Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Grey Wolf
#1116271
Ik had een vraag ik heb een oud duitse herder die kamt met veel jeuk en dunner en doffer wordende vacht nu ben ik bij de dierenarts geweest en is hij gestart met anti biotica en prednison hij is nu ook op dieet en mag 6 weken lang alleen hekookte geitenvlees met rijst nu heeft hij enorme dorst en plast ook enorme hoeveelheden zoveel dat hij nu soms ook binnen plast nu weet ik dat dit van de prednison kan komen maar heeft iemand hier ervaring mee ik heb hier alleen ervaring mee met mensen niet met honden
deel 2 van mijn vraag is als ik wil beginnen met de barf methode waar moet ik straks dan het beste mee beginnen en wat voor apparaten heb ik nodig moet alles rauw of gekookt worden gegeven
bij voorbaay dank

anita
Door Too
#1116321
Hoi Anita, wat goed dat je je wilt verdiepen in de voeding van je hond, heb je al inde bibliotheek gekeken daar vind je een heleboel info over BARF [er is ook eeen barf- voor beginners doc.] Lees daar op je gemak en heb je vragen.... kom maar! ;)

Om even op je laatste vraag te reageren.... bij Barf wordt alles [vlees, bot en orgaan ] rauw gegeten, da's nou net de basis. Apparaten heb je dus niet nodig, een vleesmes, [snoei]schaar en een vriezer zijn eigenlijk voldoende.


Mbt je gezondheidsvraag heb ik zo geen idee,maar dat t door de medicatie komt lijktme wel voor de hand liggen. ik denk wel dat de meesten op dit forum niet zo gauw gekookt vlees en rijst aan hun hond zouden geven ; honden hebben geen koolhydraten in de vorm van rijst/granen nodig ,sterker nog het spijsverteringsstelsel is daar niet op berekend -veel voedselallergieen en -intolleranties zijn op granen terug te voeren

Begin lekker te lezen, en sterkte met je hond!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1116337
die 6 weken geit klinkt als een eliminatiedieet.
ik zou de rijst zelf opeten, en de geit gewoon rauw geven.

mijn idee is wel dat dierenartsen een eliminatiedieet-idee wel voorschrijven, maar na die 6 weken geit (of iets anders) het daar dan ook bij laten en je hypo-allergene brok aansmeren.
ik denk dat er hier in de bieb wel wat te vinden valt over een goed eliminatiedieet toe te passen. en anders kan je natuurlijk ook altijd vragen stellen.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1116503
6 weken geit geven is prima maar dan wel graag rauw!
Rijst kan je id beter zelf opeten.
en dat vele plassen is van de pred.
Als je barf wilt gaan geven kan je beter even bij de beginners documentatie kijken, daar vindt je vast alles wat je weten wilt.
de enige 'apparaten' die ik hier heb is een goede snijplank, een wildschaar en een bijltje.
Laatst gewijzigd door me and my boys op do 11 dec 2008, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1116632
ik denk even hardop.
in hoeverre is een eliminatiedieet goed uit te voeren als de hond in kwestie onder de AB en pred zit? alle mogelijke allergische verschijnselen worden daardoor toch onderdrukt?
en dan heb ik het even niet over de enge combi die AB en pred is, en wat dat met de afweer doet.
Door Laura2004
#1116635
koekje schreef: ik denk even hardop.
in hoeverre is een eliminatiedieet goed uit te voeren als de hond in kwestie onder de AB en pred zit? alle mogelijke allergische verschijnselen worden daardoor toch onderdrukt?
en dan heb ik het even niet over de enge combi die AB en pred is, en wat dat met de afweer doet.
Ik denk dat het bij een hond die onder de pred zit niet duidelijk zal worden waar hij allergisch voor is (dus is zo'n eliminatiedieet nutteloos), dus dan zou eerst de prednison afgebouwd moeten worden en daarna pas met het eliminatiedieet begonnen moeten worden.

En dan nog iets: de rijst moet je weglaten, veel honden reageren slecht op rijst, dus geef alleen een eliminatiedieet van geit (wel rauw!!!) en misschien is het dan handig als je er een calciumsupplement bij geeft, maar als je hond nog nooit eend of konijn heeft gegeten geef ik de voorkeur aan eend, omdat je dan ook de botten kan voeren, je kan dan iedere dag een hele eend of konijn geven (rauw!!!).

Maar wat ik zou doen met deze hond is het onder begeleiding afbouwen van de prednison en gewoon gaan barfen, je kan het eventueel langzaam opbouwen, dus twee weken alleen kip, als dat goed gaat ook rund er bij geven etc.

