Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Iris73
#1125851
Ik vraag mij wat af wat af m.b.t. het dagelijks voeren van hele prooidieren als kuikens, ratten en muizen aan onze katten en honden.
Het gros van dit soort prooien wordt met koolzuurgas ter dood gebracht. Een beetje van dat gas blijft dan achter in dat lijfje... dat krijgt je hond of kat dan weer binnen. Is dat wel gezond op de lange termijn? Treedt er niet een soort "jacobskruiskruid-effect" op, waarbij die beetjes binnengekregen gif worden opgeslagen in de lever tot de fatale hoeveelheid in het lichaam zit?

Weten we dat überhaupt wel, omdat deze manier van voeren volgens mij nog vrij "jong" is. Hoewel slangen (o.a. in dierentuinen, maar ook bij particulieren) ook deze prooien wel eten, krijgen ze die bij voorkeur levend. Bovendien eten ze bij lange na niet zoveel als katten (sommige slangen eten maar een keer in de week, sommigen in de maand en er is een slangensoort die in het wild in Australië leeft, die maar enkele weken per jaar eet (kuikens van dan broedende vogels), en daarna het hele jaar niet meer!).
Ik vraag me af of het wel gezond is op de lange duur om je kat zo te voeden... misschien is dat onterecht, maar ik vraag het me gewoon af. Ook in de wereld van mensen-voeding blijkt geregeld dat iets bij nader inzien helemaal niet goed voor je is... en met de katten- en hondenbrokken komt dat nu ook uit. Vandaar...
Een andere mogelijkheid is natuurlijk kuikens en muizen in levenden lijve kopen en aan je kat geven... maar dat is ook weer niet ideaal...  :P

Ik heb wat onderzoek gedaan, maar tot dusver lijkt het enige alternatief de hakselaar, en het wordt als diervriendelijker beschouwd een kuiken zo te doden dan met gas, omdat het dier dan in enkele seconden dood is, terwijl het met gas enkele minuten duurt (het dier is wel snel bedwelmd). Maar ja... dan heb je geen hele kuikens meer!

Vrijwel alle eendagskuikens zijn haantjes en er wordt gekeken naar mogelijkheden om minder van die haantjes te hoeven doden, zoals voor het uitkomen van het ei een controle doen en de "mannelijke eieren" niet uit te laten komen, genetische manipulatie (zodat er minder mannelijke dieren in eieren zitten etc.). Of dat allemaal haalbaar en verstandig is, is een tweede.
Als het haalbaar is, is het natuurlijk wel mogelijk dat er in de toekomst minder kuikens voor de katten beschikbaar zijn! ???
Door Mevroi Kruim
#1125931
Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een beetje CO2 nou echt een probleem zou zijn. De atmosfeer zit er mudvol mee tenslotte. Het is ook niet giftig op zich, het is dodelijk omdat het de zuurstof vervangt. Je kunt willekeurig welk gas gebruiken als er maar geen zuurstof bij zit, de dieren gaan dood door verstikking vanwege zuurstofgebrek.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op zo 21 dec 2008, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#1128708
Kruimel schreef: Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een beetje CO2 nou echt een probleem zou zijn. De atmosfeer zit er mudvol mee tenslotte. Het is ook niet giftig op zich, het is dodelijk omdat het de zuurstof vervangt. Je kunt willekeurig welk gas gebruiken als er maar geen zuurstof bij zit, de dieren gaan dood door verstikking vanwege zuurstofgebrek.
Helemaal mee eens.


Trouwens kan ik de hakselaar nou niet echt diervriendelijker vinden dan bedwelmd raken door koolzuurgas.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door