Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1031585
Hoi allemaal,

Ik ben sinds een half jaar aangemeld op dit forum en ik ben weliswaar niet aktief met schrijven maar lees wel heel veel. Mijn beide dobermannetjes barfen nu sinds maart en dat gaat erg goed.

Ik heb nu toch een medische vraag. Mijn reu van 4 jaar heeft vorig jaar een staphylokokkeninfectie gehad waar hij na 4 weken antibiotica weer vanaf was. Begin juni dit jaar is het ineens heftig teruggekomen op zijn schouders. Het is onderzocht en er blijkt inderdaad massaal staphylokokken (intermedius) te zijn. Mijn dierenarts heeft voorgesteld om te starten met antibiotica en daarnaast een autovaccin te laten maken zodat hij er in de toekomst geen last meer van zou hebben (slagingskans van 70%). Zo gezegd, zo gedaan. Rex heeft 2x 10 dagen antibiotica gehad die niet echt hielp. Na die 20 dagen heeft hij een ander antibioticum gehad (cefalexin). Na de eerste kuur van 10 dagen was er al wel verbetering maar nog niet genoeg om te stoppen. Ondertussen was het autovaccin ook gearriveerd en heeft hij de eerste injectie gehad. De cefalexin hebben we nog 10 dagen gegeven, de infecties waren toen vrijwel verdwenen. 14 dagen na de eerste injectie heeft hij de tweede gehad. Een paar dagen na deze tweede injectie zijn de infecties weer teruggekomen en heeft hij een derde injectie gehad met de afspraak om na 14 dagen de 4e injectie te geven. De afspraak voor de 4e injectie staat voor komende donderdag, de dierenarts zei dat als het autovaccin niet genoeg zou werken, we het eventueel nog een keer zouden kunnen bestellen.

De infecties zijn ondertussen weer net zo erg als toen we begonnen met de antibiotica. Ik heb niet het idee dat het autovaccin ook maar enigszins werkt. Ik ben nu zo'n 240,- kwijt aan antibiotica en ruim 200,- voor het vaccin en de injecties (niet dat ik dat niet voor hem over heb hoor  ;)). Ik wil de dierenarts eigenlijk voorstellen om wel de 4e injectie te geven (die portie heeft hij nog in de koelkast staan) en dan te stoppen met het autovaccin. Ik zou hem dan het liefst weer een kuur (of twee  ::)) cefalexin geven omdat dat wel aan lijkt te slaan.

Hoe denken jullie daarover? Hebben jullie ervaring met hardnekkige staphylokokken? Is er iets wat ik hem eventueel in de toekomst kan geven om ervoor te zorgen dat het niet zo erg terugkomt?

Alvast hartstikke bedankt,
Rosa
Laatst gewijzigd door vomleinetal op di 02 dec 2008, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *wendy*
#1031626
Ik heb ervaring met die infectie in een ellebooggewricht opgelopen tijdens een operatie.
Maar er zullen verschillende varianten zijn. Het enige antibiotica wat bij Gandor hielp - langdurig bijna 4 maanden lang - was Baytrill.
Helaas is dit dan ook gelijk 1 van de duurdere antibiotica's.

Ik kan je niet helpen en hetgeen ik hierboven schrijf is ook geen tip. Het is enkel alleen mijn ervaring bij Gandor.
Gandor had het type Rynase-D fase 1 of zoiets.

Sterkte.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1031686
Ik neem aan dat het een infectie van de huid is? Dan zou ik het behandelen als huidprobleem, dat wil zeggen ontgiften.
De bacterie kan daar alleen maar groeien omdat de weerstand van de hond niet goed is, dus daarnaast weerstand opbouwen.
En als derde maatregel de bacterie bestrijden met naturlijke middelen als coloidaal zilver of tea tree.
Door vomleinetal
#1031743
Bedankt voor jullie reacties. Ja het is inderdaad een huidinfectie. Hij draagt een tuigje en de huid is daardoor op die plekken wat zwakker geworden.

Rex heeft na de omschakeling op Barf geen (zichtbare) ontgiftigingsverschijnselen gehad. We zeiden eind mei nog juist dat hij zo'n mooie vacht had. Hij had aan het einde van zijn staart altijd een kaal plekje door het harde kwispelen en zelfs dat was helemaal weer mooi behaard. Nou ja, wat de precieze oorzaak is geweest zal ik wel niet kunnen achterhalen.

Voor het ontgiften zal ik hem chorella gaan geven, nog even kijken welk bedrijf het ook naar duitsland stuurt (of weten jullie de duitse term  ;)).

Hij heeft een tijdje weerstand compositum gehad, daar ben ik mee gestopt toen hij ging barfen maar dat zal ik hem weer gaan geven (stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb  ::)).

Het coloidaal zilver kan ik bij mijn voerleverancier meebestellen. Hoe moet ik hem daarmee behandelen? Insmeren? Kan dat ook op de open plekken?

