Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door kleintje25
#1131247
Ok....ik ben nu al een maandje aan het zoeken, lezen, orienteren etc. op het barfen. Ik wil heel erg graag mijn hond ook op de barf zetten, maar ik krijg het maar niet voor elkaar om een goed menu samen te stellen.
Ik lees zoveel verschillende dingen overal dat ik door de bomen het bos niet meer zie  :-\
Wie wil mij alsjeblieft helpen met het samenstellen van een voorbeeld menuutje :please:
Ik heb een kruissing bull-terrier van 8 jaar en 15 kilo.
Oja ik ben op dit moment afhankelijk van alles wat ik bij herby kan kopen.

Laatst heb ik hem een kippebout gegeven om te kijken hoe daar op reageerde. In principe kauwde hij in het begin wel goed, omdat het zo groot is, maar zodra het in twee delen was heeft hij boutje zo goed als in zijn geheel ingeslikt. Is dit erg?

Alvast onwijs bedankt voor alle reacties!...alle begin is moeilijk :-[
Door Femke
#1131266
ik denk dat het leerzamer is als je zelf een voorbeeld menu'tje maakt en dat post in het betreffende onderdeel van dit forum. Je houdt daarbij de richtlijnen aan die je afgelopen maand hier gelezen hebt, en als je een menu gepost hebt dan krijg je vanzelf feedback of je nog wat moet aanpassen.
Zo krijg je er meer feeling mee dan wanneer een ander het denkwerk voor je doet.

Het is een paar keer rekenen, maar uiteindelijk hoeft dat niet meer omdat het gewoon een soort van tweede natuur geworden is.
Door Juul
#1131319
Hoi Kleintje,

Precies,
je moet even zelf aan het rekenen, zodat je een beetje inzicht krijgt.

Maar ik kan me voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Dit is de basis;

Je bouwt je menu op uit 4 onderdelen;

Vleesbot (karkassen e.d., bestaat ongeveer uit 50% vlees en 50% bot) 
Vlees
Orgaan
Groente

Stel je geeft b.v. 1000 gram per dag (dit is een voorbeeld, vul daar zelf in hoeveel gram je hond eet)

Dan geef ik 500 gram vleesbot  (=50% van het totale dagmenu)
                  200 gram vlees        (=20% van het totale dagmenu)
                  200 gram orgaan    (=20% van het totale dagmenu)
                  100 gram groente    (=10% van het totale dagmenu)

Per week voer je dan 7 kilo, in dit geval. Ik geef dan 3 a 5% lever (210 a 350 gram) per week (dit valt onder orgaan). Ik zou ook niet vaker als 2 x in de week pens voeren.

Dit zijn een beetje de basis regels waar ik me aan houdt.

Als je nu zelf daar soorten vleesbot, vlees, orgaan (en groente) bij zoekt, kun je met het assortiment van herby zo een afwisselend menu voor een zeker week of 2 / 3 van maken.

Dan post je het hier op barfplaats, en worden er aanvullingen en suggesties gegeven! Makkelijker kan haast niet.
Succes!

Oh ja, je kunt ook af en toe wat vis geven, als je hond dat lust. Beetje afhankelijk van wat het is reken je dat onder vleesbot of vlees.
Verder af en toe een eitje, een lepel yoghurt etc.
Door kleintje25
#1131391
Ok...ik heb een poging gedaan...  :-[

Per week reken ik voor hem 2100 gram per week.

Rauwe vleesbotten (50%) 1050 gram
groenten (15%) 320 gram
orgaanvlees (15%) 320 gram
spiervlees (20%) 420 gram


Maandag:
150 gram kippennekken, 70 gram runderspiervlees, 80 gram groentemix.

Dinsdag:
200 gram konijnkarkas, 85 gram runderorganen en 1 rauw ei.

Woensdag:
200 gram runderkopvlees, 80 gram groentemix.

Donderdag:
220 gram runderspiervlees, 80 gram kippenorganen.

Vrijdag:
300 gram eendenkarkas

Zaterdag:
200 gram kipkarkas, 80 gram groentemix.

