Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door nova
#1115066
Nova gaf vanavond een gil tijdens het poepen, meteen kwam ze naar me toegelopen, en er viel een drol.
Zo groot ong, als een  flinke walnoot.
Vorige week heeft ze dit ook al eens gedaan, precies hetzelfde verhaal.
Nu laat ze helaas niet toe, dat ik haar poepert eens inspecteer  :(, dus ik kan niet zeggen of er een kloof of scheurtje zit.
Ik had wel het idee, dat de ontlasting op dat moment  nogal hard was :-\, dus zal even moeten zorgen dat het wat zachter gaat worden.
Zijn er andere zaken waar ik op zou moeten letten, of kan doen voor haar?
Door Lizzy
#1115073
Het kan zijn dat de keutel inderdaad te hard was. Of dat er een stukje bot bij zat. Wat heeft ze gisteren/eergisteren gegeten?
Door dinnee
#1115080
Haar stoelgang is in iedergeval nog aan de gang, dus dat is positief, maar het is moeilijk te zeggen waarom ze gilt. Er kunnen namelijk een hele hoop oorzaken zijn. Denk bijvoorbeeld aan pijn in de rug, iets dat in haar darmen is blijven steken en nu prikt, te harde keutels, een sneetje in haar 'gat' dat steeds openscheurt bij het poepen...

Ik denk dat het belangrijk is dat je even langs de DA gaat om de oorzaak te laten achterhalen. Daarnaast zou je haar kunnen helpen door iets minder vleesbot te voeren, zachtere botjes te voeren, meet vet bij haar maaltijd te doen of meer orgaan en groente voeren, om haar drolletjes tijdelijk wat zachter te maken totdat ze beter is.
Gebruikersavatar
Door nova
#1115086
[quote="Lizzy"]
Het kan zijn dat de keutel inderdaad te hard was. Of dat er een stukje bot bij zat. Wat heeft ze gisteren/eergisteren gegeten?
[/quote]

Weet het niet meer helemaal uit mn hoofd, wel dat er gisteren een haaskarkas bijzat
verder gisteren orgaan -kalkoenmaag- en rundspiervlees
Zaterdag kan ik  al niet meer zeker zeggen, ik geloof kipkarkassen, dan 1 kg. .
Verder krijgen ze dagelijks een portie groente  en  2 tot 3 maal een ei per week.
Wat vetter  voer geven ben ik wat terughoudend mee, Nova is gestereliseerd, en ik wil haar op max 50 kg. houden.
Met vetter voer geven gaat dat niet lukken
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#1115202
Bruin heeft het ook een paar keer gehad. Toen was de poep niet zozeer te hard,  maar lag eerste keutel letterlijk 'dwars' voor de uitgang.
Door Red_Hunter
#1115265
Flynn heeft dit ook wel eens en als ik dan naar die drol kijk zit er meestal een stukje bot dwars.
Bij Flynn mag ik ook absoluut niet kijken naar zijn poeperd, hij is erg gevoelig daar.
Dus even in de drol peuteren om er achter te komen 8)

Groetjes Trudie
Door Henny V.
#1115267
Bij mij hebben ze het ook weleens gehad.
Op dat moment geef ik ze een plakje ontbijtkoek en daarna gaat het meestal weer als vanzelf.
Soms wil het nog wel eens een ronde overslaan voor het werkt. ;)
Door sandrra
#1116615
Mazoe heeft dit ook een paar keer gehad. Haar ontasting was dan gewoon te hard  :(
De andere dag wat groente en/of orgaan of pens gegeven en toen was t zo voorbij
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door