Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Gino
#1119734
Ik vraag me af wat de botjes in zo`n hondenmaag doen.
En worden de darmen niet beschadigt?

ook met het barfen ze slikken toch wel wat groter stukken in. Hoe zit dat dan?
Door Mevroi Kruim
#1119754
Tja ... ik heb nooit binnenin m'n honden gekeken dus geen idee hoe dat precies gaat. Hoe het bij mij in de ingewanden gaat weet ik ook niet ...
Wat ik wel weet is dat honden al miljoenen jaren dood beest eten, botjes incluis. En ook dat voor de uitvinding van de brok honden hier in NL ook gewoon vlees en vleesafval enz enz aten. En dat mijn honden en katten het sinds 7 jaar uitstekend doen op barf.
Dus, conclusie: Ma Nature heeft het volgens mij prima geregeld met die botten.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1120985
gewoon simpelweg verteren..
kiek schrokt hele kippennekken gewoon door..
maar ik ben nooit botjes tegen gekomen..
nu krijgt ze hele vissen en hele karkassen van eend/kip/haas/konijn/fazant.. etc..
nooit kom ik botjes tegen..

nu bedoel ik niet dat je er glad vanuit mag gaan dat t altijd zomaar goed gaat..
niet iedere hond zit zo goed in elkaar als kiek..  :D
daarom moet iedereen ook voorzichtig beginnen met nekjes e.d...
zachte botten geven de minste kans op problemen.. en zo kun je kijken hoe het gesteld is met het darmstelsel van jouw hond..
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1121016
Gino schreef: Ik vraag me af wat de botjes in zo`n hondenmaag doen.

In het zuur liggen en uit elkaar vallen

En worden de darmen niet beschadigt?

Als jij de juiste vleesbotten aan je gezonde hond voert is de kans daarop nihil

ook met het barfen ze slikken toch wel wat groter stukken in. Hoe zit dat dan?

Met grotere stukken heeft een gezonde honden maag geen moeite.
Door Lizzy
#1121076
Gino schreef: Ik vraag me af wat de botjes in zo`n hondenmaag doen.
En worden de darmen niet beschadigt?

ook met het barfen ze slikken toch wel wat groter stukken in. Hoe zit dat dan?
Bij een hond die zijn/haar hele leven brokken heeft gegeten, moet je dus niet direct geiten of lamsribben naar binnen gooien. Want een hond die brokken eet, heeft minder zuur maagzuur en een minder sterk spijsverteringssysteem. Dat komt doordat brokken en koolhydraatrijk zijn en steriel. Vandaar dat je begint met de zogenaamde beginnersbotjes (kippennekjes, eendennekjes, ingeknipte kippenvleugels, karkasjes van kleine dieren zoals parelhoen, konijn, kwartel, etc. en dan pas grotere zwaardere vleesbotten van geit, kalf, hert en lam. En die geef je altijd met voldoende vlees of pens.

Als de vleesbotten de maag in komen, gaat het hele zure maagzuur (pH waarde 1. Steek je daar je hand in, lost je hand op ;D) inwerken op vlees en bot. Dit wordt netjes verteerd totdat het de maag kan verlaten. De darmen worden dus niet beschadigd. En ja, ze slikken ook wel eens grotere stukken in. Maar deze worden eerst netjes verteerd.

Wel moet je je dus aan diverse 'regels' houden. Zoals langzaam opbouwen, geen gekookte botten, geen koolhydraat in dezelfde maaltijd als vleesbot (dus ook nooit vleesbot en brok in 1 maaltijd combineren), etc. etc. Dat staat allemaal in het http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 801.0.html document.
Door Sietie
#1121193
zo kreeg ik een mail dat een van mn pups, nu 15 weken oud laatst een dikke darmontsteking had opgelopen volgens de DA kwam dat door de parelhoen dat ze die te schrokkerig naar binnen had gewerkt en daar was dan een botje van blijven steken in de dikke darm :-\ daar snap ik dus he-le-maal niks van...  de pups zijn vanaf dag 1 vers gewend...gelukkig ging alles nu weer goed... zou natuurlijk kunnen dat die parelhoen veel kaal bot was... ze bestellen bij Herby... ik weet niet hoe die karkassen er uitzien... mijn parelhoenkarkassen zijn zwaar bevleesd alleen het borststuk is er af ...maar is dit mogelijk dat er dan een botje blijft steken in de dikke darm? Het was trouwens wel een DA die voor vers is , maar het kan natuurlijk zijn dat ie voor KVV is ;)
Door Lizzy
#1121197
In de dikke darm nog wel? Ik weet niet hoe deze beste DA dit geconstateerd heeft? Ik geloof er eerlijk gezegd namelijk niet zoveel van.....
Door Sietie
#1121298
Lizzy schreef: In de dikke darm nog wel? Ik weet niet hoe deze beste DA dit geconstateerd heeft? Ik geloof er eerlijk gezegd namelijk niet zoveel van.....
nee ik dus OOK niet...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door