Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1119
Tom Lonsdale heeft een interessant stuk geschreven over Ian Billinghurst. Ik zou eigenlijk wel toestemming willen hebben om het hier te plaatsen....! Misschien, als ik durf, vraag ik om toestemming!
Groetjes, Lizzy
Door sylvia
#1120
Tom Lonsdale heeft een interessant stuk geschreven over Ian Billinghurst. Ik zou eigenlijk wel toestemming willen hebben om het hier te plaatsen....! Misschien, als ik durf, vraag ik om toestemming!
Groetjes, Lizzy
waarom zou je dat niet durven,bij mijn weten staat vragen vrij :D en tenslotte ben jij wel even de eigenaresse van de drukst bezochte (b)arf site die er is in nederland en omstreken......need i say more :D
Door roger
#1122
<<[quote]Tom Lonsdale heeft een interessant stuk geschreven over Ian Billinghurst. Ik zou eigenlijk wel toestemming willen hebben om het hier te plaatsen....! Misschien, als ik durf, vraag ik om toestemming!<<



Gewoon doen, Lizzy.

Ik vind het zéér intressant !!


Gr.
Roger.
Door sylvia
#1126
Jippie! Ik heb toestemming! Ik begin morgen met een aantal dingen te vertalen!
Groetjes, Lizzy
whaaaaaaaaaaaaaaaa zie je wel,voortaan een beetje aroganter hoor mevrouw barfplaats ;D ;D ;D

ben heel benieuwd trouwens :D
Door roger
#1127
<<
Jippie! Ik heb toestemming! Ik begin morgen met een aantal dingen te vertalen!
Groetjes, Lizzy
<<


Had jij iets anders verwacht dan Liz ?

Lonsdale zelf had gisteren wat hem betreft al groen licht gegeven........

Laat hem het voorwoord in jouw boek maar schrijven ! ;D ;D

Gr.
Roger
#1128
<<
<<


Had jij iets anders verwacht dan Liz ?

Lonsdale zelf had gisteren wat hem betreft al groen licht gegeven........

Laat hem het voorwoord in jouw boek maar schrijven ! ;D ;D

Gr.
Roger
Hihihi, nou, bij Raw Feeding kunnen ze ook erg lastig zijn met dit soort dingen, is mijn ervaring! Maar Roger, een goed idee! Ik vraag Tom een voorwoord te schrijven! Hahahaha!
Groetjes, Lizzy
#1129
Vrije vertaling Lizzy (en, als ik dingen niet goed vertaald heb, hoor ik dat graag! - Verbeter me dus gerust hier op barfplaats)

Vraag aan Dr Tom Londale op Raw Feeding door Donna: "Wat is uw grootste zorg over de methode van voeren van Dr Ian Billinghurst?".

Antwoord Dr Tom Lonsdale: Nu worden we persoonlijk, maar OK, dat geeft niet.

Dr Billinghurst was de eerste Australische dierenarts die ik ken die begon te praten tegen zijn klanten over een meer natuurlijke manier van voeren. Dit was in de 80'er jaren en hij baseerde zijn aanbevelingen op de in 1950 gepubliceerde werken van Juliette de Bairalci Levy en Richard Pitcairn. Dit was een verbetering op datgeen we geleerd hebben op te controversionele dierenarts opleiding. Het probleem hier was wel dat Ian B geinspireerd was door de natuurlijke voedings-beweging voor mensen. Dr Billinghurst ging zo ver dat hij in 1980 publiceerde "Fruit en groente is een essentieel onderdeel van het dieet voor honden. Het is een essentieel onderdeel, niet een optie. Vlees is een optie, maar fruit en groente niet".
In 1991 was er een groep van drie dierenartsen, Breck Muir, Alan Bennet en ikzelf (Tom L.), later bekent als de Raw Meaty Bones Lobby, die gekeken hebben naar wat de essentie is van een dieet voor een carnivoor en dat was Raw Meaty Bones. We zijn een campagne begonnen om de attitude van de Australische dierenartsen te veranderen. We publiceerde artikelen, brieven en er waren radio en TV uitzendingen.
Dr Billinghurst heeft het een en ander van het Raw Meaty Bones materiaal gelezen en omarmde hij gedeeltes van de Raw Meaty Bone filosofie. Daarvoor zei hij altijd dat vlees en rauwe botten niet nodig waren voor honden om gezond te blijven. Dit kun je lezen in het boek Give Your Dog a Bone. Daar zie je een combinatie van wat Juliette de Bairacli Levy en Pitcairn hebben geschreven gecombineerd met de Raw Meaty Bones informatie. Het boek bevat, naar mijn mening, diverse fouten en ook is er veel informatie verzuimt te geven. Het boek is nog steeds te koop.

