Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door karray
#108877
Ik vroeg of er een link is tussen eventuele gedrafsverandering/beinvloeding en gedrag door gebruik van brokken?
Zijn hier ooit onderzoeken over geweest?
of zijn deze er niet?(in ieder geval geen bewezen)
Door Janet
#108908
Ik heb het nooit ergens "wetenschappelijk" bevestigd gezien, maar ik denk wel degelijk dat er een verband is. Net als mensen allergisch (hyperactief, stemmingsbeïnvloeding e.d.) kunnen reageren op bepaalde voedingsstoffen, kunnen honden dat volgens mij ook.
Door karray
#108911
Kwam er eigenlijk op na aanleiding van het epilepsi o.w.
Als brokken dan aanvallen kan triggeren, dan zitten er ook vast stoffen in die het gedrag kunnen beinvloeden, vroeg mij alleen af of hier iets te vinden was op internet.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#108924
[quote="karray"]
Kwam er eigenlijk op na aanleiding van het epilepsi o.w.
Als brokken dan aanvallen kan triggeren, dan zitten er ook vast stoffen in die het gedrag kunnen beinvloeden, vroeg mij alleen af of hier iets te vinden was op internet.
[/quote]

Ik denk dat je iets specifieker moet zijn, want niet DE brok triggert een epiaanval of vceroorzaakt een gedragsverandering/afwijking, maar bepaalde ingrediënten daarvan en daarvan kan de hoeveelheid per brok verschillen, maar zijn er b.v. meer brokken zonder rozemarijn, als met en ook de hoeveelheden conserveer/ati-oxydanten en andere gruweltjes verschillen.
Wanneer je op www.voedsel.net gaat rondsnuffelen, dan vind je bij de E nummers per stof de info over bijwerkingen e.d.
Laatst gewijzigd door Angelique op vr 11 jun 2004, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door karray
#108931
[Ik denk dat je iets specifieker moet zijn, want niet DE brok triggert een epiaanval of vceroorzaakt een gedragsverandering/afwijking, maar bepaalde ingrediënten daarvan en daarvan kan de hoeveelheid per brok verschillen, maar zijn er b.v. meer brokken zonder rozemarijn, als met en ook de hoeveelheden conserveer/ati-oxydanten en andere gruweltjes verschillen.
Wanneer je op www.voedsel.net gaat rondsnuffelen, dan vind je bij de E nummers per stof de info over bijwerkingen e.d.
[quote][/quote]

IK ben niet altijd goed in het specifiek zijn daar noem je juist mij zakke punt, :-\ en het to the point komen :)maar je hebt wel gelijk, het zijn bepaalde stoffen in de brok die dit schijnen te triggeren.
Blijf mij er maar op hammeren hoor als ik niet specifiek ben, daar leer ik ook weer van :)Alleen als je dit niet vervelend vind natuurlijk
Door yalla
#109850
[quote="Janet"]
Ik heb het nooit ergens "wetenschappelijk" bevestigd gezien, maar ik denk wel degelijk dat er een verband is. Net als mensen allergisch (hyperactief, stemmingsbeïnvloeding e.d.) kunnen reageren op bepaalde voedingsstoffen, kunnen honden dat volgens mij ook.
[/quote]
"Dodman (1994) heeft een dubbelblind onderzoek gedaan naar de relatie tussen de hoogte van het eiwitgehalte in voeding en probleemgedrag als dominantie-agressie, territoriale agressie en hyperactiviteit. Bij honden met een territoriale agressie vanuit een angstmotivatie bleek een dieet met een laag eiwitgehalte een zinvolle behandeling te zijn.
Ook Mugford (1987) geeft aan dat bepaalde dominante honden minder agressief worden als deze op een dieet gezet worden met een laag eiwitgehalte. Campbell (1992) suggereeert dat de overstap op een dieet van laag naar hoog eiwitgehalte een kalmerend effect zou hebben op overmatig actieve honden. In navolging van berichten over de negatieve invloed van kleur- en conserveringsmiddelen op hyperactieve kinderen wordt ook bij honden een relatie gesuggereerd tussen probleemgedrag (met name agressie en hyperactiviteit) en het kunstmatige conserveringsmiddel Ethoxiquin. Nader onderzoek naar de juistheid van deze hypothesen ontbreekt nog."
bron: cursusmateriaal cursus Van Hall: probleemgedrag bij honden, deel 1.
Literatuur: Campbell, W.E. 1992 - Nutrition and Behaviour
Dodman e.a., 1996 - The effect of dietary protein content on behaviour in dogs
Mugford 1987 - The influence of nutrition in canine behaviour
Rosser, 1993 - Diagnosis of food allergy in dogs


Ik ga er gevoeglijk maar even vanuit dat het hier allemaal om brokken gaat.

