Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door stephany
#1116685
Chendo is sinds hij barft 2 kg afgevallen en ik krijg het er niet aan. Hij heeft de eerste 5 weken van barf 800 gram gekregen, wat hij ook kreeg van zn smuldier. Nu krijgt hij al 6 weken 1000 tot 1400 gram per dag, maar de 2 kg zitten er nog niet aan.
Ik kan natuurlijk nog meer gaan voeren maar misschien zijn er ook andere dingen die ik kan toevoegen waar ze van aankomen?? Aan spiervlees krijgt jij alleen rundvlees, maar dat is volgens mij wel vet vlees, en vleesbot van kip en eend krijgt hij ook altijd met goed wat vlees eraan, of zijn dit niet zulke vette vlees soorten?? en konijnenniertjes met vet.....
Misschien hebben jullie nog ideeen hoe ik hem het beste een paar kilootjes aan kan laten komen. Is het niet iets om wat schapenvet ofzo toe tevoegen aan zn maaltijd??
Chendo weegt trouwens 38 kilo, dus ik zit echt wel ruim met voeren.
Door Lizzy
#1116693
Dit zie je vaker, bij honden die over worden gezet op BARF. Dat komt omdat je Chendo nu (hoogst waarschijnlijk) koolhydraatvrij voert. Zijn lichaam moet daar nog aan wennen. Is hij echt te mager? Want veel honden zijn mooi slank, dun maar niet mager. En dan zou ik het gewoon aankijken en zo blijven voeren. Is hij echt te mager? Dan zou ik dus wel meer gaan voeren. En dan vooral meer vleesbot (daar zit veel vet in) en meer spiervlees. En rund is bepaald niet vet. Je kunt beter afwisselen met lam, geit en zalm (en andere vette vissoorten). En verder kun je door je groentemix wat extra zoete aardappel en pompoen pureren. Of als je gekookte groente geeft: gekookte zoete aardappel en pompoen. Zoete aardappel (ook wel bataat genoemd) en pompoen bevatten wat zetmeel maar niet teveel zetmeel. Je kunt ook 's morgens (als extra) wat vol vette kwark geven met een eetlepel rauwe honing en banaan. Dat zet ook lekker aan. Gebruik wel echt rauwe honing. Verhitte supermarkt honing is troep (sorry dat ik het zeg).

Ik vind schapenvet troep. Tenminste, de meeste schapenvet is troep. Het is verhit geweest en gewoon ronduit super ongezond. Ik zou dit dus beslist niet voeren. Er bestaat ook wel rauw schapenvet (nierbekken vet). Sommige Islamitische Slagerijen hebben het. Dit is rauw en wordt in de vriezer bewaard. De meeste honden gaan echter (van verhitte maar ook van rauw schapenvet) aan de slinger. Dus nee, ik zou het niet geven.

Als je hond niet snel aan de race gaat, zou je nog beter een dessert/eetlepel extra vergin olijfolie of kokosolie door zijn eten kunnen doen. Als hij wel snel aan de race gaat: extra vergin kokosolie kan de gemiddelde hond prima verdragen. Maar, begin gewoon met een dessertlepeltje. 
Door stephany
#1116704
dankjewel voor je antwoord, chendo is echt niet TE mager, maar vind hem gewoon net iets mooier met die 2 kilo er weer aan. Maar betekend dat dus ook waneer hij wat langer op barf zit hij vanzelf weer wat makkelijker aankomt? Omdat je zegt hij moet er nog aan wennen dat hij koolhydraad vrij voedsel krijgt.
Ik denk dat ik hem dan maar gewoon op deze hoeveelheid hou, en hem nog meer ga verwennen met 'dik makende' extraatjes zoals kwark en banaan. Pompoen zit wel door de groentenmix, maar kun je elke zoete aardappel gebruiken? of zit daar onderling nog verschil in? Want heb ze wel zien liggen in de supermarkt maar wist niet of deze ook goed waren voor de hond. Dan ga ik dat voortaan ook verwerken in de mix.
Vette vis krijgt hij wel 1 keer per week.
Door Lizzy
#1116717
Ja, het went (sorry, niet duidelijk). Het lichaam went aan het feit dat het energie moet halen uit eiwit en vet, in plaats van koolhydraat. Oh, ik vergeet ook nog: geef vooral geen gemalen bot of vlees. Dat passeert te snel door het spijsverteringskanaal. Dus vlees en vleesbot en orgaan in grote stukken. Die zoete aardappel in de supermarkt kun je prima gebruiken ja (ik zag ze ook bij AH en C1000). Die van de reformwinkel bevatten meer caroteen en smaken beter maar dat zal Chendo een worst wezen ;D ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#1116753
stephany schreef: Chendo is sinds hij barft 2 kg afgevallen en ik krijg het er niet aan. Hij heeft de eerste 5 weken van barf 800 gram gekregen, wat hij ook kreeg van zn smuldier. Nu krijgt hij al 6 weken 1000 tot 1400 gram per dag, maar de 2 kg zitten er nog niet aan.
Ik kan natuurlijk nog meer gaan voeren maar misschien zijn er ook andere dingen die ik kan toevoegen waar ze van aankomen?? Aan spiervlees krijgt jij alleen rundvlees, maar dat is volgens mij wel vet vlees, en vleesbot van kip en eend krijgt hij ook altijd met goed wat vlees eraan, of zijn dit niet zulke vette vlees soorten?? en konijnenniertjes met vet.....
Misschien hebben jullie nog ideeen hoe ik hem het beste een paar kilootjes aan kan laten komen. Is het niet iets om wat schapenvet ofzo toe tevoegen aan zn maaltijd??
Chendo weegt trouwens 38 kilo, dus ik zit echt wel ruim met voeren.
Dat "ruim" is natuurlijk relatief. Als je dus gemiddeld 1200 gram voert is dat 3,25%.
Hier eten de volwassen honden standaard rond de 4%.  Toen ik pas begon met barf aten ze nog meer. Na een half jaar ongeveer begonnen ze pas aan te komen en ben ik langzaam gaan minderen.  ;)
Door stephany
#1116757
owww ja, das waar haha, maar ik ging een beetje van het gemiddelde uit zoals hier op de site staat en dat is 2% van het lichaams gewicht. Dus in die zin zit ik ruim.
Door stephany
#1116786
maar nu zit ik te denken, is het niet slecht dan dat een hond afvalt omdat hij iets niet krijgt?? dus doe ik hem niet te kort door een koolhydraard arme voeding?? en kan ik geen koolhydraten bijvoeren? of bedoel je dat juist met kwark, banaan en zoete  aardappelen dat daar ook koolhydraten in zitten.