Billinghurst paste nog wat meer aan en werd een "barfer". Buiten dat barf staat voor kots en overgeefsel (was toen een aardig grapje) kan het beter door de WC getrokken worden, net als de rest van de uitwerpselen. De afkorting staat voor Bones and Raw Food, maar de nadruk bij BARF ligt helemaal niet op Rauwe Vlees botten.

Het BONES gedeelte suggereerde dat botten een onderdeel waren van het carnivoor dieet, maar de term komt RAW en MEATY tekort. Met andere woorden, botten konden alles betekenen. Dus, ontstonden er allemaal misverstanden. Waren dit grote knokkelbotten, gekookte botten, rauwe botten, gemalen botten?

En "Raw Food" gaat over meer type voedsel die rauw gegeten kunnen worden: granen, kruiden, zuivel, eieren, groentes.

Dus, in diverse schrijven werd "natuurlijk" erbij gehaald en dit was het begin van "de barf beweging". Hele karkassen van prooidieren was er niet bij en honden en katten werden gevoerd met gemalen voeding in een omnivoor-stijl.

In 1993 verteld Ian Billinghurst in zijn boek:
"Er is een belangrijke PS aan het barfdieet en PS staat voor Plus Supplementen. De supplementen die we toevoegen aan het barf dieet zijn gebaseerd op het moderne inzicht van "leeftijdsverlenging", namelijk anti-oxydanten, vitamines, mineralen, kruiden, etc. allemaal om de gezondheid te bevorderen en de leeftijd te verlengen".

Tom schrijft dan: "Against this backdrop, Billinghurst the processed pet food and supplement manufacturer emerges". Ik heb even moeite met hoe ik dit in fatsoenlijk Nederlands kan vertalen.

In 2001 verscheen het boek "The Barf Diet" en kwam het kant en klare dieet "Barf" (TM) op de markt. Waar in de natuur karkassen worden gegeven, kwam Dr Billinghurst met een gemalen mix van vlees en groente en gemalen botten. De supplementen konden in de normale winkels voor mensen gekocht worden.

Dan schrijft Tom "If a natural diet constitutes food and medicine for the carnivore. Then any departure from the ideal seems to me to amount to a watering-down of the medicine". (note van Lizzy: die man gebruikt wel een beetje moeilijk Engels af en toe zeg! Net als in zijn boek...).

Dit is vooral het geval wanneer een dieet faalt om de tanden van de hond te reinigen.

Het is inmiddels een feit dat gebits-ziektes een serieuse ziekte is met zeer veel consequenties. Billinghurst's eerst boek in 1988 geeft aan dat hij hier wel van op de hoogte is. In het derde boek schrijft hij dat botten ook fijn gemalen mogen worden. Maar, hij erkent dat het belangrijk is dat de tanden schoon gehouden worden en hij raadt recreatiebotten aan:

"quote Ian B: je hebt voor honden een groter bot nodig met minder vlees. Dit zijn bijv. lange botten van poten van schapen, varkens en andere grote dieren. Deze worden ook wel Dinosaurus botten genoemd of recreatie botten. Honden die daar op mogen kluiven hebben daar in meerdere opzichten profijt van. Dit zijn psychologische voordelen en daarnaast wordt het gebit gereinigd en het tandvlees gemasseerd".

Maar, in 1988 schreef Ian B: "veel mensen geven hun hond gewichtdragende botten (poten) van grote dieren omdat deze niet ingeslikt kunnen worden en hard genoeg zijn om niet te spinteren. Deze botten veroorzaken veel tand-slijtage en worden derhalve niet aangeraden".

Ik denk dat de meeste mensen op de Raw Feeding List weten dat grote stukken rauwe vleesbotten (en in het bijzonder hele karkassen) het enige juiste schoonmaak effect hebben. Grote, harde, droge botten van dragende delen hebben dit voordeel niet. Erger nog, deze harde botten maken het gebit niet schoon en je loopt zelfs het risico dat de tanden afbreken en afslijten -- zoals Ian B ooit geloofde --. De meeste slimme honden zien er, net als zelf-respecterende wolven, de lol niet van in om op een hard, onverteerbaar bot te gaan liggen kluiven.

