Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Báró
#1113766
Onze Vizlsa pup is nu 19 weken. Op dit moment krijgt hij alleen Carnibest. Ik vind wel dat hij er met regelmaat wat harde ontlasting van heeft.
Wellicht komt het door de stukjes gedroogde pens die hij krijgt na het eten. (ik heb ergens gelezen dat dit goed is voor het verteren, omdat ze na het eten dan even in rust aan het kluiven zijn)
Nu geef ik hem met regelmaat een kong. Ik vul die nu vaak met stukjes fruit, appel/peer/banaan.

Ik heb het idee dat de ontlasting hier wel beter van wordt, maar weet eigenlijk niet of het goed is om bijna elke dag fruit te geven......

Groetjes Janneke
Door Huskymeisje
#1113802
fruit is niet verkeerd. Sommige honden hebben alleen wel last van maag/darmen wanneer ze het te snel na de vleesmaaltijd krijgen.

Of gedroogde pens verstoppend zou kunnen werken. Ik weet wel dat rauwe pens juist laxerend kan werken.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1113818
Als het niet iedere dag een flinke portie appel/peer banaan is dan is het niet zo'n probleem, maar voor de suikers en de koolhydraten zou ik deze combi toch niet (bijna) dagelijks willen geven.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1113834
Je zou ook af en toe wat groentes door de carnibest kunnen doen en dat samen in de Kong prakken ter afwisseling van het fruit.
Maar ik vind het wel een beetje vreemd dat je hond harde ontlasting op CB krijgt, meestal hoor je de andere kant, wat slappe ontlasting bij CB omdat het wat vet is. Welke variant/smaak geef je? En geef je er verder nog wat te kluiven bij zoals kippennekjes of andere vleesbotten?
Door Báró
#1114534
Op dit moment krijgt hij niks aan ander vleesbot bij de CB. Ik heb dit wel gedaan met kippennekken, maar daar kreeg hij helemaal harde ontlasting van. We zijn met hem een beetje aan het klooien geweest met eten (brokken in combinatie met CB) Ik heb hem nu een poosje even alleen op CB staan om zijn gestel weer even rustig te krijgen. In de toekomst wil ik gaan barfen. Moet nog een menu gaan samenstellen en ga dan kijken wat ik als eerste naast de CB ga introduceren.
Op dit moment krijgt hij ongeveer vijf keer per week een kong met halve banaan en halve peer of appel.
Ik vind het wel een goed idee om dit ook eens met groente te gaan doen. Is meteen een leuke variatie.
Door dinnee
#1114629
Mijn pupje heeft ook van die harde drolletjes, dus dat kan best hoor. Is per hond verschillend denk ik.

Misschien betekend het gewoon dat het vet erg goed uit de voeding opgenomen wordt?

Zelf geef ik eigenlijk nooit fruit, vanwegen het hoge suikergehalte en de (soms) moeilijke verteerbaarheid. Wel geef ik vrij veel groentes omdat ik merk dat de drollen wat zachter worden door de vezels. Ze blijven dan wel droog, dus hij krijgt geen plakpoep, maar het zijn dan niet meer van die 'plok'keuteltjes. :)
Door bloemetje
#1114661
Guus heeft daar geen last van op Carnibest  ???. Is poepen ook echt problematisch? Doet het pijn of lukt het niet? Die groente is een goed idee. Misschien is een klein beetje visolie af en toe een optie?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door