Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Boez
#1131894
Beste mensen,

mijn border pup (morgen 11 weken) is een heerlijk actief kereltje wat graag zijn tandjes gebruikt. Onder andere op mij ;)

Ik heb wat rondgelezen op dit forum en gezien dat de ervaringen met de zgn. 'recreatiebotten' niet zo goed zijn. Daarom wil ik hem af en toe wat meer te kluiven geven. (Volledig over op BARF is om verschillende redenen (nog) niet mogelijk.)

Uit verschillende discussies op barfplaats heb ik begrepen dat de volgende botjes geschikt zijn voor beginners/pups, ik wilde dit graag even bij jullie checken.
Om te eten: kippennek, eendennek, penslap, kwartel, parelhoen, konijn.
Om wat langer op te kluiven: runderstrot, borstbeen van rund/kalf, runderknars, schouder van schaap of geit.
Klopt dit, en heeft iemand nog andere tips voor mijn bijtgrage kereltje?

Let wel, dit is niet bedoeld als complete voeding. Ik wil hem tegemoet komen in zijn bijtbehoefte (speelgoed is leuk maar niet echt 'the real thing'). Verder realiseer ik me dat meer bot tot harde ontlasting kan leiden, ik was van plan het sowieso te combineren met KVV en mogelijk wat extra pens. In ieder geval geen kluif op een lege maag, meer als extraatje na het eten. Kan hij zich lekker moe kluiven.

Vanmiddag eens langs de bio slager om te zien of zij iets voor mij hebben! :)

Groetjes en bedankt voor jullie aandacht.
Door Lizzy
#1131910
Boez schreef: Beste mensen,

mijn border pup (morgen 11 weken) is een heerlijk actief kereltje wat graag zijn tandjes gebruikt. Onder andere op mij ;)

Ik heb wat rondgelezen op dit forum en gezien dat de ervaringen met de zgn. 'recreatiebotten' niet zo goed zijn. Daarom wil ik hem af en toe wat meer te kluiven geven. (Volledig over op BARF is om verschillende redenen (nog) niet mogelijk.)

Uit verschillende discussies op barfplaats heb ik begrepen dat de volgende botjes geschikt zijn voor beginners/pups, ik wilde dit graag even bij jullie checken.
Om te eten: kippennek, eendennek, penslap, kwartel, parelhoen, konijn.
Om wat langer op te kluiven: runderstrot, borstbeen van rund/kalf, runderknars, schouder van schaap of geit.
Klopt dit, en heeft iemand nog andere tips voor mijn bijtgrage kereltje?

Let wel, dit is niet bedoeld als complete voeding. Ik wil hem tegemoet komen in zijn bijtbehoefte (speelgoed is leuk maar niet echt 'the real thing'). Verder realiseer ik me dat meer bot tot harde ontlasting kan leiden, ik was van plan het sowieso te combineren met KVV en mogelijk wat extra pens. In ieder geval geen kluif op een lege maag, meer als extraatje na het eten. Kan hij zich lekker moe kluiven.

Vanmiddag eens langs de bio slager om te zien of zij iets voor mij hebben! :)

