Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#1111648
ot heeft honger. het is vaak zo geweest dat ik het eten zowat er in moest proppen, of moest dreigen met de trechter, maar ze heeft nu eetlust zoals sien. sien juist iets minder, de rollen lijken wel omgedraaid, behalve dat ik bij ot redelijk rustig een citroencake in de keuken kan laten staan. ze hebben vanavond trouwens wel een stuk tosti gejat en samen opgegeten (sien 3/4 van dat stuk en otje de rest).

gisteren heeft otje een kuiken een daarna zo'n 100 gram gemalen prak gegeten, en savonds een dikke gerbil.
vandaag heeft ze ook een kuiken en daarna weer (na een half uurtje) zo'n 100 gram gemalen prak gegeten en 'savonds een scheut kattenmelk en een muis. ze had weer honger en is nu aan haar 2e muis bezig.
ik verwacht geen wormen, want sien heeft ook niet ineens meer honger (als ot wormen heeft, kan ik er van uitgaan dat sien die ook heeft, aangezien ze uit elkaars bakje eten en de poepdozen delen en in dezelfde mandjes liggen). lintworm verwacht ik ook niet; geen 'rijstkorrels' onder haar staart en ze wordt niet ineens dun ofzo. ook geen wormenbuiken te zien.

otje is wel pas gelegen weer een stukje gegroeid. ze is nu zowat net zo groot als sien, maar dan slanker en gespierder. en ze heeft groffere poten en een duidelijk langere staart. otje is van mei 2007, en is dus al 1,5. ze zou dan toch al uitgegroeid moeten zijn. zowel ot als sien zien er uit alsof ze minder wegen. sien weegt zo'n 5 kilo en otje 4. terwijl ze lijken alsof ze 3 tot 3,5 en 2 tot 3 zouden wegen.
ik heb al 1 te dikke kat (sien), en heb geen zin in dat otje ook te dik wordt. maar als ze zo'n honger heeft, denk ik wel dat ze het ergens nodig heeft.
otje is erg gespierd en haar spieren zijn zelfs zichtbaar op haar poten en lijf, ondanks haar wollige vacht en wat langere haar. het zijn hier ook geen bankaardappels en ze zijn goed actief. vooral otje is erg actief, sien is wat huiselijker.

nu heb ik weer allemaal lekkere dingen in de vries liggen (muisjes, dikke gerbils en weekendratten en 3 kleinere ratjes), maar dat verklaart niet waarom ze na het kuikenontbijt gelijk haar gemalen prak (avondeten) helemaal wegwerkt.
en ik weet ook wel dat ik hele lekkere gemalen prak kan maken, maar die heeft ze niet altijd zo snel weggewerkt. dat is pas van de laatste paar dagen (of laatste week).

ze komen niet onbeperkt en de hele dag buiten. alleen af en toe een paar uurtjes 's middags of 's ochtends, en alleen als dat mag van mij. ze blijven niet zo heel lang buiten, want dat is koud.

iemand ideetjes over ot haar binge-eating?
Door YaYa
#1111714
Otje heeft toch een sausje turkse van? Dit ras (heb er zelf ook 2) groeit tot ze een jaar of 4 zijn dus het kan best zijn dat Otje een groeispurt heeft gekregen en dus meer eten nodig heeft. Zolang ze nog mooi gespierd is, zou ik me er denk ik niet al te druk over maken. Ze heeft het vast en zeker nodig. Mijn meisjes zijn nu 3,5 en ik denk dat ze nu wel echt uitgegroeid zijn. Maar zo af en toe hadden die ook een groeispurt. Gingen ze opeens de hoogte in, of opeens de lengte en waren ze weer uit model.
Door brie
#1111725
Ik herken het wel, na de zomer had ik een kat (minoes) die verschrikkelijk weinig at, zo weinig zelfs dat ze er echt mager van werd. Op dit moment is ze weer de dikste van het stel..
En op het moment is kleine Jane ook weer aan het vreten voor 2!!! (prachtig trouwens een kat die opgroeit op vers, zachte glanzende vacht, goed gespierd, gelijkmatig)
Zou het aan het weer kunnen liggen? Buiten is het kouder, dus moeten ze meer energie verbranden om warm te blijven? Ik roep maar wat hoor...
Ik zou er niet teveel achter zoeken, maar het wel in de gaten houden
Gebruikersavatar
Door koekje
#1111856
afgelopen week had ze weer zo'n honger, en sien had een stuk eendenvleugel laten liggen voor later op de avond. ot zat er wel aan te ruiken, maar happen, ho maar.
otje is nog steeds niet goed qua verhoudingen. haar staart is te lang en poten zijn te grof, zeker in vergelijking met sien.

