Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door deduk
#1115206
Ik heb zojuist mijn eerste bestelling bij Herby gedaan. Ik weet alleen nog niet helemaal hoe ik sommige dingen aan de hond kan geven! Kunnen alle grote stukken vlees aan een stuk gegeven worden, of kan het beter klein gesneden worden? En kan een pens in een keer gegeven worden, of is dat te groot? Ook zag ik dat je de netmaag altijd moet controleren op scherpe voorwerpen, hoeft dat niet met pens?
En is het nodig om kippen- en eendennekken eerst met een hamer te bewerken?
Heel veel vragen, maar hoe meer ik hier lees hoe meer vragen er in me op komen! Ik ben benieuwd naar de antwoorden!
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1115213
ik weet niet wat voor hond jij hebt..
issie heel groot.. zou ik veel stukken groot houden..
issie wat kleiner.. zou je hele grote stukken wat kleiner kunnen maken..
maar veel hondjes vinden kauwen lekker.. dus maak er geen kvv van zou ik zeggen..

veel mensen hier geven iedere dag wat anders.. dus wel bot en spier samen.. of bot en orgaan..
maar ik maak alles klaar in kleinere porties..
voor iedere dag maak ik een zakje met 50% bot, 30% spier en 20% orgaan..
van welk dier het is vind ik niet belangrijk..
bij t samenstellen van t menu let ik daar al op.. dat het gevarieerd is en niet van dieren die kiek beter niet kan eten..
ik verdeel de pens ook onder orgaan..
maar hoeveel pens een hond in 1x kan hebben ligt ook aan hoe groot de hond is..
het mag geloof ik niet meer dan 5% zijn.. maar dat kun je beter opzoeken.. want hoe dat precies zit weet ik niet..
ik doe zelf altijd maar wat met die pens..
kiek krijgt hem dus niet in 1x..

nekken bewerken met een hamer..
de eerste paar keer kun je dat doen om te zien hoe jouw hond eet..
schrokt hij het ding in 1x door.. is hij in ieder geval al plat..
kauwt hij netjes.. hoef je dat volgende keer dus niet te doen..

iedere hond is daar anders in..
Door deduk
#1115227
Bedankt voor je snelle antwoord! Ik heb een kelpie, middenmaatje dus (hoewel hij voor een kelpie flink aan de maat is; 54 cm. en 24 kilo!). Voorlopig wil ik hem dit nog geven naast de carnibest en brokken, dus ik denk dat ik nog niet zo rekening hoef te houden met de verhoudingen. Hij krijgt nu 2 dagen kvv, 1 dag brok en daar wil ik 1 dag vers bij gaan geven (dus 1 keer in de vier dagen).
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1115238
waarom ook brok??
als ik dat bij de katten doe.. gaan ze allemaal spugen..
brokkies en kvv/barf gaan niet zo goed samen ivm de zuurtegraad van de maag geloof ik..
iig waren ze er hier absoluut niet blij mee..
vooral vis en brokken is een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele vieze combinatie..
die 2 stroken helemaal niet met elkaar..

toch denk ik dat je de verhoudingen wel in de gaten moet houden..
wanneer je hem in 1x een aardige maaltijd aan orgaan geeft..
gaat ie geheid aan de race een paar uur later..  :-X

kiki is net zo zwaar.. iets lichter zelfs dan jouw hondenkind..
die krijgt stukken zo groot als mijn hand..
soms kauwt ze goed.. soms slikt ze het vrij snel door..
maar ze heeft er nooit echt last van..
Door deduk
#1115249
O, dus niet te grote stukken pens ineens! Ik zou trouwens niet weten hoe groot een pens ongeveer is, ik ken het alleen in hele kleine stukjes in de smuldier! En die gedroogde reepjes natuurlijk, vallen ook goed in de smaak!
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1115252
nou.. ik heb begrepen dat een pens soms wel kiiiiilo's zwaar kan zijn..  ;D
ik heb geloof ik eens een foto gezien van iemand hier met een pens in een metselkuip..  :-X
maar bij herby zijn t vaak stukken die je in 2 handen kunt houden..

misschien kun je even de zoekfunctie hier gebruiken om uit te zoeken hoeveel % pens handig is..
Door Buran en Co
#1115641
EH schreef: O, dus niet te grote stukken pens ineens! Ik zou trouwens niet weten hoe groot een pens ongeveer is, ik ken het alleen in hele kleine stukjes in de smuldier! En die gedroogde reepjes natuurlijk, vallen ook goed in de smaak!
De hele runderpens van Herby ligt tussen de 10 en 15 kilo! Niet in 1x geven dus!!  :D :D De schapenpensen zitten tussen de 600 a 700 en 900 a 1000 gram.
Door deduk
#1115796
Dat zou inderdaad een beetje veel van het goede zijn!
Je krijgt de spullen diepgevroren, denk ik. Ga je het dan eerst ontdooien om in porties te snijden en vervolgens weer invriezen? Kan dat geen kwaad?
Door Anthraciet
#1115807
Bij Herby krijg je het meeste in kiloverpakkingen en over het algemeen bevroren. Zelf gooi ik het zo in de vriezer, aangezien ik per dag 4 kilo vlees eruit haal, dus gewoon 4 pakjes.
Ik weet niet hoeveel jij per dag gaat voeren, je kan ervoor kiezen een kiloverpakking eruit te halen en evt. over 2 dagen te verspreiden (ervan uitgaande dat hij/zij plm. een pond per dag eet). Anders kan je de spullen bevroren doorhakken/snijden of laten ontdooien en weer invriezen. Dat kan geen kwaad.

