Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door svijgen
#1108618
Hallo,

Een tijdje geleden hebben we ons al met onze 2 berners voorgesteld, maar aan het barfen zijn we nog niet toe gekomen omdat we ons eerst door onze voorraad heen moesten eten, althans de honden.
Beiden honden krijgen op dit moment nog brokken.
Tot nu toe kregen ze ook 1 keer per week een doormidden gezaagd recreatiebot. (zo'n grote gerookte knie van een koe) Het enige dat ze ervan opeten is het merg en de zachtere gedeelten van het bot. Deze botten liggen her en der verspreid door de tuin. Nooit een probleem geweest.
Een maand geleden heeft Maxime, het teefje van 3 jaar, de nacht na het eten van een nieuw bot hevige problemen met de darmen gehad. In huis hebben we super grote keutels gevonden, hard maar niet wit (van de kalk) Eten wilde ze niet meer en maakte de hele tijd poepbewegingen zonder resultaat.

Intussen is Maxime al herhaaldelijk bij de dierenarts geweest zonder een echte diagnose.
Geen verstopping, bloedwaarden o.k., geen koortst etc. Simpelweg een hevige verstoring van het maag en darmstelsel.  Advies: sensitive brokken en proactivia yoghurt.

3 dagen geleden werden de krampen zichtbaar erger een halve dag na het eten en zijn we wederom naar de dierenarts geweest. Vanochtend heeft ze een kijkoperatie gehad en blijkt dat het laatste stuk van haar dikke darm stil ligt. Geen persbeweging. Er heeft zich een zakje gevormd waar het verteerde voedsel in blijft liggen.

Herkent iemand dit probleem? Hoe nu verder met het opstarten van barf? De dierenarts heeft ons al een vezelrijk dieet voorgeschreven.

Groet,

Sander Simone Balou en Maxime
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1108639
svijgen schreef: Hallo,

Een tijdje geleden hebben we ons al met onze 2 berners voorgesteld, maar aan het barfen zijn we nog niet toe gekomen omdat we ons eerst door onze voorraad heen moesten eten, althans de honden.
Beiden honden krijgen op dit moment nog brokken.
Tot nu toe kregen ze ook 1 keer per week een doormidden gezaagd recreatiebot. (zo'n grote gerookte knie van een koe) Het enige dat ze ervan opeten is het merg en de zachtere gedeelten van het bot. Deze botten liggen her en der verspreid door de tuin. Nooit een probleem geweest.
Een maand geleden heeft Maxime, het teefje van 3 jaar, de nacht na het eten van een nieuw bot hevige problemen met de darmen gehad. In huis hebben we super grote keutels gevonden, hard maar niet wit (van de kalk) Eten wilde ze niet meer en maakte de hele tijd poepbewegingen zonder resultaat.

Intussen is Maxime al herhaaldelijk bij de dierenarts geweest zonder een echte diagnose.
Geen verstopping, bloedwaarden o.k., geen koortst etc. Simpelweg een hevige verstoring van het maag en darmstelsel.  Advies: sensitive brokken en proactivia yoghurt.

3 dagen geleden werden de krampen zichtbaar erger een halve dag na het eten en zijn we wederom naar de dierenarts geweest. Vanochtend heeft ze een kijkoperatie gehad en blijkt dat het laatste stuk van haar dikke darm stil ligt. Geen persbeweging. Er heeft zich een zakje gevormd waar het verteerde voedsel in blijft liggen.

Herkent iemand dit probleem? Hoe nu verder met het opstarten van barf? De dierenarts heeft ons al een vezelrijk dieet voorgeschreven.

Groet,

Sander Simone Balou en Maxime
Hoe nu verder.....zo te lezen was je nog niet eens begonnen ???

Maar zolang jouw honds binnenwerk niet op orde is zou ik even niks met het voer wisselen. Zodra ze weer op orde is zou ik dan beginnen met wat gemalen vlees e.d. te geven. En als dat goed gaat het menu rustig uitbreiden.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1108718
jeetje zeg, daarom zeggen wij altijd geen dragende botten geven..
hoop dat je hond snel weer opknapt.
maar als er een deel van haar darmen stil ligt, dan sterft dat stukje toch af?
Gebruikersavatar
Door Sonja
#1108726
vanaalst schreef: jeetje zeg, daarom zeggen wij altijd geen dragende botten geven..
En geen gerookte botten!

Sluit me verder aan bij Angelique. Zou even rustig aan doen met voer wisselen en dan beginnen met makkelijk verteerbare dingen.
Hoop dat je hond snel opknapt.
Door Lizzy
#1109437
Ja, deze botten gaan echt altijd goed totdat het fout gaat. Ik zou de hele verzameling botten gauw verzamelen en wegknikkeren want dit is gewoon super gevaarlijk spul. En ik sluit mij aan bij mijn voorgangers. Zolang jouw hond niet in orde is: geen voer veranderen.

Wat is nu het plan van de DA? Gaan ze dat stuk darm verwijderen? Wat is de bedoeling?
Door conleeuw
#1109692
Lizzy schreef: Ja, deze botten gaan echt altijd goed totdat het fout gaat. Ik zou de hele verzameling botten gauw verzamelen en wegknikkeren want dit is gewoon super gevaarlijk spul. En ik sluit mij aan bij mijn voorgangers. Zolang jouw hond niet in orde is: geen voer veranderen.