Misschien interessant om zo'n onderzoek eens te gaan beginnen..... (heb toch niets te doen ;D)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#109853
Ben ik wel benieuwd wat er met laag eiwitgehalte bedoelt wordt? Ik bedoel dan, over welke percentages heeft men het dan? Weet je dat ook toevallig?
Door yalla
#109857
[quote="Nitus"]
Ben ik wel benieuwd wat er met laag eiwitgehalte bedoelt wordt? Ik bedoel dan, over welke percentages heeft men het dan? Weet je dat ook toevallig?
[/quote]

Nee ik heb de boeken in kwestie niet gelezen, maar er zal vast wel iets over te lezen zijn op internet. Misschien bedoelen ze ook wel eiwitfractie hoor; ik heb echt geen idee. Heb gewoon iets over zitten typen ;)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#109903
Ik heb iets gevonden, maar of je daar nu veel wijzer van word?

Effect of dietary protein content on behavior in dogs.

Dodman NH, Reisner I, Shuster L, Rand W, Luescher UA, Robinson I, Houpt KA.

Department of Surgery, School of Veterinary Medicine, Tufts University, North Grafton, MA 01536, USA.

OBJECTIVE--To determine the effect that feeding diets containing a low (17%), medium (25%), or high (32%) protein content would have on behavior in dogs. DESIGN--Prospective, controlled study. ANIMALS--12 dogs with dominance aggression, 12 dogs with hyperactivity, 12 dogs with territorial aggression, and 14 control dogs without behavioral problems. PROCEDURE--Dogs were fed each of the diets for a 2-week period, and owners were instructed to score their dogs' behavior on a daily basis. RESULTS--Behavior of the dogs with dominance aggression, dogs with hyperactivity, and control dogs was unchanged by the dietary manipulations. Territorial aggression was significantly reduced when dogs were fed the low- or medium-protein diet, compared with territorial aggression when fed the high-protein diet. Post hoc analysis indicated that this effect was attributable to a marked reduction in aggression in a subset of the group (n = 7) in which territorial aggression was a result of fear. CLINICAL IMPLICATIONS--Results of this study suggest that a reduction in dietary protein content is not generally useful in the treatment of behavior problems in dogs, but may be appropriate in dogs with territorial aggression that is a result of fear.

Ik heb dit gekopieerd van de volgende site: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... t=Abstract
Door oebaya
#112138
Volgens het Handbook of behavior problems of the dog and cat van G. Landsberg, W. Hunthausen en L. Ackerman, heeft voeding effect op het gedrag, maar zijn er niet direct lineaire verbanden. Koolhydraten bevorderen het vrijkomen de neurotransmitter serotine, maar geef je veel koolhydraten om de serotine afgave te bevorderen, dan kan de hond gaan weigeren om de koolhydraten nog tot zich te nemen, om zo de afgave van serotine te beïnvloeden.
Zij stellen echter ook, dat de hond (en de kat) van oorsprong jagen en bij hun eetpatroon allerlei gedragingen horen die te maken hebben met het beloeren van de prooi, hem najagen en doden. Voor honden is ook het zogenaamde 'scavenging' (bijeen scharrelen van voedsel uit afval van mensen, dode karkassen e.d.) een onderdeel van het voedingspatroon. Geef je je hond nu één of tweemaal per dag een uitgebalanceerde maaltijd, maar wordt aan de andere behoeften van de hond niet voldaan, kan je ook gedragsproblemen krijgen. Vandaar de Kong en de Activity bal, de hond laten werken voor zijn eten etc.
Verder: veel commerciële hondenvoeders bevatten slecht te verteren ingrediënten, die tot inadequate of niet in balans zijnde niveaus van vitaminen en mineralen leiden. Veel voeders hebben een onnodig hoog eiwitgehalte.
Ook zij noemen smaak- en kleurstoffen en conserveringsmiddelen als mogelijke oorzaak van gedragsveranderingen. Daar is echter weinig onderzoek naar gedaan en vaak bevat het voer een bepaalde stof niet, maar zat die al in de gebruikte ingrediënten.
Zij melden, dat een laag eiwitgehalte in een studie leidde tot vermindering van territoritale agressie, maar dat dit resultaat in een andere studie weer niet werd gehaald.
De sleutel schijnt in serotine te liggen. Koolhydraten beïnvloeden het vrijkomen van tryptophan en als dat de hersenen bereikt wordt serotine aangemaakt. Veel serotine heeft een kalmerend effect op de hond. Vitamine B6 geven zou ook een verhoogd serotine niveau geven.
Voor oudere honden schijnen dan weer toevoegingen als antioxidanten, en essentiële verzuren goed te werken om verlies van cognitieve vaardigheden tegen te gaan. (overigens allemaal uitgezocht door de brokkenfabrikanten).
In de artikelenlijsten waar dit boek heel rijk aan is wordt onder meer verwezen naar artikelen van L. Ackerman, C. Annunziata et al. E. Aschheim, G. Ballarini, etc. etc. Als je er artikelen over wil opzoeken kan je ook heel goed terecht bij PubMed.

gr.
Nicolette
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door