Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door annouschka
#1117056
Hallo,

gisteren belde ik met een verdeler van BARF en KVV (in België), een kennis van ons.  Die vroeg wat ik nou al allemaal voerde aan mijn 2 rotjes.  Ik antwoordde: kipkarkas/nek, konijn op z'n geheel of karkassen, eendekarkas, snijlingen van rund, paard, geit, schaap, hert... enz enz
Hij zei me dat ik moest opletten met konijn en kipkarkassen, dat hij dat niet meer voert, enkel als ze gemalen zijn :-\ omdat het kon zijn dat die kip en konijn al redelijk oud waren toen ze werden geslacht en daardoor de botten serieus hard en gevaarlijk zouden zijn :-\
Ik heb altijd gehoord dat je kip en konijn gerust kan geven :-\  ik maak me niet echt zorgen, ben gewoon een klein beetje ongerust aangezien we al wat hebben voorgehad met kalkoenbout. 

Maar willen jullie mij aub nog eens geruststellen?? 

Ik zou ze wel kunnen malen maar dan hebben ze er volgens mij toch niks meer aan?  Vooral voor de tandjes vind ik het enorm belangrijk dat ze karkasjes krijgen en ook omdat ze er toch wat werk mee hebben.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1117059
Ik denk dat de kippen die hier in nederland worden geslacht niet echt oud zijn.

Konijnen denk ik ook niet dat ze hier oud zullen worden.
Door Fynn
#1117096
Nou ik zou me er niet al teveel zorgen om maken hoor.
Kip en konijn zijn echt niet te hard.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door Mevroi Kruim
#1117376
Slachtkippen zijn hier normaliter tussen de 6 en 9 weken oud dus hard bot, neuh ....
Maar soepkippen zijn ongeveer 1 jaar oud, en die hebben wel degelijk stevige volwassen botten. Mijn honden hebben er overigens totaal geen moeite mee, lamsribben zijn iha harder en iig dikker.
Door Bonny
#1117398
Ik voer mijn pup van nu bijna 4 maand kipkarkas en konijn van Herby, deze zijn niet te hard, hij eet ze makkelijk. Zelfs konijnenpoten krijgt hij gemakkelijk weg.
Gebruikersavatar
Door pike
#1117795
Ik koop bij de poelier ook wel eens karkassen van oude kippen, die zijn echt niet hard. Ik denk ook dat je bij oude (soep)kip moet denken aan 1 jaar, want tegen die tijd leggen ze niet meer genoeg eieren en gaan naar de slacht. Tam konijn is ook altijd jong konijn lijkt me want men mest ze echt niet jarenlang voor ze geslacht worden want dan kosten ze meer dan dat ze opleveren.  ;)
Door hetty2
#1117806
Mijn ouders hebben wat hobby-kipjes, die zijn pas na een jaar of 4-5 'economisch' gezien te oud. Voor hen zat er dan niks eetbaars meer aan, de hond vindt ze nog om te smullen  ::) Zou de bot-structuur nog zoveel veranderen als ze eenmaal volwassen zijn??
Gebruikersavatar
Door pike
#1117820
hetty2 schreef: Mijn ouders hebben wat hobby-kipjes, die zijn pas na een jaar of 4-5 'economisch' gezien te oud. Voor hen zat er dan niks eetbaars meer aan, de hond vindt ze nog om te smullen  ::) Zou de bot-structuur nog zoveel veranderen als ze eenmaal volwassen zijn??
Hobby-kippetjes worden natuurlijk ook niet economisch gehouden. Een "fabriekskip" moet wel 6 eieren in de week leggen en normaal gesproken wordt dat na 1 jaar minder.
Ik kan me ook niet goed voorstellen dat er verschil zit in de hardheid van het bot van volwassen kippen van verschillende leeftijd.  :-\
Door annouschka
#1118182
dan zal het geen probleem zijn.  Ik haal m'n kipkarkassen en nekken bij een kipslachterij.  Het konijn haal ik bij een KVV-producent of soms, als het karkassen zijn, bij een particulier die ook nog aan verschillende andere dingen kan geraken. :thumbsupup:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door