Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Femke
#11235
Hallo allemaal,

Kan iemand me vertellen waarom een hond spuugt als hij alleen gal spuugt? Bowie heeft er (de laatste dagen) betrekkelijk veel last van, iedere dag wel 1 keer. Verder is zijn ontlasting goed, voelt zich volgens mij wel kiplekker.

De honden staan sinds 6 weken op versvlees.

Femke
Door Lizzy
#11236
Hoi Femke, dit is in 99 van de 100 gevallen een probleempje met de dunne darm of overgang van maag naar dunne darm dat 99 van de 100 keer veroorzaakt wordt doordat maag leeg is.

Meestal komt er iets aan spijsverteringssappen van de dunne darm teruglopen in de maag waardoor de maag maagzuur aan gaat maken. Doordat de maag helemaal leeg is (en de dunne darm vaak ook), wordt de hond misselijk van het maagzuur en gaat gal braken.

Meestal gebeurd dit gal spugen dus 's morgens, op een lege maag.

De meest effectieve oplossing is veelal om de hond 's avonds laat nog wat eten te geven. Een hapje zeg maar.

Groetjes, Lizzy
Door Diegel
#11237
Hallo,
Misschien zit er te veel tijd tussen de maaltijden. Honden die vers eten produceren sterkere zuren, en als de maag niet op tijd gevuld wordt, willen ze van dat zuur af, spugen dus...
Vaker kleine porties voeren (bvb 3 ipv 2 maal per dag) en wat later op de avond zodat de nacht niet zo lang is..
Groetjes!! :)
Door Diegel
#11238
:D Bingo, Lizzy, je was me net voor, dacht ik ook eens iets te kunnen bijdragen  ;)
Maar ja, ik heb het dan ook allemaal van jou geleerd, he!!! 8)
Door Helen
#11239
Balou heeft dat ook een poosje gedaan toen ze enkele weken op vers stond. Maar ik heb er niets aan gedaan. Ik dacht ik zie wel of het erger wordt of aanhoud, eerst effe kijken. En na een poosje werd het minder en nu doet ze het helemaal niet meer. Zelf niet nu ze een keer per dag voer krijgt. Ik denk dat het lichaam van een hond zich ook aan moet passen aan de ph van het maagzuur. Het gaat tenslotte een aardig endje omlaag.

groetjes Helen
Door Femke
#11240
Ik denk dat Bowie 1 van de 99 gevallen is, want meestal spuugt hij gal ´s ochtends (vooral in het weekend uitslapen tot een uurtje of 10 dan wil het nog wel eens later worden.)

Heeft het zin om ´s avonds (of ´s ochtends direct als we uit bed komen na uitslapen) bijv. een halve appel (al dan niet gepureerd) te geven? Hij krijgt van het versvoer nl maar 2 keer daags 1 plak anders zet hij aan, en om dan per keer nóg minder te geven vind ik een beetje sneu.

Een plak brood zijn jullie geloof ik niet zulke voorstanders van hè??
Door Lizzy
#11241
Ik denk dat Bowie 1 van de 99 gevallen is, want meestal spuugt hij gal ´s ochtends (vooral in het weekend uitslapen tot een uurtje of 10 dan wil het nog wel eens later worden.)

Heeft het zin om ´s avonds (of ´s ochtends direct als we uit bed komen na uitslapen) bijv. een halve appel (al dan niet gepureerd) te geven? Hij krijgt van het versvoer nl maar 2 keer daags 1 plak anders zet hij aan, en om dan per keer nóg minder te geven vind ik een beetje sneu.

Een plak brood zijn jullie geloof ik niet zulke voorstanders van hè??
Yep, ik vrees het ook hoor Femke! Ik heb hier ook zo'n modelletje. Als ze later dan 09:00 uur eten krijgt 's morgens, dan spuugt ze gal. Eet jouw hond ook gras voordat ze gal spuugt?

Een halve appel (hoe je niet te pureren) kun je proberen hoewel het mogelijk niet voldoende is. Ik geef Whoofer meestal een pensstaafje of een oude boterham (jawel!) in het weekend. Overigens, bij Whoofer is het probleem duidelijk minder erg geworden sinds zij vers eet! Dit heeft een paar maandjes geduurd, maar het is echt minder frequent.

Groetjes, Lizzy
Door Femke
#11242
Nou dat hoop ik dan maar dat dat bij Bowie ook gaat gebeuren.

Mag het ook een verse boterham zijn? We bewaren  nl altijd brood in de vriezer. En we moeten er nu dus een gewoonte van maken: Uitslapen = Bowie ´s avonds een broodje of andere hap geven.

Bedankt!!! (kan ik weer rustig slapen, LOL!!)
Door Femke
#11243
PS: Ik heb niets gemerkt van gras eten, maar nou vermoed ik dat wij hier op de dijk hééél lekker gras hebben want de honden pikken regelmatig een (enkel) sprietje mee.

Ik zal er eens op gaan letten, zal wel volgend weekend worden denk ik....

Nogmaals bedankt!!!


Femke
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door