ik heb ook al veel info hier over koolhydraten gelezen en dat het in groente en granen voorkomt, maar is het niet verstandig dit dan bij te voeren als hij afvalt wanneer hij dus geen koolhydraten krijgt??
Of misschien af te bouwen tot dat hij zn energie uit eiwitten en vetten kan halen?

En werken eiwitten en vetten 'uiteindelijk' dan het zelfde als koolhydraten? kwa energie leverancier zegmaar.

Sorry hoor wil niet zeuren alleen maar het beste voor mn hondje en begrijpen waarom ik bepaalde dingen dus wel en niet moet voeren.
Laatst gewijzigd door stephany op do 11 dec 2008, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#1116881
Nee, koolhydraten zijn absoluut niet nodig voor een hond of kat, ze zijn vaak zelfs schadelijk doordat ze jeuk en/of darmproblemen kunnen veroorzaken. Je hond is van nature gebouwd op het verteren van prooidieren en daar zit vrijwel geen koolhydraat in, alleen een beetje glycogeen in de spieren en een ieniemienie-beetje in de maag-inhoud.
In brokken en blik worden koolhydraten gestopt omdat het een goedkope energie-bron is, da's fijn voor de fabrikant maar dus niet voor de hond of kat.
De beste energie-leverancier voor een hond of kat is vet, en ook eiwit kunnen ze probleemloos als energiebron gebruiken. Alleen, eiwitten en vetten worden op een andere manier door het lichaam omgezet dan koolhydraten, en als jouw hond dus gewend is geweest aan koolhydraten dan moet hij z'n stofwisseling omturnen naar als het ware een Atkins-dieet. Door toch weer koolhydraten toe te voegen maak je het z'n stofwisseling alleen maar moeilijker om die switch te maken dus je bewijst hem er beslist geen dienst mee.
Afvallen is trouwens maar heel zelden een probleem, veruit de meeste honden in NL zijn te dik helaas, dierenartsen werken hier vaak driftig aan mee door van die vetzakken als 'goed' te bestempelen en mooie slanke gespierde honden als 'te mager'. Een gezonde hond kan beter an de dunne kant zijn dan aan de dikke kant (niet als wij mensen trouwens).
Als je toch vindt dat je hond te dun wordt dan voer je gewoon tijdelijk meer, totdat je merkt dat hij dikker wordt, wat betekent dat zijn stofwisseling weer op orde is.
Door Lizzy
#1117142
Even een voorbeeldje:

100 gram rijst bevat 79 gram koolhydraat
100 gram banaan bevat 23 gram koolhydraat
100 gram zoete aardappel bevat 20 gram koolhydraat
100 gram pompoen bevat 6 gram koolhydraat
100 gram banaan bevat 23 gram koolhydraat
100 gram appel bevat 13 gram koolhydraat

Mijn persoonlijke mening is dat carnivoren van nature best hier en daar wat koolhydraat binnen krijgen. Is het niet via het vlees, is het wel via knollen of wortelen of fruit dat ze eten. Ze eten het alleen niet in de debiele hoeveelheden die wij mensen het vandaag de dag aanbieden (in brok en blil). Maar ik vind dus dat je best wat extra zetmeelhoudend groente en fruit kunt geven, tijdens de overgang. Nee ergo, ik geef mijn honden zelfs nu nog wel zoete aardappel en pompoen en banaan.  Kortom, denk dat Olga en ik het hier niet helemaal met elkaar eens zijn (moet kunnen, toch?). Ik zou je alleen wel af willen raden om nu rijst en andere graanproducten te gaan geven. Daar zit echt teveel koolhydraat in en dat dient niks.
Door stephany
#1117627
dank jullie wel allebij, ben nu echt wel gerust gesteld! ben benieuwd hoe lang deze ' overgangsfase' gaat duren.  Ik vind het gewoon heel belangrijk om te weten WAT ik doe en WAAROM. Zeker als je de vraag krijgt 'vers, ken ik niet. waarom voer je dat?'
En als je dan alleen als antwoord hebt, 'ja ergens op internet gelezen' vind ik niet goed. Maar ik kom gelukkig langzaam maar zeker steeds meer te weten over BARF!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door