Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Iris73
#1125839
Mijn katten eten nu nog:
Arden Grange brokjes, kip
Blikjes Almo Nature, per dag 2 voor het hele gezelschap van Bram, Sita, Pluk, Monty en Minoes. Minoes wil dit pas sinds kort eten...
Af en toe Prins Total Care.

Ik heb al geprobeerd: sardine (uit blik) en rauwe gemalen runderriblap (d.w.z. door zo'n mini food processor met zo'n snel draaiend mes gehaald). Bij alle katten m.u.v Sita gaat dat er in.

Ik wil nu dagelijks kvv en/of vers rauw al dan niet met bot bij gaan geven, bijv:
maandag Duck kip
dinsdag rauwe zalm of sardine
woensdag Prins Total Care (waar Sita alleen met walging naar kijkt)
donderdag runderhart
vrijdag platgemepte en gehakte kipvleugel, verstopt tussen wat Almo Nature kip (want dat eten ze goed)
zaterdag Duck lam/rijst compleet
zondag fijngehakt rundersoepvlees

Ongetwijfeld verre van weloverwogen en volledig, maar vooral bedoeld om te wennen...
Overigens krijgen al mijn beessies (2 honden, 5 katten, 24 konijnen, 2 gerbils, 1 dwerghamster en een dwergpapegaai) bij ons jaarlijks "kerstdiner". Omdat ik veelal veel te veel heb van alles, kunnen ze meegenieten. De nijnen krijgen dan wat ik te veel heb voor de sla enzo...
Voor de katten dacht ik dit jaar eerste kerstdag een kibkarbonaad te koken (zo heb ik meteen bouillon), kort een stukje kipfilet koken, en het gare, afgekoelde vlees mengen met een beetje rauwe kipfilet. Overgoten met wat van de bouillon. Mogelijk lauw aanbieden...
De tweede kerstdag probeer ik rauwe zalm verstopt tussen sardine uit blik (dat laatste eten ze).

Als ze dagelijks rauw voer accepteren, kan ik dan gaan uitbreiden, en het andere voer verminderen. 

Overigens maak ik vandaag een goulash van kalfsriblappen (van die mooie roze, niet de bloedarmoedige vrijwel witte soort), en ik maal daarvan een stukje fijn voor de katten... ben benieuwd!  :-\

Is dit een idee???
Door Mevroi Kruim
#1125845
Hoi

Nou, het is absoluut een idee om je katten helemaal op vers over te zetten! Dus da's alvast prima!
Om te wennen kan je 'menu' wel voor korte tijd maar het is natuurlijk niet iets om langere tijd te geven. Een dag alleen hart zou ik zelf ook niet te vaak doen, hooguit wat hart door de andere dingen mengen. Misschien beter kippenhartjes? En een beetje kippenlever kan ook geen kwaad. Eitje erdoor trouwens ook niet, de meeste katten kunnen dat wel waarderen.
Als je aan kippennekken kunt komen is dat handiger om mee te beginnen dan vleugeltjes, daarvan zijn de botten veel harder.

Je kerstdiner: kipkarbo en filet koken, zonde! Waarom zou je dat doen? Gewoon rauw geven die hap! Bouillon kun je van de botjes trekken.
Door Iris73
#1125868
Nou... ze doen nog wat moeilijk over rauw, vandaar dat ik een deel wilde koken, om het rauw er stiekem tussen te doen... eigenlijk de boel dus een beetje beduvelen!

Ik ken iemand die zelf een poelierszaak heeft gehad, en nu bij een ander werkt. Zij kan me wellicht aan kippennekjes helpen, ze regelt ook nog wel kipschnitzels enzo voor mensen. Probleem is dat je dan weer een heleboel tegelijk moet doen, anders doet ze het niet... en daar heb ik dus nou weer geen ruimte voor. Maar ik kan het vragen...
Het menu is ook puur voor de korte tijd bedoeld, naast de voeding die ze nu gewend zijn. Als ze dit accepteren, gaat er brok vanaf, stukje bij beetje, tot ze helemaal "om" zijn. Als ik ze al allemaal zo ver krijg!  :P

