iets te vinden is, kan er gericht ab gegeven worden in plaats van in de wilde weg wat te geven.
Door Zuske
#1131985
Volgens de da kon het niets anders dan giardia zijn, omdat de andere kat (die nooit last had) dezelfde symptomen kreeg.
Ik heb vandaag het poesje een paar eetlepeltjes Vifit gegeven, ze vindt het lekker (de kater niet), in welke hoeveelheden mag dit gegeven worden en is het een idee (omdat de kater niet wil) om het door de CB te doen?
Door flin
#1132049
als 'k hier lees:

http://www.kattenplaza.nl/page/Giarda_kat.php
kan gardia vrij makkelijk met 'n snaptest worden vastgesteld?

  wat nog niet wil zeggen dat de diarree hierdoor veroorzaakt hoeft te worden;
        (en 'k denk dat Lo ook nog wel zal reageren....)

'k zou zowieso proberen de goede darmbacteriën weer op pijl te krijgen :
je zou kunnen kiezen voor Acidophilus van Arkopharma, of Aciforce van A. Vogel

'k weet niet precies wat er in de Vifit zit, maar 'k kan me voorstellen dat er suiker of suikervervangers inzitten, die wil je niet in je katzels

en verder: crockjes weg, lekker kvv voeren ('t liefst een variant zonder rijst) en de weerstand weer opbouwen!

sterkte!
#1132051
Volgens mij kan giardia heel lang blijven hangen en is het lang niet altijd met 1 kuurtje weg helaas.
Ik zou ook eerst vast laten stellen of hij nog giardia heeft en zo nodig dan weer behandelen. En als het geen giardia is dan graanvrij vers gaan voeren.
Door Zuske
#1132106
...vraagje hoeveel aciodophilus  of arciforce zou ik dan moeten geven....in Vifit zit idd suiker, dus daar stop ik meteen mee.
Ze hebben al resp. 2 of 3 kuurtjes tegen Giardia gekregen, da denkt nu aan geirriteerde darmen door de medicatie.
Door flin
#1132116
weet in elk geval zeker dat de giardia opgehoepeld is? (laat een test doen!)
  anders blijf je tegen de bierkaai vechten!

'k zou zeggen een halve capsule 2 à 3 keer op 'n dag, voor de Acidophilus,
de Aciforce gaat per sachet....1 sachet verdeeld over 3 keer...zoiets?
denk aan iets minder dan de kinderdosering

en misschien is Okugest van VSM nog 'n idee:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 374.0.html
Door YaYa
#1132122
Zuske schreef: Volgens de da kon het niets anders dan giardia zijn, omdat de andere kat (die nooit last had) dezelfde symptomen kreeg.
Ik heb vandaag het poesje een paar eetlepeltjes Vifit gegeven, ze vindt het lekker (de kater niet), in welke hoeveelheden mag dit gegeven worden en is het een idee (omdat de kater niet wil) om het door de CB te doen?
Vind dit nogal een makkelijke reactie van je da. Om op basis hiervan dan maar giardia te roepen en dan ook daarvoor medicatie te geven. De medicatie tegen giardia is nogal heftig. Dus voordat ik dat zou geven, zou ik toch echt 100%
zeker willen weten dat het dat ook echt is.
Ik heb ook bij kittens een keer problemen gehad met diarree en die besmetten elkaar ook. Met de wattenstaafjesmethode bleek dat het niet om giardia ging. Vervolgens is ontlasting opgestuurd naar Utrecht en het bleek om een e-coli bacterie te gaan. Dus ondanks de besmetting zeker geen giardia.
Door Zuske
#1132149
In eerste instantie dacht de da niet aan giardia, maar aan een dikke darm ontsteking, hiervoor metrazol (breed spectrum), dit zowel voor de kitten an later voor de kater. Toen dit niet afdoende hielp panacure, ontlasting werd stevig en hard en zag er goed uit.
Nu weer wat bloed en slijm rond de ontlasting, de da denkt dat door de medicatie de darmen geirriteerd zijn.
Uiteraard laat ik bij aanhouden van de klachten de ontlasting uitgebreid onderzoeken, had de da ook al voorgesteld. Dien dan van 3 dagen ontlasting van beide katten te verzamelen welke dan naar Utrecht wordt opgestuurd.
Heb van de da ook salazosulfa gekregen om de geirriteerde darmen tot rust te brengen en heb nu ook aan beide katten acidophllus gegeven, hoop dat dit helpt en het idd een irritatie door de medicatie is, ben al sinds de komst van het kleine poesje met haar aan het dokteren, had meteen diarree. De cattery zegt dat het daar niet het geval was en ik kon haar wel teruggeven en het geld terugkrijgen, maar eenmaal een beestje hier in huis, dan niet meer terug, is geen meubeltje niet in het interieur blijkt te staan. :(
Door YaYa
#1132214
Ook in metrazol zit medicatie tegen giardia. Het kan natuurlijk zijn dat het giardia is en dan kan het met de stress van de verhuizing de kop opsteken en heeft de cattery er geen last van en anders zouden de nestbroertjes- en zusjes er ook last van moeten hebben.
Leuk is anders maar ik zou toch voor het onderzoek gaan. Zou graag zeker willen hebben dat er niks 'meer' aan de hand is. Ik heb toen van een paar kittens ontlasting opgestuurd. Maar dat was verse ontlasting en ook maar van 1 dag dus niet van drie dagen. Hieruit kwam die e-colibacterie. Vervolgens hebben alle kittens drie weken antibiotica gehad en toen na 10 dagen stoppen, is er opnieuw ontlasting opgestuurd. Toen wist ik zeker dat ze helemaal vrij waren. Een paar hebben daarna nog wat klachten gehad maar dat lag dus niet meer aan de bacterie maar die hadden dus gevoelige/beschadigde darmen. En na een week of 5 waren ze gelukkig allemaal weer klachtenvrij.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door