Bedankt!
Door vomleinetal
#1032410
Hartstikke bedankt! Ik heb inmiddels Drainage Compositum en Tea Tree olie bij Edera besteld. Heb al eerder bij hun besteld en dat gaat goed, dus het zijn wel iets andere produkten geworden. Rex krijgt geen autovaccin meer, hij heeft nu weer voor 10 dagen cefalexin om in elk geval de tijd te overbruggen totdat ik de spullen heb (de infecties worden weer erger).

Nogmaals bedankt voor het meedenken,
Rosa
#1109593
Het wil maar niet lukken met het huidje van mijn dobermannetje. Ik heb de teatreeolie en de drainage compositum gebruikt maar het werd alleen maar erger. Ik ben 4 weken geleden naar een andere DA gegaan (universiteitskliniek Göttingen) en daar zijn meerdere huidbiopten genomen. Naast de staphylokokken zijn er nog andere bacterien gevonden. Conclusie was in elk geval diepe pyodermie/fistels maar wat de oorzaak is weten ze niet. Hij heeft geen andere klachten die richting cushing/lupus/schildklier duiden dus daar laten we (nog) geen verder onderzoek naar doen. Ondertussen heeft hij sinds 4 weken een ander antibioticum (Enrotab) en zijn schouders zien er wel veel beter uit (maar kan ook komen omdat hij geen tuigje meer draagt). Tussen zijn tenen blijft het echter slecht en komen er toch nieuwe plekken  :'(.

Ik ben vandaag weer geweest en de DA stelde me voor om een eliminatiedieet te doen (met brokken  >:() Ik heb zelf niet het idee dat het aan het voer ligt, wat hij wel regelmatig krijgt zijn varkensoren daar stop ik nu mee. Een eliminatiedieet wordt heel moeilijk omdat ik hem alle diersoorten geef die ik kan krijgen.  Het enige wat hij nog nooit gegeten heeft is geit maar daar kan ik niet aan komen. Ondertussen heeft hij weer voor 4 weken antibiotica gekregen.

Hebben jullie nog enig idee wat ik zou kunnen doen? Ik zit zo langzamerhand echt met mijn handen in het haar  :'(

Wat me nog te binnen schiet, de DA dacht eerst dat zijn nagels slecht waren (ze waren alleen maar vies  ::)). Maar hij heeft wel slechtere nagels dan mijn teefje en heeft ze ook wel een paar keer flink afgescheurd. Zou dat nog ergens op kunnen duiden??

Alvast weer hartstikke bedankt voor het meedenken,
Rosa
#1109955
Ik zou inderdaad maar beginnen met direct te kappen met de varkens-oren! En eigenlijk met alle snacks die anders zijn dan gedroogd vlees/orgaanvlees. Verder doet mij toch vermoeden dat al die AB kuren vragen om een goede ontgiftkuur. Ik zou zelf beginnen met eerst probiotica te gaan geven. Een lange tijd. Want de darmflora is met zoveel AB wel aangetast. Goede merken vind ik de Lactobacillus van Vitotaal en de Acidophilus van Akropharma. Als je dat een week of 2 a 3 geeft, zou ik zelf gaan ontgiften met Schindele's mineralen of groene leem. Schindele's mineralen is milder. Maar, bouw het heeeeel langzaam op want ik vermoed (met beide producten) dat je wel een flinke reactie kunt verwachten (en dat varieert van 'niet lekker in het velletje' tot buikpijn tot ooguitvloeiingen tot lustelloosheid, etc).

Groene Leem zou ik twee weken geven. Schindele's mineralen kun je langer geven. Schindele's mineralen doet veel. Ook met huid en nagels. Het ontgift dus niet alleen.

Ja, lastig, een eliminatie-dieet doen als je hond alles eet dat je kunt krijgen... Konijn, eend, kwartel? Allemaal al gegeten? Dan heeft dat dus geen zin. Dan zou ik niet weten hoe je nog een eliminatie-dieet kunt doen. Behalve toch naar de andere kant van het land rijden voor geit..... :-\

Maar, op zich is het wel heftig, wat je hond mankeert. Zou het niet verstandig zijn om eens naar een goede holistisch-werkend DA te gaan? Die kan het eens van een andere kant bekijken.
#1127548
Als eerste, allemaal bedankt voor de reaktie en sorry voor mijn late reaktie  :-[. Ik ben zelf ook ziek geweest en dat in de voor ons drukste tijd van het jaar  :'(. Ik hoop dat jullie me vergeven  :-[ :-[
nova schreef: Je hebt een Duits e-mail adres, waar ergens woon je in Duitsland?
Misschien kan ik je aan een adres helpen waar je geit kunt kopen. :)
Ik woon tussen Kassel en Hannover, zo'n 15km ten noorden van Göttingen. Waarschijnlijk verhuizen we midden volgend jaar maar waar naar toe weet ik nog niet  ::) Het adres wil ik wel graag hebben, dan heb ik in elk geval het geit-alternatief achter de hand  :)

Weet je, ik geloof zelf niet in een voedselallergie. Dan zou hij toch eigenlijk constant klachten moeten hebben. Vorig jaar at hij nog brokken en waren de klachten na 2x20 dagen antibiotica helemaal weg. Wat ik me nog wel bedacht is dat hij tijdens de antibiotica kennelhoest heeft gehad. Hij kreeg van de DA een spuit om hem wat extra weerstand te geven. Zou dat destijds mede voor het herstel gezorgd kunnen hebben?? In elk geval is hij daarna tot begin juni geheel klachtenvrij geweest. Afgelopen maart zijn we overgeschakeld naar Barf. Met een voedselallergie zou hij dan toch ook klachten gehad moeten hebben. Ik had meer het idee dat de DA het niet weet en dus gemakshalve maar allergeen-brokken voorschrijft.

