Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door MirandaK
#1116852
Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van de percentages van het andere 'zwangere tevenmenu', maar ik heb toch nog een specifieke vraag. Het gaat om het volgende: mijn teef staat normaal op KVV, aangevuld met bevleesde botten (mn kip). Nu wilde ik om het risico op eclampsie te verlagen, het percentage calcium in haar voeding verlagen. Nu wordt dat lastig met KVV, dus wil ik de rest aanvullen met zelf samenstellen. Alleen weet ik nu niet goed wat te doen.

1) Ik voer alleen spiervlees bij en laat de KVV zorgen voor koolhydraten, organen en lage dosis calcium, of
2) Ik ga haar bijvoeding geven, rekening houdend met de volgende percentages:
Bevleesd bot  10%
Organen          20%
Groentemix    10%
Spiervlees      45%
Koolhydraten  10%
Zuivel/Ei            5%

3) Als 2, maar dan volledig zonder bot


Om de verhouding even aan te geven: ik denk dat Nikki naar zo'n 350-400 gram voeding per dag zal gaan in de komende week (misschien meer), waarvan dan 125-150 gram uit KVV zal bestaan en de resterende 250 - 275 gram uit zelf samengesteld.

Als jullie een advies voor me hebben, graag....

Als dit bevalt dan ga ik in ieder geval ook de zoogperiode van de pups zelf de aanvulling van zo'n 500 gram per dag zelf samenstellen. En oja, de KVV die ik geef is Carnibest Natuur.
Door Lizzy
#1117122
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het moeilijk vind je te adviseren. Ik heb geen flets idee wat er in Carnibest zit en ik weet dus niet hoeveel je erbij kunt geven. Bovendien heb ik ook altijd erg veel moeite met "een beetje van dit en een beetje van dat". Makkelijker is het om gewoon alleen KVV te geven of gewoon 100% zelf samen te stellen. Vind ik.

Afhankelijk van hoeveel je zou willen "bij voeren" (waarom wil je dat eigenlijk?), zou ik gewoon geen rekening houden met het aandeel KVV dat je voert en zou ik gewoon voeren volgens deze percentages: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 164.0.html.

Maar goed, misschien zijn er nog mensen die beter zijn in het concept KVV + barf samen te voeren!
Door Lizzy
#1117213
[quote="MirandaK"]
Bijvoeren aan een zwangere teef is toch vrij normaal? Of bedoel je waarom ik dat met zelf samengesteld wil doen in plaats van KVV?
[/quote]

Bijvoeren normaal? Of bedoel je gewoon meer voeren dan normaal?

Ik vroeg me inderdaad af waarom je KVV wilt combineren met BARF. Ik denk dat het eenvoudiger is (vind ik dus persoonlijk) om gewoon 100% zelf te gaan samenstellen. Of 100% KVV te geven (en ik heb dan een grote voorkeur voor 100% zelf samenstellen). Juist omdat je niet weet wat er in welke hoeveelheden in KVV zit en je dus niet weet in welke hoeveelheden je zelf moet samenstellen.
Door Lizzy
#1117220
Oh, even ter aanvulling: het hangt dus af hoeveel KVV je blijft geven ten opzichte van je zelf samengestelde deel. Geef je 50% of meer zelf samengesteld voer: dan zou ik me aan de percentages houden in het topic in de bieb. Geef je minder dan 50% zelf samengesteld, dan komt het natuurlijk minder krap. Maar dan zie ik niet waarom je 10% vleesbot zou willen geven? Denk je dat er in KVV een teveel aan vleesbot zit? En wil je dat op deze wijze compenseren?
Door crutz
#1117248
[quote="Lizzy"]
Bijvoeren normaal? Of bedoel je gewoon meer voeren dan normaal?

Ik vroeg me inderdaad af waarom je KVV wilt combineren met BARF. Ik denk dat het eenvoudiger is (vind ik dus persoonlijk) om gewoon 100% zelf te gaan samenstellen. Of 100% KVV te geven (en ik heb dan een grote voorkeur voor 100% zelf samenstellen). Juist omdat je niet weet wat er in welke hoeveelheden in KVV zit en je dus niet weet in welke hoeveelheden je zelf moet samenstellen.
[/quote]

idd, bijvoeren als MEER voeren is normaal ja, maar veel veranderen...nee, doe hier niets bijzonders....
stel alleen wel alles zelf samen, dus weet idd wel wat ze krijgen...

een drachtige teef (hier vandaag 6 wk) krijgt hier niets bijzonders, dus "gewoon" haar pens, geit, heel konijn, eend (lusten ze niet wild, wel tam), runderstrot etc, alleen krijgt zij haar hoeveelheden dagelijks de laatste week nu (dus vanaf 5 wk) omdat ze het gewoon niet meer kwijt kan (grote hoeveelheden), bv vandeweek met haar halve konijn (nog steeds 2 kilo) dan doet ze daar 2 dagen over.....
normaal krijgt ze om de dag 2 kilo, nu dagelijks circa een kilo....dus meer krijgt ze nog niet eens, dat is pas voor de laatste anderhalve week....
Laatst gewijzigd door crutz op zo 14 dec 2008, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
#1117262
Hm ik dacht dat ik het duidelijk had uitgelegd maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

Bijvoeren=meer voeren, dus daar zijn we het over eens.