of er echt turkse van doorheen zit, weet ik niet.
ik weet alleen zeker dat haar moeder een gewoon zwart met een beetje wit voormalig zwerfpoesje uit brasschaat is, en haar nestbroertje is een gewone streepjeskat (wel met zachter haar). haar vermoedelijke vader is een langharige witte kater.
otje heeft een hele mooie van-print, en er zijn veel echte vans die een minder mooie getypeerde print hebben. voor een echte van heeft ze iets te kleine oren en ook te kort haar. ze is niet echt langharig te noemen. ze heeft wel duidelijk langer haar dan sien (vooral een hele volle broek, en onder haar kin staat het omhoog als een kraag, maar dat haar is niet zoveel langer). haar vacht is kalkwit en voelt echt aan als zijde. ze heeft ook tenenpluis. ze houdt ook van water en tuinieren en in de modderplassen springen en slidings maken en is erg atletisch. voor een echte van heeft ze wss ook een te kleine snuit.
Door Mevroi Kruim
#1113005
Misschien groeit ze idd nog door, je hebt van die laatbloeiers. En zolang ze niet spekvet wordt zou ik lekker wat meer geven. En ook idd wat meer knaagwerk, misschien dat dat helpt tegen de ottengeeuwhonger  ;D
Door Henkje
#1113531
Klinkt wel als een heel mooi katje! Tenenpluis is zo lief!
Mijn Ronja was eerst altijd de vreetbeer, maar sinds een week eet ze niet meer zo veel, terwijl ze eigenlijk veel actiever is.
Skoll (kruising Coon, ook met tenenpluis!) begint juist veel meer te eten ook knaagwerk. Ze zijn allebei 7 maanden. Ik weet ook niet of katten op barf alleen eten wat ze nodig hebben of gewoon maar doorgaan met eten zoals een brokkenkat.
Je geeft geen koolhydraten, dus echt veel vet zal ze niet opslaan. En als ze nog uit verhouding is, denk ik dat ze nog wel doorgroeit.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1115188
nou, de laatste paar dagen eet ot veel grote dingen. weekendratten en gerbils en tussendoor hapjes als muis (ik heb zelfs 2 maten in de vries).
en ze krijgt alleen maar meer honger. leg ik een kippennek voor haar neer, gebeurt er niets. dan loopt ze er van weg en verdwijnt hij in sien. een weekendrat van 200 gram aan 1 stuk (zou ze toch bijna 2 dagen mee moeten kunnen doen) verdwijnt in 2x keer happen in de witte ottenkliko.
zou ze juist meer honger krijgen van al de lekkere dingen die ik bij kiezebrink voor haar heb besteld?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1115257
ze is er wel nog liever van geworden hoor. ze komt nog meer op schoot, en nagelt dan mn arm en voorgevel lek.
ook heeft ze vanmiddag een tijdje eindelijk in het ottenbed van de ikea geslapen. ze maakt de hele dag geluidjes naar me en als ik uitbundig zit te gapen, steekt ze haar hoofd in mn mond. wil ze dan kijken of er nog eten zit?
ze had vanavond ook ineens, voor het eerst, interesse in mijn eten. normaal heb ik alleen een sien in mn bord, maar nu ook ineens een ot erbij.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#1118296
Hier eten alle dieren in de winter meer dan in de zomer. Ook al komen ze minder vaak buiten.
Is ook een natuurlijk gegeven ze moeten een vetlaagje kweken om de kou buiten te houden.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door