Hoe meer ik erover nadenk/lees, hoe meer ik het idee heb dat het puur de huidweerstand is. Hij heeft bijvoorbeeld een vossenschurft opgelopen terwijl mijn teefje het niet kreeg. Hij heeft toen hij bijna 2 was per ongeluk binnen 5 maanden 2x een cocktailenting en de rabiesenting gekregen (sommige DA's  >:(). Ik heb zelf het idee dat zijn weerstand toen een flinke optater heeft gekregen. Achteraf denk ik ook dat ik deze zomer helemaal niet het autovaccin had moeten laten doen, waarschijnlijk heeft het meer kapot gemaakt dan goed gedaan. In ieder geval wordt hij de eerste tijd niet geent.
Lizzy schreef: Ik zou inderdaad maar beginnen met direct te kappen met de varkens-oren! En eigenlijk met alle snacks die anders zijn dan gedroogd vlees/orgaanvlees. Verder doet mij toch vermoeden dat al die AB kuren vragen om een goede ontgiftkuur. Ik zou zelf beginnen met eerst probiotica te gaan geven. Een lange tijd. Want de darmflora is met zoveel AB wel aangetast. Goede merken vind ik de Lactobacillus van Vitotaal en de Acidophilus van Akropharma. Als je dat een week of 2 a 3 geeft, zou ik zelf gaan ontgiften met Schindele's mineralen of groene leem. Schindele's mineralen is milder. Maar, bouw het heeeeel langzaam op want ik vermoed (met beide producten) dat je wel een flinke reactie kunt verwachten (en dat varieert van 'niet lekker in het velletje' tot buikpijn tot ooguitvloeiingen tot lustelloosheid, etc).

Groene Leem zou ik twee weken geven. Schindele's mineralen kun je langer geven. Schindele's mineralen doet veel. Ook met huid en nagels. Het ontgift dus niet alleen.
Bedankt voor het advies. Ik heb dankzij Gemmaa (waarvoor heel hartelijk dank :thumbup::thumbup:) de Schindele's mineralen hier in Duitsland kunnen bestellen. Hoe zou jij de opbouw van de Schindele's mineralen advieseren?

De probiotica van Akropharma is ondertussen ook onderweg. Ik heb 90 tabletten besteld, één tablet per dag is dat goed (hij weegt 37kg).

Zijn er nog meer dingen die ik hem kan geven voor zijn weerstand?
Lizzy schreef: Maar, op zich is het wel heftig, wat je hond mankeert. Zou het niet verstandig zijn om eens naar een goede holistisch-werkend DA te gaan? Die kan het eens van een andere kant bekijken.
Gemmaa heeft mij ook een link gestuurd van holistisch werkende DA's in Duitsland  :thumbup:, helaas zit er bij mij niets in de buurt. Om dan zomaar willekeurig iemand van zo'n lijst te kiezen vind ik ook moeilijk, ik heb ook geen aanbevelingen of zo. Ik ben ook nog nooit bij een holistische DA geweest, ik heb ook geen idee hoe die te werk zou gaan. Als ik wat dichter in de buurt van Nederland had was ik wel bij Tannetje langs gegaan, daar heb ik ondertussen zoveel goeds over gelezen.

Nou ja, in elk geval maar eerst de met de probiotica starten en de antibiotica afmaken en proberen zijn weerstand omhoog te krikken.

Ik wil hem trouwens ook Hepar Sulphur D12 gaan geven tegen zijn krentenbaard (die komt weer vol terug als de antibiotica is afgelopen). Kan ik dat tegelijk geven?

Alvast weer bedankt  :)
#1128037
Volgens mij is de dosering probiotica van Arkopharma 2 capsules per dag voor een volwassen persoon. Je kunt daarvan de helft geven (de helft van de volwassen mensendosering). Ik weet niet of je AB tegelijkertijd met Hepar Sulfuris moet geven. Misschien dat Tannetje (Hitam) dat weet.
#1128053
Arwen heeft geregeld last gehad van staphlokokkeninfectie's met Puur huid houden we dat aardig onder controle.
Mijn ervaring is dat wassen met dodezeezout beter helpt omdat dit de ph waarde van de huid niet aantast maar wel de ongenodigde gasten dood.
ipv teatree zou ik manuka olie (leptospermum scoparium) proberen Het heeft zelfs een bredere werking dan teatree  maar is op de huid veel zachter.
Ik zelf verdun het met zinkolie en smeer het op open plekjes die vaak de ander dag lekker ingedoogd zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door