Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door BL
#1131308
Hoi, door de liefde voor katten die ontstond in mijn jeugd ben ik sinds kort een nieuwe eigenaar van twee poezen, beide van anderhalf jaar.
De laatste tijd ben ik op fora gaan lezen over voeding en neig steeds meer om de poezen vers voer te geven.
Ik eet zelf zo'n 3 jaar geen vlees meer en wil de poezen dus het liefst biologisch vers geven.
Ik zit echter onverwachts, tijdelijk, in een situatie waarin ik het met iets minder moet en ben erachter gekomen dat biologisch kvv, voor zover ik weet alleen Bandit, behoorlijk aan de prijs is. Ik heb laatst een aantal bakjes gekocht, maar tot op heden moeten ze er niets van hebben (het dierenasiel is 100% Prins droogvoer).
Nu vroeg ik mij af in hoeverre dit verschilt met biologisch vers qua prijs; zijn er hier mensen zijn die hun kat biologisch vers geven en wat kost dit in de maand?
En nog een andere vraag:
Hoe bereid je de eieren en yoghurt voor katten?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1131378
ik geloof dat lizzy haar honden biologisch laat barfen. die kan je vast meer vertellen over prijsjes. kvv (bandit, cb, etc) is altijd duurder dan zelf samenstellen.

wat bedoel je met bereiden? met versvoeren is het de bedoeling dat ze alles rauw eten, dus ook rauwe yoghurt en rauw ei. okee, de yoghurt mag ook gepasteuriseerd zijn.
die van mij krijgen zelden zuivel. ik vind het niet nodig voor volwassen dieren. vergeet ook niet dat de meeste katten lactose-intolerant zijn.
Door flin
#1131685
't zal maar net van je adresjes afhangen, waar en wat je kunt verkrijgen?
  met alleen biologische kipjes kom je er helaas niet.....

zowieso is zelf samenstellen voordeliger, aantrekkelijker en beter voor de katzels...

en zeker nog jonge katzels zijn makkelijk over te zetten van crock naar vers

zie je wild misschien wèl zitten? ('k begrijp je aversie tegen niet duurzaam gefokt/geslacht vlees miss niet helemaal?)
of miss vlees van de Islamiet-slager?

katzels pakken hier de eieren van de merels zo uit 't nest als ze de kans krijgen....
  dus die krijgen de kippe-eieren gewoon in 'n bakje geklutst, of door wat gehakt vlees...of in de vorm van 'n 1-dags-kuiken
yoghurt (ver)krijgen ze alleen als er 'n toetjesbakje slingert  ::)
Door Nyncke
#1131704
Er is iemand op het forum ( maar wie??? ) die heeft een dealtje gesloten met een biologische winkel.

Vlees wat op de datum is en eigenlijk niet meer mag worden verkocht, koopt zij dan voor een heel zacht prijsje. Als er een slager iskun je misschien ook wat slachtafval kopen.

1 van mijn katten heeft veel moeite gehad met het overstappen naar barfen. Toch knaagt hij nu na 3 maanden ook op de botten ed.

Wel heb ik een oude vleesmolen gekocht, als het te nieuw is of te ???? dan maal ik het even snel voor hem. Maar dat hoef ik steeds minder vaak te doen.
Door Borke
#1132821
Ik geef mijn honden deels biologisch vlees, maar het is een moeizaam proces in de zin dat het vrijwel onmogelijk is om adresjes te vinden en het ook kostbaar is.
Voor honden kan je echter groot inkopen en ik koop het dan weer via andere hondenmensen. Probleem bij katten is dat ze erg kieskeurig zijn.
Met onze 3 katten ben ik er nooit aan begonnen, het is mij teveel gedoe en kost behoorlijk veel tijd met inkopen, malen, portioneren en schoonmaken. Onze katten eten deels Bandit en deels Carnibest.

De kosten van biologisch vlees: ik heb het nog niet gevonden onder de 2 Euro per kg (kip) en dat is dus 2x zo duur als vlees uit de bio industrie. Het enige waar ik aan kan komen is rund en kip, dat is alweer te weinig om goed gevarieerd te Barfen...

Je zou eventueel zelf muizen kunnen kweken, er zijn wel mensen die dat doen als kattenvoer, mij gaat dat te ver - ik ben er niet op tegen maar zou het zelf niet op kunnen brengen..
Laatst gewijzigd door Borke op di 30 dec 2008, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sylvi@
#1132837
Biologisch kiporgaan en runderspiervlees is hier het duurste, zit op bijna 6 euro per kilo :-\
Kipkarkas kan ik redelijk goedkoop inkopen, runderorgaan zit rond de 5 euro per kilo.
Lam orgaan kan ik ook redelijk voordelig aankomen, maar zijn kleine hoeveelheden.
Het is niet voordelig, maar ik geef mijn jongste allergie hond dus wel zoveel mogelijk biologisch (dus geen bio-industrie kip, rund en lam meer voor haar).
De katten krijgen half prooidieren en half Bibi.
Door hermine
#1132905
Wat de anderen al schreven: ik denk dat het moeilijk gaat worden om je katten volledig biologisch te laten barfen voor een betaalbaar bedrag per maand én met genoeg variatie. Biologische eenden, kwartels, duiven en parelhoenders zijn volgens mij bijvoorbeeld niet verkrijgbaar.  Ik heb zelf een compromis gevonden in scharrelkip (nekken en orgaantjes) omdat ik absoluut geen bio-industriekippen wil voeren, en verder krijgt mijn kat zoveel mogelijk wild. Voor het overige troost ik me maar met de gedachte dat veel van wat ik aan de kat voer, bestaat uit 'resten' zoals karkassen en nekken en onverkoopbare restpartijen spiervlees.

Succes ermee!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door