Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door b3miranda
#1130882
Hoi allemaal,

Pas nieuw hier en al meteen een vraag die me bezig houdt.
Ik zie dat iedereen afweegt hoeveel een kat per dag mag eten.
Wij hebben tien poezels, die voorheen brokken gewend waren die er dag en nacht stonden.
Nu zijn we sinds een maand over op Carnibest. Ik geef 's ochtends en 's avonds Carnibest (samen 1,5 kilo) en tussen de middag wat extras zoals kippennekken, kippenhartjes, een soepkip in stukken, konijn etc. Dit wil ik wel langzaamaan uit gaan breiden met wat spiervlees etc. Echter hier eten er maar 3-4 van, de rest houdt het bij enkel Carnibest.
Ze eten hier gezamenlijk van grote borden, ik zie het eigenlijk ook niet zitten om 10 bakjes op rij te zetten en dan te gaan scheidsrechteren :-[.
Kan ik mijn katten dus voeden naar behoefte van de kat zelf ?? Of gaat dat echt niet met vers voeren ?
Na een maand op deze manier voeden, gaat het met allemaal geweldig en ben ik harstikke blij dat ik eindelijk de stap genomen heb om brokkenloos verder te gaan. :P

Ik hoor graag hoe jullie daar over denken !
Door Sylvi@
#1130900
Met kvv weeg ik wel af omdat ze anders binnen de kortste keren te rollen zijn :-X want die van mij vreten net zo lang totdat het op is. Kreeg laatst telefoon terwijl 1 kat net met een duif begon (a 500 gram) die was al een behoorlijk end op, toen ik neerlegde, ik hou hun gewicht en daarmee wat ze eten dus redelijk goed in de gaten.
Prooidieren krijgen ze heel, dus dat gewicht varieert, kwartel krijgen ze ieders een 1/2 en dat is dus zo'n 100 gram per maaltijd.

Maar als jou katten het goed zelf regelen vind ik het geen noodzaak om ieder een afgemeten portie te geven, maar hier werkt dat niet.
Je ziet vast snel genoeg of er 1 te weinig krijgt of 1 alles op vreet, kan je alsnog actie ondernemen.
Door - pien -
#1130907
Ik heb 3 katten en ze krijgen alle 3 een eigen bakje, maar dat is meer omdat 2 geen maat weten te houden  >:(
Nummer 3 eet apart, ze krijgt meer omdat ze vaak buiten is en het echt nodig heeft, zij zal zich nooit klem eten.
De andere 2 krijgen een afgepaste portie omdat ze gewoon niet stoppen met eten  ::)
Door b3miranda
#1130915
Dankjewel voor jullie reacties alvast !

Ik verdeel dus over twee grote borden, daar eten ze in het begin wat van... en laten de rest staan. Na twee uur ofzo is het meestal leeg, maar dat is dus meer zo van "er komt er eentje langs en eet wat".....  :)

Vandaar dat ik DENK dat ze wel maat houden en ook allemaal wel genoeg eten.

