Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door stephany
#1121290
Mijn kat heeft last van blaasgruis en het is een hele tijd goed gegaan. Maar sinds de laatste paar dagen gaat hij wel weer 30x per dag naar de kattenbak. Echt zielig. Maar ik wil dus ook proberen of mijn kat goed reageerd op cranberry. Dus ik naar de drogist , alleen er zitten overal stoffen bij gevoegd die ik niet ken. En zelfs kleurstoffen!
Voelt niet echt goed om zo'n pilletje aan mn kat te geven. Dus vandaar de vraag kun je dit niet vers gepureerd geven???
En misschien heel stom, maar wat zijn cranbery's precies? Een soort bosbessen, maar ik neem aan dat niet alle bosbessen de zelfde functie hebben als cranberry's.

Hoop dat jullie me kunnen , alvast bedankt!
Door Lizzy
#1121294
Cranberry zijn hele zure bessen. Die krijg je never nooit niet bij je kat naar binnen. En ik denk dat je dat ook niet moet willen..... Bosbessen en cranberry's zijn totaal andere bessen.

Zo zien cranberry's eruit (ze liggen wel eens in zakjes bij de supermarkt):

Afbeelding
Door Ponneke
#1121604
Bij de Hema zag ik capsules Cranberry.
Zo'n capsule zou ik in het bekje van de kat proppen.
Door flin
#1121670
stephany schreef: Mijn kat heeft last van blaasgruis en het is een hele tijd goed gegaan. Maar sinds de laatste paar dagen gaat hij wel weer 30x per dag naar de kattenbak. Echt zielig. Maar ik wil dus ook proberen of mijn kat goed reageerd op cranberry. Dus ik naar de drogist , alleen er zitten overal stoffen bij gevoegd die ik niet ken. En zelfs kleurstoffen!
Voelt niet echt goed om zo'n pilletje aan mn kat te geven. Dus vandaar de vraag kun je dit niet vers gepureerd geven???
En misschien heel stom, maar wat zijn cranbery's precies? Een soort bosbessen, maar ik neem aan dat niet alle bosbessen de zelfde functie hebben als cranberry's.

Hoop dat jullie me kunnen , alvast bedankt!
dan mijn voor-de-hand-lig-vraag...wat voer je nu?
Door stephany
#1121770
Ik voer nu al bijna weer een jaar lang brokken van royal canin speciaal voor blaasgruis katten. Maar sinds ik met mn hond geheel overgestapt ben op barf wil ik mn katten uit eindelijk ook hier mee gaan voeren.
Ze krijgen nu vaak s'avonds al kvv in de vorm van gemalen kipkarkas of compleet vlees van smuldier. En 1 van mn katten vind eendagskuikens en nekjes wel lekker. Kip vinden ze alle 3 wel lekker en veel organen ook wel maar ik ben er dus nog niet uit wat voor een menu ik zou kunnen maken voor mn katjes.

Bij mn hond gebruik ik ong. 9 a 10 diersoorten om het allemaal zo afwisselend en compleet mogelijk te maken, maar dat gaat bij mn katten nooit lukken ben ik bang. dus hoe kan ik een zo goed mogelijk dieet voor mn katjes samen stellen zonder hun te kort te doen. Daarbij komt ook nog dat 1 van mn katten voor of kip of rundvlees allergie's is.
Misschien dat jullie mij hier ook nog een beetje mee opweg kunnen helpen??
Door flin
#1121878
stephany schreef: Ik voer nu al bijna weer een jaar lang brokken van royal canin speciaal voor blaasgruis katten. Maar sinds ik met mn hond geheel overgestapt ben op barf wil ik mn katten uit eindelijk ook hier mee gaan voeren.
Ze krijgen nu vaak s'avonds al kvv in de vorm van gemalen kipkarkas of compleet vlees van smuldier. En 1 van mn katten vind eendagskuikens en nekjes wel lekker. Kip vinden ze alle 3 wel lekker en veel organen ook wel maar ik ben er dus nog niet uit wat voor een menu ik zou kunnen maken voor mn katjes.

Bij mn hond gebruik ik ong. 9 a 10 diersoorten om het allemaal zo afwisselend en compleet mogelijk te maken, maar dat gaat bij mn katten nooit lukken ben ik bang. dus hoe kan ik een zo goed mogelijk dieet voor mn katjes samen stellen zonder hun te kort te doen. Daarbij komt ook nog dat 1 van mn katten voor of kip of rundvlees allergie's is.
Misschien dat jullie mij hier ook nog een beetje mee opweg kunnen helpen??
't schijnt zo te zijn dat die speciale brokken idd wèl 't één en ander aan struviet kunnen oplossen, maar helaas niet kunnen voorzien in't onderhoud/voorkomen van alweer de vorming van struviet...

er huppelt hier ook een ex-blaasgruis-patiënt, die 't heel erg goed doet op z'n vers...gelukkig...geen problemen meer

misschien kun je een lijstje maken, met wat je katten al aan vers eten/lekker vinden, en kijk waar je verder nog aan kunt komen?
zeker met 'n nond erbij, moet dit helemaal goedkomen?

  kom maar op? ;) :)
Door stephany
#1121928
kip, en ook kippenbotjes,karkas en nekjes
rundvlees van smuldier
kippen lever
en gedroogde snacks van lamslong voor de hond! :D
hart van schaap vinden ze ook wel lekker

Ik zal binnenkort eens kijken of ze ook organen van konijn lusten en of ze parelhoen en eend lusten. en als ik mn bestelling weer doe wil ik ook wat haasspiervlees bestellen, misschien valt dat ook wel in de smaak!
Dan zit ik al aan een aardig aantal dier soorten.

