Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door *Natasja*
#1128655
Ik begin me ernstig zorgen te maken om Beau. Dachten we eerst nog dat hij gewoon een beetje moe was en daarom zo rustig was, sinds gisteren doet hij ontzettend vreemd.

's Ochtends, tijdens het eerste rondje, loopt hij alsof hij op eieren loopt: met een korte, ingetrokken nek, opgetrokken rug en zwabberende poten. Toen ik gisterochtend 5 tellen met iemand stond te praten, stond hij te zwalken op zijn poten en ging maar op de koude tegels liggen  ::) Bij thuiskomst gaat hij na het eten van zijn ontbijtje meteen weer liggen, staan kan hij amper. In de loop van de ochtend trekt het bij: met de latere wandeling loopt hij dan weer redelijk normaal, hoewel hij op het strandje niet anders doet dan een beetje heen en weer sjokken, ook hier kan hij moeilijk stil staan, zijn spieren beginnen dan te trillen. Gistermiddag kwam een vriendin met haar kinderen op de koffie: normaal een gelegenheid waar Beau als de kippen bij is om te spelen en te dollen. Nu heeft hij een paar minuten met zijn flosstouw gespeeld, daarna ging zijn lichaam weer in de stand die ik hierboven beschreef en ging hij weer liggen. Gisteravond, vóór de nachtmis, hadden we een paar mensen op visite en toen was hij weer vrij normaal en heeft lekker gespeeld de hele tijd.

Gisteravond tijdens het laatste rondje weer hetzelfde: toen ik thuiskwam, was Arno er ook van overtuigd dat er meer aan de hand is (hij bleef stug volhouden dat hij gewoon moe was). Verder eet hij normaal, poept en plast normaal en piept of jankt niet bij het lopen. Ik hoop het even aan te kunnen kijken tot zaterdagochtend en hoop dan maar dat ik dan vroeg terecht kan met hem. Zeker omdat het iedere keer toch weer bijtrekt, wil ik de DA er op 1e kerstdag eigenlijk niet mee lastigvallen (als het erger wordt, gaan we uiteraard wel naar de DA).

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?  :-\
Door Lizzy
#1128657
Ik vermoed dat hij 'gewoon' pijn heeft. Ik denk aan rug/nek problemen. Problemen als Lumbosacrale instabiliteit bijvoorbeeld. Dat zie je vaker bij Dalmatiers. Of een (nek)hernia, kan ook nog. Hoewel mijn ervaring is dat dat met meer pijn gepaard gaat....

Hoe springt hij in de auto of op de bank?
Door *Natasja*
#1128658
Lizzy schreef: Ik vermoed dat hij 'gewoon' pijn heeft. Ik denk aan rug/nek problemen. Problemen als Lumbosacrale instabiliteit bijvoorbeeld. Dat zie je vaker bij Dalmatiers. Of een (nek)hernia, kan ook nog. Hoewel mijn ervaring is dat dat met meer pijn gepaard gaat....

Hoe springt hij in de auto of op de bank?
In de auto "springt" hij net als anders: voorpoten erin en ik til zijn achterkant erin (loopplank is helaas geen succes gebleken, hij vindt het eng). In de bank mag hij niet, dus daar springt hij niet in  ;) Ik heb nu een dekbed op de grond gelegd voor hem, omdat hij op het dikke kussen en in het hondenbed moeilijk instapt als hij zo'n "aanval" heeft.

Het rare vind ik, dat het in de loop van de dag weer redelijk bijtrekt, en dat hij niet piept of jankt (het is een echte vent wat pijn betreft, laat dat snel vocaal merken). Of is dat wel vaker bij rug/nekproblemen, dat het in aanvallen verloopt?

