Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door kojak
#1119829
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door kojak
#1120323
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ellen Els en Nina
#1120370
Ik zet 'm ook nooit 's nachts aan. Ik snijd het vlees dat ik ga drogen vaak al wat kleiner dan hoeft het echt geen hele nacht in de droogmachine.
Als ik jou was zou ik me niet zo druk maken om een vlees dat heeft overnacht in de machine. Gewoon de volgende ochtend weer aanzetten en verder gaan. Rijst heeft voor zo'n korte periode geen zin. Rijst (rauw en ongekookt) trekt wel vocht aan, maar je moet je niet voorstellen dat het bijdraagt aan het droogproces.
Brandgevaar is volgens mij minimaal, de machine wordt immers niet warm. Maar het vlees wordt volgens mij veeeeeel te hard. Droog is droog en hier is dat vaak in een paar uurtjes (afhankelijk van hoeveelheid en soort vlees 3-6 uur) gepiept.
Gebruikersavatar
Door pike
#1120377
Hier draait hij ook regelmatig 's nachts. Ik weet niet waar hij bij jou staat, maar als hij op een koele plek staat, bijvoorbeeld in de schuur of garage, dan kan je alles toch gewoon laten staan. Ik zou echt niet de boel naar de koelkast gaan overhevelen.
Van rijst weet ik niet hoe of wat, ik doe daar niets mee, maar als je dat gebruikt om vocht aan te trekken dan lijkt me dat hij ongekookt moet zijn, want gekookte rijst zit al vol met vocht toch  :-\ En hoe krijg je die plakkerige korrels dan weer van je vlees??
Wat bedoel je met: scheiden of de hele lading op elkaar leggen? Het vlees ligt toch al gescheiden op de roosters?
Ik denk dat alles wat je bedenkt om het droogproces bij uitstaande machine te helpen een beetje geknoei in de marge is en zonde van je tijd en werk.  Gewoon uitzetten en de volgende dag weer aan. ;)
Door kojak
#1120517
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bloemetje
#1120849
[quote="kojak"]
Ik weet niet hoe het zit met het rijst, ik hoopte dat 1 van jullie dat wist ! Misschien had de rijst een toegevoegde waarde maar het lijkt alsof het allemaal niet zo veel uitmaakt..!
[/quote]

Ik denk niet dat rijst zal helpen hoor! Maar als het vlees een beetje koel staat kan het best een nachtje staan hoor.
Door Nynke
#1121590
ik weet wel wat er bedoeld wordt met de rijst, hoewel ik het zelf niet gebruik:  Als je het vlees gedroogd hebt kun je het in een bak of zak doen waarbij je wat ongekookte rijstkoorels bijgooit. Het beetje vocht wat er dan eventueel in het vlees zit trekt in de rijdt. Mijn moeder deed vroeger altijd een paar suikerklontjes in de koekjestrommel; dan bleven de koekjes napperig. Hetzelfde effect dus.

Ik zet de droogmachine meestal 's avonds aan, dan is het vlees de volgende ochtend kurkdroog. Dan hoef je het niet meer gekoeld of bevroren te bewaren, want al het vocht is er uit.

Succes !!!!
Door Nynke
#1122674
[quote="cairodyn"]
waar halen jullie die droogmachines eigenlijk? wat kost zoiets ongeveer?
[/quote]

ik heb die uit Tjechie, zie het onderschrift van Tieneke met de Nollebakkers  ::) ::) ::) maar ik heb hem tweedehands gekocht. Ik geloof dat je in Duitsland voordelige droogmachines kunt kopen, maar ik weet niet waar je woont ??
Door cairodyn
#1122769
Ik woon in Lelystad maar heb wel een vriendin die wel eens naar duitsland gaat. Zou graag een goed merk willen weten en wat het dan ongeveer kost
Gebruikersavatar
Door nova
#1122835
Onlangs heb ik er een zien staan op een Belgische site, en die site heb ik opgeslagen op mn laptop
Ik zal vannacht kijken  en dan plaats ik de link hier.
Kun je in elk geval vergelijken ;)
Door maddoc
#1123012
[quote="cairodyn"]
Ik woon in Lelystad maar heb wel een vriendin die wel eens naar duitsland gaat. Zou graag een goed merk willen weten en wat het dan ongeveer kost
[/quote]
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg879466
had je dit topic al gezien?;

De mijne heb ik bij www.digitalo.de besteld, zie pag 6 vd link.
Ik heb de Rommelsbacher met extra roosters, deze heeft dichte bakken, want de lucht komt er van bovenaf doorheen.
Hij heeft een timer en 3 droog temperaturen, hij bevalt mij prima.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door