Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Adriana+Mo
#1114493
MoMo is een 13-jarige bl Russsische kater. hij heeft een suikerziekte-avontuur achter de rug, geen insuline meer en nu matige nierproblemen en krijgt nierdieetvoer.
sinds een paar weken heeft hij een kaal plekje midden op zijn rug, op zijn ruggegraat van 5 bij 7 mm.
er zit beetje verdikt wittig weefsel onder. het is geen litteken en hij heeft daar geen wondje gehad.
in overleg met de da moeten we het een paar maanden aankijken hoe het zich ontwikkelt, maar ik ben er niet gerust op.
internet geraadpleegd en ook barf medisch. blijkt bij honden vaker voor te komen dan bij katten.
heeft iemand goede raad? tips?
groetjes van Adriana  :)  en MoMo 
Door Loeka
#1114505
Helaas kan ik je niet helpen. Ik weet alleen van huidkanker op de oren bij witte katten. Oorzaak is de zon i.c.m. een witte huid, dus zonder pigment. Eigenlijk net zoals bij mensen. Daarom vind ik huidkanker in dit geval ook zo bijzonder. Ik bedoel een blauwe kat, dus met pigment in de huid en dan ook nog met een vacht erover. Maar zoals ik al zei, ik weet hier weinig van en ben erg benieuwd wat voor antwoorden er nog op je vraag komen.

Sterkte met MoMo in ieder geval.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1114683
er is geen kweekje gedaan of afkrabsel afgenomen?

ik heb wel eens ergens dingen gehoord over tumoren op plekken waar vaker geïnjecteerd is, maar hoe en wat (en hoe het er uit ziet) weet ik niet.
Door Adriana+Mo
#1114855
dank je voor jullie reacties.
er is op die plek niet geinjecteerd en het is ook geen wondje geweest. het is niet rood, hij krabt zich niet en heeft geen vlooien.
twee maanden wachten om te kijken hoe het zich ontwikkelt vind ik zo lang en het komt bij katten blijkbaar niet zo vaak voor.
wil eigenlijk volgende week al afspraak maken om wat weefsel weg te nemen en te onderzoeken en wilde proberen iets meer te weten te komen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1115067
Ik kan er weinig zinnigs over zeggen. Huidtumoren komen inderdaad bij katten veel minder vaak voor dan bij honden, maar dat zegt niets over dit geval.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1115241
als jij je niet gerust voelt.. zou ik zeker doen wat je hartje je ingeeft..
weet je heel zeker dat er geen wondje zat?
soms als er nog haar opzit.. kun je wondjes heel moeilijk traceren..
zeker bij een blauwe rus.. die hebben altijd een lekker dik vachtje..
vaak gebeurt het dat bijv. bij abcessen.. eigenaars het pas ontdekken wanneer t ding al gesprongen is..
zelfs bij mensen die de kat toch regelmatig knuffelen e.d.
abcessen zijn rare dingen.. vaak gaan ze heel ver onder de huid door.. terwijl er bovenop maar een ieniemienie korstje zit..

maar nogmaals.. als jij je niet gerust voelt.. zou ik gewoon laten onderzoeken..
Door Adriana+Mo
#1115797
vanmiddag is weefsel en vocht uit de plek op MoMo's rug afgenomen en opgestuurd naar het lab. volgende week hoor ik de uitslag.
vanmorgen ontdekte ik een knobbel zo groot als een kleine knikker inwendig in het oksel van zijn rechtervoorpoot, dus de griezels en gelijk vanmiddag ook maar laten aanprikken. blijkt gelukkig een vetbult te zijn, groeit langzaam, kan geen kwaad volgens de da.
volgende week melden we de uitslag!
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1115824
jeetje.. DAT is schrikken!!!
ik hoop dat t gewoon iets van een oud abces is geweest ofzo..
evengoed die bobbel in zijn oksel ook maar in de gaten houden..
ik hou niet zo van dat soort bubbels.. ook al is t vet..
Door Adriana+Mo
#1116258
dank je voor 't meeleven :) en heb intussen internet maar eens geraadpleegd op feline skin cancer.
vooral veel informatieve Amerikaanse sites. afbeeldingen lijken niet op wittige plek bij Mo, en al in veel verder gevorderd stadium.
tips die ik daar tegenkwam: hoe eerder ingrijpen, behandelen, ontdekken hoe beter. zeldzaam bij katten en gevaarlijker. bevriezen van de plek of ruim wegsnijden. en chemo en costeroiden/Prednison.
dat laatste is geen optie gezien de bijwerkingen van twee injecties tegen jeuk/voedselallergie bij Mo, nl diabetes en dat hebben we net achter de rug.
volgende week weten we meer en ik houd voorlopig maar in het achterhoofd: niet lijden van het lijden dat men vreest..
Door Adriana+Mo
#1123099
't plekje op Mo's rug blijkt een mastceltumor te zijn en we zitten morgenmiddag in Gouda bij een dierenarts/oncoloog/chirurg van dierenkliniek Korte Akkeren. fijn dat we daar snel terecht konden.
't plekje lijkt (nog) niet op de foto's, die je daarvan op internet tegenkomt, hoop dat we er erg snel bij zijn. bij katten wat zeldzamer dan bij honden, maar het komt toch blijkbaar regelmatig voor, lees ik in de berichten.
en we gaan er maar weer tegen aan, dit jaar is het wel raak met die arme Mo.
hij lijkt niet ziek en vrolijk en heel erg aanhankelijk. hoop dus dat het nog niet naar milt en lever is uitgezaaid.
Door Adriana+Mo
#1124228
net terug uit Gouda.
dinsdagmorgen wordt plek in zijn geheel chirurgisch verwijderd en naar 't lab opgestuurd ter controle en als de randen schoon zijn dan is weg = weg.  :wavetowel2:
in dit heel erg vroege stadium eigenlijk geen kans op uitzaaiingen, joepie! :flowers: :flowers:
is erg zeldzaam bij katten en dan doorgaans bij sommige Oosterse rassen.
moet Mo wel de rest van zijn leven op dit soort kale huidplekjes blijven controleren en heel erg vroeg erbij zijn scheelt veel leed.
dit gaat goed aflopen,
dwz dinsdag nog een niet al te zware operatie, niersparende narcose en pijnstillers en dan rustig herstellen.
en dit de rest van zijn leven in de gaten houden.
vraagje: heeft iemand ervaring met het toepassen van wondgel (bv vetramil wondzalf oid?)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door