Mijn 5 jaar oude kater, dit is ook de gene die blaasgruis heeft, heeft last van korstjes op zn rug.
Dit is een hele tijd weg geweest totdat ik ze weer vers ben gaan bijvoeren met enkelvoudige smuldierkip en enkelvoudige smuldier rund. Vandaar dat ik er vanuit ga dat hij voor 1 van deze 2 allergie's is.
Hij is er nu bijna vanaf en zal wanneer hij er helemaal vanaf is kijken hoe hij het een aantal weken doet op kip. En daarna een aantal weken op rund. Gelukkig heeft hij zelf geen last van de korstjes.

het makkelijkste lijkt me om als ik alle ingredienten heb, een vleesmolen te kopen en dan mn eigen kvv te maken. behalve de kipkarkasjes als ze die zo lekker vinden, dan hebben ze ook nog wat te knagen.

En hoe zit het met groente?? mijn hond krijgt 10 tot 15 % groente bij zijn menu, geld dit voor katten ook??

Super bedankt dat je wilt helpen!!
Door flin
#1122041
da's toch een prima begin?

de karkas knagen ze zo? of maak je die fijn?
probeer gewoon zo grof mogelijk te geven? kun je je de moeite van malen besparen, en knauwen kunnen ze, 't is alleen de vraag of ze 't willen

'k neem aan dat je bij Herbie of Dogshape besteld?
dan kun je kijken voor : (vinden ze hier errug lekkur...)
kwartels
duif
parelhoen en eend idd
konijn
iets van wild
hart van lam

je weet zeker dat katzel geen vlooienallergie heeft?
  dat uit zich vaak op de rug ...itt voedselallergie: 's meestal op de kop en in de hals...

groente zou 'k vergeten..ze kunnen best wat hebben, maar 's niet nodig
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1122200
Je kan toch ook appelazijn geven?

Dat gaat perfect bij 2 ex blaasgruiskatten van mijn dochter,
Gebruikersavatar
Door koekje
#1122268
- kat weer op vers zetten
- verzurende middelen aan het eten toevoegen; appelazijn of ascorbinezuur (vit. c)
- ph-stripjes halen bij de apotheek of dierenarts
- urine meten
- is de ph-waarde weer op pijl, verzuren afbouwen (de urine mag niet te zuur worden ivm oxalaat!)
- ph blijven meten tot het gevaar geweken is

ik lees net dat het een kater is.
direct naar de dierenarts om een katheter aan te leggen. bel op en zeg dat je met een plaskater die bijna een verstopping heeft aankomt. daar dient zn blaas gespoeld te worden.
als hij weer van de katheter af mag (zal wellicht 2 dagen duren), het stappenplan hierboven beschreven uitvoeren.
Door stephany
#1122711
het is nog niet zo erg dat hij helemaal verstopt zit, maar hij plast elke keer kleine beetjes. Ik hou het wel goed in de gaten, en ga langzaam aan proberen hoe het gaat als hij alleen nog maar vers krijgt.
Vlooien heeft hij absoluut niet! en ik denk echt dat het voedsel allergie is, want hij heeft het eerder gehad toen hij een bepaald merk blikvoer kreeg, en nu weer nu hij vers krijgt s'avonds. Hij heeft alleen nog kip en rund gehad dus ga ervan uit dat hij hier allergie's voor is. En heb hem ook een paar weken geleden 1x sardientjes gegeven. Dus moet er langzaam achter komen waar voor hij nou allergie's is.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1122723
op het moment dat hij wel verstopt zit, is het te laat dat je daar achter komt. dan heeft hij al zoveel schade opgelopen dat de kans zeer groot is dat die blijvend is (er van uitgaande dat hij dan nog niet het loodje legt).

het is jouw kat, je moet het zelf weten wat je wel of niet doet met de adviezen hier.
Door stephany
#1122751
ja ik weet dat ik heel erg mee moet uitkijken, maar de vorige keer dat we naar de dierenarts zijn geweest, was het nog wel een stukje erger, maar nog niet zo erg dat hij aan de katheter moest hebben. Daarom weet ik ook dat het nu nog niet nodig is, en kijk ik het deze dagen even aan of het verbeterd. Het grote nadeel van naar de dierenarts gaan is ook nog dat ze het niet zo heeft op vers.
Maar ik wil jullie bedanken voor de adviezen, maar ik weet echt wel wanneer ik met mn mannetje naar de dierenarts moet. En als ik het niet vertrouw zal ik zeker niet twijfelen om naar de da te gaan!
Door flin
#1122842
hmmm... mocht katzel zich niet leeg kunnen plassen,
en daar lijkt 't op met al die kleine plasjes,
heb je een goede kans dat er flink wat bacteriën in de blaas blijven hangen;
en helaas, dat ga je dan nu niet 1-2-3 oplossen met vers/verzuren?

eigenlijk weet je niet wat katzel z'n probleem is?
  je vermoedt struviet, maar 't kan net zo goed een blaasontsteking zijn?

je DA kan zien/testen  wat 't probleem is en dat acuut verhelpen, (verstopping door struviet, ab-kuur tegen verkeerde bacteriën)

      aan jou de taak om dit in't vervolg misschien te kunnen vermijden, dmv versvoer en veel vocht en miss verzuren van voer?

zo blijven lopen met dit probleem is voor je beessie geen optie!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door