Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door millyckk
#1115143
Had jonge geitenrib besteld en vanavond een stuk van 250 gr. gegeven. Heb er stukken vet afgesneden en met de snoeischaar de ribben in stukken van ongeveer 10 cm gedeeld ( wel alles aan elkaar vast laten zitten) omdat ik niet zeker wist wat Milik er mee zou doen. Vond tijdens het knippen al wel dat dat moeizaam ging maar er nooit bij stilgestaan dat het wel eens oude geit zou kunnen zijn omdat ik het nooit eerder had gezien.

Nu was ik vanavond bij iemand die toevallig jonge geitenrib voerde en dat zag er echt heel anders uit :(
Kan het kwaad dat hij "oude"geit heeft gegeten? Hij heeft de ribben niet echt heel klein geknaagd, kan hij dit wel verteren en zo niet, wat gebeurt er als hij gaat overgeven, kan dat blijven steken?  Ik knijp hem toch wel een beetje....
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1115207
waarom zou hij overgeven dan?
tis nu toch weg??
ik zou t de volgende keer niet aan stukken knippen.. de kans dat hij erin stikt als t kleinere stukken zijn is groter..
kiek houdt ook vaak kleine stukken rib over.. echt van die vingerdunne staafjes.. de rest gaat allemaal op..
ze vindt t heerlijk..

als t nu op is.. zou ik me niet zo druk maken..
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1115225
milik schreef: Had jonge geitenrib besteld en vanavond een stuk van 250 gr. gegeven. Heb er stukken vet afgesneden en met de snoeischaar de ribben in stukken van ongeveer 10 cm gedeeld ( wel alles aan elkaar vast laten zitten) omdat ik niet zeker wist wat Milik er mee zou doen. Vond tijdens het knippen al wel dat dat moeizaam ging maar er nooit bij stilgestaan dat het wel eens oude geit zou kunnen zijn omdat ik het nooit eerder had gezien.

Nu was ik vanavond bij iemand die toevallig jonge geitenrib voerde en dat zag er echt heel anders uit :(
Kan het kwaad dat hij "oude"geit heeft gegeten? Hij heeft de ribben niet echt heel klein geknaagd, kan hij dit wel verteren en zo niet, wat gebeurt er als hij gaat overgeven, kan dat blijven steken?  Ik knijp hem toch wel een beetje....
Wat je zowiezo nooit moet doen is de ribben in kleine stukjes knippen, want dan wordt de kans op zo doorslikken er groot.
Als het echt knoerharde ribben waren geweest had je ze met die schaar nooit aan stukken gekregen. Ik ga er dan ook vanuit dat je hond deze ribben gewoon gaat verteren.

Wanneer echt knoerharde ribben worden gevoerd dan is er kans op perforatie in maag of darm en in het gunstigste geval kotsen ze het weer uit.
Door millyckk
#1115226
spreeuwtje schreef: waarom zou hij overgeven dan?
tis nu toch weg??
ik zou t de volgende keer niet aan stukken knippen.. de kans dat hij erin stikt als t kleinere stukken zijn is groter..
kiek houdt ook vaak kleine stukken rib over.. echt van die vingerdunne staafjes.. de rest gaat allemaal op..
ze vindt t heerlijk..

als t nu op is.. zou ik me niet zo druk maken..
Het is voor het eerst dat hij geitenrib eet, er is altijd een kans(je)dat hij er niet tegen kan. Hij gaf een tijdje geleden ook onverteerde stukjes bot van de eendenekken over vandaar dat ik misschien wat over-voorzichtig ben ;)
Verder dacht ik ergens een waarschuwing te hebben gelezen over het voeren van "oude geit"maar dat kan ik niet terugvinden......

Dit waren toch best dikke ribben, weet je misschien hoe lang het duurt voor dat verteert ?( en mams weer rustig achterover kan leunen :) )
Door millyckk
#1115230
Angelique schreef: Wat je zowiezo nooit moet doen is de ribben in kleine stukjes knippen, want dan wordt de kans op zo doorslikken er groot.
Als het echt knoerharde ribben waren geweest had je ze met die schaar nooit aan stukken gekregen. Ik ga er dan ook vanuit dat je hond deze ribben gewoon gaat verteren.

Wanneer echt knoerharde ribben worden gevoerd dan is er kans op perforatie in maag of darm en in het gunstigste geval kotsen ze het weer uit.
Oeps :(

Wat betreft dat knippen: had ergens gelezen dat je niet 1 rib moest geven, dacht dat als ik alles aan elkaar liet zitten en de boel in stukken maakte, ik het gevaar van het inslikken van 1 rib kon voorkomen. Niet logisch gedacht dus ::)
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1115235
milik schreef: Het is voor het eerst dat hij geitenrib eet, er is altijd een kans(je)dat hij er niet tegen kan. Hij gaf een tijdje geleden ook onverteerde stukjes bot van de eendenekken over vandaar dat ik misschien wat over-voorzichtig ben ;)
Verder dacht ik ergens een waarschuwing te hebben gelezen over het voeren van "oude geit"maar dat kan ik niet terugvinden......