Zondag:
150 gram runderorganen, 70 gram spiervlees en 80 gram groentenmix.


ben benieuwd.. ::)
Door tieneke
#1131455
kleintje25 schreef: Ok....ik ben nu al een maandje aan het zoeken, lezen, orienteren etc. op het barfen. Ik wil heel erg graag mijn hond ook op de barf zetten, maar ik krijg het maar niet voor elkaar om een goed menu samen te stellen.
Ik lees zoveel verschillende dingen overal dat ik door de bomen het bos niet meer zie  :-\
Wie wil mij alsjeblieft helpen met het samenstellen van een voorbeeld menuutje :please:
Ik heb een kruissing bull-terrier van 8 jaar en 15 kilo.
Oja ik ben op dit moment afhankelijk van alles wat ik bij herby kan kopen.

Laatst heb ik hem een kippebout gegeven om te kijken hoe daar op reageerde. In principe kauwde hij in het begin wel goed, omdat het zo groot is, maar zodra het in twee delen was heeft hij boutje zo goed als in zijn geheel ingeslikt. Is dit erg?

Alvast onwijs bedankt voor alle reacties!...alle begin is moeilijk :-[
Beter en veiliger is het (je hond is nog geen botten gewend?) om met kippennekken te beginnen,heb je die niet slaat de karkassen dan zeker goed plat.
Hier gaan de kalkoennekken er ook soms aan als die errug groot zijn....de 2 wilde zwijnen hier zouden ze gewoon in een paar seconden doorslikken of zelfs zonder te kauwen.
Ik bewerk ze met een klein bijltje,gisteravond had Tinus een groot stuk lamsrib van een kilootje of 2 en had dit binnen 10 minuten soldaat gemaakt....ik bedoel maar  >:(  :-X
Door tieneke
#1131475
kleintje25 schreef: Ok...ik heb een poging gedaan...  :-[

Per week reken ik voor hem 2100 gram per week.

Rauwe vleesbotten (50%) 1050 gram
groenten (15%) 320 gram
orgaanvlees (15%) 320 gram
spiervlees (20%) 420 gram


Maandag:
150 gram kippennekken, 70 gram runderspiervlees, 80 gram groentemix.

Dinsdag:
200 gram konijnkarkas, 85 gram runderorganen en 1 rauw ei.

Woensdag:
200 gram runderkopvlees, 80 gram groentemix.

Donderdag:
220 gram runderspiervlees, 80 gram kippenorganen.

Vrijdag:
300 gram eendenkarkas

Zaterdag:
200 gram kipkarkas, 80 gram groentemix.

Zondag:
150 gram runderorganen, 70 gram spiervlees en 80 gram groentenmix.