Groetjes en bedankt voor jullie aandacht.
Geef anders hele parelhoen, hele eend en heel konijn. Daar zit genoeg spiervlees aan, daar krijgt hij geen harde ontlasting op. En dat is ook leuk voor het betere kluifwerk. Of geef karkas met wat extra spiervlees of pens, in grote lappen. Dit levert al zat leuk kluifwerk op. Borstbeen, schouder van ouderen dieren zoals koe en schaap en oude geit: ik zou ze niet geven. Die botten van grote oudere dieren zijn gewoon te hard. Dus of kalf/lam of deze botten niet. Tijdens het opgroeien vond mijn pup zalmkop en kalfswervel ook heerlijk om zich lekker op uit te leven.
Door Boez
#1131923
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Sanyo schreef: Mijn pup heeft heel veel op hoefjes geknaagd.
Wel opletten dat als hij kleiner wordt je hem weggooit, zodat ze het laatste stukje niet in eens willen doorslikken.
Hoefjes? Je bedoelt letterlijk de hoeven van dieren? (Benieuwd of de slager die heeft..) En dat is dan echt om te kluiven, en niet voor de voeding?
Lizzy schreef: Geef anders hele parelhoen, hele eend en heel konijn. Daar zit genoeg spiervlees aan, daar krijgt hij geen harde ontlasting op. En dat is ook leuk voor het betere kluifwerk. Of geef karkas met wat extra spiervlees of pens, in grote lappen. Dit levert al zat leuk kluifwerk op.
Klopt, hij heeft al eens een kipkarkas opgesmikkeld, een halve per dag dan. Dat ging goed, ik heb het gevoerd in combinatie met KVV. Ook lust hij wel een kipvleugeltje, evenmin problemen met de ontlasting.
Borstbeen, schouder van ouderen dieren zoals koe en schaap en oude geit: ik zou ze niet geven. Die botten van grote oudere dieren zijn gewoon te hard. Dus of kalf/lam of deze botten niet. Tijdens het opgroeien vond mijn pup zalmkop en kalfswervel ook heerlijk om zich lekker op uit te leven.
Het gaat er dus vooral om dat het jonge dieren zijn, maar dat geldt toch eigenlijk in het algemeen wel voor BARF?
Zou je ze ook niet geven als het alleen om het kluiven gaat en niet om de voeding? Of is het bot van deze oudere dieren, wat hij onvermijdelijk toch binnenkrijgt, per definitie ongeschikt?
Kalfswervel had ik nog niet op mijn lijstje staan. Zalmkop had ik wel gelezen ergens, maar ook begrepen dat dit toch het beter barfwerk is, en misschien te moeilijk voor een pupje. Volgens jou dus niet?
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1131948
Boez schreef: Bedankt voor jullie snelle reacties!
Hoefjes? Je bedoelt letterlijk de hoeven van dieren? (Benieuwd of de slager die heeft..) En dat is dan echt om te kluiven, en niet voor de voeding?
Ja, volgens mij zijn het runderhoefjes.
Ik haal ze bij de dierenwinkel, maar niet elke dierenwinkel heeft ze.
Dat is inderdaad puur kluifmateriaal, heeft geen voedingswaarde.

Verder is het misschien nuttige bezigheidstherapie om een kong te vullen? Een lik leverpastei binnen in rond smeren levert al veel plezier op. Het mooie van een kong is dat ze practisch onverwoestbaar zijn.
Die kong  is ook erg lekker om op de kauwen als de tandjes straks gaan wisselen.
Door Boez
#1132020
Nogmaals dank!
Zojuist zowel bij de bio slager als bij de islamiet geweest. Ik heb een (gratis! :) ) lamschoudertje gescoord en een lamsruggetje, beiden zonder vlees. Verder drie lamshielen, hier zit volgens mij wel aardig wat vlees aan, en een schijf lamsrug met vlees bedoeld voor menselijke consumptie. (Dat laatste overigens gewoon gekocht.)
Grappig trouwens hoe men er op reageert. Op zich hartstikke behulpzaam, maar ook wat verbaasd. Rauw vlees en botten eten is
onbekend en eng.

Maar goed, denken jullie dat dit geschikt is om te kluiven? Omdat Lizzy borst en schouder afraadt, maar dit is lam en dus geen oud dier.
Ik heb overigens ook een kong, inderdaad, bedankt nog voor die tip. Ondanks dat het een puppy kong is heb ik het idee dat het bekkie nog net te klein is om daar echt lekker op te kunnen knagen. Het is vooral nog een kwestie van leeglebberen.