Dit waren toch best dikke ribben, weet je misschien hoe lang het duurt voor dat verteert ?( en mams weer rustig achterover kan leunen :) )
ik denk dat je morgenmiddag wel kan verwachten dat ze er per bruine bolus weer uitkomen.. :)
maar idd..
ik denk dat het geen superouwe geit was..
zelf vergis ik me ook wel eens in lamsribben en geitenribben..
waren die andere soms lamsribben?
die zijn nog zachter nl..
Door millyckk
#1115240
spreeuwtje schreef: ik denk dat je morgenmiddag wel kan verwachten dat ze er per bruine bolus weer uitkomen.. :)
maar idd..
ik denk dat het geen superouwe geit was..
zelf vergis ik me ook wel eens in lamsribben en geitenribben..
waren die andere soms lamsribben?
die zijn nog zachter nl..
Nee, die andere ribben waren echt jonge geitenribben! Diegene bij wie ik ze op het menu zag staan, barft zelf al een hele tijd en vertelde dat als er heel veel vet aan ribben zit en ze hard zijn, het geen jonge geit is vandaar dat ik erachter kwam.
Heb toevallig gisteren zelf lamsribben gevoerd en die waren idd boterzacht.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1115242
naja..
net wat angelique zegt.. als je ze zelf kan knippen.. kunnen de hondenkiesjes het helemaal wel aan..
maar de volgende keer gewoon 3 aan 1 stuk geven ofzo.. en niet meer knippen.. :)
Door millyckk
#1115247
spreeuwtje schreef: naja..
net wat angelique zegt.. als je ze zelf kan knippen.. kunnen de hondenkiesjes het helemaal wel aan..
maar de volgende keer gewoon 3 aan 1 stuk geven ofzo.. en niet meer knippen.. :)
O.k., ik beperk me wel tot de heg :) !
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1115253
milik schreef: O.k., ik beperk me wel tot de heg :) !
grinn..
vergeet je nagels niet.. :P anders loopt het zo lullig met dichte schoenen in de winter..  ;D
Door millyckk
#1115841
Tis met een sisser afgelopen: vanochtend heeft hij flink gebraakt, voornamelijk bot....
De eerste tijd maar geen geitenrib meer :)
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1115842
ok nee!
misschien toch nog een tijdje bij nekjes houden??
kennelijk heeft hij moeite met het verteren ervan.. omdat hij ook al eendennekje uitbraakte..

ik weet niet wat je daar verder nog mee moet.. misschien even zoeken bij de zoekfunctie hier?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1115926
geef ze hier ook geen geiteribben, vindt dat mijn honden ze moeilijk verteren.
ik geef altijd lamsribben.
Maar lees dat je je hond 2 dagen achter elkaar ribben had gegeven?
Dat zal ik niet doen, met nadruk op ik, hier poepen ze dan heeel erg moeilijk...
had je trouwens enkel geiterib gegeven en niet iets van pens of spiervlees vooraf?
Door millyckk
#1115943
vanaalst schreef: geef ze hier ook geen geiteribben, vindt dat mijn honden ze moeilijk verteren.
ik geef altijd lamsribben.
Maar lees dat je je hond 2 dagen achter elkaar ribben had gegeven?
Dat zal ik niet doen, met nadruk op ik, hier poepen ze dan heeel erg moeilijk...
had je trouwens enkel geiterib gegeven en niet iets van pens of spiervlees vooraf?
Hij heeft de dag ervoor lamsribben gehad en dat ging prima, geen problemen met poepen  ;)
Ik  zit nog in de overgangsfase van KVV naar Barf:  'sochtends krijgt hij Kivo en 's avonds Kivo met ribben, eendenek etc., waar ik maar aan kan komen, niet alleen maar rib dus.
Het gekke is wel dat hij al wekenlang zonder problemen eendenekken at, maar  daarna een aantal malen ook stukjes bot van de nekjes over moest geven. Net wat Spreeuwtje hierboven al aangaf: misschien heeft hij nog wel wat moeite met verteren, maar hij is ook aan het wisselen dus dat zal ook meespelen ;)
Dat die geit niet goed zou gaan had ik al wel een beetje verwacht...
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1115965
vanaalst schreef: geef ze hier ook geen geiteribben, vindt dat mijn honden ze moeilijk verteren.
ik geef altijd lamsribben
.
Maar lees dat je je hond 2 dagen achter elkaar ribben had gegeven?
Dat zal ik niet doen, met nadruk op ik, hier poepen ze dan heeel erg moeilijk...
had je trouwens enkel geiterib gegeven en niet iets van pens of spiervlees vooraf?
Dit valt en staat echt met de leeftijd van het oorspronkelijke beestje.  Hier ook wel eens lamsribben gehad die unaniem uitgekotst werden omdat ze blijkbaar toch te hard waren. Met geit dito. Ribben van echt jonge dieren, die je zowat met de hand kunt ombuigen hebben van beide diersoorten hier nog never problemen opgeleverd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door