Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Martine M
#1123408
Ik heb Sera sinds eind juli en ze komt uit het asiel (waar ze bijna geen eten kregen en moesten vechten voor het beetje dat ze kregen) en is heel erg gulzig, er helemaal uit krijgen lukt niet echt, maar ze was toch al veel rustiger en deed er ook al veel langer over om een buffelhuid been op te eten gevuld met pens.
Ik gaf haar altijd zo een buffel been binnen terwijl Ares zijn zacht kalfsbot buiten op eet.

Nu gaf ik haar daar juist een konijnen kop binnen en Ares een bot buiten, want samen is ze dus nog schrokkiger.
Terwijl Ares nooit aanstalten maakt om het af te nemen bij haar, want die eet altijd heel rustig.

En ooh jeetje zeg, ze nam het helemaal in haar bek, begon terwijl ze kauwde (ik hoorde het wel echt kraken) rond te lopen, schrik denk ik dat het terug zou worden afgepakt, ik kon het niet mee terug pakken en ze zou ook alleen nog maar schrokkiger zijn als ik het terug zou proberen te pakken, dus dat heb ik uit schrik maar gelaten.

Maar ik denk dat ze nog geen 2 minuten gedaan heeft om die konijnen kop op te eten.

Nu heb ik een beetje schrik natuurlijk of dit wel goed is.
Gebruikersavatar
Door pike
#1123414
Is Sera botten gewend? dat is mij niet zo duidelijk uit je verhaal. Als ze gewend is botten te eten zal het geen probleem zijn. Hier doen ze ook niet veel langer over een konijnenkop. Als ze geen botten gewend is zou ik haar even in de gaten houden. Maar zeker kleine kopjes zijn niet zo hard en er zit ook vanalles in aan orgaan (zoals hersenen en tong) en er zit ook een beetje vlees op, het is niet alleen maar bot dus.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#1123432
ze eet KVV, Haaks Barf en daar zit bot in, en ze heeft al eerder eens een stuk lamskop gegeten, ik durf haar niet regelmatig iets geven buiten KVV en een buffelhuids been, juist omdat ze zo gulzig is.
Konijnen kopjes heb ik nog nooit gegeven want voor ares vind ik het wat klein.
Sera is maar 45 cm hoog en ares is een hond van 72 cm.
Maar als je zegt dat jou honden er ook niet langer over doen, dan ben ik al een beetje gerust.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#1123434
Die buffelhuidbenen zou ik dus achterwege laten, die zijn pas smerig en ongezond.
Die konijnenkop zou ik me niet zo druk om maken. Ik zou ook gewoon eens aan geitenribben gaan beginnen en kipkarkassen.
Door tieneke
#1123453
Je hond is dus nog geen botten gewend,begin met kippennekken en kipkarkas die je platmept.
Geitenribben zou ik nog niet geven aan een hond die geen botten gewend is en zeker niet aan een schrokker die zo alles naar binnen zuigt.
Kun je haar niet apart zetten met eten zodat ze misschien rustiger eet?
Gebruikersavatar
Door Martine M
#1123461
Ik zet haar al apart anders is het helemaal niet te doen.
Sera binnen en Ares in de tuin, maar op zo een moment ben ik zelfs teveel in haar buurt.
Ze kan toch wel bot verteren, want er zit toch stukje bot in de KVV, of zie ik het nu helemaal verkeerd ?

Ares krijgt ook hoofdzakelijk KVV en die verteerd zijn botten perfect hoor.
Laatst gewijzigd door Martine M op do 18 dec 2008, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#1123472
Martine M schreef: Ik zet haar al apart anders is het helemaal niet te doen.
Sera binnen en Ares in de tuin, maar op zo een moment ben ik zelfs teveel in haar buurt.
Ze kan toch wel bot verteren, want er zit toch stukje bot in de KVV, of zie ik het nu helemaal verkeerd ?
Dit bot is zo vreselijk klein,je hond zal zeker moeten wennen in het begin aan het eten van vlees/bot,de kvv is een verpakt gemalen prakkie,de barfmaaltijd daar moet de maag echt voor gaan werken qua vertering  ;)
Begin met kippennekken en als dit goed gaat wat kipkarkasjes,eendennekken,konijnkarkas,makreel en pas later ga je met de grotere/hardere botten zoals lamsribben etc beginnen.Omdat ze zo schrokt zou ik de botten goed plat slaan in het begin.
Door tieneke
#1123524
Martine M schreef: ok, bedankt voor de informatie, maar denk je dat het dan gevaarlijk kan zijn die konijnen kop ?
Ze heeft hem al op dus zal ie er morgen ook wel weer uitkomen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#1123600
tieneke schreef: Je hond is dus nog geen botten gewend,begin met kippennekken en kipkarkas die je platmept.
Geitenribben zou ik nog niet geven aan een hond die geen botten gewend is en zeker niet aan een schrokker die zo alles naar binnen zuigt.
Kun je haar niet apart zetten met eten zodat ze misschien rustiger eet?
Ik ben juist meer voor grote botten zoals geiten en lamsribben zodat ze die juist niet in 1 x naar binnen kunnen werken , maar ik heb dan ook iets kleinere honden
Gebruikersavatar
Door pike
#1123612
Pike is ook zo'n schrokop, die zet ik ook altijd apart en ik ga zelf ook weg. Hij is altijd bang dat ik het afpak met als gevolg dat hij alles in één keer wegslikt. Hij heeft dus zijn eigen stukje tuin naast het huis waar hij eet en dan eet hij voor zijn doen op zijn gemak. Ik houd dan altijd een oogje op hem van achter het raam  ::)

Als ze nog niet echt aan botten gewend zijn sluit ik me verder bij Tineke aan. Begin met de kippenekjes en bouw het uit als het goed gaat. Want bot in kvv is inderdaad heel fijn en dat is toch wat anders dan wanneer ze zelf bot(jes) in stukken bijten en inslikken. Ribben zou ik ook echt even mee wachten.

En de buffelhuid, tja, dat vind ik inderdaad ook rommel.

[quote="sylvia"]
Ik ben juist meer voor grote botten zoals geiten en lamsribben zodat ze die juist niet in 1 x naar binnen kunnen werken , maar ik heb dan ook iets kleinere honden
[/quote]
Daar ben ik het ook helemaal mee eens maar voor honden die het botverteren niet gewend zijn vind ik ze toch niet geschikt, ook omdat ze vaak wat harder of ronduit hard zijn. Juist met kleinere honden kun je met een lekker karkas al aardig wat vind ik, een halve kip of een half konijn is een behoorlijke kluif, terwijl dat voor bv. een Leonberger is wat een muis voor Armagnac is  ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door