ben benieuwd.. ::)
Runderorganen geef ik zelf niet,teveel afvalstoffen of het moet biologisch zijn.Geef je ook lever?Zeer belangrijk,hier kippen/konijn/kalkoenlever en kippenhartjes,maagjes.Orgaan met spiervlees kan voor dunne ontlasting zorgen dus beter om er wat vlees/bot zoals kippennek/eendennek oid bij te doen zodat de ontlasting hard blijft.
Ik mis een verse pensmaaltijd,lekker goedkoop en vreselijk gezond voor de darmflora.Lust je hond vis?Makreel en zalm zijn ze hier helemaal wild van.Sardines zijn ook goed natuurlijk of andere vette vis.Rauw eitje mag je best verhogen naar 2.
Door stephany
#1131494
heb de percentage's niet nagerekend. Maar vind het geen slecht menuutje hoor! Ik tel 4 diersoorten dat is in principe wel genoeg. Maar als je toch bij herby besteld ( doe ik zelf ook) zou ik inplaats van runderorgaan een dagje lamshart doen bijvoorbeeld.En een visdag. Tenminste hier word op visdag de helft vis ( 500 gr. zalm) en de helft vlees ( 500 gram spiervlees) gevoerd. Bij herby kun je ook zalmkop bestellen, maar ik haal ze meestal op de markt met graad en al.
Ook kun je parelhoenkarkas in de menu verwerken, is ook een mooi beginners bot, of inplaats van runderspiervlees, haasvlees of geitenvlees.
succes!
Door Nynke
#1131528
ik zou donderdag en vrijdag omwisselen, anders geef je 2 dagen bijna alleen vlees en daarna 2 dagen bijna alleen vleesbot.
Door tieneke
#1131534
stephany schreef: heb de percentage's niet nagerekend. Maar vind het geen slecht menuutje hoor! Ik tel 4 diersoorten dat is in principe wel genoeg. Maar als je toch bij herby besteld ( doe ik zelf ook) zou ik inplaats van runderorgaan een dagje lamshart doen bijvoorbeeld.En een visdag. Tenminste hier word op visdag de helft vis ( 500 gr. zalm) en de helft vlees ( 500 gram spiervlees) gevoerd. Bij herby kun je ook zalmkop bestellen, maar ik haal ze meestal op de markt met graad en al.
Ook kun je parelhoenkarkas in de menu verwerken, is ook een mooi beginners bot, of inplaats van runderspiervlees, haasvlees of geitenvlees.
succes!
Als je bij Herby kunt bestellen(wat een luxe!!!...hebben we hier niet) zou ik zelf toch voor meer afwisseling gaan  ;)
Door stephany
#1131558
tieneke schreef: Als je bij Herby kunt bestellen(wat een luxe!!!...hebben we hier niet) zou ik zelf toch voor meer afwisseling gaan  ;)
Ja dat bedoel ik ook!! Zeker als het zo makkelijk is om gewoon mee te bestellen!
Door kleintje25
#1131585
bedankt voor jullie reacties...ik heb het wat aangepast en kwam hierop uit....

Maandag:
150 gram kippennekken, 70 gram runderspiervlees en 80 gram groentemix.

Dinsdag:
200 gram konijnkarkas en 85 gram lamshart.

Woensdag:
Parelhoenkarkas, 115 gram kippenorganen

Donderdag:
120 gram haasvlees, 100 gram pens, 80 gram groentemix en 1 rauw ei.

Vrijdag:
300 gram eendenkarkas, 80 gram groentemix.

Zaterdag:
200 gram geitenvlees met botten en ribben, 115 gram kippenorganen.

Zondag:
100 gram pens, 80 gram groentemix, 150 gram kippennekken en 1 rauw ei.

Volgens mij heb ik zo wel aardig wat variatie erin gebracht dacht ik ???
Vis eet hij absoluut niet dus dat valt af.
Is dit beter dan het vorige menu?
Door tieneke
#1131591
stephany schreef: Ja dat bedoel ik ook!! Zeker als het zo makkelijk is om gewoon mee te bestellen!
Het is vreselijk jammer dat ze hier(nog)niet bezorgen  ;) ;D ;D
Ik zou hem meteen van zijn voorrrrrraad afhelpen  :P
Door tieneke
#1131617
kleintje25 schreef: bedankt voor jullie reacties...ik heb het wat aangepast en kwam hierop uit....

Maandag:
150 gram kippennekken, 70 gram runderspiervlees en 80 gram groentemix.

Dinsdag:
200 gram konijnkarkas en 85 gram lamshart.

Woensdag:
Parelhoenkarkas, 115 gram kippenorganen

Donderdag:
120 gram haasvlees, 100 gram pens, 80 gram groentemix en 1 rauw ei.

Vrijdag:
300 gram eendenkarkas, 80 gram groentemix.

Zaterdag:
200 gram geitenvlees met botten en ribben, 115 gram kippenorganen.

Zondag:
100 gram pens, 80 gram groentemix, 150 gram kippennekken en 1 rauw ei.

