Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#1125129
ook maar even hier posten. andere mensen, andere inzichten, en mensen met GT-achtergrond.

het botert niet altijd even geweldig tussen ot en sien.
nu ook al een paar dagen niet.

als ik nog lig te slapen, zijn zij soms eerder wakker en wordt en gezellig gespeeld. ot en sien doen dat best druk en soms ook ruw, maar dat mag van mij.
en dan kom ik eruit en geef ze eten. ervoor wordt er nog altijd even onder de dekens gekroeld, soms met sien, soms met ot, afhankelijk van wie er zin in heeft.

nu is sien al een paar dagen chagerijnig. ze loopt de hele tijd te grommen en ot te meppen. ot is er een beetje beduusd van en lijkt sien soms te ontlopen. net gromde en mepte sien otje van haar weekendrat vandaan op ot haar eigen vreetkleedje. en sien lust niet eens rat.
otje laat overigens zich niet helemaal de kaas van het brood eten, ze mept wel terug.

soms laat ik ze dan buiten spelen. om even uit te waaien, andere katten te ontmoeten (of in siens geval daar tegen te chagerijnen) en even los van elkaar te zijn.
maar vandaag kan dat niet. ik moet dingen doen en ook buitenshuis. en het is vies weer.

na de vakantie toch maar een feliwaystekker er in hangen?
waar kan ik deze het beste hangen? ik heb geen stopcontact in het midden van de ruimte. ik heb er 1 boven het vreetkleedje van ot en 1 boven de kattenbakken op de slaapkamer.
maar dit is symptoombestrijding. ik wil het liefst weten waar het vandaan komt zodat ik het bij de bron kan aanpakken. ik wil er ook geen bach bloesems ingooien, want ik weet niet precies waar het aan ligt. ik zie wel het gedrag en wat daar vandaan komt, maar niet de exacte oorzaak van het gedrag.
gedragstherapeut zijn de financien niet zo naar (ik gok op zeker €200) en als er iemand over de vloer komt (zeker een vreemde) gedragen ze zich anders. ot helemaal, want die gaat onder de bank bibberen.

volgende week zitten ze weer op de vakantieaccommodatie. daar gaat het eigenlijk altijd verbazend goed. ze zitten dan met zn 2en op een kamer van 3 bij 3 met een groot bed, wat mandjes en beetje speelgoed, krabpaal die ze beiden erg leuk vinden, en muren met behang om eraf te halen, luxaflex voor het raam om in te klimmen, 2 kattenbakken. soms mogen ze even los en op de verloop en hal en trap rennen.
ze krijgen er minder aandacht en qua eten meer grote dingen om zelf uit te zoeken (grote ratten, hele postduiven, kwartels, grotere stukken karkas, spiervlees aan 1 lap, etc). als ik er slaap, word ik altijd helemaal ingeklemd door 2 katten.
is het daar de enge poet die hun band sterker maakt? en hier thuis is die 'dreiging' er niet, en zijn ze (vooral sien) meer hun chagerijnige zelf?
otje vindt het wel leuk bij mn moeder, want ze krijgt er meer ratten en muizen, sien vindt oma stom.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1125224
ot en sien zijn beiden van hun eierstokken ontdaan (otje vorig jaar, en sien het jaar daarvoor, toen otje nog niet eens geboren was).
de honger van otje heeft zich weer wat meer gestabiliseerd, maar ik geef ook wat meer voer dan voorheen.

