Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jojo
#1112286
Zusje is op dieet, ze moet van 10,3 naar minder dan 9 kilo terug (zou al blij zijn met 9 hoor!!). We zijn nu een paar weken verder en het afvallen lukt wel maar niet hard. Momenteel zit ze op 9,7 kilo. Ze is net aan haar knie geopereerd dus afvallen door meer beweging zit er niet in!
Ze krijgt nu nog maar 200gram eten op een dag maar owowow wat loopt ze te zoeken naar voedsel :( Ze vind nu tussen de blaadjes op de grond overal wel een kattendrol en als ik de katten net blikvoer in hun schaaltje heb gedaan blijft ze daar zo een half uur onder zitten (staat op een verhoging), smekend of ze ook niet wat mag. Nou was het altijd al wel een smulpaapje, ze komt niet voor niets zo zwaar, maar ze heeft dus echt geen voldoening uit 200gram eten!! Wat kan ik haar geven zodat ze meer voldaan is? Ik geef het voer al in zo groot mogelijke stukken maar geef toe, 200gram is gewoon niet veel om ook nog eens grooot te geven. Nu weet ik wel van die soort brokken, geperste vezels meer die voor maagvulling zouden zorgen, zou ik haar daar een plezier mee doen door het voer heen?? :-[
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1112293
brokken gaan geven vanwege vezels???
en als je dat al zou willen doen moet je dat in vermindering geven op hetgeen wat je nu geef..
mmm niet dus.
ik zou ze meer groente erbij gaan geven, en als bezigheid wat vlees in een kong doen zodat ze langer bezig is.
En hou er rekening mee dat het gewicht er eerder aanzit dan het eraf is!
Door pallas
#1112324
Als je meer vezels wilt voer kan je m.i.  het beste meer groentemix geven.
De suikerrijke en zetmeel rijke groenten eruit laten. Dus veel bladgroenten erbij.
Als je fruit geeft dat vervangen door groente is ook een oplossing.
Als snack kan je gedroogd mager vlees geven (kipfilet/ wild)
of stukje wortel.
Veel afleiden met zoekspelletjes en eten in de kong doen werkt ook.
Kiezen voor magere vleessoorten helpt meestal al erg goed, daar vallen de meeste honden al vanaf.

Daarnaast veel geduld, want erg snel moet je het er ook niet weer af willen, rustig aan dus!
Gebruikersavatar
Door kira
#1112524
Misschien kun je haar een extra maaltijd geven in de vorm van een groente/fruit hap die je met een klein beetje kwark in de kong doet en dan eerst de vriezer ingooit. Geeft plezier voor vier. Als ik het lees is het wellicht ook de hebzucht, niet zozeer echte honger, meer het idee van, ik wil wat eten/kauwen.
Door pallas
#1112705
Jojo schreef: met welke groenten zou ik een mixje kunnen maken voor haar, die ook nog eens niet laxerend is?!
Tja, alle groene groenten zijn laxerend.
Normaal gesproken zou je ook knolsoorten door de mix doen , maar daar zitten wel weer wat suikers en koolhydraten in.
Tis natuurlijk wel allemaal wel in mindere mate.
Als je het combineert met magere vleessoorten moet je toch wele en heel eind komen lijkt me.
Kwestie van uitproberen hoeveel ze kan hebben zonder te slappe drollen te krijgen.
Door dogsunlimited
#1112842
Ik geef geen groene bladgroentes. De mixen maak ik van brocolli, wortel, onbewerkte zaden en pittenmix, en peterselie of apart groentespruiten met zaden/pittenmix. Ze krijgen twee eetlepels bij hun maaltijd als ruw vezel. Kruiden geef ik apart over het vlees. Daar gaan ze niet van aan de spuit en geeft een vol gevoel. Mijn Whooper is behoorlijk veel afgevallen en dat poepvreten heb ik een tijd geprobeerd op te lossen met Schindele's mineralen. Is absoluut minder geworden, maar liever geef ik toch weer de handjes grof gemalen vuile pens bij, naast zijn normale vlees/botten etc. Poepvreten is er bijna niet meer bij. Ik zou je hond echt geleidelijk laten afvallen, zoals je zelf al schreef. Dat is het meest gezonde voor je hondje.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1113436
ik zou gewoon geduld hebben..
je zegt nu een paar weken.. (2?) bezig te zijn..
dus over een paar weken weegt ze al 9 kg.. ongeveer..

het is niet leuk als ze trek heeft..
maar sommige honden hebben ALTIJD trek.. ook als ze niet op dieet staan..
ik denk dat je gewoon even streng moet wezen..
als hij afgevallen is en op gewicht is.. kun je altijd nog iets bij gaan geven..
maar eigenlijk krijgt hij gewoon wat hij nodig heeft volgens mij..
kiki is 22 kg en krijgt 460 gram.. dus zon groot verschil is er niet..
Door Laura2004
#1113549
Ik sluit me volledig bij Lyda aan. Gewoon geduld hebben en als ze honger blijft houden heeft ze een beetje pech, als het aan mijn honden zou liggen aten ze een kilo per dag, maar ja, dat krijgen ze gewoon niet.

Wat hier wel goed werkt is dat ze om de dag eten, waardoor de maaltijd groter is en ze meer voldaan zijn.
Door Jojo
#1113592
Ja geduld heb ik zeker wel hoor, ze gaat nu ongeveer met een ons per week er af en dat ze uberhaupt al afvalt terwijl ze praktisch geen beweging heeft vind ik al heel wat! Het gaat me alleen om die maagvulling, ze zal zich niet eens lekker vol meer kunnen eten tenzij ik op 1 dag het dubbele ga voeren en dan 1 dag laat vasten. Denk alleen dat ik haar met vasten helemaal geen plezier doe.
Ze krijgt nu alleen nog 'mager' voedsel; kwarteltjes, lamspens waar ik de vetjes afknip, paard, konijn, witvis, kip, springbok, kalkoen, haas enz. En als 'snackjes' nog maar heel summier hoor, maar dan krijgt ze bv stukjes gedroogde long of een viskoekje van proline, die garnalen of witvis variant. Als ze dadelijk weer kan rennen zal het er veel sneller af gaan verwacht ik zodat ze weer wat meer kan eten! Ze is altijd al dol op vreterij geweest maar ze loopt nu echt constant te zoeken :(
Door pallas
#1113599
Jojo schreef: Ja geduld heb ik zeker wel hoor, ze gaat nu ongeveer met een ons per week er af en dat ze uberhaupt al afvalt terwijl ze praktisch geen beweging heeft vind ik al heel wat! Het gaat me alleen om die maagvulling, ze zal zich niet eens lekker vol meer kunnen eten tenzij ik op 1 dag het dubbele ga voeren en dan 1 dag laat vasten. Denk alleen dat ik haar met vasten helemaal geen plezier doe.
Ze krijgt nu alleen nog 'mager' voedsel; kwarteltjes, lamspens waar ik de vetjes afknip, paard, konijn, witvis, kip, springbok, kalkoen, haas enz. En als 'snackjes' nog maar heel summier hoor, maar dan krijgt ze bv stukjes gedroogde long of een viskoekje van proline, die garnalen of witvis variant. Als ze dadelijk weer kan rennen zal het er veel sneller af gaan verwacht ik zodat ze weer wat meer kan eten! Ze is altijd al dol op vreterij geweest maar ze loopt nu echt constant te zoeken :(
Ik vind een ons per week nog best héél veel hoor!
Van mij zou het best wat langzamer mogen.
Ze is tenslotte maar een kleine hond hè.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door