Wat is nu het plan van de DA? Gaan ze dat stuk darm verwijderen? Wat is de bedoeling?
volgens mij hoef een stuk dikke darm die niet wil werken niet verwijderd te worden, het lijk mij straks van belang om de dikke darm te stimuleren, daarvoor hoef je niet vezelrijk te voeren (dus vers kan heel goed) . Dingen als gember, venkel en brandnetel (thee) werken stimulerend voor de darmen. Er zijn ongetwijfeld meer dingen die je kan inzetten, lijk mij een goede candidaat voor een holistische/homeopatische dierenarts  ;)
Door svijgen
#1111957
Inmiddels zijn we alweer een paar dagen verder en het lijkt Maxime stukken beter te gaan.

De kijkoperatie was dus zwaarder verlopen als gedacht. De dikke darm is ook open gemaakt om de aangekoekte darmwand schoon te maken. Het gedeelte zonder activititeit was zo'n 12/13 cm groot. Het gedeelte was wel doorbloed en dus nog niet afgestorven. Bewust is dit er niet uitgehaald. Dunne darm zou niet zo'n probleem geweest zijn. Maar van dikke darm en endeldarm kun je niet genoeg hebben. Dus vooralsnog proberen we het stukje darmen opgang te helpen.

Ze krijgt nu Hill's W/D een vezelrijke brok, iets meer dan normaal. Zodat ze niet al te hard hoeft te persen wordt aan de brokken beperkt laxeermiddel toegevoegd, een paraffineolie.

Vanaf de eerste maaltijd gaat het elke dag een stuk beter. Ze poept normaal. En zelfs nog met een vaste drol ondanks het laxeermiddel.

Uiteraard wil ik zo snel mogelijk overstappen op Carnibest, ik denk dat het nu even beter is nog maar een zakje hill's te kopen om de maag en damen even te ontzien.
Aan de brokken wil ik wel een groente of fruit papje (gember, venkel en/of brandnetelthee!!) toevoegen eventueel met wat zemelen voor een laxerende werking. Ik ga ervan uit dat het nog een maandje of 2 duurt voordat alles 100% hersteld is.

Even nog over de botten:
Is er voor de botten een goed alternatief om de honden overdag bezig te houden? De honden hebben overdag zo'n 750m2 tot hun beschikking maar zoals jullie wellicht weten is een berner liever lui dan moe.
De botten hebben altijd voor een flinke bezigheid gezorgd en hadden daarnaast het gunstige effect dat ze nauwelijks tandsteen hebben.
Runderhuid durf ik niet aan omdat ze hiervan te grote stukken afslikken die vervolgens ook weer ergens achterblijven, gezien we beiden overdag niet thuis zijn, een te groot risico.

Groet.
Door *wendy*
#1111986
svijgen schreef: De botten hebben altijd voor een flinke bezigheid gezorgd en hadden daarnaast het gunstige effect dat ze nauwelijks tandsteen hebben.
Runderhuid durf ik niet aan omdat ze hiervan te grote stukken afslikken die vervolgens ook weer ergens achterblijven, gezien we beiden overdag niet thuis zijn, een te groot risico.
Kheb hier een dubbel gevoel over. Je durft ding A niet te geven terwijl je wel botten durft te geven als je weg bent ?
Persoonlijk durf ik geen van beiden te geven als ik er niet bij ben.
Dan zou ik eerder voor iets (gezonds) gaan in een kong (al dan niet als een ijsje ingevroren).

Beterschap voor Maxime  ;)
Door nikèdog2000
#1112007
ik geef nooooooooooooooooooooooit botten als ik weg ga
ik blijf er altijd bij
als het in de keel vast komt te zitten
of in de slokdarm zijn ze met 30 seconden dood
besef je dat wel????????????????
en wat is nou gezonder voor je hond
vlees of brrrrrrrrrrrrrrrrr?
Door Laura2004
#1112032
Je hebt gezien wat voor ernstige gevolgen die fijne botten kunnen hebben en daarnaast zijn dat soort botten helemaal niet bevorderlijk voor het gebit van je hond, het zijn tandenslopers en net zoals het even heeft geduurd totdat het eten van deze botten ernstige gevolgen heeft gehad voor de darmen van je hond, is het ook te verwachten dat de tanden van je hond er een keer kapot van gaan. Dit soort botten moet je gewoon niet geven, het risico is te groot.

Je kan een nylabone geven of een kong vullen met gehakt en dit invriezen (wel voor het geven even onder de kraan houden, zodat de tong er niet aan blijft vastplakken). Verder vind ik het levensgevaarlijk om botten ed te geven aan een hond zonder toezicht, dat gebeurt hier niet!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1112063
Misschien kun je wat geestelijk vermoeiende bezigheden met je honden doen voor je van huis vertrekt? Bijvoorbeeld een speurtje lopen, een zoekspelletje en een flinke wandeling waarbij ze ook nog de nodige opdrachten krijgen? Meestal zijn ze dan zo moe dat ze wel een aantal uren rustig gaan slapen.
En de grote van een grondstuk zegt niets, ons grondstuk is ook erg groot, maar zou ik Fedor daar de hele dag in los laten gaat ie zich ook geheid vervelen. Op een gegeven moment kennen ze natuurlijk elk hoekje en gaatje ;).
En ik zou je ten zeerste afraden om nog maar 1 zo'n bot te geven. Dan zou ik eerder zoeken naar oplossingen zoals een kong of een voederbal.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door