Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door JR
#1123404
eerst even dit;ik ben hier een tijd niet geweest omdat chuck geen barf meer kreeg,hij staat nu op half kvv/half brok en dat gaat super.

sinds juli hebben we er een jack russel pupje bij een teefje genaamd tibby,het is echt een schat,ze eet hetzelfde als chuckie.

vanmorgen had ze plotseling een opgezet koppie en ik ben vanmiddag bij de dierenarts geweest met haar,dit was het resultaat:

ik zal eerst beginnen met het dikke koppie waar ik eigenlijk voor heen ging....

toen ik bij de dierenarts kwam was het al zo goed als weg,hij zag meteen wel al aan de rode randen rond haar ogen dat het om een allergische reactie ging,
omdat de klachten al bijna weg waren hebben we daar verder niks aangedaan,moet het wel even in de gaten gaan houden.

nu het volgende;

ik heb wat plas opgevangen van tibby omdat ze veel/vaak drinkt en ook plast.
ik had eerder het idee dat dit gewoon door haar drukke karakter zou komen,maar het voelde toch niet helemaal goed,en omdat ik vanmiddag toch naar de dierenarts moest voor haar gezwollen koppie heb ik meteen een plas meegenomen.

er was niks vreemds te vinden in de plas,behalve dat hij vrij licht was,wat dus door het vele drinken komt,maar er was geen ontsteking te vinden.
de dierenarts stelde voor om het even aan te kijken en dan over een maand of 2 als het zo bleef bloed te laten prikken,ik heb dit maar meteen laten doen omdat ze al een tijd lang veel drinkt en veel plast.

de dierenarts verwachte geen problemen,het is een jonge hond (6 maanden) die ene goede gezonde en levendige indruk maakt,dus hij was wel wat verbaas dat ik het bloed meteen wilde laten testen,maar achteraf gezien was hij er blij om!

het suikergehalte in haar bloed was iets verhoogd,maar dit kon ook komen door de stress zei hij,dus daar zocht ie niet zoveel achter.
haar nierwaarden zaten aan het maximale toegestane,en haar leverwaarden zijn veel te hoog.

hij durfde niet te zeggen of dit door de allergische reactie zou kunnen komen,ik moet nu over 4 weken weer terug komen voor nog een bloedtest,dan kan hij de uitslagen vergelijken.

hij was wel blij dat we er op tijd bij zijn zodat ze (mocht het nodig zijn) met een aangepast dieet verder kan,maar hij stelde me ook gerust dat deze waarden ook kunnen komen door de allergische reactie.
hij vond het wel ernstig genoeg om dit goed in de gaten te houden,want de waarden waren toch behoorlijk hoog...

kortom ik ben blij dat ik geweest ben en alles heb laten testen,ik zit nu bibberend achter mn computertje van de schrik!

de dierenarts rade me aan om de komende 4 weken hetzelfde te blijven voeren als dat ik nu doe,zodat we kunnen zien of de waarden verandert zijn door de allergische reactie,als de waarden over 4 weken nog zo hoog zijn dan gaan we kijken om de voeding aan te passen,

ik zou graag al wat meer info krijgen over honden die kvv eten die nier/leverproblemen hebben,misschien loop ik op de zaken vooruit,we weten immers nog niet wat de oorzaak is van de hoge waarden,en misschien kwam dit alles door de allergische reactie,maar als ze wel een aangepast dieet moet doe ik dat liever in de vorm van een goed kvv of barf ipv een dieetbrok.
Laatst gewijzigd door JR op do 18 dec 2008, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sietie
#1123440
he bah dat is schrikken, maar misschien valt het mee!!! Met de zoekfunctie kom je een heel eind dan kom je ook bij menu's speciaal voor nieren en lever...
Door Lizzy
#1123451
Eerlijk gezegd doet mij dit een beetje denken aan een levershunt. En persoonlijk zou ik niet 4 weken afwachten om te kijken hoe dit gaat maar direct laten uitzoeken of het een levershunt is. Niet alle symptomen komen overeen maar het vele drinken en plassen en de slechte nier/leverwaarden wel.
Door JR
#1123498
wat ik gelezen heb over levershunt is het volgende:

de symptomen:

slecht uithodingsvermogen
sloomheid
mager
braken / diarree
hersenverschijnselen en polydipsie
tijdelijke blindheid

ze heeft een goed uithoudingvermogen,is niet sloom,ook niet mager maar mooi op gewicht,heeft geen diaree,braakt ook niet

het enige wat ze heeft is dat ze vaak drinkt,wil niet zeggen dat ze dan ook altijd heel veel drinkt.

