Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Presley
#1113276
Hoii

Ik had eens op de site gekeken voor de percentages
Ik kom dan uit op:
60% Vleesbot
10% orgaanvlees
15% spiervlees

Dit is dus 85%..
Soms voor ik nog Kivo smorgens, maar vaak weigerd hij smorgens zijn eten al, dus krijgt hij enkel savonds nog (Barf).
Ik ben dus steeds meer gaan barfen.
Mijn vraag is nu, wat moet ik met die andere 15%??
Is het echt nodig om groente te geven, ik heb wel eens een groentemix gebruikt, zelfgemaakt van worteltjes boontjes erwten, maar dit peuterd hij er gewoon tussen uit! ookal is het gemalen.
Waarmee kan ik dus die 15% opvullen..
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1113465
Ik gef ook iets minder vlees/bot,
56 % vlees/bot,14 % orgaan en 30 % spiervlees.

Groente reken ik niet mee ,maar ze krijgen het wel

Deze procenten kwamen mooi uit met de aantallen die ik dan mag geven.
Door brie
#1113494
60% vleesbot vind ik teveel voor een hond. Ik hou zo'n 40/45 % vleesbot aan. Ook geef ik extraatjes als gepureerde groentes, eitjes, kefir etc. Het houdt de ontlasting lekker smeuig en geeft net dat beetje extra.
De groentemix geef ik vaak samen met wat gehakt en een eitje, dan lusten ze het wel  ;)
Door Presley
#1114569
Op een andere site kom ik dan weer neer op 15%bot, 15% Orgaan en 60-70% Spiervlees.
Hoe zit het nou
Door brie
#1114576
Presley schreef: Op een andere site kom ik dan weer neer op 15%bot, 15% Orgaan en 60-70% Spiervlees.
Hoe zit het nou
daar gaan ze waarschijnlijk uit van 15% kaal bot,  als hier wordt gesproken over bot, wordt er meestal vleesbot bedoeld, afhankelijk van de hoeveelheid vlees om een kaal bot kun je dat meestal in de verhouding 50/50 rekenen.
Ik zou zeggen: maak een keus, kies voor een bepaalde hoeveelheid vleesbot en hou dat de eerste tijd aan. Je merkt vanzelf aan de ontlasting van de hond of je percentage vleesbot te hoog ligt, als het te hoog ligt kun je witte, droge of zelfs krijtachtige poep verwachten. Als je goed zit met het percentage krijg je stevige maar smeuige drollen  ;)
Door sandrra
#1114704
ik voer 50% vleesbot, 20 % spiervlees 20% orgaan en de rest is groente, fruit, kefir, knoflook,rauw eitje
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1114782
Ik ben persoonlijk erg benieuwd waarom 60% vleesbot te veel wordt bevonden. Zelf geef ik zelfs 64% (9 van de 14 maaltijden) vleesbot, 14% spiervlees, 14% orgaan en 7% groente en dat doe ik eigenlijk al zolang ik BARF. Maar misschien moet ik dit topic niet vervuilen met mijn eigen vraag. :-[
Door Presley
#1114791
Rovanna, je mag deze vraag 'bevuilen'  ;)
Hier ben ik zelf ook wel benieuwd naar!

Zelf probeer ik elke dag de juiste hoeveelheden te geven.
Bijvoorbeeld: Eendennek, kalfshart, drumstick en wat geitenvlees. Merk ik dan dat de ontlasting zacht is, geef ik hier de volgende keer wat meer bot bij.
Ik ga zelf wat meer uit van de hond zijn ontlasting dan de precieze procenten
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1114799
Presley schreef: Rovanna, je mag deze vraag 'bevuilen'  ;)
Hier ben ik zelf ook wel benieuwd naar!

Zelf probeer ik elke dag de juiste hoeveelheden te geven.
Bijvoorbeeld: Eendennek, kalfshart, drumstick en wat geitenvlees. Merk ik dan dat de ontlasting zacht is, geef ik hier de volgende keer wat meer bot bij.
Ik ga zelf wat meer uit van de hond zijn ontlasting dan de precieze procenten
Dat is ook helemaal de bedoeling ;). De percentage's zijn slechts een richtlijn en door goed naar je hond te kijken en op zijn ontlasting te letten leer je wat voor jouw hond het beste is.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1114803
Nitus schreef: Dat is ook helemaal de bedoeling ;). De percentage's zijn slechts een richtlijn en door goed naar je hond te kijken en op zijn ontlasting te letten leer je wat voor jouw hond het beste is.
Ja dat begrijp ik ook. Ik ben ook erg tevreden met wat mijn honden eruit persen :P maar toch ben ik benieuwd waarom zoveel mensen reageren met dat ze 60% te veel vinden.
Door Laura2004
#1114806
Bij veel honden is 60% te veel bot, Kai bijvoorbeeld heeft echt keiharde ontlasting en moet echt als een gek persen als ik hem zoveel bot geef, dus krijgt hij 50%, maar Ziggy bijvoorbeeld heeft weer zachte ontlasting op 50%, dus zij krijgt 60% vleesbot. Persoonlijk zou ik zelf ook beginnen met 50% en pas als blijkt dat dat te weinig s meer geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door