Volgens mij heb ik zo wel aardig wat variatie erin gebracht dacht ik ???
Vis eet hij absoluut niet dus dat valt af.
Is dit beter dan het vorige menu?
Zier er veel beter uit maar laat de geitenribben voorlopig nog even achterwege  ;) geef dit pas na een week of 4 als je hond echt alle botsoorten probleemloos verteert.Vraag ook goed of de geiten/kalfs/lamsribben van vooral JONGE beesten(jonger dan 9 maanden en het liefst nog jonger) zijn  ;) Bij twijfel altijd met een snoeischaar de ribben proberen door te knippen....gaat dit niet dan vooral NIET geven.Vlees eraf snijden en de botten weggooien om verstoppingen te voorkomen.Lust je hond ook geen vis uit blik?Of de verse vis heel licht aankoken?Hier wilden ze ook geen vis in het begin ..moet je ze nu zien  ::)
Door flin
#1131666
als 'k je menu domweg nareken,

  dan kom 'k op vleesbot/karkas op 57%, persoonlijk zou 'k dat iets lager inzetten; max 50%

en je groente op 15% zou 'k op 10 % inzetten...

maar: goed begin hoor!
Door Antonia
#1131684
kleintje25 schreef: bedankt voor jullie reacties...ik heb het wat aangepast en kwam hierop uit....

Maandag:
150 gram kippennekken, 70 gram runderspiervlees en 80 gram groentemix.

Dinsdag:
200 gram konijnkarkas en 85 gram lamshart.

Woensdag:
Parelhoenkarkas, 115 gram kippenorganen

Donderdag:
120 gram haasvlees, 100 gram pens, 80 gram groentemix en 1 rauw ei.

Vrijdag:
300 gram eendenkarkas, 80 gram groentemix.

Zaterdag:
200 gram geitenvlees met botten en ribben, 115 gram kippenorganen.

Zondag:
100 gram pens, 80 gram groentemix, 150 gram kippennekken en 1 rauw ei.

Volgens mij heb ik zo wel aardig wat variatie erin gebracht dacht ik ???
Vis eet hij absoluut niet dus dat valt af.
Is dit beter dan het vorige menu?
Dit ziet er heel goed uit, je leert snel!
Toch nog een paar opmerkingen:
- ik sluit me aan bij Tieneke, voor het geitenvlees met bot en ribben is het nog veel te vroeg. Geitenribben zijn zo wie zo al wat harder dan vleesbotten van gevogelte en kleinere prooidieren, maar met het geitenvlees met bot van Herby loop je extra kans op hardere vleesbotten, die zou ik achterwege laten. Daarvoor in de plaats kun je bijvoorbeeld eendennekken of eendenruggen geven, die zijn mooi bevleesd en zacht van bot. Je komt dan uit op vier soorten vleesbot (kip, eend, parelhoen en konijn en dat is heel mooi).
- de parelhoenkarkassen van Herby zijn aardig bevleesd en die wegen zijn 300 tot 350 gram per stuk, je kunt er wat kiporgaan bijgeven op die dag maar dat hoeft niet of maar een klein beetje te zijn.
- persoonlijk vind ik 15% groentemix aan de hoge kant. Ik zou zelf wat minder geven, hooguit 10%. Als je dan op de dagen dat je spiervlees geeft (maandag, donderdag en zaterdag) 70 gram groentemix door het spiervlees mengt dan heb je voldoende.
- Pens rekenen we ook tot het orgaan. Als ik je menu nareken dan zie ik met 200 gram pens, 230 gram kippenorganen en 85 gram lamshart in totaal 515 gram orgaan, dat is een kleine 25%, naar mijn smaak wat teveel.

Ik zou het als volgt doen:

Maandag:
100 gram kippennekken, 150 gram runderspiervlees en 70 gram groentemix.

Dinsdag:
200 gram konijnkarkas en 100 gram lamshart.

Woensdag:
100 gram kippennekken, 150 gram haasvlees, 70 gram groentemix en 1 rauw ei.

Donderdag:
200 gram eendennekken, 100 gram kippenorgaantjes

Vrijdag:
100 gram kippennekken, 150 gram lamsspiervlees, 70 gram groentenmix en 1 ei.

Zaterdag:
300 gram eendenrug of 300 gram parelhoenkarkas.

Zondag:
200 gram pens, 100 gram kippennekken.

Omdat je hond geen vis eet zou ik af en toe wat visolie geven.

Kun je hier wat mee?
Laatst gewijzigd door Antonia op di 30 dec 2008, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door