ik heb voor hier in amsterdam al verschillende prijsjes eens gelezen dat ik toch wel zo rond de €200 kwijt zou zijn voor GT. en ot en sien vertonen hun afwijkende gedrag niet met een vreemde over de vloer, dat doen ze namelijk alleen in hun comfort-zone (ook amper tot niet bij mn moeder). ik gooi dan liever geld weg voor een feliwaystekker, want dat is stukken goedkoper dan een GT.
ik kan zelf ook mn katten observeren en ken natuurlijk mn eigen huisdieren en ik heb een analytisch denkvermogen. ik heb alleen geen directe kennis van dierengedrag, ik moet deze ergens anders vandaan halen (andere mensen, artikelen en teksten).
Gebruikersavatar
Door kira
#1125294
Kan je helaas niet helpen omdat ik van kattengedrag niet veel weet. Wel denk ik dat sommige dames, ook in het dierenrijk, gewoon best humeurig kunnen zijn, zonder duidelijke reden. Toen wij nog twee zolderkatten hadden, gebeurde dit gedrag ook wel, zonder reden meppen, zelfs bij het eten, terwijl ze ook samen in een stromandje konden zitten. Zijn er inmiddels ook niet een aantal boeken te verkrijgen over kattengedrag? Kan het nog iets te maken hebben met het feit dat de jongste nu geestelijk volwassen wordt? Doet ze het verder alleen waar jij bij bent, of ook als jij er niet bij bent? Is er wellicht ook geen boek op de markt over Kat en Bach? Ik heb alleen maar boeken over hond en paard en Bach en daar zit verschil in omdat het natuurlijke gedrag van paarden anders is als honden. Denk dus niet dat je een Hondenboek kunt gebruiken en ook geen paarden boek.
Door flin
#1125342
koekje schreef: nu is sien al een paar dagen chagerijnig. ze loopt de hele tijd te grommen en ot te meppen. ot is er een beetje beduusd van en lijkt sien soms te ontlopen. net gromde en mepte sien otje van haar weekendrat vandaan op ot haar eigen vreetkleedje. en sien lust niet eens rat.
otje laat overigens zich niet helemaal de kaas van het brood eten, ze mept wel terug.

soms laat ik ze dan buiten spelen. om even uit te waaien, andere katten te ontmoeten (of in siens geval daar tegen te chagerijnen) en even los van elkaar te zijn.
maar vandaag kan dat niet. ik moet dingen doen en ook buitenshuis. en het is vies weer.
't klinkt als : te weinig spanning...

en eigenlijk is't hier ook wel een beetje aan de (niet- echt ) orde ;
naar buiten willen; blaadjes/vlinders/spinnen jagen, geurtjes snuiven, poes van de buur mrrauwen,
  maarrrr: te koud, te nat,  nuh, toch maar niet naar buiten,,,
en jah , gaan ze meer mekaar uitdagen;
en dus staan nu de deuren naar zolder regelmatig open...iets wat ze 's zomers niet interesting vinden,
wordt nu weer helemaal als verstop/racebaan/ gebruikt..af en toe een krekel loslaten helpt ook (deur dicht dan wel)

  en laatst zaten ze 's avonds heel gefixeerd voor 't achterraam...
zonder te mekkeren, en wel met wat staartgewaai,
dah was dus een grote ratte, die op minimale afstand wat brutaal aan 't doen was...mooi dat katzels niet naar buiten wilden...

misschien een ruime kooi met gerbils?
mmmjah...
Gebruikersavatar
Door koekje
#1125386
ow, gewoon iets simpels als verveling. was nog helemaal niet in mn hoofd opgekomen  :-[

de dw hier heeft binnenkort ook krekels en sprinkhanen, omdat een naburige aquariumwinkel ermee stopt.
Door flin
#1125475
dan zie 'k hier nog wel verschil in racen en verstoppen , zoeken en vinden...
    of samen  'n avondje rat-gluren...

  maar blijkbaar kost 't allebei veel energie..

krekels en sprinkies zijn aan te raden: mits niet te groot  :-[
Door Nyncke
#1125727
Binkie heeft ook een beetje een chaggerijnig humeur. De ene keer wat meer als de andere keer.

Maar die kan aanlopen en Doortje een hengst geven zodat ze van het slaapplekje afgaat. Doortje kent hem en is er niet van onder de indruk.
Nu de kittens, de verandering is groot en daar kan hij niet zo goed tegen. Die zijn wel onder de indruk van hem dus laten hem meestal met rust.
Hij kan ook heel erg chaggerijnig kijken.