De hele pensen zijn trouwens altijd vers (dus onbevroren) en wegen inderdaad rond de 15 kilo per stuk. (Heb er laatst 2 binnengekregen en had na 2 uur snijden en knippen nog 2 dagen last van mijn arm ;D). Maar het is me het wel waard aangezien ze het bij ons graag en veel eten 8)
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1115818
ik verdeel het dus wel in 1x in alle porties..
ik heb er een hekel aan om steeds te moeten nadenken wat ik nou gegeven heb en wanneer..
ook krijgt kiek al snel last van diarree wanneer ik alleen orgaan en bot geef..
Door Stef@nie
#1115850
Oh ja, heeeeerlijk zo'n hele pens in stukken knippen en snijden :D !
Ik heb nu al een paar keer gemalen pens besteld, omdat ik zo'n hele pens wel heel veel pens vond :o . Maar vooral omdat Maxi zo'n lapje in één keer naar binnen werkt. Ze kauwt overal heel netjes op, maar pens wordt meestal zo naar binnen geslurpt. Toen heb ik die lapjes zelf alsnog steeds fijner staan snijden, dus bestel ik nu maar gewoon in 1x de gemalen variant (is toch nog best grof, niet echt fijn gemalen).

Ik verdeel ook alles meteen in porties. Is op het moment dat het vlees gebracht wordt eventjes werk, maar ik vind dat daarna wel zo makkelijk. Eerst laten ontdooien is meestal niet nodig. Veel dingen zijn zelfs makkelijker te snijden als het nog bevroren is en net zoals karkasjes enzo kan je ook allemaal in bevroren toestand verwerken (alleen soms even met wat geweld los peuteren).
Door Huskymeisje
#1116536
Ik krijg ook bijna alles in kiloverpakkingen binnen en mik dat zo in de vriezer. Ik gebruik ong. 1500 gram per dag. Zeker wanneer ik de bestelling net heb moet ik dus in het begin afwegen en een deel weer terug leggen. Ik vind dat makkelijker dan bij binnenkomst van de bestelling alles direct verdelen.

Ik heb een keer een hele pens besteld. Had niet door dat het dan zo ontzettend veel pens zou zijn. Kon het eigenlijk niet kwijt in mijn vriezer en heb dus het meeste doorverkocht aan iemand anders. Wel jammer want ze lusten het hier graag en per kiloverpakking is het gewoon een stuk duurder.
Door dinnee
#1116579
Wat leuk! Nog een kelpie hier! Wel een flinke zeg. ;)

Ik maak zelf altijd zakjes per diersoort en vleessoort. Als ik bijvoorbeeld konijnenpoten krijg, maak ik zakjes van 250 gram vleesbot. Als ik paardenvlees krijg (spier) maak ik zakjes van 150 gram. Die kleine zakjes gaan dan weer in een grote zak waar ik op schrijf wat voor diersoort het is en of het bot, orgaan of spier is. Zo hoef ik iedere dag maar 4 zakjes uit de vriezer te halen (bot, spier, orgaan en groente).

Veel mensen geven overigens niet alle soorten iedere dag; ze geven bijvoorbeeld maar eens in de 3 dagen orgaan omdat ze er dan iets meer van kunnen geven. Maar dat is precies hoe je het zelf het makkelijkste vind.

Het meeste dat ik aangeleverd krijg is bevroren. Dat laat ik altijd voor de helft ontdooien, zodat het zich wat makkelijker snijd of knipt. Als je het helemaal laat ontdooien gaat dat net wat moeilijker, soms is het dan ook glibberig.

Het beste kan je alles in zo'n groot mogelijke stukken laten. Als jou hond dus bijvoorbeeld 200 gram spiervlees eet per dag, kan je het best 1 stuk van 200 gram geven. Het voordeel van grote stukken spier en vleesbot is dat ze extra veel moeten knagen. Dit is erg goed voor de tanden en het tandvlees, ze worden hier zegmaar door 'gepoets'. Als je het gaat malen of knippen wordt het vaak in een keer afgeslikt zonder te kauwen en is het hele effect weg van het 'tandenpoetsen'.  ;)
Door deduk
#1116603
Ik begin me een beetje zorgen te maken over de pens die ik besteld heb!
Het is dus niet zo als je een stuk vlees zonder bot in een keer geeft dat de hond zich er in verslikt (dat het in een keer naar binnen glibbert!).
Gisteren is Pelle gewogen; hij was 23,2 kilo; dus niet zo veel als ik zei, maar toch nog flink voor een kelpie (hij is overigens niets te dik, hij is ook erg groot).
Door Mevroi Kruim
#1116885
Tja, er zijn van die vreetvarkens die zo'n stuk 3x perforeren en dan hup naar binnen  ;D ik heb er hier ook zo een, penslap van 500 gram gaat met de nodige perforaties bijna in z'n geheel naar binnen met de instructies aan de maag 'scheuren op de kartelrandjes'  ;D nog nooit problemen mee gehad, pens verteert iha erg goed en makkelijk. En honden zijn er helemaal op gebouwd om van die grote stukken naar binnen te werken tenslotte.

Wat je zou kunnen doen als je het echt eng vindt is een echt grote lap geven die hij niet in 1x wegkrijgt en dan een maaltijd daarna overslaan. Wat ook gedaan wordt is een lap pens aan een boom binden, dan moet de hond wel scheuren en knippen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door