Tom Lonsdale quote Hume:

"Hume (1711-1776) disparaged much that was written in his time:

>'If we take in our had any volume; of school metaphysics, for instance;
>let us ask, does it contain any abstract reasoning concerning quantity or
>number? No. Does it contain any experimental reasoning concerning matter
>of fact and existence? No. Commit it then to the flames. For it can
>contain nothing but sophistry and illusion".

En zegt dan:

Ik denk dat het een goed idee is als iemand door de boeken van Ian B gaat en aandacht besteed aan de tegenstrijdigheden en fouten die in zijn diverse boeken naar boven komen/geschreven worden (Roger/Paul: is dat niet iets wat jullie al JAREN roepen?!). En, om dingen in de juiste perspectief te plaatsen (iets waar we altijd naar moeten streven), denk ik niet dat Ian B de "gekookte hondenvoer monsters" op de juiste manier heeft aangepakt. In tegendeel zelfs.

Dan vraagt Donna: "Vind u het voeren van groente een slecht idee of iets waar u zich geen zorgen om maakt".

Tom Lonsdale antwoord dan:

Ik denk dat dit een te groot onderwerp is waar ik beter niet te diep op in kan gaat. Als we kijken naar hoe het er in de natuur aan toe gaat, wolven en kat-achtigen eten een klein beetje voorverteerde groente uit de dunne darm van het prooidier. Zie daarvoor hoofdstuk 8, appendix B in Raw Meaty Bones. Als we dit na willen bootsen, dan maaien we het gras, zoals een konijn of schaap), maken we dit gras vloeibaar en geven dat te eten aan onze hond (hoewel er hier dan geen gedeeltelijke voorvertering heeft plaatsgevonden). Anders dan dat kun je volgens mij net zo goed wat tafelrestjes geven.

Het best is natuurlijk om hele karkassen te voeren.

Met vriendelijke groeten, Tom Lonsdale.
#1130
Hey Lizzy,

Bedankt voor het plaatsen van dit artikel!
Begrijp ik het goed dat Tom Lonsdale volledig op het spoor van hond = wolf zit?
En dus niet zozeer op het spoor van hond = geëvolueerde wolf?
Ik "volg" dus meer de "denkers" van dit laatste spoor en denk er eigenlijk aan om nog meer groenten, nog meer fruit en misschien wel nog meer granen te gaan geven... Ben ook aan het lezen over kruiden...
Wat vinden jullie eigenlijk van Tom Lonsdale?

Groetjes,

Anna.

PS: Dat IB er nog niet helemaal uit is, had ik intussen al van jullie begrepen. Zit hij eigenlijk nog in Japan? En gaat hij hierop zelf reageren?
#1131
Hey Lizzy,

Bedankt voor het plaatsen van dit artikel!
Begrijp ik het goed dat Tom Lonsdale volledig op het spoor van hond = wolf zit?
En dus niet zozeer op het spoor van hond = geëvolueerde wolf?
Ik "volg" dus meer de "denkers" van dit laatste spoor .
Voor de volgers van het spoor: hond = geëvolueerde wolf: kennen jullie 'A startling new understanding of canine origin, behavior & evolution' van Ray Coppinger en Lorna Coppinger?
Deze bioloog zegt: een hond is helemaal geen geëvolueerde wolf, het is een eigen soort die zich al eerder van de canine familie afsplitste. Die hond zocht de mens, omdat hij het bijeen scharrelen van zijn voedsel in de menselijke afvalhopen makkelijker vond, dan zelf jagen. Waar hij dan ook gezien zijn kleinere gebit en omvang m.b.t. grote prooidieren moeite mee zou hebben.
Coppinger schrijft wel niets over het menu, en schrijft ergens en passant dat hij zijn honden onder meer dood geboren kalfjes en lammetjes voerde, maar ja zou hieruit kunnen concluderen, dat de hond een veel gevarieerder menu aankan dan de wolf.
Of het de waarheid is? Het boek heeft stof genoeg doen opwaaien, vooral omdat het ook de kijk op hondengedrag en de manier van trainen van honden nogal anders benadert.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door