Ik wil het percentage calcium in haar voer verlagen, om haar bijschildklieren te activeren en de kans op eclampsie te verlagen. Aangezien ik niet de calcium uit de Carnibest kan halen, wil ik iets voeren waar dus geen of minder calcium inzit. Vandaar die 10% tegenover 50-60% normaal. Op die manier verlaag je dan het aandeel calcium in het geheel aan voeding.

@crutz: jij geef pas in de laatste anderhalve week meer?
Ik kan alleen maar vergelijken met de vorige twee zwangerschappen, toen had ze een periode dat ze helemaal niet wilde eten. Dat hebben we nu niet gehad, maar ze is in 2 weken tijd 1,2 kg aangekomen (zonder dat ze meer voeding kreeg) en ze wordt zelf echt mager nu en dat wil ik gewoon niet hebben. Ik kan me niet voorstellen dat dat goed is voor haar.

@Lizzy: het BARF aandeel is dan inderdaad groter dan 50% van de totale voeding. Alleen ben ik bang dat ik daarmee dan het aandeel calcium eerder verhoog, gezien de percentages.

Als ik het goed begrijp kan ik dan gewoon beter meer CB geven en eventueel een percentage lager dan 50% bijvoeren met spiervlees (ik dacht dan aan 20%). Of gewoon 100% CB geven.

Ik vind 100% Barf (nog) geen optie.

Edit: ik bedenk me nu, mijn teefje zit ook in de laatste anderhalve week. Ik geloof nooit dat dit nest de 63 dagen gaat halen. Vorige twee nestjes zijn ook de 60e dag geboren en dat waren net zoveel puppen als nu op de echo gezien zijn.
Laatst gewijzigd door MirandaK op vr 12 dec 2008, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1117458
MirandaK schreef: Hm ik dacht dat ik het duidelijk had uitgelegd maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Het kan natuurlijk heel goed dat je het goed uitgelegd hebt maar ik het niet begrijp!
Bijvoeren=meer voeren, dus daar zijn we het over eens.
OK
Ik wil het percentage calcium in haar voer verlagen, om haar bijschildklieren te activeren en de kans op eclampsie te verlagen. Aangezien ik niet de calcium uit de Carnibest kan halen, wil ik iets voeren waar dus geen of minder calcium inzit. Vandaar die 10% tegenover 50-60% normaal. Op die manier verlaag je dan het aandeel calcium in het geheel aan voeding.
Waarom wil je dat? Want weet jij hoeveel vleesbot er in Carnibest zit? Om te kunnen bepalen of het teveel is, moet je (denk ik zomaar) eerst weten hoeveel er in zit. Aangezien ik talloze fokkers ken die hun teefjes altijd Carnibest voeren, voor de zwangerschap, tijdens de zwangerschap, na de zwangerschap en nooit eclampsie hebben: is het wel goed mogelijk dat het percentage bot prima is.
@Lizzy: het BARF aandeel is dan inderdaad groter dan 50% van de totale voeding. Alleen ben ik bang dat ik daarmee dan het aandeel calcium eerder verhoog, gezien de percentages.

Dan zou ik de percentages aanhouden zoals ik heb beschreven in de barfplaats bibliotheek.

Als je KVV voert en daarnaast in het zelf samengestelde deel alleen vleesbot: dan voer je inderdaad teveel vleesbot. Daarom zou ik je aanraden om de eerste weken van de zwangerschap gewoon 50% vleesbot, 10% orgaanvlees (ietsjes minder omdat we weten dat er in KVV ruim orgaanvlees aanwezig is, 10% a 15% groentemix en de rest spiervlees te geven. En de laatste 3 weken van de zwangerschap : 30% a 40% vleesbot, 10% groentemix, 15% orgaanvlees (omdat je iets geconcentreerder moet voeren), 15% koolhydraten, 5% extra's zoals ei, zuivel, rauwe gemalen noten, etc. en de rest spiervlees (dat is ergens tussen de 5% en 20%, afhankelijk welke percentages je van de andere dingen voert).
Als ik het goed begrijp kan ik dan gewoon beter meer CB geven en eventueel een percentage lager dan 50% bijvoeren met spiervlees (ik dacht dan aan 20%). Of gewoon 100% CB geven.
Nou, ik denk dat je pas van de percentages af kunt wijken (de percentages uit de Barfplaats bieb) op het moment dat je dus weet wat er in de KVV zit en dus kunt zeggen "er zit teveel van dit of dat in". Dan weet je namelijk pas of je van iets teveel of te weinig voert. OK, we weten allemaal dat het percentage orgaanvlees tamelijk aan de hoge kant is, maar we hebben verder geen idee wat er in zit. Dus ik zou of de percentages geven zoals uit de bieb of gewoon 100% Carnibest voeren. Zeker als je meer dan 50% van het totaal aan zelf samengestelde maaltijden voert: zou ik dat bij een zwangere teef inderdaad ietwat gecalculeerd doen en niet 'op gevoel'.
#1117808
Ok Lizzy, dankjewel voor je uitgebreide reactie!

Ik heb vandaag voor het eerst BARF-onderdelen ingekocht, ik voelde me net alsof het Sinterklaas was joh!

Ik heb er altijd erg tegenop gezien, maar nu ik aan een menu bezig ben, is het toch wel heel gaaf. Ik blijf de kleine hoeveelheden voor mijn honden echt wel een handicap vinden, maar goed, ze zijn nu eenmaal klein.

Als ik mijn menu rond heb, dan plaats ik het even, ben benieuwd wat je ervan vindt dan. Bedankt voor de moeite he!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door