Even voor de extra info:
Minoes is 11, moet in mei 12 worden
Sita is net 11
Bram is 10 en moet in april 11 worden
Pluk is 9 en moet in april 10 worden (op dezelfde dag als Bram toevallig!)
Monty is 7 en moet in de zomer van 2009 8 worden.
Monty is mijn zorgenkindje met de chronische nies en de allergische reacties...
Ze zijn dus wel behoorlijk "vastgeroest" aan brok en blik... en hoewel ze wel eens een muisje of vogeltje vangen buiten, heb ik ze er nog nooit van zien eten, of de resten ervan gevonden. (De kat van mijn tante bijv. liet altijd de muizenkop en -staart liggen). Vandaar mijn ietwat sneaky plan om ze langzaam om te krijgen. De laatste keer dat ik runderhart gaf, werd het zeer beslist geweigerd... maar riblap gaat dan weer wel... rare vogels, die katten  ;D
Door Mevroi Kruim
#1125936
Nou ja, hart is ook geen spiervlees. Hier vinden ze runderhart ook niet echt lekker, kippenhartjes of eendenhartjes daarentegen wel.
Ik zou zelf de kip gewoon rauw geven en kijken wat ze ermee doen, doen ze niks kun je altijd nog heel ff de kook erover laten gaan. En ik zou de karbo dus eerst fileren en aanbieden, dan heb je 'm al zonder botjes.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1126001
door de katten geen keuze te geven (je eet dit en rauw, of anders niets), gaan de meeste katten echt wel vanzelf het eten.  zo lang je iedere keer bij een miniem aan commentaar een blikje opentrek of de brokkenbus tevoorschijn tovert, conditioneer je ze alleen maar mee, en de verslaafden zullen zo nooit over gaan.
Door Iris73
#1126922
Zit wat in... de stukjes kalfsriblap zijn overigens wel opgegeten! Sita snoof, snoof nog eens en keek me toen met grote twijfels aan... ik moest verder met m'n pannetje op het vuur (we moeten zelf ook eten!), dus ik weet niet of zij er van gegeten heeft. Kater Bram kwam op dat moment ook binnen en ik denk dat hij het meeste opgepeuzeld heeft. Van al mijn katten is hij de minst kieskeurige en hij probeert het gemakkelijkst iets dat hij niet kent... niet gek voor een boerenkat - met in het achterhoofd het gezegde: wat de boer niet kent, dat eet hij niet. Nou, de boerenkater dus wel!  :D
Morgen de volgende nieuwigheid: Duck kip...
Door b3miranda
#1130875
Hoi Iris,

Ook wij zijn nog maar kort overgestapt en met 10 katten was dat niet echt een makkie.
Ik ben "cold-turkey" overgestapt. Dus brokken weg, en Carnibest gegeven en eten... of niet :-[ :-[
Er waren er enkele bij (vooral Bowi, die door zijn allergieen nu juist op vers over MOEST van me) die toch enkele dagen hongerstaking in acht namen, alvorens.... iedereen Carnibest at :D :D.
Ik denk dat als ik brokken erbij was blijven geven, dat die hardnekkige vers-weigeraars mooi niks anders waren gaan eten dan brokken. En dat wilde ik niet.
Dus het is misschien wat barbaars... maar als ze honger hebben, eten ze wel hoor ;D.

Nu wil ik weer een stapje verder gaan en gaan BARF-en. Kippennekken, kippenhartjes, lamshart, zelfs een soepkip gaat er wel in, maar eigenlijk maar bij 3-4 katten. De rest blijft veilig Carnibest-en.
Bonita daarentegen wacht juist duidelijk op de barf-producten en lijkt de Carnibest te laten staan :-[, moet ik dus ook weer in de gaten gaan houden.
Ons tiental is niet gecharmeerd van aparte bakjes/schaaltjes, dus alles eet hier samen, waardoor controle wel wat moeilijk is. Maar mijn visie : in de natuur meten ze het ook niet af ;), en de brokken hadden ze voorheen ook dag- en nacht ter beschikking....
Ik denk dus dat het wel losloopt !

Succes !
Door flin
#1131131
b3miranda schreef: wil ik weer een stapje verder gaan en gaan BARF-en. Kippennekken, kippenhartjes, lamshart, zelfs een soepkip gaat er wel in, maar eigenlijk maar bij 3-4 katten. De rest blijft veilig Carnibest-en.

Bonita daarentegen wacht juist duidelijk op de barf-producten en lijkt de Carnibest te laten staan :-[, moet ik dus ook weer in de gaten gaan houden.
Ons tiental is niet gecharmeerd van aparte bakjes/schaaltjes, dus alles eet hier samen, waardoor controle wel wat moeilijk is. Maar mijn visie : in de natuur meten ze het ook niet af ;), en de brokken hadden ze voorheen ook dag- en nacht ter beschikking.... Ik denk dus dat het wel losloopt !
zolang 't hier een kompleet-product betreft maakt 't idd weinig uit;
maar stel; je voert samengesteld,(prooidier in delen) is 't toch wel belangrijk te weten wat er in welke kat gaat...(niet de 1 alle lever, en de ander helemaal nix)
met prooidiertjes (zoals in de natuur) is dit probleem natuurlijk weer niet aan de orde...
Door b3miranda
#1131318
flin schreef: zolang 't hier een kompleet-product betreft maakt 't idd weinig uit;
maar stel; je voert samengesteld,(prooidier in delen) is 't toch wel belangrijk te weten wat er in welke kat gaat...(niet de 1 alle lever, en de ander helemaal nix)
met prooidiertjes (zoals in de natuur) is dit probleem natuurlijk weer niet aan de orde...

Ja lijkt dus dat mijn idee van voorheen bij ons het beste werkt. Als hoofdmoot KVV (carnibest) en de BARF-dingetjes puur als extra zien.
Want inderdaad anders eet de ene alleen orgaan, de andere alleen bot :-[ en dat kan ook weer niet.

DAnkje voor het meedenken.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door