Ik hou de gewichten van de poezels wel in de gaten in elk geval !
Door Sylvi@
#1130927
Ik heb geen idee waar je ze eten geeft, maar (beter vroeg dan laat) met het oog op de zomer ::) :D is 2 uur laten staan waarschijnlijk niet ideaal (ivm vliegen of bederven) maar goed, voor mijn inmiddels overleden kat, liet ik haar kvv ook gewoon staan, want zij kon niet genoeg op in 1 keer.
Maar misschien iets om in je achterhoofd te houden, dat je probeert om ze te wennen aan bv 2 of 3 eet momenten (en dan bv in 15 minuten alles op eten).
Door - pien -
#1130956
Bij mij zijn er 2 eetmomenten op een dag en ik moet zeggen, 2 katten kunnen heel goed klokkijken  :D
sMorgens en s'avonds zet ik hun eten neer en is het 'graag of heel niet', meestal dus heel graag  :)
Ze eten hun kvv binnen een paar minuten, over barfdingetjes doen ze weer wat langer, maar er liggen hier ook honden op de loer, ik kan het niet laten staan  ::)
Wat niet op is (meestal barfdingetjes) gaan weer in de koelkast voor de volgende ronde.
Door b3miranda
#1130967
sylvi@ schreef: Ik heb geen idee waar je ze eten geeft, maar (beter vroeg dan laat) met het oog op de zomer ::) :D is 2 uur laten staan waarschijnlijk niet ideaal (ivm vliegen of bederven) maar goed, voor mijn inmiddels overleden kat, liet ik haar kvv ook gewoon staan, want zij kon niet genoeg op in 1 keer.
Maar misschien iets om in je achterhoofd te houden, dat je probeert om ze te wennen aan bv 2 of 3 eet momenten (en dan bv in 15 minuten alles op eten).
Yes I know... maar ik denk dat dat komt omdat onze katten de hele dag brokken gewend zijn en dus niet zoveel in 1 keer eten ??
Ik geef dus sochtends en savonds Carnibest en tussendoor 1 maal wat BARF dingetjes. Die eten ze wel meteen op ! :), maar de Carnibest dus niet.

Zou ik dan gewoon de Carnibest weg moeten halen na 15 minuten ??? En proberen ze zo "op te voeden" om te eten als ik het aanbied ?
Door Rianne145
#1131105
b3miranda schreef: Zou ik dan gewoon de Carnibest weg moeten halen na 15 minuten ??? En proberen ze zo "op te voeden" om te eten als ik het aanbied ?

Zo heb ik het ook gedaan, ze moeten er even aan wennen (en zullen dus de eerste dagen misschien wat te weinig binnen krijgen), maar ze zijn niet dom en zullen snel genoeg meer gaan eten per maaltijd. Het is volgens mij meer de gewenning dat ze de hele dag door kunnen eten, wat ze nu doen. Niet dat hun maag niet groot genoeg is.
Door Nayomi
#1131119
Ik zet gewoon een bord Carnibest neer en wie wil eet, meestal is het binnen een uur op. Zo niet dan doe ik er soms wat blikvoer doorheen als het nog redelijk wat is en dan is het meestal heel snel op. Niet ideaal, maar er zijn hier gewoon een paar die het slecht eten en zich liever doodhongeren als vlees eten..
Door flin
#1131121
b3miranda schreef: Yes I know... maar ik denk dat dat komt omdat onze katten de hele dag brokken gewend zijn en dus niet zoveel in 1 keer eten ??
Ik geef dus sochtends en savonds Carnibest en tussendoor 1 maal wat BARF dingetjes. Die eten ze wel meteen op ! :), maar de Carnibest dus niet.

Zou ik dan gewoon de Carnibest weg moeten halen na 15 minuten ??? En proberen ze zo "op te voeden" om te eten als ik het aanbied ?

effe rekenen: 10 katten: 1500 gram cb + wat knaagdingen..da's meer dan 170 gram eten per dag per kat?
da's best veul hoor! :o
'k weet dat maffe naaktkatten nog meer verwerken, maar die hebben ook de temperatuur op orde te houden, onze rexen eten misschien ook iets meer gemiddeld,
maar eigenlijk denk 'k dat je vrij veel voert?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1131127
ik denk ook dat ze best veel te eten krijgen. zeker omdat miranda geen halfkale rexen heeft, maar selkirk.

toen ik ze hier net op vers had gezet, hadden ze ook de hele dag honger en konden ze erg veel eten op een dag. een soort atkinseffect leek het wel. veel eten, maar toch wat afvallen.
Door b3miranda
#1131314
flin schreef: effe rekenen: 10 katten: 1500 gram cb + wat knaagdingen..da's meer dan 170 gram eten per dag per kat?
da's best veul hoor! :o
'k weet dat maffe naaktkatten nog meer verwerken, maar die hebben ook de temperatuur op orde te houden, onze rexen eten misschien ook iets meer gemiddeld,
maar eigenlijk denk 'k dat je vrij veel voert?