Het zou met niets verbazen als overgaan op barf de problemen van jouw hond al op zou lossen.

Succes!!!
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1116655
yep helemaal gelijk, dan heeft een eliminatie dieet geen zin als de hond pred en ook nog een ab slikt.
Maar neem niet aan dat de hond voor tijden aan de pred zit?
Anders kan je id beter dat gaan afbouwen en je hond lekker op vers zetten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1116681
ik dacht AB en pred nooit samen gegeven diende te worden. maar das bij honden misschien anders?
Door ulla
#1116831
Je hond gaat meer drinken van de pred. en daardoor ook meer plassen.

Persoonlijk zou ik ook rauw voeren. ;)
Door sandrra
#1117184
Laura2004 schreef: Ik denk dat het bij een hond die onder de pred zit niet duidelijk zal worden waar hij allergisch voor is (dus is zo'n eliminatiedieet nutteloos), dus dan zou eerst de prednison afgebouwd moeten worden en daarna pas met het eliminatiedieet begonnen moeten worden.

En dan nog iets: de rijst moet je weglaten, veel honden reageren slecht op rijst, dus geef alleen een eliminatiedieet van geit (wel rauw!!!) en misschien is het dan handig als je er een calciumsupplement bij geeft, maar als je hond nog nooit eend of konijn heeft gegeten geef ik de voorkeur aan eend, omdat je dan ook de botten kan voeren, je kan dan iedere dag een hele eend of konijn geven (rauw!!!).

Maar wat ik zou doen met deze hond is het onder begeleiding afbouwen van de prednison en gewoon gaan barfen, je kan het eventueel langzaam opbouwen, dus twee weken alleen kip, als dat goed gaat ook rund er bij geven etc.

Het zou met niets verbazen als overgaan op barf de problemen van jouw hond al op zou lossen.

Succes!!!
Ik sluit me hier helemaal bij aan. Eerst die prednison weg en dan beginnen met eend zonder rijst. En dit eliminatie-dieet ongeveer 6 weken geven, want dan pas zie je wat van resultaat.
Maar wel alles rauw geven en nooit gekookt.
Door dogsunlimited
#1118421
Pas op met Prednison en het eenzijdig voeren van spiervlees als eliminatiedieet. Het predgoedje onttrekt zoveel calcium aan het eigen lichaam, dat je al heel snel mineralentekorten opbouwt over zo'n lange periode. Ik sluit me bij de rest aan. Niet elimineren met spiervlees/rijst, geef of eend, of konijn, of haas of kwartel in zijn volledige staat als prooi en je hond hoeft niet zoveel tekorten weg te werken, dat nu door de medicatie kapot wordt gemaakt. Ik zou contact opnemen met een goed holistisch pro-rauw dierenarts, zodat je wat sterker staat in het behandelplan.
Door Grey Wolf
#1119059
Wat fijn zulke reacties er worden dingen gezegd wat ikzelf ook al dacht aiko (mijn hond) heeft altijd alles al rauw gekregen want dat is het enige wat hij wil en ook bot rauw dus i.p. was ik al aan het barfen alleen was het rauwe vlees gemalen en kocht ik het bij kivo in veldhoven nu blijkt dat ik het nog beter kan doen door bij de islamitische slager inkopen te gaan doen wauw
ik ga zeker even de beginners pagina lezen en dan ga ik langzaam starten/verder met rauw eten geven en ik stop dus met de rijst ik maak alleen de gekookte geit nog op hij krijgt ongeveer een kilo per dag
De pred ben ik aan het afbouwen dat is over 4 dagen klaar de ab is vandaag klaar ik vind het fijn zulke reacties (lieve en goede) te krijgen ik moet zeggen dankzij de islamitische slager in rotterdam ben ik bij jullie te recht gekomen zal hem volgende week bedanken hiervoor

heb ik gelijk nog een vraag hoe kan ik een foto van aiko hier plaatsen
Door dogsunlimited
#1119066
Als je vandaag met de AB stopt, zou ik ervoor kiezen probiotica bij te geven om de darmflora en indirect zijn weerstand te boosten. Met de klachten die je omschrijft en de pred die over 4 dagen stopt, zou ik voorstander zijn om twee weken later met een ontgiftingskuur te beginnen al dan niet onder begeleiding van een goed holistisch DA. Als je je hond laat doormeten op de klachten die hij heeft, kan een ontgiftingsplan opgezet worden waar je hond veel baat bij kan hebben.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door