Bij hem is het geen verveling, hij kan naar buiten en daar razen, doen en nog meer. Maar hij wil lekker slapen en soms een beetje kopjesgeven dat is zijn dagtaak. ;)
#1125790
Ik heb hier ook beroepszuurpruimen tussen lopen  ::) vooral rond etenstijd is het kennelijk aan de orde om mekaar de trap af te rossen  >:( daar steek ik dan dus eeen stokje been voor  ::)
Rooie Karel (die klein en iel is) vindt het absoluut normaal om grote dikke Knor links en rechts om de oren te meppen als hij slecht geluimd is omdat zijn opzitmens weer eens dienst weigert  :D hij weet ook wel dat Knor toch niks terug doet, bij Sjors hoeft hij dat echt niet te proberen!
Door brie
#1125850
Wij hebben hier een echte poezenheks in huis...
Puk...
Mept iedereeen om de oren als ze de kans krijgt en wil van geen enkele kat wat weten.
Dit doet ze al zolang ik haar heb (2001)
De katten laten haar hier met rust en ze heeft ook speciale priveleges..Apart/eerder eten, zij mag in de woonkamer blijven snachts en hoeft niet naar de kattenkamer met de andere poezen. Ze is wel lekker knuffelig en praterig maar heeft ook bij ons een gebruiksaanwijzing. Dingen moeten wel op haar manier gebeuren (kriebelen bijvoorbeeld) tja, wij weten het en kunnen haar ook precies "lezen"
Soms denk ik wel eens dat het beter zou zijn om haar te herplaatsen naar mensen die geen katten hebben. Krijgt ze alle aandacht en hoeft ze niks te delen.
Maar ik kan het niet over mn hart verkrijgen om haar weg te doen. Bovendien moeten het dan mensen zijn die haar gebruiksaanwijzing willen/kunnen leren en die haar lekker laten barfen..
dus blijft ze maar hier en gaat het zoals het gaat
#1125920
koekje schreef: ik heb voor hier in amsterdam al verschillende prijsjes eens gelezen dat ik toch wel zo rond de €200 kwijt zou zijn voor GT. en ot en sien vertonen hun afwijkende gedrag niet met een vreemde over de vloer, dat doen ze namelijk alleen in hun comfort-zone (ook amper tot niet bij mn moeder). ik gooi dan liever geld weg voor een feliwaystekker, want dat is stukken goedkoper dan een GT.
ik kan zelf ook mn katten observeren en ken natuurlijk mn eigen huisdieren en ik heb een analytisch denkvermogen. ik heb alleen geen directe kennis van dierengedrag, ik moet deze ergens anders vandaan halen (andere mensen, artikelen en teksten).
Er zijn hele goede gedragstherapeuten bij jou in de buurt (ok, niet in Amsterdam zelf) die je vanaf 95 euro aan huis kan laten komen. Een goede GT is gewend dat katten zich heel anders gedragen als er vreemden bij zijn en zal dan vooral de juiste vragen moeten stellen. De kennis van kattengedrag is juist de meerwaarde van een GT!
Sinds de uitvinding van de Feliway-stekker wordt het te pas en te onpas ingezet. Het is echter geen panacee. Het is handig om tot de kern van het probleem proberen te komen, dan kan je er gericht wat aan doen.
Laatst gewijzigd door Kefraya op zo 21 dec 2008, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#1126188
Hoi,

Is medisch alles ok met Sien? zou ze ook chagerijnig van kunnen zijn.
Hier is het heel wisselend, meestal ok, dan liggen ze zonder gemopper op het plankje boven de kachel. Bij vlagen is het helemaal mis, 3 keer per dag flinke ruzie, inclusief een hoop herrie. Ik probeer ze maar te laten. Het is heel erg wisselend, soms liggen ze tegen elkaar 's nachts op bed te slapen, soms dult de een de ander niet eens op het bed.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1126209
sien lijkt medisch helemaal in orde te zijn.
het gechagerijn is met name zo na het ontbijt. de rest van de dag en snachts zijn ze erg aardig tegen elkaar; samen spelen en samen op mijn bed slapen vlakbij elkaar, af en toe een wasje enzo.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door