Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1112152
Hallo,

Ik ben op dit forum gekomen omdat mijn katje Tijn (ong 5 maanden oud) al sinds 3 oktober aan de diarree is.
Toen heb ik hem met diarree uit het asiel gehaald en het is nooit meer 100% goed geweest.
15 oktober is Tijn uit het raam 15 meter naar beneden gevallen en vanaf dat moment was de diarree niet meer te houden (stress?).
Door het toedienen van verschillende medicijnen (probiotica, diarreeremmers en als laatste ook antibiotica) kregen we hem redelijk stabiel; dat wil zeggen, Tijn zijn ontlasting was vergelijkbaar met dikke vla, hij kont het goed afknijpen en deed alles op de kattenbak.
Omdat het nog niet optimaal was heeft hij nog matrozol gekregen (had geen uitwerking) en Salatzo. Deze Salatzo kreeg Tijn d.m.v leverpastij toegedient (anders kreeg ik het niet binnen), maar na een paar dagen had het geen positieve werking maar juist erg negatieve werking.
Sinds gister is de diarree dus weer in een behoorlijk heftige vorm terug en sta ik met mijn rug tegen de muur.

Met de DA heb ik nu afgesproken dat we een voedselallergie gaan proberen uit te sluiten.
Hierbij moet ik Tijn een aantal weken lang (3 tot 12 weken) één bepaald soort vlees te eten geven wat hij nog nooit eerder gehad heeft (wat je dus niet terug vind in kattenvoer).
De DA had het over koken, maar vandaag heb ik met een DA gesproken die bekent is met barf en dat mag ook.
Nu zit ik er dus over na te denken om Tijn voorlopig Duif te gaan voeren.

Mijn vraag is eigenlijk: wie heeft er nog meer ervaring met diarree katten?
En wat heeft het barfen allemaal voor jou veranderd in dit opzicht?
Waar moet ik verder rekening meer houden? Want ik ben totaal onbekent met barf ???
Laatst gewijzigd door Donderwolkje op zo 04 jan 2009, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
#1112189
volgens mij is 5 maanden veel te jong om een voedselallergie te hebben. ik neem aan dat dat de reden is voor een eliminatiedieet. met 5 maanden is het afweersysteem nog niet volgroeid, dus kan er geen allergie ontwikkelen. en bij katten betreft het meestal een voedselovergevoeligheid ipv echte allergische reactie.
en voedselallergie bij katten uit zich meestal in extreme jeuk bij nek en kop, tot bloedende wonden van het krabben aan toe.

ik zou een goede giardia-test laten uitvoeren, dus met 3 dagen stontkweek laten doen.
en dan behandelen met metrazol weer en panacur.

en versvoeren is voor iedere kat beter, diarree of niet. dmv van natuurlijk en rauw voedsel krijgt poes een betere weerstand en veel betere fysieke (en vaak geestelijke) conditie.
hardstikke goed dus dat je op barf overwilt, maar laat ook zeker ook z'n diarree goed onderzoeken en behandelen.
AB is nogal een aanslag op de darmwerking en eigen probiotica die in de darmen aanwezig zijn, dus dat kan eventueel ook een verklaring voor zn bruine vla zijn.
#1112195
Wat een nare reden om op barfplaats terecht te komen :-\

Ik heb helaas ook ervaring met langdurige diarree bij 1 van mijn katten, ben met haar een jaar aan het tobben geweest. Zij heeft diverse onderzoeken gehad om allerlei oorzaken uit te sluiten. Dat onderdeel mis ik in jouw verhaal. Zijn er onderzoeken van de ontlasting gedaan bijvoorbeeld op Giardia zoals Koekje schreef of de samenstelling van de ontlasting. M.i. moet er sowieso een bacteriekweek gedaan worden. Neemt niet weg dat je uiteraard kunt starten met de kleine over te zetten op vers.