Uhhh... even rekenen.
Op de rol Carnibest staat 30/40 gram per kilo kat per dag.
Ik heb hier 10 katten, gemiddeld 4 kilo gewicht, dus zeg maar 40 kilo kat :D.
40 x 30 = 1200 gram, 40 x 40 = 1600 gram.
Zit ik met mijn anderhalve kilo toch goed ???
De laatste dagen laten ze het wat staan, de knabbeldingetjes gaan wel op, maar de Carnibest ineens niet meer zo.
Kan dat komen door de temperatuur. Bij ons is de beestenboel nog steeds (ook met dit weer) graag in de buitenren...
Ik heb geen idee !

Moet ik anders maar wat minder gaan geven ? Een kilo Carnibest en dan wat BARF-dingetjes.
Konijn van vandaag was een groot succes.
Bonita (die zo graag kip peuzelt) vond het maar niks. Maar "tandenloze" Bowi kon het wel waarderen ;-). Ook Beau (die van kippennekken enzo niks moet hebben) vond het konijn weer WEL lekker. hihi, zo heeft ieder dier zijn eigen voorkeur :).
Door Sylvi@
#1131326
Ik zou denk ik eens kijken hoeveel ze in 1 keer in 1 kwartier opeten en dat als hoeveelheid (voorlopig) aanhouden (of dat moet echt zeer weinig zijn). Als die van mij alleen kvv krijgen, krijgen ze per kat zo'n 90 gram, geef ik meer, groeien ze dicht :-X met barf of prooi kunnen ze veel meer eten, die ervaring heb ik trouwens ook met mijn jongste hond op kvv, op kvv bleef ze mollig/iets te dik en at zo’n 300 a 400 gram, nu met barf krijgt ze 600 a 700 gram.

Mijn ervaring is dus dat ik met kvv zeer nauwkeurig het aantal gram in de gaten moet blijven houden en met barf kan ik gerust meer voeren, zonder dat ze gelijk aankomen.
Door b3miranda
#1131340
sylvi@ schreef: Ik zou denk ik eens kijken hoeveel ze in 1 keer in 1 kwartier opeten en dat als hoeveelheid (voorlopig) aanhouden (of dat moet echt zeer weinig zijn). Als die van mij alleen kvv krijgen, krijgen ze per kat zo'n 90 gram, geef ik meer, groeien ze dicht :-X met barf of prooi kunnen ze veel meer eten, die ervaring heb ik trouwens ook met mijn jongste hond op kvv, op kvv bleef ze mollig/iets te dik en at zo’n 300 a 400 gram, nu met barf krijgt ze 600 a 700 gram.

Mijn ervaring is dus dat ik met kvv zeer nauwkeurig het aantal gram in de gaten moet blijven houden en met barf kan ik gerust meer voeren, zonder dat ze gelijk aankomen.
Oke, ga ik daar eens mee aan de slag. Ik zal ze dan eerst op moeten voeden dat ze binnen een kwartier klaar moeten zijn met eten, nu eten ze een beetje in ploegen... altijd dezelfde die voorop staan, en altijd dezelfden die wat later volgen.

Maar ik zal het eens gaan proberen zoals je zegt. Ik dacht het goed te doen door de voorgeschreven hoeveelheid op de rol Carnibest aan te houden, maar zo ik het hier lees, is dat dus voor MOLLIGE poezels hihi. Die van mij zijn niet magertjes en het opperhoofd Bumba mag met zijn 7 kilo best wat minder :o.

Dankje in elk geval !
Door Sylvi@
#1131357
Extra bordje erbij?

Kan me er helemaal niets bij voorstellen, 10 katten van 2 bordjes eten ??? hier is het echt proppen proppen proppen en dan snel kijken of je nog wat bij de ander kan jatten ::) al eten ze redelijk rustig met hun eigen bakje, maar ik zie behoorlijke competitie als ik bv wat op de grond gooi.


Leuk onderschrift trouwens!!!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door