Ik wil 'm ook heel graag andere dingen geven, vooral hele karkassen of zelfs hele kwartels etc. Alleen als beginneling moet je je adresjes nog vinden, relatie opbouwen met de slager, etc. Bestellen bij Herby of een ander duurt weer even, en daarbij heb ik nauwelijks opslagcapaciteit. Maar goed, ik ben hard op weg en jullie tips helpen enorm!
(Manlief moest er eerst niets van hebben maar mijn enthousiasme, en niet te vergeten dat van onze pup, werkt geloof ik erg aanstekelijk! :D )
#1132047
Die hiel zou ik niet geven eerlijk gezegd, dat valt ook van lam onder recreatiebot. Je kunt wel het vlees eraf halen en dat geven. Als je je pup toch wilt laten kluiven dan niet te lang en iig onder goed toezicht. Kluift/knaagt hij te hard dan beter weghalen.
Rug en schouder moet je ff bekijken, meestal is een lam in deze tijd van het jaar eerder een schaap en dan is dat ook behoorlijk hard.
Door Boez
#1132463
Vanmiddag heb ik hem een half uurtje laten kluiven op het lamsschoudertje. Hij vond het echt zalig!
Ik ben erbij gebleven om te zien hoe het hem verging. Naar mijn idee was het bot niet te hard, maar ook niet zo zacht dat hij het meteen helemaal op zou eten. Maar goed, dat is moeilijk in te schatten nog.
Anyway, hij ging er lekker op tekeer en na een half uurtje had hij er wel wat van opgegeten, maar niet erg veel. Ik heb het toen dus afgepakt en hem een penskluifje gegeven (lekker en laxerend).
Vanavond was er niets mis met de ontlasting, maar het zal morgen blijken hoe hij er op reageert. Hij heeft eerder al kipvleugels en een kipkarkas naar binnen gewerkt en dat ging prima. Maar zoals ik al zei, het is nog erg zoeken en uitproberen.
Kruimel schreef: Die hiel zou ik niet geven eerlijk gezegd, dat valt ook van lam onder recreatiebot. Je kunt wel het vlees eraf halen en dat geven. Als je je pup toch wilt laten kluiven dan niet te lang en iig onder goed toezicht. Kluift/knaagt hij te hard dan beter weghalen.
Rug en schouder moet je ff bekijken, meestal is een lam in deze tijd van het jaar eerder een schaap en dan is dat ook behoorlijk hard.
Ah, ook van lam is dit zgn. 'dragend been' dus not done? Het zijn kleine botjes en aangezien het lam is dacht ik dat het wel geschikt zou zijn voor de barf. Niet dus.
En tsja, jonge lammetjes zullen het niet zijn. Tenzij dit vlees/bot langere tijd diepgevroren is geweest, wat volgens mij wel gebruikelijk is. Hoe jong moet het dan zijn om geschikt eetbot te zijn?  Ik vind dat nog erg lastig hoor, in te schatten wat wel en niet kan qua hardheid van bot.

Voor de kenners van de hardheid van bot: is een lamsrug te vergelijken met lamsschouder?
#1132803
Rug is iha makkelijker te verwerken dan schouderblad.
Lam kan idd in de vriezer bewaard zijn, dan is het jonger. Je merkt het wel aan hoe hard of hoe zacht de botten zijn, kun je ze knippen met een snoeischaar dan zijn ze zacht genoeg voor een hond om te verwerken, zijn ze harder dan beter van niet.
Ik heb middelgrote honden van 15 en 20 kg, ervaren barfers die netjes knagen, en ik voer alleen lamspoten als het beest pak 'm beet een week oud was. Soms tref je zoiets bij de slager, dan koop ik het hele lam en dat krijgen ze dan in gedeeltes. Van oudere lammeren geef ik geen poten. Een tand is zo afgebroken en dat vind ik zonde, er is nog zoveel veilig knaagwerk.
Door Boez
#1136271
Bedankt weer Kruimel voor je reactie. Al lezende en al doende leert men ;)

Voor de mensen die ook een pup of beginnend barfertje hebben met veel kluifbehoefte: ik heb toch geprobeerd hoe het lamsschoudertje gaat, en het ging goed. Dus niet zozeer als voedsel maar gewoon als extra knaag. Hij mocht er per dag ongeveer een half uurtje op kauwen. Langzaam maar zeker werd het steeds kleiner, na een paar dagen heb ik het weggegooid (niet meer zo hygiënisch en het werd te klein).
Ik hoop snel op meer barf en minder kvv over te kunnen gaan, want dat is natuurlijk de beste manier om te kluiven. Maar so far, so good.
#1136328
hoi Boes
geweldig dat je stilaan wil gaan barfen en op den duur word het een verslaving , als je ergens in de winkel komt ga je eerst bij het vlees kijken of je iets kan scoren voor de hond . Het beste kun je alles proberen en dan zien hoe je hond er op reageerd , mijn hond eet de dingen die te hard zijn toch gewoon niet op , ribben van lam en schaap eet die van mij bijna helemaal op alleen de botten van rund die kluift ze af en het bot laat ze gewoon liggen . ik hoop dat je nog veel plezier gaat beleven aan het barfen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door