Bij mijn poes was oplossing ook vers, ik stapte over op CB en Bibi(een KVV) binnen een paar dagen zag je al verbetering en in een week tijd was ze diarree vrij. Zij kan dus absoluut niet tegen brokken/blik voeding.

Sterkte met de kleine kater!
#1112325
koekje schreef: volgens mij is 5 maanden veel te jong om een voedselallergie te hebben. ik neem aan dat dat de reden is voor een eliminatiedieet. met 5 maanden is het afweersysteem nog niet volgroeid, dus kan er geen allergie ontwikkelen. en bij katten betreft het meestal een voedselovergevoeligheid ipv echte allergische reactie.
en voedselallergie bij katten uit zich meestal in extreme jeuk bij nek en kop, tot bloedende wonden van het krabben aan toe.

ik zou een goede giardia-test laten uitvoeren, dus met 3 dagen stontkweek laten doen.
en dan behandelen met metrazol weer en panacur.

en versvoeren is voor iedere kat beter, diarree of niet. dmv van natuurlijk en rauw voedsel krijgt poes een betere weerstand en veel betere fysieke (en vaak geestelijke) conditie.
hardstikke goed dus dat je op barf overwilt, maar laat ook zeker ook z'n diarree goed onderzoeken en behandelen.
AB is nogal een aanslag op de darmwerking en eigen probiotica die in de darmen aanwezig zijn, dus dat kan eventueel ook een verklaring voor zn bruine vla zijn.
Hoi ik reageer al vast even voor Erica  ;) Ik weet dat er al getest is op giardia en die test was negatief..

dat is inderdaad de reden van het eliminatie dieet (voedselallergie)
Laatst gewijzigd door Sietie op za 06 dec 2008, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
#1112423
Bedankt voor de reactie's.
Zoals Sietie al zei heb ik Tijn inderdaad op Giardia laten testen, uit voorzorg was hij toen al een week eerder aan de metrazol.
De Giardiatest van negatief, evenals bij mijn andere kat die ook acuur diarree kreeg (echter was dat na 3 dagen alweer over).

Even een lijstje van de medicijnen:
We zijn begonnen met een extra sterke wormenkuur en probiotica
daarna finidiar (diarree remmers)
Stomorgyl
Metrazol
Salatzo (chemotherapeuticum)

Tussen de stomorgyl en Metrazol ben ik van DA veranderd op verzoek van het asiel (aangezien die de DA kosten nog steeds vergoeden)'.
Achteraf begrijp ik dat de Stomorgyl dezelfde werking moet hebben als de Metrazol.

Uit de reactie's kan ik opmaken dat barf sowieso geen kwaad kan, maar dat het wat betreft voedselallergie onnodig is omdat dat dus bijna onmogelijk is.
Eerlijk gezegd weet ik het allemaal ook niet meer :-\
Sietie riep al een tijdje dat ik over moest op barf, maar ik bleef hoop houden in de medicijnen van de DA.
Nu we zo ongeveer alle medicijnen gehad hebben en de DA aan geeft dat ik tijdelijk op één soort vreemd vlees over moet, heb ik toch besloten om dat dan maar meteen te barfen.
De DA had het nog over koken, maar dat ga ik bij nader inzien toch niet doen.
Op dit moment ligt er een lekker duif  :yucky: voor Tijn klaar (hij heeft hem al geroken en werd helemaal gek! ;D) en gaan we vol frisse moed weer van start.

Ik heb trouwens geen idee hoe ik zo'n duif moet voeren ???
Het ding weegt 150 gram en Tijn weegt 2,75 kilo. Ik denk dus dat hij aan één duif eerst wel genoeg heeft, of denk ik dan te zuinig?
En moet ik de duif weg halen als Tijn hem voor de helft op heeft? (oftewel: hoe voer ik in portie's?)
#1112508
heb je een giardia snaptest laten doen, of een kweekje van 3 dagen poep laten maken? ik heb wel eens gehoord dat een snaptest een vals-negatieve uitslag kan geven. ook heb ik wel eens gehoord dat panacur effectiever tegen giardia is.
ik heb er zelf geen ervaring mee.