Hoe is Lumbosacrale instabiliteit of een rug/nekhernia aan te tonen? Met foto's?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1128661
Dit klinkt, zoals Lizzy ook al zegt, als rugproblemen. Ik herken er veel van bij Indy. Hij stond vaak in een hoekje te trillen, rende helemaal niet meer en kon niet meer in de auto springen.
Door Decibels
#1128671
*Natasja* schreef: loopt hij alsof hij op eieren loopt:
Die uitdrukking gebruiken wij ook voor teckels met een beginnende hernia...Ik zou 'm maar even rustig houden totdat er foto's gemaakt zijn en je wat meer weet. Rust is bij hernia het allerbelangrijkste.
Door Lizzy
#1128684
*Natasja* schreef: In de auto "springt" hij net als anders: voorpoten erin en ik til zijn achterkant erin (loopplank is helaas geen succes gebleken, hij vindt het eng). In de bank mag hij niet, dus daar springt hij niet in  ;) Ik heb nu een dekbed op de grond gelegd voor hem, omdat hij op het dikke kussen en in het hondenbed moeilijk instapt als hij zo'n "aanval" heeft.

Het rare vind ik, dat het in de loop van de dag weer redelijk bijtrekt, en dat hij niet piept of jankt (het is een echte vent wat pijn betreft, laat dat snel vocaal merken). Of is dat wel vaker bij rug/nekproblemen, dat het in aanvallen verloopt?

Hoe is Lumbosacrale instabiliteit of een rug/nekhernia aan te tonen? Met foto's?
Bij Brutus en Pinkel is de Lumbosacrale instabiliteit aangetoond met een rontgenfoto. Het is niet altijd goed te zien maar een geoefend oog... Samen met de omschrijving van de klachten: geeft vaak wel een goed beeld. Bij mijn weten is een hernia zeker niet altijd aan te tonen met een rontgenfoto. Wel met een MRI scan (volgens mij) en met foto's + contrastvloeistof.

Ik heb de mafste dingen met rugproblemen meegemaakt. Wel pijn, geen pijn en zelfs verwarring over "is het de rug of heeft ze buikpijn".
Door croky
#1128714
Hallo,

Ik zou er niet te lang mee wachten en naar de d.a. gaan.
Nu is er nog wat aan te doen.Beter te vroeg dan te laat.

Groetjes van Joke en een knuffel voor Beau.
Door conleeuw
#1128748
jeetje, balen zeg, klinkt in mijn oren helaas ook alsof hij mogelijk rug problemen heb, in iedere geval heeft hij denk ik ergens pijn. Verder eet hij goed en zijn plas en poep gedrag is ook normaal neem ik aan ??
Kan je hem niet even een dag of wat pijnstillers geven (tuurlijk rustig houden) tot jij bij de dierenarts terecht kan?? arme drommel, sterkte ermee :-* :-*
Door Femke
#1128753
toen ik jouw berichtjes las moest ik ook meteen aan een rug- of nekprobleem denken.
Heb je een pijnstiller in huis? Ik geloof dat ik hem een pijnstiller zou geven, in de hoop dat hij zich dan beter gaat voelen.
Let er echter wel op dat hij zich dan wel rustig houdt; pijn is natuurlijk wel een signaal dat er ergens iets mis zit...
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1128755
he get, arme beau..
lijkt id of dat ie pijn heeft...
hoop voor jouw en beau dat het allemaal mee valt..
sterkte met je mannetje
Door Miranda en Pepper
#1128861
Wat vervelend voor Kanjer Beau...

Ik heb hem afgelopen Dinsdag nog hier gezien en idd dat
"eieren lopen" is de juiste uitdrukking.

Gezien de reacties hierboven, sluit ik me daar bij aan.
Ik zag dit ook eerder bij mijn vorige hond Matties.

Sterkte Natasja, je weet dat je nu niet meer kunt doen
dan even afwachten.


Lizzy??
Ik geef beau al een tijdje Reiki, zal ik daar nu wel
of niet mee doorgaan?
Wat denk jij?
Door Sietie
#1128893
"het op eieren lopen" zie je ook bij een hersenvliesontsteking :-\ als het dat is dan is het wel zaak om snel te handelen.... sterkte ermee...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door