ik kan het natuurlijk overleggen met mijn dierenarts,maar hij vermoede in eerste instantie dat de verhoogde waardes kwamen door een allergische reactie waar ze vanmorgen opeens last van had.
Door Lizzy
#1123509
Het hoeft ook geen levershunt te zijn hoor. Maar helaas ben ik persoonlijk bekend met gevallen waarbij er niets aan de hond op te merken viel en men er bij toeval achter kwam (doordat er bloed werd onderzocht voor iets anders). Ik heb er persoonlijk geen beeld bij dat een allergische reactie verhoogde lever en nierwaardes kunnen geven maar misschien dat Tannetje/Dorothea daar meer over kunnen zeggen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1123558
Bij een levershunt zijn in de regel de leverwaarden niet verhoogd, alleen ammoniak is verhoogd maar dit kan niet bepaald worden door de eerstelijns dierenarts. Verder verwacht je bij een aangeboren shunt een behoorlijke groeiachterstand en inderdaad periodes van sloomheid volgend op een maaltijd.
Wat een grote valkuil is bij verhoogde leverwaardes, is dat er sprake kan zijn van een reactielever. Met de lever zelf is dan niks aan de hand, maar de lever reageert tgv een ontsteking elders in het lichaam. Al denk ik niet dat het een reactie zou zijn op die allergische reactie, dat zou wel heel snel zijn dan.
Wat betreft die verhoogde nierwaardes kunnen er twee dingen spelen. Jouw hond kan dusdanig uitgedroogd zijn door het vele plassen, dat de nieren niet goed doorbloed zijn. Een andere optie is een probleem met de nieren zelf, bv een aangeboren afwijking.
Ik vind het merkwaardig om met dit soort bevindingen maar eens even 4 weken te wachten. Ik zou in ieder geval een echo maken van de nieren. Is het natrium en kalium bepaald?
Door JR
#1123561
dat zou ik zo niet weten eerlijk gezegd, ik ben vergeten om een de uitslag van de test mee te vragen,was te overdondert,maar ik ga morgen nog even langs om deze op te halen en om verder te bespreken hoe of wat en om te zeggen dat ik 4 weken wachten toch wel erg lang vind.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1123564
JR schreef: dat zou ik zo niet weten eerlijk gezegd, ik ben vergeten om een de uitslag van de test mee te vragen,was te overdondert,maar ik ga morgen nog even langs om deze op te halen en om verder te bespreken hoe of wat en om te zeggen dat ik 4 weken wachten toch wel erg lang vind.
Waarschijnlijk is het niet bepaald, want de meeste praktijken hebben hier de apparatuur niet voor.
De 4 weken wachten ivm verhoogde leverwaarden daar kan ik nog inkomen, maar bij zulke hoge nierwaarden zou ik toch wel willen weten wat er speelt.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1123568
Nog even opgezocht wat je in het bloed kunt verwachten bij een shunt, bij 50% vd gevallen:
laag albumine, lichte stijging ALT en AF (leverwaarden), laag cholesterol, laag ureum (nierwaarde).
Door JR
#1123569
de nierwaarden zaten op de maximale toegestane hoogte,

ik heb hier (gelukkig) totaal geen ervaring mee en vertrouw mijn dierenarts als hij zegt dat het verstandig is om 4 weken te wachten...maar waarom zo lang?waarom niet gewoon een paar dagen wachten en dan opnieuw testen?
stel dat het wel iets ernstigs is dan is 4 weken wachten erg lang.
Door JR
#1123573
heeft iemand van jullie enig idee wat voor oorzaak er zou kunnen zitten achter een dergelijk hoge nierwaarde en behoorlijk verhoogde leverwaarden? + dat er ook iets meer suiker te zien was (maar dat kon ook komen door de stress)
dit dan in combinatie met vaak drinken (soms dus ook veel drinken) en vaak plassen,soms meerdere kleine plasjes soms grote.
Door JR
#1123604
ben ik weer...

tibby heeft al sinds we terug zijn van de dierenarts (dat was een uur of 15 vanmiddag,ben toen nog even weggeweest,dus laten we zeggen vanaf 17uur vanmiddag) steeds erg veel jeuk,je ziet helemaal van die krabplekken op haar vacht.
ze eet wel goed,drinkt ook goed en is ook gewoon speels,allert en beidehand.... hoop dat morgen het jeuken over is,anders bel ik toch mijn da nog even.

edit:nou ze heeft om 20 uur gewoon met veel smaak gegeten,en heeft het net (21 uur) weer uitgespuugd,het was wel al aardig vloeibaar,zag er geen brokken meer in terug,had wel brokkenkleur.

nu net om 21.45 weer gespuugd,eerst weer hetzelfde als om 21uur,vlak daarna nog een keer,hier zag ik wat brokken in terug en een paar stukjes van een kluifje.

ik ga er vanacht maar een paar keer uit voor haar om te kijken hoe het gaat,geef haar nu maar geen eten meer en hoop dat ze morgen opgeknapt is.

ze gaat terwijl ik dit typ nog een keer over dr nek,is nu bijna alleen slijm wat er uitkomt,ik ga weer even dweilen dus.  :-\
Laatst gewijzigd door JR op do 18 dec 2008, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door JR
#1123843
???

nou daar ging het idd wel super op,sochtends brok en savonds kvv...

tibby is de nacht goed doorgekomen,heeft goede ontlasting en is weer lekker speels,ze heeft wel nog steeds behoorlijke jeuk.

wat zal ik haar nu te eten geven?

gewoon dr brok of kvv,of misschien wat kvv met wat gekookt water eroverheen?
het belangrijkste vind ik nu dat ze het binnen houd.

tibby heeft normaal gesproken rechtopstaande oren,deze hangen nu een beetje te flapperen,toch een teken dat ze wat verzwakt is misschien?
Door tiny
#1123850
Ik zou alleen kvv geven. (Niet direct uit de koelkast) geen water erover heen. En stoppen met de brokken. Daar zit veel te veel troep in.
Dan kom je er volgens mij nooit achter waar die reactie van is.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door