het nadeel van allerlei pilletjes en dingetjes er steesd in blijven mikken, is dat hij geen kans krijgt om een eigen geode darmflora op te bouwen, en dat geeft dus ook diarree.

over die duif (is wel een kleintje overigens).
je kan hem in stukken hakken, en zo iedere keer een stuk geven. als ik iets groots geef, dan leg ik dat meestal neer, en kunnen ze er de hele dag van eten. als het warm is op de eetplek, dan kan je als hij uitgegeten is, de duif iedere keer terugleggen in de koelkast. heeft hij weer honger, dan geef je hem weer even.
#1112509
Hoe Tijn reageerde op zijn aller eerste duif ;D

Eerst spelen
Afbeelding

En daarna kan het betere trek en scheurwerk beginnen 8)
Afbeelding

Na een kwartier heeft Tijn letterlijk een goed gat in de duif geslagen en heb ik de duif (met moeite!) van hem afgepakt.
Ik heb uitgerekent dat Tijn zo'n 85 gram eten mag per dag, maar dat schroef ik denk ik zelf op naar 100 gram ivm zijn groei-en ontwikkelings achterstand.
Laatst gewijzigd door Donderwolkje op za 06 dec 2008, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#1112614
koekje schreef: ziet er lekker uit!

vergeet niet dat tijn een kitten is. die mag zoveel eten hij wilt, zeker omdat hij wat in te halen heeft.
hier vinden ze duif ook erg lekker.
Dat is goed om te weten!
Dan geef ik hem zo de andere helft van de duif  ;)
#1112618
Wij hadden een poes met voedselintolerantie en dat resulteerde in enorme diaree.
Nadat de dieetbrokken van de DA niet meer hielpen zijn we gestart met een eliminatiedieet met geitenvlees en dat sloeg vrijwel direct aan. Wonderlijk want wij tobten al jaren met haar met die diaree (alle klassieke dingen al geprobeerd).
Daarna hebben we haar overgezet op Carnibest kvv en ze heeft er nooit meer last van gehad.

Met kittens van 5 maanden heb ik het 2 keer aan de hand gehad en in beide gevallen is dat opgelost met een kuur met prednison en een ander medicijn erbij (weet niet meer wat).
Nu zou dat echter mijn keuze niet meer zijn, ik zou direct voor een vers dieet kiezen.
#1113228
Ik heb ook ervaring met langdurige diarree bij mijn abessijn Lexie.
Bij haar was een rauw gemalen konijn , de oplossing.
Al na 2 dagen was de maanden lange ellende over, eindelijk een mooie drol.
De kat kan nu alles weer eten, nooit meer diarree gehad.

Op dit moment heb ik een abessijn met een voeding allergie..............Gitta.
Ook zij heeft nu een konijnen dieet, en haar jeuk is gelukkig weg.

Misschien helpt konijn ook bij jouw katje ??
Ik bestel het  bij de islamitische slager, maar ook  de AH verkoopt het............(wel duur daar).
Maar voor 1 katje is het wel te doen...
#1113236
De duif gaat er op dit moment maar wat graag in.
En als ik de duif wil afpakken, dan wordt het met man en macht verdedigd  :boxing:

Echter is de diarree wel flink verergerd >:(
Hoe lekker Tijn zijn nieuwe maal ook vind; zijn darmpjes moeten er nog behoorlijk aan wennen...
#1113352
De reden waarom ik ooit ben begonnen met vers vlees ipv brokken was vanwege één van mijn katten die ook chronisch aan de diarree was.
Inmiddels zijn we bijna 2 jaar verder en ons heksje puk (en de rest van het beestenspul) is een dikke glimmende kat die op zn tijd lekker komt knuffelen en van kwartels, kippennekken, spiervlees ed geniet  ;D
Geef het even de tijd, de darmen hebben even een omslag te verwerken..Succes en ik ben heel benieuwd hoe het met je poezel gaat over een week of 2!!!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door